Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy _F1le_ » PB95 vs PB98







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika _F1le_
Dodano: 11 lat temu
Blog odwiedzono 9742 razy
Data wydarzenia: 03.08.2012
PB95 vs PB98
Kategoria: inne
Wiele osób chcąc zrobić dobrze leje do swoich aut paliwo 98 oktanowe jednak czy faktycznie warto?

Po pierwsze co to jest oktanowość? Nie będę cytował tu wikipedii czy innych encyklopedii, tylko powiem łopatologicznie - to zdolność paliwa do samozapłonu (spalania stukowego). Im wyższa liczba oktanowa - tym możemy mieszankę paliwowo-powietrzną bardziej sprężyć i się nie zapalli w wyniku jej zwiększonej temperatury (o tym w przykładzie poniżej).

Jak to wygląda w rzeczywistości?

Wzór na moc silnika zależy m.in. od kilku parametrów - od prędkości obrotowej, tzw. ciśnienia indykowanego i objętości. Tuningować można wszystkie te 3 parametry :
a) Prędkość obrotową można zwięszyć przez zmiany rozrządu
b) Objętość, przez rozwiercenie cylindrów, zwiększenie skoku tłoka
c) Ciśnienie indykowane - np. przez doprężenie silnika czyli wymianę tłoków, planowanie głowicy, cienką uszczelkę pod głowicą, czy doładowanie. Tu mamy duże pole do popisu.

Jeżeli auto ma w instrukcji Pb95 to mówiąc krótko lanie Pb98 obniży naszą moc, ale za to auto będzie chodziło ciszej. Dlaczego? Po pierwsze benzyna Pb95 i Pb98 wychodzi z tego samego paliwa. Czysta benzyna ma oktanowość na poziomie 70, dopiero przez dodawanie różnych dodatków jej oktanowość dobija do 95 czy 98 czy 100 czy więcej. O ile w przypadku benzyny 95 ilość dodatków jest na poziomie ok 1.1% o tyle w przypadku 98 to już 1.3%. Zatem mniej benzyny w benzynie :)

Im wyższa oktanowość tym paliwo się wolniej spala w jednostce czasu, stąd efekt - "Zalałem 98 i lepiej chodzi i pewnie mniej pali" - może i lepiej ale wyniki z hamowni jasno mówią o spadku mocy i momentu w całym zakresie (update później). Pali mniej, jednak jak przekalkulujemy sobie to na cene paliwa (Różnica 95 vs 98) to i tak jesteśmy na minusie.

To po co właściwie jest paliwo wysokooktanowe?

Zacznijmy od aut wolnossących. Właściwie nie ma na rynku aut wolnossących, które by musiały tankować paliwo 98 oktanowe. Wyjątkiem jest tuning. Przyjmijmy, że aby auto potrzebowało paliwa 98 oktanowego jego stopień sprężania musi wynosić ok 12:1. Zwiększenie stopnia sprężania z ok 11:1 (standard dla Hondy Type-R) do 12.5:1 daje wzrost mocy i momentu o ok 6% w aucie wolnossącym. O ile przy 100KM różnica prawie żadna (a paliwo droższe) o tyle przy 300KM różnica jest już spora, tyle, że jedynym wyjątkiem z aut oferowanych na rynku jest model Hondy Type-R, który ma silnik wolnossący zdolny produkować takie moce i który nota bene został zabity przez EURO5. O autach rajdowych w specyfikacji S2000 itp nie wspominam, bo tam to kolejna inna bajka.

Bardzo często w autach z doładowaniem (Golf GTi, Subaru Impreza, Lancer Evo) jest napisane, że zaleca się Pb98 i tam faktycznie jest różnica. Dlaczego? Dlatego, że te auta są wyposażone w doładowanie, które "sztucznie" zmienia (zwiększa) stopień sprężania w zależności od ciśnienia doładowania (to pojęcie kompresji często mylonej ze stopniem sprężania - ja na to mówie "sztucznie" zmieniony stopnień sprężania). Podkreślam sztucznie, bo stopień sprężania jest wartością stałą i określa stosunek objętości skokowej silnika + objętość komory spalania do objętości komory spalania, a tak naprawde przy doładowaniu zwiększamy współczynnik napełniania, który jest również odpowiedzialny za wygenerowanie większego ciśnienia na tłok. Podajemy po prostu więcej powietrza i więcej paliwa w tej samej objętości, a pod wpływem doładowania powietrze jest mocno "skompresowane", więc de facto w doładowanych autach spreżamy wcześniej spręzoną mieszankę paliwowo-powietrzną.

Pamiętajmy, że im bardziej sprężona mieszanka, tym większa jej temperatura w myśl podstawowego prawa fizyki :

p*V/T = const (p=ciśnienie, V=objętość, T=temperatura)

Przykład :

O ile V=const (objętość skokowa się nie zmienia) to mamy zależność p1/T1 = p2/T2 (p w Pa, T w K). Załóżmy, że auto generuje ciśnienie pod wpływem sprężania na poziomie 1000kPa i przy tym ciśnieniu daje temperature 500*C + 273 = 773*K

Zwiększając ciśnienie do poziomu 1300kPa jaka będzie temperatura?

Skoro p1=1000kPa, T1 = 773*K, p2=1300kPa to T2=p2*T1/p1 = 1005*K = 732*C więc blisko 250*C więcej.

Nie możemy więc w nieskończoność zwiększać ciśnienia (przez zwiększanie stopnia sprężania czy współczynnika napełniania) bo blok i tłoki nam popłyną.

Kąt wyprzedzenia zapłonu :

Ważna rzecz, która pomoże nam zrozumieć pewną zależność. Każdy sobie może sprawdzić w wikipedii co to jest. W rzeczywistości każdy silnik ma inny kąt wyprzedzenia zapłonu (powiązany ze stopniem sprężania) i zawsze jest on optymalny. Bardzo upraszczając, zazwyczaj są 3 wartości które generują maksymalną moc i moment, które są po sobie (np 30,31,32 stopnie). Zmniejszenie kąta do np 28 powoduje, że tracimy moc i moment. Zwiększenie do 35 powoduje, że też tracimy moc i moment. Dodatkowo może sie okazać, że przy 34 stopniach na Pb95 paliwo się samo zapala i jest spalanie stukowe. Na tym przykładzie widać, że skoro paliwo Pb95 wytrzymuje kąt 34 stopnie, a maksymale osiągi są przy 30,31 i 32 to po co lać Pb98?

OK, do rzeczy - to jak jest przy autach doładowanych?

Każde auto benzynowe zapala mieszankę w odpowiednim momencie - tzw. kąt wyprzedzenia zapłonu. Jeżeli zalejemy do Golfa "R" paliwo 95 oktanowe komputer będzie potrafił to rozpoznać i zauważy, że zbliżają się do wartości zapłonu X nasz silnik zacznie stukać, więc wycofa zapłon o np X-5 stopni. Niestety tu się okazuje, że na paliwie 95 oktanowym nasze auto przy doładowaniu np 1 bar musi jechać na zapłonie np 20 stopni i więcej nie da rady. Efekt? Wjezdzamy na hamownie i mamy 270KM i 350Nm np. Tankujemy Pb98 - komputer rozpoznaje, że może pozwolić sobie na więcej więc dochodzimy do wartości zapłonu X czyli w naszym przypadku 25 stopni. Okazuje się, że nasze auto zaczyna robić 290KM i 370Nm. Pomimo tego, że paliwo Pb98 jest "słabszym" paliwem mamy wzrost mocy i momentu. Dlaczego? Dlatego iż mogliśmy podnieść zapłon i sprężyć naszą sprężona przez turbinę mieszankę jeszcze bardziej zanim ją zapaliliśmy, pomimo tego, że jedziemy na paliwie słabszym Pb98 to możliwość większego jego sprężenia daje bardziej wymierne skutki.

Jak to wygląda w normalnych autach wolnossących?

Załóżmy, że mamy 1.6 w benzynie o mocy 100KM i stopniu sprężania 10:1. Przy takim stopniu sprężania wartość kąta wyprzedzenia zapłonu jest stała. Nie mamy wpływu na modyfikację ciśnienia na tłok (brak turbo) a co za tym idzie nie możemy podać dodatkowego sprężonego powietrza, więc nie możemy tym samym sztucznie zwiększyć stopnia sprężania. Załóżmy, że w tym silniku kąt wyprzedzenia zapłonu to 30 stopni i to jest optimum z punktu widzenia największej mocy i momentu. Lejemy więc Pb98 i co się dzieje? Absolutnie NIC, gdyż mamy za mały stopień sprężania aby to paliwo wykorzystać, zapłon będzie również przy 30 stopniach, bo komputer nie widzi powodu by w tym przypadku cofnąć zapłon (osłabić silnik) skoro przy Pb95 nie było spalania stukowego. A więc skoro przy Pb95 nie było to przy Pb98 tym bardziej nie będzie. Dodatkowo w Pb98 jest mniej benzyny w benzynie, wolniej się spala, więc mamy poczucie, że auto jedzie ciszej, ale niestety kilka koni ucieka.

Testy na hamownii pokazały, że przy Cinquecento Sporting z 55KM na Pb95 robiło się 52KM na PB98, ale szczegółowe dane wrzuce później.

Może coś pokręciłem, może pomyliłem, wszelkie komentarze mile widziane.

Pozdrawiam,
mgr inż. _F1le_ :)


Ostatnia aktualizacja: 03.08.2012 16:27:19
Dodano: 10 lat temu
Ciekawy temat - ja leję (92 oktany z obwodu kaliningradzkiego) a fura jeździ dużo lepiej niż na naszej 95 oktanów bo więcej benzyny w benzynie no i nie chrzczone :)
Dodano: 11 lat temu
Do _F1le_: Wiele wyjaśniający wpis [up] Dzięki za "rozjaśnienie" sprawy [papa]
Dodano: 11 lat temu
Do _F1le_: Auto jest z 2003 roku ale silnik to jeszcze stara konstrukcja Renault która przez lata była modyfikowana. Jaki ma stopień sprężania to nie wiem.
Dodano: 11 lat temu
Do rambo03: Przy 1.4 8V to różnica jest niezauważalna. Braku 3 koni mechanicznych na pewno nie zauważysz. Pb91 jest już niedostępnym paliwem, więc domyślałem, się, że chodzi o starsze auto i stopień sprężania to 9:1, więc baaaaaaardzo mało. Dlatego Pb91 z łatwością zasili to auto. Każdy producent pisze oprogramowanie sterujące silnikiem dla pewnego paliwa, które ma możliwości kompensacji cofania i przyspieszania zapłonu, w momencie gdy np. czujnik spalania stukowego wykryje stuk. Przy silnikach o tak małych mocach - nie jesteś w stanie tego nawet wyczuć, różnica 3KM to mniejsza prędkość maksymalna może o 1-2km/h - tego raczej nie da się odczuć.
Dodano: 11 lat temu
Do _F1le_: Sprawdzałem dziś w instrukcji. Przy moim silniku 1.4 8 zaworów Renault zaleca tankowanie Pb95 i PB98 a jeśli takowe są nie dostępne można tankować Pb91. Więc w takim przypadku też tankując PB98 które jest zalecane przez producenta mam spadek mocy? Tankuje PB98 i uzyskuje te same prędkości przy tych samych obrotach silnika co na PB95 ale spalanie jest niższe.
Dodano: 11 lat temu
Do morone: nie wiem co ma mazda cx5 w instrukcji wiec ciezko mi sie wypowiadac. Sam znam przypadek auta ze stopniem 13.2:1 auto na 100 oktanowym paliwe stukalo i trzeba bylo strasznie wycofywac zaplon. Auto generowalo 315KM. Pozniej silnik zostal odprezony do 12.5 dzieki temu na 100 oktanowym paliwie mozna bylo podbic zaplon co dalo 330KM. Obejrze sobie ta CX5 ale cudow bym sie nie spodziewal bo Mazda fizyki raczej nie zmienila
Dodano: 11 lat temu
Do _F1le_:
W "pracy dyplomowej" pisałeś jeszcze:
"Jeżeli auto ma w instrukcji Pb95 to mówiąc krótko lanie Pb98 obniży naszą moc.."
Tak ma przezemnie cytowany CX5

Teraz nagle:
"Fakt, że auto dopiero przy Pb98 robi max moment i moc na poziome np 165KM, przy Pb 95 robi 155KM, a przy Pb93 (taka nie istnieje) robi 145KM."

Dobra, już się nie wtrącam, za ciemny jestem.
Będzie dziennik dnia.
Dodano: 11 lat temu
Tego bym sie nie spodziewał.... Niepotrzebnie lałem Pb98, tyle ze przewaznie korzystałem z promocji na Pb98 w cenie Pb95 na stacji LukOil wiec finansowo nie było strasznie. Inna kwestia ile jest faktycznych oktanów w danym paliwie ;P
Dodano: 11 lat temu
[up]
Dodano: 11 lat temu
Do morone: Można mieć i 14:1 i słaby zapłon (np. optymalne wartości to 20,21,22) a przy Pb95 masz 17,18,19, bo inaczej stuka... Wszystko fajnie, tylko aby wykorzystać 14:1 musisz lać Pb98 albo więcej, żeby korzystać z zapłonu 20,21,22. Majac 14:1 mozesz i lać Pb93, tyle że zapłon musi byc 16,17,18. Fakt, że auto dopiero przy Pb98 robi max moment i moc na poziome np 165KM, przy Pb 95 robi 155KM, a przy Pb93 (taka nie istnieje) robi 145KM.

Wszystkie wyniki sa orientacyjne, aby pokazac na czym polega zaleznosc.
Dodano: 11 lat temu
Do BENEK1270: Wydaje Ci się...
Dodano: 11 lat temu
Może mi ktoś wyjaśnić dlaczego jak tankuję PB98 do Accorda (stopień sprężania 10.6 wg. producenta), to wyraźnie czuję, że samochód szczególnie na niskich obrotach jest o wiele bardziej zrywny?
Pomijam fakt, że ciut mniej pali, ale i tak przez cenę tego paliwa wychodzi praktycznie na zero.
Dodano: 11 lat temu
Jeszcze parę lat temu standartem na zachodzie była benzyna 91, a super miała 95 i jakoś auta z turbo bezproblemowo jeździły.
Każde nowoczesne auto w którym są "zalecane" 98, pojedzie bez problemów na 95. Zastanowił bym się jedynie w upalny 40to stopkowy dzień, gdybym chciał autko na autobahnie pokatować ;)

Stopień sprężania?
Mazda CX5 ma bodajże 14:1 i jeździ na 95 oktanach.

IMHO PB 98(+) - paliwo dla łosi, albo aut sportowych na torze
Dodano: 11 lat temu
Ciekawa lektura.
Dodano: 11 lat temu
No pięknie tylko, że nie jest tak łatwo. Mój V6 turbo ma zalecane 98, a spalać można 95 i nawet, awaryjnie, 91! (i nie będzie spalania stukowego) Nie sam stopień sprężania powoduje, że zalecają to lub tamto, nie jest to tak proste. :-) (od razu dementuję... ten mój silnik to nie typowy turbolot z 1Bar doładowania... tylko 0.4bar doładowania ma i z tego robi się 280/415Nm)
Dodano: 11 lat temu
Ciekawa sprawa i warto wiedzieć. Świetny wpis
Dodano: 11 lat temu
Długie ale ciekawe[up] wszystko przeczytałem[zlosnik]
Dodano: 11 lat temu
Dobry artek. Ja chciałbym tylko zauważyć, że na różnych stacjach rzeczywista wartość liczby oktanowej sprzedawanego tam paliwa może sie różnic od deklarowanej, dlatego warto by ten wpis rozszerzyć o to co się dzieje gdy do baku wlejemy gorszą wachę ;)
Dodano: 11 lat temu
Dziękuję za uświadomienie:)
Dodano: 11 lat temu
Nareszcie wiem dlaczego nie odczułem wzrostu mocy silnika po wlaniu Pb98. Po prostu było to niemożliwe i na szczęście spróbowałem tego tylko raz, ulegając sugestii kolegi.
Bardzo rzeczowy wpis, moje gratulacje :)
Dodano: 11 lat temu
Do benny86: Stosować niższą oktanowość, wyższa nigdy nie zaszkodzi. Dlatego dopuscza sie stosowanie np. Pb95 i wyżej.
Dodano: 11 lat temu
Kilkukrotnie już czytałem wyniki wspomnianych badań, rzeczywiście osiągi w 2 przypadkach okazywały się gorsze, a spalanie albo takie same lub nawet wyższe. Wniosek był taki, że PB98 tylko w samochodach w których producent wymaga stosowania takiego paliwa. Jednak większość obecnych producentów dopuszcza OIDP stosowanie zarówno PB95 jak i PB98 - pytanie co w takim przypadku? Pytanie dla mnie bardzo teoretyczne, bo nie zamierzam zmieniać swoich nawyków w tej kwestii i pozostanę przy PB95.
Dodano: 11 lat temu
Dobrze poczytać cos mądrego. ;)
Dodano: 11 lat temu
Do rambo03: Pb93 jest amerykańską normą, wiec pewnie mowisz o aucie z US, w/g US ich 93 oktany to nasze 95 ich 95 oktanów to nasze 98, a ich 97 oktanów to nasze 102-103 oktany. Na Pb98 masz mniejsze spalanie, bo się wolniej spala w jednostce czasu, ale daje mniejsza moc i moment.
Dodano: 11 lat temu
Ja mam takie pytanie bo piszesz że skoro producent zaleca PB 95 to takie powinno się tankować. Co w przypadku kiedy producent podaje że można tankować Pb 91 czy 92 ( nie mam pod ręką instrukcji do samochodu więc nie napiszę dokładnie)?
Może i spadek mocy jest ale jeżdżąc na tej samej trasie przy tych samych prędkościach zauważyłem że na pb98 jest mniejsze spalanie niż na Pb95.
Dodano: 11 lat temu
To się nazywa fachowe podejście do tematu. Miło jest się dowiedzieć czegoś nowego, przyznam się szczerze do momentu przeczytania powyższego wpisu nie miałem o tym zielonego pojęcia.
Najnowsze blogi
Dodano: 8 dni temu, przez JacK
i 1/5 wygłuszenia maski wyjedzona a w zasadzie posiekana na kawałki. Przed dłuższym wyjazdem mam zasadę popatrzeć pod maskę sprawdzić olej, dolać płynu do spryskiwaczy itp. A tam widzę ...
15 komentarzy
Dodano: 10 dni temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
17 komentarzy
Dodano: 12 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
37 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl