Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy MaArek77 » Kupujemy felgi aluminiowe - dobór opon do felg – kilka faktów







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika MaArek77
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 19184 razy
Data wydarzenia: 20.03.2012
Kupujemy felgi aluminiowe - dobór opon do felg – kilka faktów
Kategoria: inne
Sezon na „odpicowywanie auta” rozpoczął się na dobre co widać na aWc, niektórzy użytkownicy przeprowadzają wiosenne mycie i polerowanie auta, inni zmieniają koła na letnie, są i tacy co zamierzają do swojego auta zakupić nowy komplet felg aluminiowych… czyli wiosna przyszła :)

Niektóre osoby mają problem z doborem alufelg do swojego auta-pomocne będą tu konfiguratory, dostępne na stronach firm handlujących felgami i oponami ale nie każdy z nich jest dobry co ostatnio sprawdzili dziennikarze popularnego pisma samochodowego

http://www.auto-swiat.pl/1-jak-dobrac-felgi-ranking-konfiguratorow.

Ameryki nie odkryję ale chcę zebrać kilka ważnych rad dotyczących tego tematu, bo być może przydadzą się wielu osobom.

Pierwszym ważnym parametrem jest średnica obręczy – tu wspomnę że według mnie nie jest najlepszym wyborem zakładanie do auta klasy Opla Corsy czy Kii Rio alufelg o rozmiarze 17 cali. Powód, auta tego rozmiaru jeśli posiadają seryjnie koła w tym rozmiarze to mają również inne, nieco sztywniejsze i wytrzymalsze zawieszenie. To samo dotyczy klasy kompakt, w której 17 i 18 cali to obniżane i usztywniane zawieszenie.
Poza spadkiem komfortu jazdy powoduje to lepsze trzymanie się drogi ale auta w których przechodzimy z 15 cali na 17 nie mają takich zawieszeń, złożenie dużych felg spowoduje że elementy zawieszenia mogą się szybciej zużywać, bardziej odczujemy drgania przechodzące z układu jezdnego na kierownicę, mogą pogorszyć się właściwości trakcyjne auta.
Przy 17 calach wysokość/profil opony to jedynie 45 lub 40 milimetrów, więc niewielki kawałek gumy amortyzuje auto od drogi.

Dalej dobierając felgę musimy znać rozstaw śrub naszego auta (średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory. Mierzona między środkami przeciwległych otworów przy ich parzystej liczbie). W naszych autach występuje 4 lub 5 otworów mocujących o różnych rozstawach, np.: 4 x 100 czy 5 x 112.

Kolejny ważny parametr to średnica otworu centrującego, który przychodzi na kołnierz piasty w samochodzie. Często, wstawiany w felgę jest plastikowy lub aluminiowy pierścień, który redukuje otwór centralny w feldze do potrzebnego nam rozmiaru w zależności od średnicy kołnierza wystającego z piasty.

Kupując felgę do naszego samochodu musimy być pewni, że dana felga z założoną przez nas oponą będzie do niego pasować w 100%.

Trzecim ważnym elementem w doborze felg do samochodu jest ET (Odległość pomiędzy geometrycznym środkiem felgi a płaszczyzną jej styku z piastą (w mm).
Ten parametr mówi nam mówiąc krótko jak bardzo dana felga jest schowana w głąb nadkola bądź wysunięta na zewnątrz. Przymierzając felgę z oponą musimy sprawdzić, czy dane koło nie będzie nam obcierać o wahacze, elementy nadkola, część błotnika przy pełnym obciążeniu i podczas jazdy po nierównościach.

Dobór opon do felg (lub odwrotnie)

Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie:
- Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach
- Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kół)
- Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)
- Zwiększa się masa nieresorująca samochodu
- Samochód wolniej przyspiesza
- Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony
- Ciężej chodzi kierownica
- Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne.

Często zadajemy sobie pytanie jaka szerokość opony jest najlepsza do danej szerokości felgi w calach. Tu pomoże tabela – ja wybierałbym zazwyczaj „szerokość zalecaną”.



Problem tkwi w tym że na opony o rozmiarze 205/55 R16 producent auta zazwyczaj zaleca obręcz o szerokości 6,5 cala a większość firm produkujących felgi nie oferuje 16 calowych w innej szerokości niż 7 cali.
Powoduje to że opona mniej wystaje od płaszczyzny felgi. Może to i lepiej wygląda ale łatwiej o uszkodzenie felgi gdy parkujemy wzdłuż krawężnika a zdarza się to czasami.
O czym piszę przedstawia rysunek



A przytarcie felg polerowanych na wysoki połysk to koniec, z tego co wiem nie jest możliwa ich naprawa. Felgi malowane możemy pomalować ale przy mocnym uszkodzeniu (wytarciu części struktury felgi, trzeba nadlać aluminium).

Co do samych felg, są różne opinie-ja uznaję że aluminiowych spawać nie wolno, a na giełdach i znanym serwisie aukcyjnym roi się od wyglądających jak nowe felg, które przeszły zabieg renowacji. Czy były spawane tego nikt nie wie, Ważniejsze jest także czy oferowany towar jest bezpieczny. Felga musi być prosta i nie powinna mieć tzw: „bicia” czego nie sprawdzimy kupując na giełdzie lub w serwisie aukcyjnym.

Sam kupiłem używane ale każda miła po jednej małej rysce co wskazywało że jest używana a nie malowana i przed założeniem na auto każdą felgę bez opony sprawdziłem na wyważarce.

Przestrzegam również przed tanimi alufelgami chińskimi – (oferenci piszą że są niby produkcji włoskiej) ale bez atestów (pewnie nie prześwietlane), słabe (ulegają odkształceniom, mogą pęknąć) jeśli komuś życie niemiłe…

To samo dotyczy opon produkcji chińskiej, poza tym że sa nietrwałe (czasem nie da się ich wyważyć) to droga hamowania wydłuża się nawet o ponad 50% w stosunku do innych opon (nawet najgorszych polskich).

Poczytajcie w prasie motoryzacyjnej i internecie.

Powodzenia przy zakupie felg!

I jeszcze jedno. Kupując firmowe alusy np Opla, Forda będziesz miał pewność ze za 5 lat jak uszkodzisz felgę dokupisz taka sama nową u dealera (za cenę z kosmosu) lub poszukasz używanej w serwisie aukcyjnym) a jak kupisz innej firmy tez markowej to po 3 latach zmienia się oferta i może się okazać ze dany wzór juz został wycofany z oferty.

Wtedy pozostaje zakup nowego kompletu
Ostatnia aktualizacja: 20.03.2012 11:00:33
Dodano: 12 lat temu
Tak zgadzam się, że w Polsce optymalne są felgi o rozmiarze 16 cali i profil opony nie niższy niż 50. Inaczej grozi to uszkodzeniem felgi, w najlepszym wypadku, w najgorszym elementów zawieszenia.
Dodano: 12 lat temu
na nasze drogi to laczki jak najwyższe profil około 65 :) i będzie dobrze bo inaczej będziemy jeździć jak wozem na kołach drewnianych :)
Dodano: 12 lat temu
Dobre alu to powód do radości, jednak trzeba taki zakup odłożyć w czasie bo na ta chwilę inne zakupy. Fajny dziennik. Pozdro
Dodano: 12 lat temu
Do MaArek77:Wiesz one takie są dla mojej wygody, zimą lepiej błoto pośniegowe czy też sam śnieg się znich lepiej wygarnia.

A latem hulam na oryginalnych Lincolna
Dodano: 12 lat temu
Do eldorado: Jak na mój gust bardzo ładny 7 ramienny wzór. trudno dzisiaj o ładne felgi które maja więcej niż 5 ramion a mniej niż 9.

No i dla mnie najlepszy trend to "kryte śruby" ale to nie jest modne :)
Dodano: 12 lat temu
Powiem, że całkiem ciekawy wpis[up] Ja akurat zakupiłem używane alu do swojej niuni i jestem zadowolony. Oczywiście pozostałem przy fabrycznych parametrach opon jak i samej felgi czyli 195/65 r15 ET45.
target=_blank rel=nofollow>http://img638.imageshack.us/i/imag0075zm.jpg" alt=""/>/
Dodano: 12 lat temu
Do MaArek77: No wszystko już prawie wiem :) oprócz tego jakie mogę mieć ET felgi tzn jakie są u mnie dopuszczalne??
Dodano: 12 lat temu
No to może ja. Kupiłem prawie dwa lata temu alufelgi na sezon zimowy. Producent to firma Kosei z Japonii. Model felg Sport Edition. Jak do tej pory żadnych problemów, dwa sezony zimowe zaliczone. [up]

Felgi i opony dobrałem wymiarami dokładnie takie same jakie daje fabryka. Jest tylko jedna różnica, muszę zakładać centrujący krążek aby felga równo siadła na piaście.

?psid=1" alt=""/>
Dodano: 12 lat temu
No ale przejdźmy do tematu głównego: Alufelgi.
Może ktoś chce się pochwalić jakie zakupił lub ma wątpliwości jakie może założyć :)
Dodano: 12 lat temu
Do MaArek77: dobrze, więc na podsumowanie powiem tylko tyle, że Bridgestone z przodu zużywają się tak samo szybko jak te chinole z tyłu
Dodano: 12 lat temu
Do maciek88: No przestań. Nie robiłem żadnych pomiarów. Samemu możesz sprawdzić drogę hamowania na ciepłych hamulcach.
A takowe testy robiło wiele czasopism, poza dłuższą o połowę drogą hamowania bardzo się ścierają.

http://www.serwismotoryzacyjny.com.pl/index.php?k=aktualnosci&nrs=217&wydanie=18&strona=S&PHPSESSID=7dbbd20c219

dziennikarze brytyjscy z Autocar

http://moto.wp.pl/kat,106078,title,Zabojcze-opony-z-Chin,wid,10925589,wiadomosc.html?ticaid=1e1ff&_ticrsn=3

kolejny przykład

http://www.auto-swiat.pl/1-jakie-opony-na-lato

Chyba że jak mówię od 2-3 lat zmieniło się to na korzyść.
Dodano: 12 lat temu
Do MaArek77: nie mam profesjonalnego sprzętu do robienia takich pomiarów. Kolega rozumiem że posiada takowy i robił?
Problemów z wyważeniem nie było żadnych. Wyważały się tak samo dobrze jak nowe Bridgestone z przodu. Zauważyłem tylko jeden minus, a mianowicie są bardziej miękkie niż inne i na przód nie bardzo by mi się nadawały, bo wyglądało by jak by cały czas były kapcie...
Dla zainteresowanych opony firmy ROTEX
Dodano: 12 lat temu
Do maciek88: dziwne, a mierzył kolega jak długa jest droga hamowania?
Ciekawi jesteśmy też ile wytrzymają tys km i czy nie było problemów z wyważeniem

Wyjątek od reguły? Dwa lata temu było tak jak pisałem, teraz z chińskimi oponami może być już inaczej.

Pozytywna opinia może cieszyć!
Dodano: 12 lat temu
chińskie opony mam założone z tyłu. wg mnie bez zarzutu. z pewnością kupił bym je 2 raz
Dodano: 12 lat temu
Interesujące. Dzięki
Dodano: 12 lat temu
fajnie, fajnie, na pewno siem komuś przyda, jeszcze jaki kalkulator by się przydał żeby sprawdzić jak przy konfiguracji felga-opona zmienia się prędkość auta :), do aut terenowych znalazłem takowy:
http://www.kilometr.com/naprawiam-t-3.html
Dodano: 12 lat temu
Dzięki - kolega pstuszi ma dylemat w sprawie felg i tak jakoś natknęło mnie przy tej okazji :)
Dodano: 12 lat temu
nieźle sie źes nadrukował:) komuś napewno sie to przyda
Najnowsze blogi
Dodano: 1 dzień temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
1 komentarz
Dodano: 1 dzień temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
1 komentarz
Dodano: 8 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
49 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl