Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Fiat Freemont » Zimowy Freemont czyli rzecz o oponach







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Fiat Freemont
Jeździ: Fiat Freemont
Wcześniej jeździł: Fiat Linea 1.3 Multijet 90 KM
  • przebieg 27 609 km
  • rocznik 2012
  • silnik 2.0 Multijet II 16v
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 4807 razy
Data wydarzenia: 18.11.2013
Zimowy Freemont czyli rzecz o oponach
Kategoria: obserwacja
Postanowiłem dziś napisać kilka słów na temat przygotowania Freemonta do warunków zimowych. Ale nie będzie o sprawdzaniu ciśnienia w oponach i zakupie łopaty do śniegu :-)
Wpis kieruję przede wszystkim do tych, którzy dopiero rozważają zakup tego samochodu, a w szczególności do tych, którzy planują przesiąść się z tzw. kompakta. Co więc Was może zaskoczyć gdy pierwszy płatek śniegu opadnie na trzecią warstwę świeżo wypolerowanego wosku zebranego przez wysoko miodne brazylijskie pszczoły apis mellifica scutellata?
Freemont jest sprzedawany na dwóch rozmiarach alufelg: tzw. 19-ch i 17-ch. Standardem są alufelgi 17-ki. Szerokość opony w obydwu przypadkach jest standardowa - 225 mm. Profil opony - też nic odkrywczego 65R17 lub 55R19. Opony letnie i zimowe można zakupić bez żadnych problemów. Kwestia tylko ceny. Problemem jest dobór felg. Tu się zaczynają problemy. Są dwie możliwości zaopatrzenia Freemonta w zimowe opony. Dokonuje się zakupu opon zimowych i instaluje na fabryczne felgi samochodu. Na wiosnę zmiana. Rozwiązanie mało wygodne i stosunkowo kosztowne w perspektywie czasu, bowiem wulkanizatorzy zazwyczaj drożej wyceniają swoją pracę gdy mają do czynienia z alufelgami. Drugie, najbardziej optymalne rozwiązanie to zakup drugiego kompletu felg, na które nadziewa się czysto pachnące świeżutkie opony firmy X. I wtedy zima już nie straszna. Jeśli ktoś ma czas i krzepę, komplecik założy sobie sam. Ale we Freemoncie nie jest tak prosto. Po pierwsze do Freemonta nie ma felg stalowych w rozmiarze 17". Nie ma i koniec. To oznacza, że robi się drogo.
W czym rzecz? Do końca 2011 r. we Freemoncie były instalowane hamulce rodem z Dodge'a. Ale okazało się, że na tą masę samochodu w warunkach europejskich są one za słabe. W USA,skąd pochodzi Freemont zwany tam nadal Journey, ludzie nie jeżdżą zbyt szybko ponieważ Policja bardzo skutecznie wyłapuje piratów drogowych. W Europie chociażby z powodu wyższych ograniczeń prędkości podróżuje się szybciej. Dlatego pod wpływem sygnałów napływających od użytkowników z początkiem 2012 r. Fiat zmodernizował układ hamulcowy w taki sposób, że z przodu i z tyłu założył tarcze hamulcowe o większej średnicy, dodał większe zaciski hamulcowe oraz większe klocki hamulcowe. Przed zmianą istniała możliwość założenia felgi stalowej w rozmiarze 16". Zresztą Journey był sprzedawany z takim właśnie rozmiarem alufelg. Co to w praktyce zmieniło? Otóż z dnia na dzień do samochodu przestały pasować obręcze w rozmiarze 16". W ten oto sposób właściciele Freemontów zostali pozbawieni możliwości zakupienia jedynych dostępnych na rynku felg stalowych o rozmiarze 16" w tzw. rozsądnych cenach. Na allegro można je było zakupić po 150 zł za sztukę (nową, rzecz jasna). Winna temu jest większa średnica jarzma zacisków hamulcowych. Stalowych felg w rozmiarze 17" cali nie ma, a przynajmniej takich jeszcze nikt nie spotkał w Polsce.
Co więc pozostaje? Zakup alufelg w rozmiarze 17". Do wyboru są alufelgi fabryczne lub alternatywne. Koszt zakupu alufelg fabrycznych to wydatek minimum 2500 zł na allegro lub znacznie więcej w serwisie Fiata. Alternatywa - tutaj w zasadzie jedynym ograniczeniem jest gust i zasobność portfela. Dla przykładu na forum Freemont.pl dużą popularność zyskał polski producent alufelg z Częstochowy, ponieważ jego alufelgi na pewno pasują do Freemonta. Ile zatem trzeba wyciągnąć z kieszeni aby postawić Freemonta na kompletnych kołach zimowych? Odpowiedź 4100-4500 zł zakładając, że kupujemy opony klasy średniej wyższej lub tzw. premium, a alufelgi pochodzą z Częstochowy. Oczywiście duży wpływ na cenę ma dobór producenta opon oraz miesiąc zakupu opon. Napiszę jednak wprost - solidna zimowa opona do Freemonta to wydatek nie mniejszy niż ok. 500 zł (po dobrej cenie).
Podsumowując - jeśli ktokolwiek zdecyduje się na zakup tego wspaniałego :-) samochodu powinien równocześnie przyjąć do wiadomości, że pierwsza zima może mu nieco popsuć humor w serwisie oponiarskim.
Puenta. Jeśli kiedykolwiek w ziemie zobaczycie na drodze Freemonta lecącego na alufelgach, to nie dlatego że właściciel miał taki kaprys tylko dlatego, że nie miał innego wyboru :-)

Deser - braciszek Freemonta z USA :-)

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2013 21:16:13
Dodano: 10 lat temu
Są "plusy dodatnie i plusy ujemne" :-)
Dodano: 10 lat temu
Podobnie miałem z Jeepkiem. Rozważałem nawet kupić 16 felgi i dopasować zimówki. Jednak kupiłem zimówki identyczne i wymieniałem :(
Dodano: 10 lat temu
Do linea: Coraz bardziej podoba mi się to Twoje autko [up]
Dodano: 10 lat temu
Do luckyboy: ale i tak jest fajnie :-) Z Freemontem minęło mi już 19 miesięcy i nadal jestem zachwycony tym samochodem.

Do LeVinh: we Fiacie na szczęśie nie ma żadnych ciągłych alarmów. Pojawia się tylko jednorazowy komunikat o tym, że samochód nie wyczuł czujników. Później samochód już o tym nie przypomina w żaden sposób (ani na wyświetlaczu, ani sygnałem dźwiękowym). I takie rozwiązanie jest OK.
Czujniki TPMS w Polsce są bardzo drogie. U mnie na forum ludzie kupowali oryginały na ebay i płacili za cały komplet z przesyłką coś około 300 zł. Jak to się ma do 800-1000 zł w PL?
Dodano: 10 lat temu
Do linea:
niekoniecznie sa potrzebne, ale swiecaca sie lampka, komunikat na EVICu, brzeczyk, czy co tak jeszcze jest w tym fiacie potrafi wqurviac.
mnie to denerwowalo, dlatego zamowilem do minivana komplet czujnikow, ktore BTW kosztuja w tej chwili na rockauto (chyba taniej sie nie da) $32 za sztuke. co z przesylka i podatkiem i programowaniem (montazu nie licze) daje niecale 200 dolarow. wiec wychodzi troche taniej, ale nie az tak.
Dodano: 10 lat temu
Gdy kupuje się wynalazki rodem z USA, trzeba być przygotowanym na różne przeciwności losu. Opcją są jeszcze opony całoroczne klasy premium.
Dodano: 10 lat temu
Czujniki TPMS niekoniecznie są potrzebne, ale jeśli się ktoś zdecyduje, to ma dodatkowo do wyjęcia z kieszeni 800 zł. Druga opcja to zakup czujników w USA na ebay. Po uwzględnieniu przesyłki koszt 3x mniejszy niż w PL. Samochód nie alarmuje błędów jeśli się ich nie założy.
Co do kosztów eksploatacji, to fakt - za "dychę" się tego samochodu nie uda obsłużyć, ale z drugiej strony jakiejś tragedii nie ma /poza kołami zimowymi :-) /
Felg 17" praktycznie nie ma. Rozstaw śrub może być OK, ale trzeba też brać pod uwagę głębokość osadzenia (ET) i średnicę otworu centralnego. To pratycznie redukuje liczbę ofert do zera. Więc jeśli się coś pojawiło na allegro, to tylko za sprawą Najwyższego albo część parametrów nie będzie pasować do samochodu. Jednak cena i tak zabija. lepiej zainwestować w alufelgi, bo te przynajmniej są odporne na sól drogową.
Dodano: 10 lat temu
dolicz do tego jeszcze 4 czujniki TPMS z programowaniem przy zmianie kol.

mi sie marza wzmocnione stalowki z policyjnej wersji dodge, tylko cholernie trudno takie dostac.
Dodano: 10 lat temu
Aż z ciekawości poszukałem stalowych 17" do Freemonta, i znalazłem- na alledrogo jest jeden zestaw z rozstawem śrub 5x127 za niecałe 2000 ;)
Dodano: 10 lat temu
Rozmiar kosztuje ;).

Kupując takie auto, chyba nikt nie nastawia się na koszty utrzymania rzędu Pandy czy Punto.
Najnowsze blogi
Dodano: 1 dzień temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
9 komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
19 komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez powerTGS440
PACJENT: MAN TGS 2011 rok moc fabryczna: 440PS moment: 2300NM turbina: HOLSET wersja: fabryczny pod ADR przekładnia : AsTronic (automat) 12-GEARBOX norma spalin : EURO5 (bez AdBlue) norma ...
6 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl