Wpis w blogu auta
Jeep Grand Cherokee
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 1081 razy
Data wydarzenia: 18.11.2012
Mocny już katem
Kategoria: serwis
W poprzednim wpisie wspomniałem o układzie wydechowym i braku katalizatora choć obudowa była na swoim miejscu
Co takiego ten kat tu pokrótce to przypomnę ;
Katalizator to w rzeczywistości jest to puszka podobna do tłumika, wewnątrz której znajduje się porowata konstrukcja ceramiczna lub w nowocześniejszych wersjach – drobniutka siatka stalowa. Powierzchnia wszystkich komórek owej konstrukcji pokryta jest gąbczastą warstewką tlenku aluminium z zawartością platyny i rodu. To właśnie te dwa pierwiastki są właściwymi katalizatorami. Gdyby wszystkie pory konstrukcji nośnej rozwinąć na płasko, powierzchnia ich sięgałaby tysięcy metrów kwadratowych.Należy pamiętać, że użytkowanie samochodu z katalizatorem wymaga pewnej uwagi. Jest to urządzenie, które w czasie pracy bardzo się nagrzewa. Były więc już przypadki wywołania pożaru po ustawieniu auta w wysokiej trawie. Może to nastąpić już po kilkunastokilometrowej podróży, gdyż katalizatory coraz częściej montowane są wprost do kolektora wydechowego by szybko osiągały stosowną temperaturę.Sonda lambda nie wymaga praktycznie żadnej obsługi. Jednak podobnie jak i katalizator w miarę użytkowania ceramika sondy ulega zanieczyszczeniom. Na szczęście wykazuje ona w wysokiej temperaturze własności samoczyszczące. Im wyższa temperatura pracy sondy, tym proces ten przebiega szybciej, np. w temp. 600 ° C – trwa 4 h; w temp. 800 ° C – trwa 10 minWniosek z tego, że dobrze od czasu do czasu wyruszyć za miasto, aby “wypalić sondę”. Sondy z podgrzewaniem są prawie dwukrotnie trwalsze od standardowych i czas ich pracy oblicza się na ~ 160 000 km. Stan silnika ma znaczący wpływ na żywotność sondy. Jeśli uruchomienie samochodu wymaga długotrwałej pracy rozrusznika, a silnik spala dużo oleju (0,7 l/100 km) to można spodziewać się ograniczenia żywotności sondy.Pozytywne wiadomości są natomiast dla tych, którzy interesują się trwałością katalizatorów. Nowoczesne i dobrze eksploatowane mają trwałość co najmniej 80 000 km, a badania eksploatacyjne wykazały, że jakkolwiek ich sprawność spada, to nawet po 150 000 km sięga 75%. Tu koniec materiału zaciętego z netu
Dbajmy o katalizatory to nie będziemy ich wycinać i truć się nawzajem
Poniżej fotki z demontażu i montażu katalizatora w Mocnym a co go filmików to ich nie ma bo to trzeba w realu by usłyszeć film tego nie oddał i dlatego go nie zamieściłem
Pozdrawiam
Najnowsze blogi
Dodano: 15 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 16 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
1
komentarz
Dodano: 17 dni temu, przez giernal
W sierpniowym wpisie wspominałem o zamyśle zmiany samochodu. U mnie zazwyczaj od planów do czynów długa droga, ale tym razem było inaczej.
Po trzech tygodniach od publikacji tekstu ...
44
komentarze
Marki społeczności
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy

Silniki Diesla, poza katalizatorami, muszą mieć filtr cząstek stałych. Umieszczany jest on zwykle za katalizatorem, co w razie uszkodzenia znacznie podnosi koszt naprawy. A uszkodzenia zdarzają się dość często, zwłaszcza w filtrach starszej generacji.
W wielu przypadkach eksploatacja staje się na tyle uciążliwa, że użytkownicy decydują się na usunięcie tego elementu. Należy pamiętać, że choć bywa to praktykowane stosunkowo często, to wymaga ingerencji także w oprogramowanie sterujące silnikiem.
Gdy katalizator jest zużyty, spadają osiągi silnika, często zmienia się też dźwięk jego pracy. Pogarsza się również czystość spalin, co weryfikowane jest analizatorem spalin, najczęściej na badaniu technicznym.
W nowszych samochodach, z drugą sondą lambda (OBDII), przy uszkodzonym katalizatorze może się zapalić kontrolka awarii silnika. Często towarzyszy temu przejście jednostki napędowej w awaryjny tryb pracy, czego objawem są ograniczone osiągi. Stan w jakim mamy kata powie na tylko analizator spalin na badaniu technicznym które wykonuje się teoretycznie raz w roku a jak się wykonuje to każdy z Nas wie
No ja myślę, bo bo to teren rekreacyjny
opisałeś wersję do benzyny, a jak z trwałością kata i sondy w dieslach ?
Jak walnie kielicha przy robocie, to zdejmie czapeczkę
niska temperatura wtedy nie straszna
do Dzemek: jak ja Cię rozumiem. jazda za takim skunksem to masakra ....
P.S. Fajny moher na głowie
Zdrowy i świeży
Teraz to już prawie górskie powietrze z rury poleci
Pozdrawiam