Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Dacia Duster "Eliasz" » Noworoczny raport







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Dacia Duster
  • przebieg 94 430 km
  • rocznik 2011
  • kupione używane w 2020
  • silnik 1.6 16V
Dodano: 3 miesiące temu
Blog odwiedzono 373 razy
Data wydarzenia: 01.01.2024
Noworoczny raport
Kategoria: inne
Wzorem ubiegłorocznego wpisu i tym razem podsumuję minione dwanaście miesięcy, a w szczególności końcowe pięć, jeszcze nieopisane na łamach aWc.

Niewątpliwie największym zaskoczeniem 2023 r. było niespodziewane uzyskanie przez żonę prawa jazdy kategorii B, które wymusiło nabycie drugiego auta. To z kolei spowodowało spadek intensywności eksploatacji Dustera. Jednak mimo tego poprzednie cztery kwartały zgromadziły historycznie wysoki przebieg roczny SUV-a, wynoszący od teraz rekordowe 9078 km!

Poza wcześniej wspomnianymi wakacjami na Mierzei Wiślanej, eksploracją województwa łódzkiego oraz wyjazdem do Poznania swoje zrobiły też niedawno odbyte przejazdy lokalne, a także wycieczki do Jarosławek, Łodzi i przede wszystkim do Buska-Zdroju.

Wzmożony kilometraż siłą rzeczy przyczynił się do okresowej zmiany oleju silnikowego wraz z filtrem. Przy okazji pobytu samochodu u mechanika od razu zleciłem naprawę zamka, który permanentnie blokował otwieranie tylnych prawych drzwi Dacii z zewnątrz oraz wewnątrz. Po długiej walce udało się usprawnić zmęczony życiem podzespół, całkowicie niedostępny od ręki na rynku wtórnym.

Inne nadprogramowe działanie stanowił serwis układu wydechowego, a konkretnie poprawa mocowania tłumika końcowego. Partacko wykonana w Niemczech prowizorka przerdzewiała, wydając metaliczne dźwięki podczas pracy jednostki napędowej. Jej usunięcie doprowadziło zaś do rozczepienia się rur i generowania iście rajdowych pomruków. Na szczęście własnoręcznie wyprodukowane obejmy skutecznie rozwiązały cały problem. Dodatkowo przedłużyłem żywotność stalowych elementów konstrukcji malując je srebrzanką żaroodporną.

Niejako w podziękowaniu za kolejny udany etap służby doposażyłem "Eliasza" w bezprzewodową lampkę dotykową, którą umieściłem w schowku pasażera pozbawionym dotąd oświetlenia. Po oryginalnym kloszu od żarówki istniała wyłącznie mało gustowna dziura, a akcesoryjnie dołożony pasek ledowy od samego początku znajomości nie funkcjonował.

Wczoraj prawdopodobnie po raz ostatni wlałem do baku 95-oktanową benzynę oznaczoną symbolem "E5", ponieważ od dziś podstawowa "bezołowiówka" może zawierać w sobie aż 10% biokomponentów – identyfikator "E10".

Przewiduję, iż najbliższa przyszłość przyniesie ograniczone natężenie użytkowania "Daćki", bo całościowy "przelot" nadal będzie dzielony pomiędzy dwa auta. Na ten moment nie widać potrzeby większych nakładów finansowych. Jedyną planowaną wkrótce inwestycją jest wymiana u tapicera spękanego fragmentu skórzanego fotela kierowcy, a w odległej perspektywie zakup dwóch opon wielosezonowych na przednią oś oraz podmiana paska klinowego.

Na koniec pozostaje mi tylko życzyć, aby nasze pojazdy zawsze były w doskonałym stanie technicznym i wizualnym, a każde spędzone za ich kierownicą chwile stały się miłą przygodą oraz relaksem. Wszystkiego najlepszego w 2024 roku!

Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal: No kojarzę, że dość długo tak być musiało skoro wspomniałeś, że to jeszcze "niemiecki patent" ;-) Dał radę [smiech2]
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP: Funkcjonowała przynajmniej 3,5 roku, bo tyle czasu jeździłem z nią po Polsce. [doom]
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal: Tłumik to [up] CZAD! [smiech2]

No ale prowizorka długo potrafi działać, gdy mi wieki temu w Uno pękł koło Grunwaldu i załatałem pastą/klejem termoutwardzalnym + kawałek siatki podtynkowej oraz zbrojoną taśmą aluminiową "na grubo i bogato" to jeszcze ze dwa lata z tym jeździłem i tak sprzedałem, bo mi się nie chciało w tym grzebać skoro trzymało [chytry]
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal:
W obu kwestiach mam identyczne zdanie :)
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal:
Cierpliwość nie jest moją najmocniejszą stroną.
🤣
Dodano: 3 miesiące temu
Do FranzMaurer: Wychodzę z założenia, że samochód jest wizytówką człowieka, a do tego wożę małe dziecko, więc wszystko musi być w nienagannym stanie. :)
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal:
Kolejny rok udanej eksploatacji oraz dbania o auto w Twoim wydaniu [up] Twoje podejście do bieżących napraw czy usuwania mankamentów jest podręcznikowe :)
Dodano: 3 miesiące temu
Do Egontar: Uważam, że każda marka motoryzacyjna ma swoje atuty i wady. Grunt, by wybrać taką, która będzie spełniać nasze oczekiwania. [up]
Dodano: 3 miesiące temu
Do mucko1: Jeśli jesteś zainteresowany i masz dużo czasu oraz cierpliwości, to bardzo proszę. [los2]
Dodano: 3 miesiące temu
Czyli nie wszystko co niemieckie to się świeci! 🤔😜👍
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal:
Może poczekam
Dodano: 3 miesiące temu
Do Maarten73: Dotąd wszystkie moje auta okazały się być strzałem w dziesiątkę, więc mam nadzieję, że dobra passa mnie nie opuści. [bigok]
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal: oczywiście. Tylko będzie trudniej wybrać coś tak niezawodnego. :)
Dodano: 3 miesiące temu
Do Maarten73: Ja to wszystko wiem, ale po pewnym okresie współpracy przychodzi czas, gdzie chce się mieć coś nowszego, lepszego i bogaciej wyposażonego! Średnio wiąże się z jednym pojazdem na 6-9 lat! [car]
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal: ten silnik powinien spokojnie zrobić 200 tys (i więcej) bez awarii, zważywszy, że nie masz wersji z systemem zmiennych faz rozrządu, no ale decyzja należy do Ciebie. ;) To jeden z ostatnich wolnossących, pancernych silników. Najczęściej "lecą" cewki, które kosztują grosze. :)
Dodano: 3 miesiące temu
Do mucko1: Szybko to nie nastąpi, najprędzej gdzieś za dwa lata przy przebiegu ponad 100 tys. kilometrów. ;)
Dodano: 3 miesiące temu
Co tu dużo gadać, daj znać jak będziesz chciał sprzedać Daćkę - szerokości
Dodano: 3 miesiące temu
Do Maarten73: W 2020 r. rozebrałem cały boczek, by dostać się do zamka, ale wizja stłuczenia oryginalnej, przyciemnianej szyby skutecznie powstrzymała mnie od dalszych działań. Teraz wiedząc, że to znów te same drzwi, nawet nie podjąłem próby samodzielnej naprawy. [zlosnik]
Dodano: 3 miesiące temu
Do giernal: takie przypadłości to żaden problem, tylko wymiana nie jest łatwa... ale spróbuję. Jak polegnę, to podjadę do mechanika i niech się bawią.[los2]

E10 to nic... kiedyś czytałem o paliwach w Brazylii, pozwolę sobie fragment zacytować:
"Brazilian flex cars are capable of running on just hydrated ethanol (E100), or just on a blend of gasoline with 25 to 27% anhydrous ethanol (the mandatory blend), or on any arbitrary combination of both fuels." :)

Silnik 1.6 K4M (chyba takowy masz w Dusterze) jest też w wersji na etanol. Zwie się 1.6 16V Ethanol K4M Hi-Flex. ;)
Dodano: 3 miesiące temu
Do Maarten73: Zgłębiając tematykę problemu zauważyłem, że to częsta przypadłość aut koncernu Renault. U mnie ta usterka pojawiła się po raz drugi w ciągu trzech lat! Wiedząc, iż feralny zamek przykręcony jest do prowadnicy szyby, wolałem tę naprawę zlecić fachowcowi. [beksa]

Oznaczenie "E10" na szczęście oznacza maksymalną, a nie rzeczywistą ilość biokomponentów w paliwie, więc być może nadal będziemy wlewać do baku benzynę z np. 2-3% domieszką płodów rolnych. [hehe]
Dodano: 3 miesiące temu
Szerokości i bezawaryjności!

Widzę te same klamki, te same problemy z centralnym i odgłos otwierania jak babcina komoda - identycznie mam w Żonowozie (Thalii). No ale autko ma 13 lat, niedomaga zamek w prawych przednich, z tym, że się w ogóle nie rygluje. Rozebrałem na jesień boczek drzwi, czyściłem styki, na chwilę pomogło. Obecnie zamek milczy. Trzeba będzie wymienić...

Nasze silniki są przystosowane do E10 już od dawna, także zeros problemos... :)
Najnowsze blogi
Dodano: 12 godzin temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
Dodano: 2 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
13 komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez powerTGS440
PACJENT: MAN TGS 2011 rok moc fabryczna: 440PS moment: 2300NM turbina: HOLSET wersja: fabryczny pod ADR przekładnia : AsTronic (automat) 12-GEARBOX norma spalin : EURO5 (bez AdBlue) norma ...
6 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl