Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta Fiat Siena Zielona Strzała
»
Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Wpis w blogu auta
Fiat Siena
Dodano: 14 lat temu
Blog odwiedzono 840 razy
Data wydarzenia: 26.02.2011
Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Kategoria: serwis
Od dłuższego czasu mnie nieco irytował fakt, że przy jeździe Sieną na wprost muszę skręcać kierownicę lekko w prawo - działo się to od momentu wymiany przedniego zawieszenia (wahacze, tuleje i tak dalej) w lipcu ubiegłego roku, po ustawieniu, rzekomo dobrze, geometrii. Postanowiłem w końcu coś z tym zrobić
Wybrałem się na pierwszą znalezioną na zumi.pl stację naprawy zawieszeń i tam mechanik mi wyprostował fajerę, że teraz wszystko jest "prosciutto"
Nie do końca mu wierzyłem (pamiętałem, że na przeglądzie w lipcu diagnosta stwierdził, że są jeszcze OK), więc podjechałem dzisiaj na stację diagnostyczną i diagnosta dokonał fachowego pomiaru zużycia amortyzatorów w Strzale, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Efekt? Z przodu amorki mają około 80% wytrzymałości (przy czym lewa strona jest lepsza), a z tyłu z obu stron około 65% mają, sprawdził też sprężyny zawieszenia, też są w porządku. Wg pracownika na takim stanie przejeżdzę jeszcze kilka dobrych lat (choć to zależy od jakości dróg głównie). Opatrzności chyba należy podziękować, że nie trzeba obecnie wymieniać amortyzatorów, bo to byłby kolejny duży koszt.
Jaki z tego wniosek? Lepiej pojechać raz na jakiś czas na stację diagnostyczną i dowiedzieć się prawdy (no, chyba że komputer się myli, w co wątpię), niż uwierzyć pierwszemu lepszemu "fachowcowi"), zwłaszcza jeśli chodzi o sprawy bezpieczeństwa, od którego zależy nasze być albo nie być na drodze.
PS. Ile wg Was jeszcze mogą wytrzymać seryjne amortyzatory, skoro mają taką skuteczność jak wyżej napisałem? Przy jakich parametrach trzeba by już je wymienić na nowe?
Pozdrawiam, Thieru
Najnowsze blogi
Dodano: 14 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 15 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
1
komentarz
Dodano: 17 dni temu, przez giernal
W sierpniowym wpisie wspominałem o zamyśle zmiany samochodu. U mnie zazwyczaj od planów do czynów długa droga, ale tym razem było inaczej.
Po trzech tygodniach od publikacji tekstu ...
41
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy

Będąc ostatnio na przeglądzie, diagnosta stwierdził, że moje amorki na tylnej osi wykazują już graniczne zużycie (około 40-45%) i wypadałoby je powoli zmienić.
Gdy rok wcześniej podjechałem na tę samą stacji nic mi nie mówił, a przecież w międzyczasie "zrobiłem" zaledwie 3 tys. km, więc ich żywotność nie mogła drastycznie spaść. Gdzie tkwi szkopuł? Szkopuł tkwi w tym, że w 2009 r. podczas przeglądu miałem w oponach ciśnienie ~2,0 Bara, a w 2010 r. - ~2,3 Bara.
Zatem jadąc w czerwcu na przegląd spuszczę nieco powietrza z tylnych kół i wszystko będzie "si".
Ale jak nie ma wycieków to spokojnie przy takich wartościach możesz jeszcze jeździć, a w zależności w ile dziur wpadniesz, to jeszcze mogą Ci starczyć na całkiem długo
Odnośnie pomiaru zużycia i wartości granicznych, to znalazłem tutaj: http://www.elstudento.org/articles.php?article_id=937 pewne opisy, mianowicie:
Kryterium oceny zawieszenia (amortyzatorów) ustalone przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Amortyzatorów jest następujące:
- 0...20% - niedostateczna skuteczność tłumienia,
- 21...40% - średnia,
- 41...60% - dobra,
- powyżej 60% - bardzo dobra.
Różnica między wartościami wskaźnika EUSAMA dla strony lewej i strony prawej jednej osi nie powinna być większa niż 20%.
oraz
. Na podstawie uzyskanego wykresu można ocenić, czy wartość współczynnika tłumienia znajduje się w strefie:
- zielon6j (powyżej 80%) - stan amortyzatora dobry,
- żółtej (50...80%) - średni,
- czerwonej (poniżej 50%) - zły.
Dlatego też mając obecnie na tyle około 65% sprawności amorków myślę, że jeszcze do lata spokojnie dojadę, pytanie, jak będzie te wykres wyglądać przed lipcem, bo wtedy mam mieć przegląd techniczny robiony
Pozdrawiam.