Tutaj jesteś: Samochód







Prześlij sugestię
Skoda 100 L Gablota
  • Kupione używane w 2006
  • Auto obejrzano 6582 razy
  • Online od 12 lat, 3 miesięcy i 7 dni
  • Auto polubiono 550 razy
Nazwa auta:
L Gablota
Marka:
Skoda
Model:
100
Nadwozie:
Sedan
Silnik:
1.0
Moc silnika:
43 KM
Przebieg:
90 220 km
Rocznik:
1973
Wreszcie znalazłem trochę wolnego czasu by przedstawić Wam moją GABLOTĘ. Szczęśliwym posiadaczem zostałem przez przypadek w marcu 2006r. Zimnym piątkowym popołudniem zadzwoniła ciocia ze Szczecina z wiadomością o możliwości okazyjnego kupna starej skody w Stargardzie Szczecińskim. Szybki telefon do właścicielki i w sobotę rano z żoną jechaliśmy z podpoznańskiego Kiekrza do Stargardu. Po otwarciu garażu okazało się, że stoi 100% oryginalna, zadbana, nieco przykurzona setka na czarnych blachach SZC 7217. Jazda próbna była zbyteczna. Miła i wzruszająca rozmowa ze starszą panią, przy herbatce, o niedawno zmarłym mężu, który był drugim właścicielem, o przeszłości tego auta, załatwienie formalności, załadowanie całej masy części blacharskich i mechanicznych i do domu. Kosztowało mnie to 200 zł(dwieście).
Po drodze tankowanie do pełna i radość z jazdy 33 letnim youngtimerem.
Po dokładnym umyciu i oględzinach okazało się, że technicznie wóz jest idealny z przebiegiem 82423 km. To zasługa poprzedniego właściciela, który nie tylko dbał o naprawy bieżące, ale również udoskonalił auto wg. książki z popularnej serii„ Jeżdżę samochodem ”. Dodatkowo zamontowano chromowane halogeny Zelmot, pasy bezpieczeństwa Moravan, radioodbiornik z dodatkowym głośnikiem i odkręcanym batem anteny, zegarowy wskaźnik ciśnienia oleju, alarm, ogrzewaną szybę tył, dwutonowe sygnały dźwiękowe, wykonano pokrowce na siedzenia, pod mocowanie obudowy filtra powietrza dodano dodatkową nakrętkę, aby podczas odkręcania obudowy nie obluzowywać pokrywy dźwigni zaworów, w miejsce śruby mocującej wspornik osłony wentylatora wkręcono reduktor ze smarowniczką do smarowania łożysk osi wentylatora, dla całkowitego zamykania przepustnicy zastosowano dodatkową sprężynę odciągającą. Blacharsko także bez większego zarzutu, pojawiły się bąble na pasie przednim i w okolicach klapki wlewu paliwa, jedyny mankament to lakier. Lakier piecowy, jakim pokrywano skody z biegiem lat płowiał i pojawiły się ślady rdzy, które ktoś niezdarnie próbował zabezpieczyć. Na badanie techniczne udałem się pierwszego kwietnia. Starszy diagnosta przypomniał sobie swoje lata młodości, pogratulował auta i poprosił, żebym dbał o nie.
Samochód użytkowany jest, na co dzień, obecnie ma 91550 km przebiegu. Auto żwawo porusza się czy to w ruchu miejskim, czy na drodze szybkiego ruchu, nie raz wzbudzając zdziwienie przemknąwszy lewym pasem ponad 130 km/h. Zasadniczo wóz użytkowany był przeważnie do pierwszych opadów śniegu, ale zimę 2010/11 auto przejeździło całą, radząc sobie w kopnym śniegu świetnie. Ułatwiają to 14 calowe dość cienkie opony, w dodatku nie zimowe, z kultowym już bieżnikiem OR-36. Jak każde auto, również 100 wymaga podczas prowadzenie pewnego wyczucia. Ma lekki przód i dociążony tył, co podczas jazdy, zwłaszcza na zakrętach, objawia się nadsterownością. Ten sam zakręt zimą i latem pokonujemy w innym stylu. Na śliskiej nawierzchni auto idealnie daje się wyprowadzić z jazdy bokiem, na suchym, kiedy opona trzyma trzeba uważać na znoszenie kół tylnych. Również wrażliwe jest na silne podmuchy boczne. Spalanie średnie oscyluje ok 7-7,5 l /100 km podczas jazdy z prędkością 90 km/h. Z doświadczenia wartość ta jest idealna do przyjemnej jazdy. Do silnika stosuję olej mineralny Castrol. Nie mogę potwierdzić opinii, że „silnik bierze olej”. Nie mam z tym problemu. W ciągu 6 lat oprócz wymian olejów, smarowania, mycia i polerowania w aucie wymieniłem przeciekający z tyłu wężyk gumowy paliwa, pióra wycieraczek, urwany chlapacz, przeciekającą nagrzewnicę, halogeny Zelmot na czechosłowackie PAL, wszystkie elektryczne części polskie na czechosłowackie, błotniki przednie, pas, maskę. Dostępność części eksploatacyjnych, jak również nie wygórowane ceny, nie nastręcza problemów przy naprawach bieżących i poważniejszych. W ciągu kilku lat nagromadziłem sporo oryginalnych części zamiennych, prospektów, literatury, gadżetów. Z ostatnich ciekawszych udało się okazyjnie zakupić 5 felg aluminiowych Meteor II w bdb stanie z oponami 185/70 R13, pasują idealnie. W Polsce zakup oryginalnych felg 4x130 to nie lada gratka. Na aukcji w Czechach udało się wylicytować brelok do kluczyków z epoki. W zestawie z kluczykami do stacyjki, drzwi, anteny i fabryczną blaszką prezentuje się idealnie. Od dłuższego czasu kompletuję fabryczne wyposażenie torby narzędziowej . Brakuje mi jeszcze kilku kluczy z logotypem strzały. Obecnie auto oczekuje na kompleksowe lakierowanie nadwozia. W przyszłym roku stuknie czterdziestka i myślę ,że należy się jej.
Kilka podstawowych danych technicznych i ciekawostek.
Škoda (czytaj SZKODA) S100L typ 722 rocznik 1973.Wyprudukowano 217767 sztuk w latach 1969-77.
VIN 137193,nr silnika 136265.
Pierwsza rejestracja 25.01.1974
R4,OHV, 68x68 mm, 988 cm3,chłodzony cieczą, napęd tylni.
Moc 32Kw(43KM) przy 4650 obr/min, moment obr 75 Nm przy 3000 obr/min.
Wymiary 4155/1620/1380 mm, masa własna 770 kg.
Ogumienie 155-14, zbiornik paliwa 32 l.
V-MAX 125 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 24 s, zużycie paliwa 7,6 l/100km.
Wersję DE LUXE odróżnia od podstawowego modelu kilka detali:
-przednie siedzenia anatomiczne z materiału
-miękka wykładzina dachu z poliuretanu
-dywaniki welurowe
-wielowarstwowe, klejone szyby
-czarna deska rozdzielcza
-podszybiem z przetłoczeniem
-lusterko dla pasażera w daszku przeciwsłonecznym
-aluminiowe listwy ozdobne progów, rynienek
-aluminiowe ozdobne słoneczka kół
-listwa przednia z czarnym pasem
-napis de luxe pod listwą
-elektryczny spryskiwacz szyby
Škoda(czytaj SZKODA) 100/110 w dniu premiery we wrześniu 1969 była bardzo nowoczesnym autem. Model jest modernizacją modelu 1000MB, po którym przejęto tylko zasadniczą koncepcję budowy, czyli silnik ze skrzynią z tyłu, napęd tylni i sam silnik. Z wprowadzonych ciekawszych rozwiązań należy wymienić:
-hamulce tarczowe przednie typ PAL-AB na licencji Dunlop z samoczynną regulacją luzu
-dwuobwodowy układ hamulcowy
-możliwość mocowania pasów bezpieczeństwa dla 5 osób
-zestaw wskaźników zbudowany z użyciem obwodów drukowanych
-konektorowe złącza
-półprzewodnikowe, termistorowe wskaźniki temperatury silnika i poziomu paliwa
-4 stopniowy przełącznik wycieraczek, cykle 75,35,15 lub 6 wahnięć/min (pierwszy raz na świecie seryjnym aucie)
-w zależności od zaparkowania można włączyć światła postojowe tylko lewe lub tylko prawej strony łącznie z oświetleniem tablicy rejestracji
-blokadę tylnych drzwi
Dane techniczne jak i wyposażenie aut Škoda (czytaj SZKODA) 100/110 typ 722 mogą się nieznacznie od siebie różnic. Wynika to z tego, iż czechosłowaccy inżynierowie co miesiąc usprawniali mniej lub bardziej swoje auta. Auta serii 29 z 1971r różnią się błotnikami przednimi z kolejną z roku 1972.Tylko pomiędzy kwietniem 1973,a kwietniem 1975 było 8 serii wozów (od 38 do 45). Z bardziej widocznych zmian zaistniały od sierpnia 1971r:wywietrznik w tylnym słupku, zmiana oszklenia tylnych okienek uchylnych, zmiana kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, zmiana konstrukcji drzwi, inny wystrój deski. Od połowy 1972r wprowadzono klamki kasetowe typu BOMORO, a od sierpnia opuszczane okna tylnych drzwi ,ale tylko na życzenie. W międzyczasie zmieniono emblematy z plastikowych i chromowanych na błotnikach na plastikowe bardzo podatne na słońce.
Mam nadzieję ,że choć trochę przybliżyłem laikom ,a może również szczęśliwym posiadaczom bardzo fajne i proste w obsłudze auto jakim jest czechosłowacka Škoda.
więcej »
Blog auta (3)
Dodano: 12 lat temu, przez Rysik_
Głowica jak nowa.Oczyszczona,przeszlifowana,poprawione gwinty swiec,oczyszczone zawory.Założyłem i zagrało.4 litry oleju mineralnego,nowy filtr,płyn chłodniczy dopełniło wszystkiego.Zagrzanie ...
1 komentarz
Dodano: 12 lat temu, przez Rysik_
Głowica trafiła do warsztatu.Komora silnika odzyskała dawny blask.Gaźnik rozebrany i wyczyszczony.Wymienione filtr powietrza i paliwa.
1 komentarz
Dodano: 12 lat temu, przez Rysik_
wymiana uszczelki silnika(przepuszczała na drugim tłoku) wymiana gum półosi, czyszczenie miski olejowej i pompy oleju, uszczelnienie układu chłodzenia
4 komentarze
Galerie pojazdu (0)
Kierowca nie dodał jeszcze zdjęć
Filmy pojazdu (0)
Kierowca nie dodał jeszcze filmów do tego auta
Zainteresowani autem (0)
Dodaj do obserwowanych

Dodaj do Kiedyś kupię - aby otrzymać automatyczne powiadomionie gdy właściciel wystawi go na sprzedaż.

Właściciel
PZ
Wcześniej jeździł: Ford Econoline SOKÓŁ
Komentarze (42)
Dodano: 8 lat temu
Rysik_, jeśli wierzyć w statystyki z profilu Twojej 100L to przyjrzyj się regulacji gaźnika i układu zapłonowego, bo spalanie powyżej 11l nie jest normalne dla tego silnika. Mój mieścił się do 7.5 przy jeździe mieszanej głównie na krótkich odcinkach.
Dodano: 8 lat temu
Do ahilles: pewnym mankamentem tego modelu jest ogrzewanie kabiny w zimie a przy dosyć często padającym termostacie jego zupełny brak ;)
W 105 ten problem został poprawiony w znacznym stopniu.
Dodano: 8 lat temu
Do d1010mm1: tak, bak w tym samochodzie jest w podłodze bagażnika (z przodu) a wlew pod klapką w prawym błotniku.
Dodano: 8 lat temu
Łał, miałem takiego pterodaktyla jako mój pierwszy samochód. Był niesamowity! I ten silnik 1/2 V - palił na dotyk, nie było z nim problemów do samego końca. Wspominam go z sentymentem.
Dodano: 8 lat temu
Oj bardzo fajne autko :) moja epoka hi.
Dodano: 8 lat temu
Piękna. Klasyk jak szlag... [up]
Dodano: 8 lat temu
Do kstilger: no to kup i zrób (Adamie) [rotfl]
Dodano: 8 lat temu
przeżuć fotki ze starego awc
Dodano: 8 lat temu
jeżdziłbym!
Dodano: 9 lat temu
Aż miło popatrzeć [up]
Dodano: 9 lat temu
Do Rysik_: świetne auto i w dodatku na chodzie!
Dodano: 9 lat temu
super autko. gratuluje i pozdrawiam
Dodano: 11 lat temu
Zazdroszczę Rysik:) Sam mam wielki sentyment do tego auta po dziadku:)Bardzo zadbana Skodzina:)Szerokiej i bezawaryjnej drogi:)
Dodano: 11 lat temu
co to za klapka po prawej z przodu, czyżby wlot do tankowania paliwa?
Dodano: 11 lat temu
Fajne nowe fotki
Dodano: 11 lat temu
Pozdrawiam właściciela nie spotykanej już na naszych drogach śkody100. Jezdziłem z sąsiadem taką śkodą na grzyby
auto jechało sprawniej od mojej 105L, osobiście przejechałem takim autem pewnie z 500 kilometrów,jedzie się super a pasażerów czeka miła niespodzianka bo siedzenia są bardzo wygodne. Pozdrawiam serdecznie.
Dodano: 12 lat temu
taki piękny klasyk zasłużył na wyróżnienie!!!! gratuluje![puchar] [papa]
Dodano: 12 lat temu
Super stan, gratuluje !
Dodano: 12 lat temu
Fajne nowe galerie, zaległości nadrobione...
Dodano: 12 lat temu
piękna "biała dama"
Zobacz podobne auta w społeczności
Najnowsze blogi
Dodano: 1 dzień temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
7 komentarzy
Dodano: 2 dni temu, przez powerTGS440
PACJENT: MAN TGS 2011 rok moc fabryczna: 440PS moment: 2300NM turbina: HOLSET wersja: fabryczny pod ADR przekładnia : AsTronic (automat) 12-GEARBOX norma spalin : EURO5 (bez AdBlue) norma ...
6 komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez Qchar
Kiedy ustaliłem termin a batem wymiana był tylko kwestią czasu i tak w sobotę w samo południa wzięliśmy się roboty to znaczy brat bo ja pomagałem i fotki pstrykałem :) kto brata zna to wie ...
33 komentarze
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl