Wpis w blogu użytkownika
humvee5
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 1242 razy
Data wydarzenia: 22.12.2015
Gdzie się podziały te cudne wieczory...
Kategoria: inne
Skupię się jednak tym razem na ciekawej epoce w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, gdy pojawienie się nowego modelu poprzedzało jego studium - prototyp, który sam z siebie był przełomowy. Auto (w jednym egzemplarzu!) szokowało na stoisku marki, dostawało jakąś nazwę zaszyfrowaną niczym przez ewolucję ENIGMY, a dwa - trzy lata później pojawiała się wersja seryjna. Gdy większość ludzi zapominała o prototypie, on nagle stawał się samochodem gotowym do produkcji, sprzedaży i zakochania się w nim.
Celowo wybrałem w tym motoblogu dwa auta, które pojawiły się jako prototypy równocześnie na wystawie Geneva Motor Show w 1996 roku: Ford Lynx, z nadwoziem bliższym typowi TARGA oraz Honda SSM z wnętrzem a'la podwójny monocoque. Rok później z Lynxa wylęgła się Puma (warto było poczekać), a w 1999 roku Honda S2000 zaszokowała ostatecznym stadium. Patrząc na prototypy łatwo stwierdzić, co musiało się zmienić w seryjnym samochodzie i jak kultowy roadster oraz ponętne coupe niedaleko padły od swojej jabłoni, czyli deski kreślarskiej genialnego projektanta.
Gdzie zatem się podziały te cudne wieczory? Dziś wiele marek chyba nie inwestuje w publiczność i opracowanie prototypów w starym, dobrym stylu. Bo są za drogie? A może taniej jest zareklamować się w jakimś tygodniku motoryzacyjnym, który rysuje kolejne BMW, Volkswagena na bazie zamaskowanych egzemplarzy? Szkoda, że ewolucja stylistyczna nie jest obecnie aż tak romantyczna i widowiskowa, przyjazna entuzjastom motoryzacji. Osobiście wolę tamtą starą drogę niż dowiadywanie się o wyglądzie nowych generacji ze spyshotów czy fragmencików auta uwieńczonych na zdjęciach w nader niestrawnej formie puzzli.
Ostatnia aktualizacja: 22.12.2015 23:40:34
Najnowsze blogi
Dodano: 2 dni temu, przez giernal
Z ogromną satysfakcją, po dwudziestu czterech miesiącach eksploatacji Astry i przebyciu nią prawie 10 000 kilometrów, ogłaszam iż znalazł się jej godny następca, który będzie pełnił ...
24
komentarze
Dodano: 20 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 21 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
6
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy

Z ciekawych konceptów Citroena: Xanae ("coś pomiędzy" Xsarą Picasso i Xsarą 3-d.; oba seryjne samochody czerpią z niego garściami, "pampersowóz" Picasso zwłaszcza kokpit) i Activa (potencjalny rywal Calibry i późniejszego 406 Coupe, ale nic z tego nie wyszło...)
http://magazynauto.interia.pl/rozrywka/motor-z-przeszlosci/news-citroen-xm-najlepszy-w-europie,nId,984420
Nie wiem czy u nas, ale podobno już można zamawiać
Teraz francuskie oraz fordowskie koncepty na targach pełnią zbliżoną rolę i tutaj możemy poszukać tych zagubionych cudnych wieczorów
Pozdrawiam cię bardzo serdecznie
I życzę wesołych świąt
Sporo firm też jest połączonych w duże grupy produkcyjne.
Dlatego też sporo różnych aut jest bardzo podobnych do siebie.
Jeśli się trafi jakiś inny "okaz" wtedy jest duże zainteresowanie takim autem i zdobywa wyróżnienia.
POZDRAWIAM
P.S. Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia życzę wszystkim obecnym na aWc zdrowych, spokojnych i szczęśliwych świat.
Teraz prototyp mógłby być tylko jeden, przecież wszystkie auta jednakie
Tu wstawiłem zdjęcia tylko dwóch aut koncepcyjnych, które przełamywały szarą rzeczywistość stoisk okupowanych przez pojazdy tak bezpłciowe, jak Ford Escort, Daewoo Tico i Nexia, VW Golf III i Opel Astra. Nota bene wyliczam obok nich pojazdy produkcji, które powstawały jeszcze w latach 80., i straszące dziś na złomowiskach i pod blokami znacznie bardziej niż Multipla.
A że Pumę i Hondę S2000 bardzo lubię...
P.S. Poprosimy o bloga z galerią zdjęć z tamtego okresu. Może być na święta
W kulturze i motoryzacji lata 90 jak dla mnie to totalny chlam. I nie zgodze sie, ze teraz jest gorzej. Jezdze na wystawy i imprezy motoryzacyjne gdy tylko moge. W latach 90 rowniez odwiedzalem salony, i wcale nie widze zmiany na gorsze, pod wzgledem ilosci prototypow.
Obecnie, w obliczu globalnej konkurencji koncerny musza redukowac koszty, ale wcale nie oznacza to ze robia to kosztem jakosci. Mamy zdecydowanie bardziej zaawansowana technologie projektowania jak i bardziej skuteczne techniki marketingowe. A wszystko to sluzy sprostaniu wymogow klienta, ktory dzisiaj jest bardziej niz kiedykolwiek wymagajacy.
Zreszta chyba kiedys zrobie o tym wpis. W polowie lat 90 mialem okazje pojechac na salon NAAS do Detroit. Do tej pory mam gdzies cale pudelko zdjec, miedzy innymi z Vectorem V8, Lamborghini Diablo, Corvette Grand Sport C4, widzialem na zywo prototyp pierwszego Audi TT, Cadillaca Catery, pierwsze modele GPS, nowego Chevroleta Cavalier, wyscigowe wersje Corvetty i perelke – dwudrzwiowego Oldsmobila Aurora IMSA. Na folderze z programem salonu sa pierwsze szkice mojego Intrepida, ktory byl wowczas jakies 3 lata przed premiera (i 12 lat zanim kupilem swoj egzemplarz
I ja nie lubię "tanim koszem", na zasadzie "tniem i paczę, co ucionem"
Nasze modele Skody i konkretne generacje są najlepszym przykładem tej nie najlepszej drogi: epoki zdjęć szpiegowskich, zakamuflowanych prototypów i tak dalej. Skoda i tak się poprawiła - pierwszym poważnym autem koncepcyjnym był u niej dopiero Tudor, a wcześniej Montreux - zapowiadający Superba. Fabię II poprzedziły eksperymenty z Roomsterem, znanym jako drugi ważny concept car tej marki w XXI wieku (2003 r.; seryjny pod koniec 2005 r., a Fabia druga od 2007). Vision C zapowiadał wygląd Rapidów i zbliżoną postać Fabii, a ostatni z Visionów - miętowozielony - dał wyobrażenie najnowszego Superba. Był też oczywiście również Yeti i Joyster, a Citigo było concept-carem u... Volkswagena jako up!-ek
Pozdrawiam i wesołych świąt....