Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Tejlor » A ESP ma? Maaa...







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika Tejlor
Dodano: 9 lat temu
Blog odwiedzono 3220 razy
Data wydarzenia: 10.01.2015
A ESP ma? Maaa...
Kategoria: inne
Na wstępie zaznaczam, że nie zamierzam pisać kolejnego poradnika w stylu "Jak kupić używane auto?". Chcę tylko zwrócić uwagę na pewną rzecz.

W zależności od sytuacji i naszego charakteru używany samochód wybieramy szybko lub długo i wnikliwie. Drugi sposób nie zawsze jest możliwy, ale pozwala na znaczne zmniejszenie ryzyka kupna auta, które w niedalekiej przyszłości okaże się dużym niewypałem. Przeznaczając więcej czasu na wybór i zakup samochodu, najczęściej szukamy konkretnego modelu i często też konkretnego silnika lub nastawiamy się na któryś z nielicznej, opracowanej przez nas grupy, np: 2-3.

Tak czy inaczej, gorąco zachęcam do wyszukania jak największej ilości informacji o modelu, silniku, który potencjalnie będziemy mieć. Zdaniem handlarzy (czy nawet prywatnej osoby, która pozbywa się starego samochodu) każdy samochód będzie dla nas idealny. Stojąc na placu, przed autem trudno ocenić czy jego eksploatacja nie zrujnuje nam kieszeni. Czasem nawet jadąc na przegląd się tego nie dowiemy.

Przykład 1:
Zastanawiając się nad kupnem samochodu miejskiego (klasy B), dowiedziałem się, że VW produkował silnik 1.4 TDI i że trafiał on m.in. do Polo oraz Fabii. 75 KM może nie robi dużego wrażenia, ale śr spalanie 4,5l/100km już tak. Po za tym silnik powstał poprzez "odcięcie" jednego cylindra ze sławnego 1.9 TDI, sławnego z niezawodności i dużej wytrzymałości. Gdybym szybciej zauważył gdzieś do sprzedania Fabię z tym silnikiem, pewnie bym był nią bardzo zainteresowany. Ale na szczęście w porę wpadła mi w ręce ciekawa informacja. Okazuje się, że niewielki odsetek tych silników ma wadę i to poważną. Powstają bowiem - uwaga: luzy osiowe na wale korbowym! Producent nie przewiduje naprawy a jedynie wymianą całego "dołu silnika", czyli wał korbowy, korbowody, uszczelniacze itp. Właściciele felernych samochodów wydają na to ponad 4,5 tyś. W dodatku nie można ocenić na podstawie VIN czy nr silnika, czy nasz należy do grupy ryzyka. Objawy też są dosyć dziwne i niejednoznaczne. Aby jasno stwierdzić wadę należy udać się na dokładną diagnostykę, do takiego serwisu, gdzie mają możliwość zbadania luzu.

Przykład 2:
Już mniej niebezpieczny i dotyczący ostatecznie wybranego Grande Punto. Dużo handlarzy twierdziło, że oferowane przez nich samochody mają ESP (nie musiałem nawet długo szukać przykładu na Allegro - patrz zdjęcia). Jest to element, którego obecność sprawdzić jest znacznie trudniej niż choćby automatycznej klimatyzacji, czy skórzanej kierownicy. Na szczęście, po lekturze wielu materiałów okazało się, że można to stwierdzić już podczas oglądania zdjęć.
Fakt 1: ESP był montowany w Grande Punto zawsze tylko i wyłącznie wraz z systemem ASR i Hill Holder.
Fakt 2: Jeżeli samochód posiada ASR, to można go wyłączyć przyciskiem na konsoli centralnej.
Twierdzenie: Grande Punto posiada ESP wtedy i tylko wtedy, gdy na konsoli centralnej znajduje się przycisk "ASR off".
Wybaczcie tą matematyczną terminologię - rodzaj zboczenia zawodowego.
Jeżeli nawet handlarze o tym wiedzieli (w co jednak wątpię), to mieli prawie pewność, że nie będą o tym wiedzieć klienci. A nawet jeśli, zawsze można powiedzieć "Bo to kolega wprowadzał i on się chyba pomylił...".

Wniosek z przytoczonych dwóch przykładów jest jeden: Poświęćmy choć kilka dni na wyszukanie jak największej ilości informacji o samochodzie, który planujemy kupić: archiwalnych cenników, wersji wyposażenia, testów i recenzji z czasopism motoryzacyjnych oraz opinii samych użytkowników. Uchroni nas to przed nabraniem się na sztuczki handlarzy.

Jeżeli oglądając samochód wiemy o nim bardzo dużo, nawet więcej niż sprzedający, wtedy wie, że kitu nam nie wciśnie. Ale jeżeli przychodzi przysłowiowa blondynka, zachwyca się kolorem, wsiada do środka i pyta: "A on ma klimatyzację?", no to handlarz jest w siódmym niebie.



Ostatnia aktualizacja: 11.01.2015 19:09:52
Dodano: 9 lat temu
Do Tejlor: Cuda zdarzają się różne, aby przed nimi uchronić się trzeba omijać auta po dużych kolizjach. Ciężko znaleźć egzemplarz, który jest w fabrycznym lakierze i czasami trzeba przełknąć malowane drzwi czy błotniki nawet w przypadku samochodów krajowego pochodzenia :)
Dodano: 9 lat temu
Do luckyboy: Podobno kontrolki poduszek można podpiąć pod stałe zasilanie i dodać opornik czasowy, który przerywa obieg po kilku sekundach. Wtedy gasną niezależnie od innych. Przynajmniej tak wyczytałem kiedyś u Tylika.
Dodano: 9 lat temu
Do Tejlor: Z poduszkami robią tak, że w obwód wpinają oporniki, które udają "opór" sprawnych poduszek. Bezpieczną zasadą jest zwrócenie uwagi, czy kontrolki od silnika,poduszek/ABS/ESP gasną w innym czasie niż kontrolki oleju/ładowania, bo zwykle nie gasną równocześnie. Nawet podczas kilku rozruchów, gasną w różnych odstępach czasu między sobą.
Dodano: 9 lat temu
Do luckyboy: Masz rację. Choć podobno z poduszkami tak robią, że podłączają kontrolkę pod inną np. ładowanie akumulatora i działa tak jak powinna. Ale z innymi (w tym przypadku z ESP) pewnie nikomu by się to nie chciało.
Dodano: 9 lat temu
Do giernal: Czasami na drogach widuję na lawetach zmasakrowane auta i zawsze wtedy myślę o tym kto kupi ten szrot.
Dodano: 9 lat temu
Do Tejlor: Stwierdzam, że nie zrozumiałeś mojego skrótu myślowego, więc rozwinę swoją myśl bardziej :) Jeżeli auto ma ESP, to po przekręceniu kluczyka w stacyjce, powinna się zaświecić kontrolka ESP (podobna lub zupełnie inna) i zgasnąć. W ten sposób łatwo stwierdzić, czy auto ma ESP, nie trzeba oglądać przycisków :)
Dodano: 9 lat temu
Do luckyboy: Stara się importować jak najmniej uszkodzone auta, ale życie jest brutalne i czasami przyjeżdża coś takiego, czego nigdy by mi nie sprzedał. :P
Dodano: 9 lat temu
Do luckyboy: Nie zawsze kontrolka oznacza obecność danego elementu. Jeden typ zegarów może być montowany do kilku różnych wersji. Dla przykładu, nie mam tempomatu a kontrolka jest i mogę ją nawet zaświecić podłączając kompa.
Dodano: 9 lat temu
Do brzozzhems: Wolałbym Fabię od Polo, ale nie od GP.
Dodano: 9 lat temu
Do giernal: Heheh :) Bo już myślałem, że kuzyn samymi perełkami handluje :)
Dodano: 9 lat temu
Do luckyboy: Nie. Pisząc o "perełkach" mam na myśli ogólny stan prezentowanych mi aut na tle całego pozostałego chłamu, jaki trafia przy okazji importu do kraju. :P
Dodano: 9 lat temu
Czary mary, barba czary
Dlatego sprawdzajmy wszystko dokładnie, żeby później nie było problemów.
Dodano: 9 lat temu
Naprawdę? Kupiłbyś Fabie?
Dodano: 9 lat temu
dobrze ze moja ma przycisk ESP :) a tak na powaznie ostatnio wyskoczyl mi bład ABS to odrazu i ESP wylacza sie pewnie korzysta z tych samych czujnikow :) co prawda pol roku temu tez sie pokazało jak jezdziła matka bo bylem we wloszech to zostawilem zeby raz za czas przepaliła tak teraz po pol roku znow sie pokazło i zniklo jak mniemam to albo przewodzik mi sie przetarł gdzies albo czujnik sie konczy :) i ta ikonke co napisa luckyboy mam :D ładnie wtedy na pomaranczowo sie smiweciła:P ale znikla;P
Dodano: 9 lat temu
Do giernal: "w momencie potrzeby kupna samochodu przedstawiane mi są same perełki." - nie przekoloryzowałeś trochę?? :)
Dodano: 9 lat temu
W każdym aucie które posiada ESP jest od niego kontrolka.
" alt=""/>
Dodano: 9 lat temu
Ja jestem w o tyle komfortowej sytuacji, że mam kuzyna zajmującego się sprowadzaniem aut i w momencie potrzeby kupna samochodu przedstawiane mi są same perełki. Gdy już zdecyduję się na obejrzenie którejś, spisuję VIN, robię zdjęcia, oglądam wszystko dokładnie i po powrocie do domu przyswajam maksimum wiedzy na temat danego egzemplarza i dopiero wtedy podejmuję konkretną decyzję. W ten sposób zakupiłem byłą "Polówkę", jak i obecnego Peugeota. Oba auta były przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. :)

Jeśli zaś chodzi o wiedzę na temat danego modelu, to miałem kiedyś taką sytuację, że planowałem kupić nowsze Polo, ale na drodze stanęła mi niezgodność zamontowanego silnika z danymi w dokumentach (1.4 8V vs. 1.4 16V). Ja dostrzegłem to od razu, a sprzedawca nie chcąc mi uwierzyć pojechał na SKP i dopiero tam uzyskał potwierdzenie tego, co mu powiedziałem. :P
Dodano: 9 lat temu
Handlarze to tępaki, często wiejskie, mnie kiedyś wmawiał że Jetta ma ESP bo pisało ASR a on mówił że to to samo.

Żeby kogoś oszukać tak sie robi.
Zaraz odezwą sie głosy że po co ESP że jak ktoś jeździć nie umie... że kiedyś nie było...
A prawda jest taka że tak samo jak ABS może raz komuś uratować auto przed rozbiciem lub życie (jak coś wyleci pod koła i będziemy chcieli ominąć na przykład).

Dla mnie auto musi dziś mieć ten system nawet jak nie korzystam z niego codziennie.
Dodano: 9 lat temu
Masz pytanie do właściciela tego bloga?
Chcesz mu coś powiedzieć?
Klikaj tutaj...
Najnowsze blogi
Dodano: 35 minut temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
Dodano: 35 minut temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
Dodano: 7 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
44 komentarze
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl