Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Yugo Koral 60 EFI » Wrocław - Budapeszt, czyli wypad na Węgry (1500 km)

Wpis w blogu auta Yugo Koral
  • przebieg 96 850 km
  • rocznik 1998
  • silnik 1.1
Data wydarzenia: 14.09.2010
Wrocław - Budapeszt, czyli wypad na Węgry (1500 km)
Kategoria: podróż
W ostatni weekend wybrałem się ze znajomymi na 3-dniowy wypad do Budapesztu.

Trasa tam: Wrocław - Gliwice - Rybnik - Jastrzębie Zdrój - Cieszyn - Žilina - Bratysława - Győr - Budapeszt
Wyjazd z Wrocławia w piątek, godzina 23.00
Na miejscu byliśmy ok 8:30

Udało się tanio znaleźć nocleg w hostelu (10 euro/osoba/dzień) w samym centrum Pesztu. Co ciekawe mają ciekawe przeliczniki na forinty. Mieliśmy taką sytuację, że pierwszy nocleg spaliśmy w jednym hostelu na 4. piętrze, a drugi dwa piętra niżej. W pierwszym 10 euro przeliczyli na 8800 forintów, w drugim na 11400... Tak czy siak, taniej się już chyba nie da :)

Pierwszy dzień zwiedzanie Pesztu. Drugi Buda. W poniedziałek przeparkowanie samochodu ze strefy. Na szczęście przez weekend można parkować wszędzie za darmo, a w międzyczasie dowiedziałem się gdzie znaleźć darmowy parking nie za daleko centrum. W strefie można parkować maksymalnie 3 godziny, a parkingi płatne są miedzy 8 a 20.

Komunikacja miejska bardzo rozbudowana. Tramwaje wszędzie mają własne pasy ruchu, 4 linie metra i kolejne w budowie. Warto zobaczyć metro, szczególnie na Moszkva ter, gdzie ruchome schody w dół są naprawdę baaaaardzo długie.

W drodze powrotnej, trzeciego dnia wybraliśmy się również do Wyszehradu oraz miejscowości Esztergom.
Pierwsze, żeby zobaczyć zamek, szczególnie że tyle się mówi o grupie wyszehradzkiej, więc warto zobaczyć z czym się to wiąże.
W Esztergom znajduje się największa bazylika na Węgrzech i jedna z największych w Europie (http://pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_w_Ostrzyhomiu).
Wyjechaliśmy ok. 16 z Budapesztu, co wiązało się z większym ruchem na drogach, ale nie było najgorzej i nie utknęliśmy nigdzie w korku. Droga numer 11 na północ i wzdłuż Dunaju bardzo dobra i przyjemnie się jechało.

Dalej ustawiliśmy nawigację na Bratysławę i kierowaliśmy się na autostradę.
Do Wrocławia dojechałem ok 4 nad ranem.

Wycieczka bardzo udana, polecam wszystkim. Warto odwiedzić te miejsca.

Teraz trochę o motoryzacji ;)
Na Węgrzech samochody są w zasadzie takie jak u nas, z wyjątkiem tego, że zamiast polonezów i maluchów, jeżdżą Trabanty, Łady i stare Skody.

Gaz jest bardzo drogi na Węgrzech i bardzo trudno dostępny. Nazywa się Autogaz i dużo stacji musiałem odwiedzić by go znaleźć.
W końcu udało się przed wjazdem na autostradę (z drogi nr 13 na autostradę w kierunku Győr). Cena 180 forintów (2,53 zł). A na autostradzie niedaleko słowackiej autostrady ponad 200 forintów!!!

W Czechach i Słowacji gaz tankuje się samemu, ale ja zawsze proszę kogoś z obsługi by mi zatankowali. Nie ma z tym większych problemów. W Bratysławie przy autostradzie płaciłem ok. 0,54 euro (2,22 zł) za LPG.

Trasa łącznie ok 1500 km, w samochodzie 4 osoby plus bagaż. Spalanie na poziomie 8,7 l LPG na autostradzie trzymając się prędkości 120 km/h. Podróż drogą numer 11 do Esztergom zaowocowała spalaniem ok 7,5 l LPG.

Winietę na Słowację kupuję zawsze na stacji Slovnaft w Žilinie (4,9 euro), a na Węgry kupiłem przy granicy. Zatrzymałem się na przejściu i tam w budkach można było nabyć winiety (większość kierowców tak robiła). Niestety nie mają tam terminali i nie można płacić kartą. Czyli albo płacimy 7,5 euro i czujemy się oszukani, albo mamy ze sobą 1530 forintów. Ja niestety nie miałem forintów ze sobą.

I ważna uwaga. Ludzie na Węgrzech nie znają języków obcych. Albo inaczej, języki obce są im obce. Bardzo ciężko się dogadać tym bardziej, że mają język niepodobny do żadnego innego z krajów sąsiadujących. W samym Budapeszcie możemy próbować angielskiego. Przed wyjazdem wyczytałem, że więcej ludzi zna niemiecki. Niestety po niemiecku nigdzie nie udało się dogadać (więc chyba trzeba to włożyć między bajki).

Panie w sklepach nigdzie nie mówiły w innym języku niż po węgiersku, ale każda ma duży kalkulator (naprawdę każde i wszędzie mają duże kalkulatory i jak widzą obcokrajowca to wklepują na nim kwotę do zapłaty i pokazują.

Generalnie nie jest najgorzej z dogadaniem, ale warto pamiętać że angielski i "migowy" to podstawa jednak.
Jak kupowałem jakiegoś gyrosa to musiałem posługiwać się "migowym" żeby dostać widelec :P

Poza tym ciężko nastawiać się na imprezy. Życie towarzyskie w Budapeszcie nie istnieje. Pubów jest mało, zwykle są puste, albo siedzi w nich garsta turystów. Ciężko znaleźć jakąś przyjemną knajpkę z nie za drogim jedzeniem (poza wszelkiego rodzaju McDonaldami czy PizzaHut). Pizzerii nie widziałem ani jednej!
To nie jest tylko moja opinia, bo spotkani w hostelu Polacy, którzy byli wcześniej niżmy, potwierdzili nasze obserwacje.

Podsumowując. Wyjazd bardzo udany. Nie było żadnych problemów. Nikt nie narzekał w samochodzie ;) Yugo dało radę i spisało się na 5+.
Skąd ja znam te widoki? Piękny ten Budapeszt, jak ostatnio tam byłem prało żabami niemożebnie, choć był to lipiec
Podsumowanie już konkretne po zatankowaniu do pełna.
Przejechany dystans: 1569 km (w tym 35 km na benzynie)
Spalanie LPG: 8,17 :D
niezła ta "wiocha" ;)
a schoooody ...
Wspaniała relacja. Przepiękne zdjęcia odwiedzanych i oglądanych miejsc. Bardzo cenne uwagi " kosztowe ". Jedna z najlepszych relacji oglądanych i czytanych przeze mnie na tym forum. Pozdrawiam
Ależ piękne widoki super relacja yugo dało radę i wszyscy są szczęśliwi:)
Potwierdziłeś że yugo to słowiańskie cudo:) tyle kilometrów bezawaryjnie nim hukłeś-pozdro
Super wyjazd i fotorelacja, aż czuć klimat tych miejsc;) a co najważniejsze Yugo pokonało tyle kilometrów;) Pozdrawiam.
super :)
Dodano: 2 dni temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel