Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy _F1le_
»
sterowanie ECU - zamknięta pętla, otwarta pętla, sonda lambda, AFR - o co chodzi?
Wpis w blogu użytkownika
_F1le_
Dodano: 11 lat temu
Blog odwiedzono 27412 razy
Data wydarzenia: 21.02.2013
sterowanie ECU - zamknięta pętla, otwarta pętla, sonda lambda, AFR - o co chodzi?
Kategoria: inne
Opis jest dość sporym uproszczeniem! oraz dotyczy aut benzynowych.
Każde auto jest wyposażone w sonde lambda, a właściwie już nawet dwie. Pierwsza mierzy proporcję spalin (AFR) druga - zazwyczaj za katalizatorem daje sygnał czy spaliny zostały dobrze dopalone w katalizatorze. Wyrzucając katalizator i mając drugą sondę od razu zapali nam się CHECK ENGINE.
AFR - to skrót od Air to Fuel Ratio - czyli proporcje ilości powietrza do paliwa. Stechiometryczna proporcja to 14.7:1 - wtedy całe paliwo się dopala i nie powstają produkty spalania zupełnego bądź niezupełnego jak np. CO - tlenek węgla. Niestety testy pokazują, że aby auto legitymowało się najlepszymi parametrami mocy i momentu ta proporcja wcale nie może być 14.7:1 a w silnikach wolnossących jest to 12.5-13.3:1 (w zależności od typu silnika).
powyżej 14.7:1 (np 16:1) - oznacza ubogą mieszankę (mniejsze spalanie)
poniżej 14.7:1 (np 12:1) - oznacza bogatą mieszankę (większe spalanie)
Trochę inaczej to wygląda przy autach z doładowaniem, tam najlepsze osiągi otrzymujemy przy AFR na poziomie 11:1-12:1 - ale głownie to wynika z faktu, że dodaje się więcej paliwa po to aby schłodzić silnik. Przy mocno wyżyłowanych silnikach wolnossących też steruje się tak AFRem aby w najwyższych obrotach ten AFR był na poziomie 12.2:1 - też po to aby dodatkowo go schłodzić paliwem.
Przelanie auta (ciągła jazda z AFR na poziomie poniżej 11:1) lub niedolanie auta (ciągła jazda z AFR na poziomie ponad 15:1) głównie przy dużym obciążeniu załatwi nam silnik praktycznie od razu, albo wybuchnie, albo się stopi ze wględu na bardzo wysokie temperatury.
Sondy lambda są dość zawodne, a często ich usterki po prostu nie da się wychwycić - potrafią się tak zepsuć, że nawet nie zapali nam się kontrolka CHECK ENGINE. W przypadku Hond jest to w miarę łatwe do wychwycenia dzięki specjalnemu oprogramowaniu i śledzeniu kilku parametrów i podstawowej wiedzy czego szukać, natomiast raz na jakiś czas polecam przejechać się na hamownię i wpiąć zewnętrzną sonde lambda (albo pożyczyć od kogoś) w wydech i przejechać się kawałek do odcięcia i sprawdzić co pokazuje.
To jak komputer steruje tym AFRem?
Tu mamy do czynienia z logiką ECU. Zanim to wyjaśnimy to zdefiniujmy kilka pojęć :
mapa paliwowa - matryca bezwymiarowych wartości - w kolumnie X mamy obciążenie silnika, w kolumnie Y - obroty
mapa zapłonu - matryca wartości kątów wyprzedzenia zapłonu - w kolumnie X mamy obciążenie silnika, w kolumnie Y - obroty
układ zamkniętej pętli (closed loop) - tym trybem komputer steruje biorąc dane z pierwszej sondy lambda i kompensując różnice z map paliwowych odpowiednio dolewając lub ujmując paliwa (dolewanie/ujmowanie to STRIM (Short fuel Trim) do osiągnięcia pożadanego AFR zdefiniowanego w innej matrycy (też obciązenie w funkcji obrotów).
STRIM - wyrażony w procentach - stopień kompensacji przez sonde lambda dawki paliwa zdefiniowanej w mapie paliwowej.
PRZYKŁAD : STRIM optymalnie powinien być zdefiniowany tak aby jego wartość nie przekraczała -5% do +5% (optymalnie 0% - ale to nierealne). x% oznacza, że w stosunku do mapy paliwowej sonda musiała skorygować te ustawienia o x% (dolać/odjąć paliwa) aby osiągnąć zdefiniowany AFR.
PYTANIE : Po co ustawiać dobrze paliwo skoro sonda wszystko koryguje? Ano koryguje tylko przy trybie closed loop, korekcja powyżej 10% powoduje, że auto mocno się męczy bo sonda ma swoją bezwładność w procesie sterowania dolewaniem i odejmowaniem paliwa i ciągłe skoki STRIM powodują, że dość mocno cierpi jakość jazdy autem w kwestii tzw. spokoju prowadzenia auta i jego neutralności.
WOT - Wide Open Throttle - inaczej mówiąc pełne otwarcie przepustnicy - gaz w podłodze
układ otwartej pętli (open loop) - tym trybem komputer steruje nie biorąc danych z sondy lambda tylko biorąc dane z mapy paliwowej. Układ odłącza sonde lambda w tym trybie i sugeruje się tylko mapami paliwa.
Wiemy co to closed loop/open loop to teraz jak to powinno być zastosowane w aucie?
Zakładając, że sonda lambda się nie zepsuje - dobrze korygując paliwo powinno być cały czas "closed loop". Niestety tak nie jest bo sonda się psuje. Pal go licho jak zepsuje się a my jeździmy 3000obr/min i zmiana biegu - tego nawet możemy nie odczuć - chyba, że spalanie nam gwałtownie wzrośnie. Jednak gdy sonda nie będzie działać prawidłowo, a my mamy komputer działający tylko w closed loop i jedziemy na tor i pałujemy auto do odcinki - to możemy od razu powiedzieć BYE BYE naszemu silnikowi.
To jak powinno być?
Takie auta się stroi tak aby działały w closed loop i trzymały 14.7:1 (nie ma sensu mniej, bo chodzi o to aby nie smrodziło CO i mniej paliło) do ok 60% obciążenia, powyżej 60% w tzw trybie WOT auto przechodzi w układ open loop - czyli na sztywno zakodowane wartości z komputera z map paliwowych. Wtedy cokolwiek by się działo z sondą - nas to nie interesuje. Wiemy, że mamy zrobione to dobrze i śpimy spokojnie, bo to "my" tą logikę wgraliśmy do ECU.
Nie stosuje się też układu open loop w całym zakresie - w teorii jest to możliwe, ale bardzo mocno niepraktyczne.
Ostatnia aktualizacja: 21.02.2013 11:56:42
Najnowsze blogi
Dodano: 11 dni temu, przez niki129
Z racji tego że od ponad roku mieszkam pod lasem, od samego początku chodziło mi po głowie jakieś uterenowione auto.
Padło na Daihatsu Terios-a, za tym modelem auta przemawiały małe wymiary ...
17
komentarzy
Dodano: 11 dni temu, przez niki129
Kiedyś zawsze przychodzi ten czas.
Audi zostało wystawione na sprzedaż.
Było z nami od 2018 roku. fajne, wbrew pozorom proste auto. Myślę że nowy właściciel będzie zadowolony. ...
8
komentarzy
Dodano: 14 dni temu, przez CeZaR83
Przyszły dziś do mnie fotki z zabezpieczenia...
Proces zabezpieczenia podwozia wraz z profilami zamkniętymi, oparty o produkty szwajcarskiej firmy WAXOYL
Ponad 20 zdjęć, na zdjęciach może sie ...
27
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Nie zawsze Sonda jest przyczyna Akurat przez uwalona czujke AFR wysadzilem silnik w powietrze. A konkretnie 3 gar.
Swoja droga, to porzadne czujniki (sorki, ale corksport sie do nich nie zalicza) sa niezbedne wprzy boltowanym aucie. EGT, AFR (nie koniecznie - jak EGT masz dupne - to AFR tez, jesli AFR masz dobre, mozesz miec EGT dupne i silnik i tak mowi bye, bye )