Wpis w blogu auta
Dacia Duster
Dodano: 3 miesiące temu
Blog odwiedzono 374 razy
Data wydarzenia: 01.01.2024
Noworoczny raport
Kategoria: inne
Niewątpliwie największym zaskoczeniem 2023 r. było niespodziewane uzyskanie przez żonę prawa jazdy kategorii B, które wymusiło nabycie drugiego auta. To z kolei spowodowało spadek intensywności eksploatacji Dustera. Jednak mimo tego poprzednie cztery kwartały zgromadziły historycznie wysoki przebieg roczny SUV-a, wynoszący od teraz rekordowe 9078 km!
Poza wcześniej wspomnianymi wakacjami na Mierzei Wiślanej, eksploracją województwa łódzkiego oraz wyjazdem do Poznania swoje zrobiły też niedawno odbyte przejazdy lokalne, a także wycieczki do Jarosławek, Łodzi i przede wszystkim do Buska-Zdroju.
Wzmożony kilometraż siłą rzeczy przyczynił się do okresowej zmiany oleju silnikowego wraz z filtrem. Przy okazji pobytu samochodu u mechanika od razu zleciłem naprawę zamka, który permanentnie blokował otwieranie tylnych prawych drzwi Dacii z zewnątrz oraz wewnątrz. Po długiej walce udało się usprawnić zmęczony życiem podzespół, całkowicie niedostępny od ręki na rynku wtórnym.
Inne nadprogramowe działanie stanowił serwis układu wydechowego, a konkretnie poprawa mocowania tłumika końcowego. Partacko wykonana w Niemczech prowizorka przerdzewiała, wydając metaliczne dźwięki podczas pracy jednostki napędowej. Jej usunięcie doprowadziło zaś do rozczepienia się rur i generowania iście rajdowych pomruków. Na szczęście własnoręcznie wyprodukowane obejmy skutecznie rozwiązały cały problem. Dodatkowo przedłużyłem żywotność stalowych elementów konstrukcji malując je srebrzanką żaroodporną.
Niejako w podziękowaniu za kolejny udany etap służby doposażyłem "Eliasza" w bezprzewodową lampkę dotykową, którą umieściłem w schowku pasażera pozbawionym dotąd oświetlenia. Po oryginalnym kloszu od żarówki istniała wyłącznie mało gustowna dziura, a akcesoryjnie dołożony pasek ledowy od samego początku znajomości nie funkcjonował.
Wczoraj prawdopodobnie po raz ostatni wlałem do baku 95-oktanową benzynę oznaczoną symbolem "E5", ponieważ od dziś podstawowa "bezołowiówka" może zawierać w sobie aż 10% biokomponentów – identyfikator "E10".
Przewiduję, iż najbliższa przyszłość przyniesie ograniczone natężenie użytkowania "Daćki", bo całościowy "przelot" nadal będzie dzielony pomiędzy dwa auta. Na ten moment nie widać potrzeby większych nakładów finansowych. Jedyną planowaną wkrótce inwestycją jest wymiana u tapicera spękanego fragmentu skórzanego fotela kierowcy, a w odległej perspektywie zakup dwóch opon wielosezonowych na przednią oś oraz podmiana paska klinowego.
Na koniec pozostaje mi tylko życzyć, aby nasze pojazdy zawsze były w doskonałym stanie technicznym i wizualnym, a każde spędzone za ich kierownicą chwile stały się miłą przygodą oraz relaksem. Wszystkiego najlepszego w 2024 roku!
Najnowsze blogi
Dodano: 1 dzień temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
7
komentarzy
Dodano: 3 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
16
komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez powerTGS440
PACJENT:
MAN TGS 2011 rok
moc fabryczna: 440PS
moment: 2300NM
turbina: HOLSET
wersja: fabryczny pod ADR
przekładnia : AsTronic (automat) 12-GEARBOX
norma spalin : EURO5 (bez AdBlue)
norma ...
6
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
No ale prowizorka długo potrafi działać, gdy mi wieki temu w Uno pękł koło Grunwaldu i załatałem pastą/klejem termoutwardzalnym + kawałek siatki podtynkowej oraz zbrojoną taśmą aluminiową "na grubo i bogato" to jeszcze ze dwa lata z tym jeździłem i tak sprzedałem, bo mi się nie chciało w tym grzebać skoro trzymało
W obu kwestiach mam identyczne zdanie
Cierpliwość nie jest moją najmocniejszą stroną.
🤣
Kolejny rok udanej eksploatacji oraz dbania o auto w Twoim wydaniu Twoje podejście do bieżących napraw czy usuwania mankamentów jest podręcznikowe
Może poczekam
E10 to nic... kiedyś czytałem o paliwach w Brazylii, pozwolę sobie fragment zacytować:
"Brazilian flex cars are capable of running on just hydrated ethanol (E100), or just on a blend of gasoline with 25 to 27% anhydrous ethanol (the mandatory blend), or on any arbitrary combination of both fuels."
Silnik 1.6 K4M (chyba takowy masz w Dusterze) jest też w wersji na etanol. Zwie się 1.6 16V Ethanol K4M Hi-Flex.
Oznaczenie "E10" na szczęście oznacza maksymalną, a nie rzeczywistą ilość biokomponentów w paliwie, więc być może nadal będziemy wlewać do baku benzynę z np. 2-3% domieszką płodów rolnych.
Widzę te same klamki, te same problemy z centralnym i odgłos otwierania jak babcina komoda - identycznie mam w Żonowozie (Thalii). No ale autko ma 13 lat, niedomaga zamek w prawych przednich, z tym, że się w ogóle nie rygluje. Rozebrałem na jesień boczek drzwi, czyściłem styki, na chwilę pomogło. Obecnie zamek milczy. Trzeba będzie wymienić...
Nasze silniki są przystosowane do E10 już od dawna, także zeros problemos...