Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy And1WT
»
Cadillac 355D Fleetwood Special Józefa Piłsudskiego odrestaurowany
Wpis w blogu użytkownika
And1WT
Dodano: 11 lat temu
Blog odwiedzono 2897 razy
Data wydarzenia: 12.11.2014
Cadillac 355D Fleetwood Special Józefa Piłsudskiego odrestaurowany
Kategoria: inne
Wyremontowanie słynnego Cadillaca Marszałka Józefa
Piłsudskiego.
Cadillac 355D Fleetwood Special z 1934 roku, ten samochód przywódcy II Rzeczpospolitej, zdewastowany przez służbę bezpieczeństwa Polski „ludowej” w pierwszych latach powojennych, w stolicy Wielkopolski został podanny kompleksowej restauracji, przywracającej mu dawną świetność.
Jest to inicjatywa Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego, który podjął działania na rzecz wprowadzenia w świadomość społeczną tego unikatowego zabytku, związanego w szczególny sposób z historią naszego narodu.
13 marca 2013 roku rozpoczął działalność Społeczny Zespół ds. Opracowania Inwentaryzacji i Wstępnej Dokumentacji Konserwatorskiej Samochodu Cadillac Fleetwood Special Józefa Piłsudskiego, powołany przez Macieja Klimczaka, Podsekretarza Stanu ds. Kultury w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ewę Mańkiewicz-Cudny, prezesa Naczelnej Organizacji Technicznej. Przez ponad pół roku grupa ekspertów techniki samochodowej pod przewodnictwem historyka motoryzacji doktora Jana Tarczyńskiego, Dyrektora Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, prowadziła działania w kierunku inwentaryzacji, a także przygotowania dokumentacji konserwatorskiej i programu odbudowy tego zabytku techniki. Prace Zespołu, wspierane przez Kancelarię Prezydenta RP, przyniosły kolejny etap realizacji. Wyłoniono profesjonalną firmę – „Classic Cars. Bentley & Rolls Royce Specialist” z Poznania – zajmującą się odbudową zabytków techniki motoryzacyjnej, pozyskano także tzw. donor car, czyli samochód niezbędny dla uzupełnienia braków Marszałkowskiego Cadillaca (w tym: silnika z osprzętem, kompletnego wnętrza nadwozia i bagażnika, „galanterii” zewnętrznej i kół zapasowych).
Wszystkie prace konserwatorskie sfinansował strategiczny sponsor – Fundacja PZU. Odbudowa samochodu odbywała się pod merytorycznym nadzorem Zespołu i niezależnego kuratora – międzynarodowej firmy oceniającej i certyfikującej wykonane prace.
Podejście bardzo profesjonalne i godne uznania. Oprócz głównego wykonawcy czyli firmy Classic Cars, wzięły w tym udział także inne znane marki. Firma Novol, przeprowadziła kompleksowy remont blacharski, a firma Nordglass odwtorzyła wszystkie pancerne szyby w samochodzie.
Mam nadzieję że pojazd ten będzie brał udział w wielkich wydarzeniach historycznych i stanie się z jedną z większych wizytówek Naszej Głowy Państwa.
Najnowsze blogi
Dodano: 13 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 14 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
1
komentarz
Dodano: 15 dni temu, przez giernal
W sierpniowym wpisie wspominałem o zamyśle zmiany samochodu. U mnie zazwyczaj od planów do czynów długa droga, ale tym razem było inaczej.
Po trzech tygodniach od publikacji tekstu ...
34
komentarze
Marki społeczności
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy

Bardzo dobrze się stało, że autu została przywrócona dawna świetność, to b. dobra decyzja naszego Prezydenta, jeszcze tylko żeby chciał z niego korzystać. Może to być nowy kierunek w symbolice urzędów prezydenckich. Czy tylko Królowa może jeździć karocą?
Sprowadzono dawcę z którego pochodzi silnik z prawie całym osprzętem, wnętrze i część galanterii.
Reszta oryginalna i odnowiona z tego co wiem
A inicjatywa jak najbardziej słuszna - duży szacun dla wszystkich, którzy przyczynili się do sprawy