Wpis w blogu użytkownika
bachus1
Dodano: 15 lat temu
Blog odwiedzono 2849 razy
Data wydarzenia: 21.10.2010
Starej Ciuchci Czar!
Kategoria: inne
Dolny Śląsk obfituje w przeróżne atrakcje turystyczne. Jedną z nich jest Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. W Internecie jest strona poświęcona muzeum i z niej można zaczerpnąć wszystkich potrzebnych informacji: dojazd, godziny otwarcia, eksponaty.
Główną atrakcja muzeum są wspaniałe parowozy. Zgromadzono ich blisko 40! Niestety żaden nie jest już nie jeździ. Za to można do większości wsiąść i wszystkiego dotykać. Jako ze jest to także muzeum przemysłu znalazły się tu również samochody (aż 3), maszyny rolnicze, polski komputer Odra, zabytkowe motocykle, zabawki i makieta kolejki sterowana autentycznymi przekładniami kolejowymi. Warto pojechać do Jaworzyny, warto zobaczyć wszystkie atrakcje, warto wsiąść do parowozu, warto poczuć ciuchci czar i warto stać się znów dzieckiem przy makiecie kolejki! Polecam!
Niestety muzeum Kolejnictwa, jak chyba większość muzeów w tym kraju, boryka się z kłopotami finansowymi. Wiele maszyn rdzewieje i czeka na sponsora, który zapłaci za odrestaurowanie. Oby jak najszybciej!
Co tu dużo pisać, zapraszam do galerii! Ty tylko namiastka atrakcji które czekają w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.
Ostatnia aktualizacja: 21.10.2010 15:04:37
Najnowsze blogi
Dodano: 16 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 17 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
3
komentarze
Dodano: 19 dni temu, przez giernal
W sierpniowym wpisie wspominałem o zamyśle zmiany samochodu. U mnie zazwyczaj od planów do czynów długa droga, ale tym razem było inaczej.
Po trzech tygodniach od publikacji tekstu ...
44
komentarze
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy


W tym roku jadąc na wczasy wstąpiłem do Wolsztyna - niestety - Pm36 ma połamane resory
Tu masz linka do mojego nagrania z Wolsztyna jak odjeżdża ze stacji Pt47
http://www.youtube.com/watch?v=X6SR_5r7CHU
"W 1945 nastąpiło upaństwowienie i zakład rozpoczął produkcję wagonów osobowych i towarowych. W 1953 Pafawag wyprodukował pierwszą, powojenną polską lokomotywę elektryczną EP02 (pierwsza polska lokomotywa elektryczna została wyprodukowana w FABLOKu), a rok później pierwszy polski elektryczny zespół trakcyjny EW53.
I jeszcze to:
"EP23, polski prototyp lokomotywy ekspresowej o prędkości 160 km/h (początkowo zakładano 140 km/h), wywodzący się od ET22. W 1972 wyprodukowany został model 201Ea, oznaczony jako EP23-001. Przy wyższych prędkościach występowały problemy ze stabilnością, więc lokomotywa została skierowana do obsługi ruchu towarowego. W 1979 została przebudowana na ET22 i przyjęła numer po skasowanej wcześniej ET22-121, obecnie znajduje się w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej".
Samo to sugeruje, że lokomotywa stojąca w Jaworzynie pochodzi od wcześniejszego modelu ET22 czyli nie może być pierwszym polskim elektrowozem...
Znalazłem zdjęcie z forum z Jaworzyny o restauracji EP23, to ta sama którą sfotografowałeś:
Możliwe też, że przewodnik miał na myśli "pierwszy elektrowóz" zaprojektowany od podstaw przez polskich inżynierów. Niektóre poprzednie modele wzorowano na angielskich, rosyjskich bądź czeskich lokach.
PS Co do pierwszego polskiego elektrowozu to się nie zgodzę, pierwsza była EP-01 produkcji angielskiej a potem polskiej(Fablok). Później był już całkowicie polski EP-02. Na zdjęciu widać wyraźnie późniejszą ET22/EP23.
Ja, pamiętam
Dzieciństwo chyba zawsze się miło wspomina, obojętnie jakie by było?
Ach, pamiętam jak jeździliśmy takimi "ciuchciami" do kuzynostwa na wieś w lato.. TO były wakacje!