Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta BMW Seria 3 E46 330 CiA Cabrio » Wymiana tarcz i klocków hamulcowych







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta BMW Seria 3
  • przebieg 196 180 km
  • rocznik 2001
  • moc 231 KM
  • silnik 330 i
Dodano: 3 lata temu
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych
Kategoria: serwis
Dzisiaj po południu przyszły do mnie nowiutkie, nawiercane Zimmermanny Sport ;)

Kilka godzin roboty i nowe tarcze, wraz z klockami znalazły się na samochodzie, póki co są na etapie docierania, ale pewnie za niedługo zaczną dawać z siebie 100%;)

Nawiercenia pozwalają na odprowadzanie gazów i pyłów, które pojawiają się w trakcie hamowania i tworzą poduszkę gazową pomiędzy powierzchnią klocka i tarczy, co w warunkach normalnej tarczy bez nawierceń, zmniejsza skuteczność hamowania (klocek jest odpychany od tarczy)

A tak oto wyglądają dzisiejsze fotki (również z komórki, bo nie chciało mi się wyciągać aparatu ;) )


Ostatnia aktualizacja: 21.07.2011 18:19:28
Dodano: 3 lata temu
Do Tomaski: hehe no tylko niestety taki performance nieco kosztuje... ;) ...zresztą wtedy skuteczność hamulców jest ograniczana przez opony i koszty znowu rosną hehe;) ...ale jak się ma wolną gotówkę w kieszeni... ;)
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: trochę już temu, przed tanim SAABem dieslem, miałem 320ci '05, od kolegi. Nowe z salonu wziął i od razu przyszły jakieś czarne tarcze(może blackdiamond). Do tego klocki takie wymyślił/doradzili mu, że felgi kapały od pyłu. Gdy kupowałem auto klocków już nie było, a przebieg aż 17kkm;-) Tarcze dosłownie dopiero co dotarły się.

Gdy przyjdzie pora na komplet w którymś aucie SP Performance + howk performance... podobno obecnie ten zestaw rules
Dodano: 3 lata temu
Do Tomaski: dzięki za info;) ...klocków EBC GS bym nie zakładał, bo rzeczywiście są dość twarde - na poprzedniej beemce miałem tarcze EBC nacinane z klockami EBC GS i od piszczenia nie mogłem wytrzymać;) ...jak te klocki się zjadą, a do tego czasu minie przynajmniej z rok bo robię max 10-15kkm w roku, to wtedy kupię zimmermanny takie jak są polecane do tych tarcz;) fakt faktem, twardość klocka musi być dopasowana do twardości tarczy ;)
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: to dobrze, że przypadkiem na takie tarcze trafiły. Bo taka sprawa wychodzi po kolei w kazdym aucie z zimm sport i klockami typu EBC GS i innymi twardymi: tarcze te są "miękkie" i klocek silnie atakujący tarcze po prostu je popsuje. Od faddingu po zużywanie się w 10kkm. Po prostu pod te tarcze ma być miekki klocek, bez żadnych wyczynowych. Tyle daję znać;-)
Dodano: 3 lata temu
Do Tomaski: klocki są w serii, kupiłem je zanim zauważyłem że tarcze są do wymiany, wiec zostaly, ale dają radę :] ...stwierdzam po tygodniu jeżdżenia ze auto hamuje o niebo lepiej ;)
Dodano: 3 lata temu
A jakie klocki doszły do zimm sport?
Dodano: 3 lata temu
Do Burdoror: hehe no to fakt :] tez zawsze sie czulem jakbym jechal starym Jelczem albo Ikarusem jak piszczałem na całą ulicę :] ...ja ostatnio używam smaru ceramicznego na zewnętrzną powierzchnię klocków - ponoć ma pomagać w tym żeby klocki nie piszczały, kiedy pracują w zacisku ;)
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: Jezdze obecnie ha Hawk HPS, nastepny set bedzie Ferodo2500 lub Mintex1144. Piszczacych hklockow nie da sie zniesc nawet w zamknietej budzie :) Wstyd przed sasiadami i w korkach.. [rotfl]
Dodano: 3 lata temu
Do Burdoror: EBC miałem w poprzedniej beemce, razem z klockami green EBC, ale niezależnie od tego co by się z nimi nie zrobiło to masakrycznie piszczały... w cabrio bym tego nie zniósł :D
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: Spoko, liczylem troche na lopatologiczne wytlumaczenie. Ale abonamentu na googla jeszcze mi nie wylaczyli. Ciekawe filmiki.

Te DBA ponoc sa najtrwalszym wyborem do mojego samochodu. Stockowe, czy chocby EBC (na ktorych teraz jezdze) maja tendencje do odginania i pekania przy mocnym nagrzewaniu (na torze, raczej nie na ulicy ;) ) Drogie - fakt - ale za jakosc placic trzeba :)
Dodano: 3 lata temu
Do Burdoror: dodałem powyżej do opisu pod zdjęciami dwa filmiki z youtube, gdzie gość opowiada o tych dwóch typach tarcz (nacinane, nawiercane i łączone) i je porównuje - jest tego troche w necie opisanego ktore sa do czego lepsze ;)



DBA 4000XS wyglądają ciekawie, ale tanie też nie są ;)
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: Hehe, no tak, moglo wyjsc nieporozumienie. To takie powiedzenie jest (O ile czegos nie pomylilem). Zeby usciclic - Dzieki Twojej odpowiedzi zmienilem swoja opinie na temat wad i zalet roznych tarcz.



Wlasnie przymierzam swoj budzet do DBA 4000XS. Zobaczymy kiedy...



Ciekway jestem tez, jak sie maja nawiercane do nacinanych i do laczenia tych dwoch technik?
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: ja miałem zarówno auta na lpg, jak i na benzynkę. a teraz diesel:) i jeśli wszystko jest odpowiednio założone, to wierz mi że nie zauważysz różnicy. a druga sprawa to zasobność portfela...tutaj różnicę zauważysz;)
Dodano: 3 lata temu
Do Burdoror: wyszło po prostu nieporozumienie, bo odebrałem to jako ironię w moim kierunku;) ...nie chciałem Cię urazić, tylko odniosłem mylne wrażenie jakbyś określił mnie jako krowę, która coś tam wymodziła w cyferkach hehe ;)
Dodano: 3 lata temu
Do maciek88: a to przepraszam, myslalem ze to bylo do mnie ;) ...a co do LPG, to takie porownanie, i tak, jezdzilem kiedys autem na LPG znajomego i zachwycony nie byłem ;)
Dodano: 3 lata temu
Do maciek88: Nie bardzo rozumiem analnej aluzji.. I nie nie zatkalo mnie, tylko nie widze powodu do dalszej sysksji - mo nie mam argumentow. I musze przyznac racje blademccoy'owi. Nad czym zreszta lez nie wylewam, bo zyskalem kolejne cenne informacje.
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: Ale o co wam chodzi? Przyznalem przeciez racje i podziekowalem za uargumentowanie.
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: a niech se będzie kakao, mam to gdzieś. mówiąc o tym że kogoś zatkało nie mówiłem o tobie...tak dla jasności;) i jak najbardziej popieram te Twoje obliczenia, bo znalazł się w końcu ktoś kto potrafi coś udowodnić, a nie wysuwać tylko przeczytane/usłyszane przypuszczenia.



a swoje zdanie na temat lpg też sobie miej. czy ktoś ci zabronił je mieć? jestem tylko ciekaw czy jeździłeś autem napędzanym lpg...
Dodano: 3 lata temu
Do maciek88: widzisz... kiedyś ktoś mądry powiedział "nie kłóć się z głupcem - najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a później zniszczy doświadczeniem", jeśli taką teorię macie, to sobie miejcie - dla mnie liczy się to co można obliczyć i to jaki efekt odczuwam w trakcie jazdy... tak samo jest z LPG - dla wielu to 'cudowne paliwo', dla mnie to syf. Na tym uważam dyskusję za zakończoną.



BTW: pisze się 'zatkało kakao' a nie 'zatkało kakało'...
Dodano: 3 lata temu
i zatkało kakało
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: Hmmm. Skomentuje to tak: Tylko krowa nie zmienia pogladow :)

Dzieki za wyjasnienie i matematyczne obalenie blednych teorii.



Houk!
Dodano: 3 lata temu
Do blademccoy: I to mi się podoba :) Blady oby tak dalej ;] I już nie dopieszczaj tak swojej Betti bo na wystawę będziesz musiał ją oddać )
Dodano: 3 lata temu
Do Burdoror:

Widzisz, kolego Burdoror... ja zanim podejmę się dyskusji, najpierw przemyślę dobrze temat... nie wiem czy poniższe przemyślenia zrozumiesz, ale postanowiłem Ci przedstawić od strony fizycznej zależność hamowania tarcz zwykłych i nawiercanych na podstawie kilku obliczeń...

Otóż udowodnię Ci że spadek powierzchni jest nieznaczny, za to droga odpływu gazów jest ułatwiona, więc kompensuje w znaczącym stopniu (ponad wartość utraty powierzchni) stratę siły tarcia.



dla uproszczenia obliczeń, przyjmijmy jedną powierzchnię tarczy, bo wynik procentowy na końcu wyjdzie i tak ten sam



Najpierw wymiary

72,5mm piasta => r= (7,25cm + 3cm marginesu) / 2 = 5,125 cm



tarcza 325 mm przod => r=16,25 cm

tarcza 320 mm tyl => r=16,00 cm



powierzchnia tarczy zwyklej:

przod: 829,6cm - 82,5 cm ~= 747 cm kw

tył: 803,8 cm - 82,5 cm ~= 721 cm kw



średnica nawierceń wynosi 6mm, czyli promień r=0,3 cm

powierchnia jednego nawiercenia: 0,282cm kw

przód: 40 nawierceń - całkowita powierzchnia nawierceń 11,28 cm kw

tył: 35 nawierceń - całkowita powierzchnia nawierceń 9,87 cm kw



nawiercenia pomniejszają powierzchnię tarczy o:

przód: 1,51%

tył: 1,37%



siła tarcia = u*Fn, gdzie u=współczynnik tarcia, a Fn = siła nacisku

teraz... siła nacisku Fn=p*s - gdzie p to ciśnienie a s to powierzchnia



przyjmujemy że współczynnik tarcia dla tarczy i klocków jest taki sam (porównujemy tarcze tej samej marki nawiercane i nienawiercane)

zatem siła tarcia zależy wprost proporcjonalnie od siły nacisku, gdzie:

- jeśli wytwarzają się gazy które nie mają dokąd uciec, powodują odpychanie klocka od tarczy, przez co wartość 'p' wywieranego przez klocek na tarczę nam spada

- siła wywierana na powierzchnie klocka przez gazy powstałe w wyniku tarcia (o przeciwnym zwrocie wektorowym niż siła docisku) zmniejszają siłę docisku - momentami nawet do kilkunastu procent! ...jeśli tarcza jest rozgrzana to wartość może być dużo większa.

- powierzchnia zmalała nam o 1,37-1,51%, więc teoretycznie o 1,37-1,51% maleje skuteczność hamowania, ale za to poduszka gazowa ucieka znacznie szybciej, a zarazem jest słabsza, bo ciśnienie gazów jest mniejsze, co powoduje znaczące zmniejszenie ciśnienia powodowanego przed gazy na nacisk, w efekcie wartość 'p' maleje tylko o kilka procent, a nie jak w przypadku zwykłej tarczy o kilkanaśnie-kilkadziesiąt...



wniosek jest taki - spadek powierzchni o powiedzmy 1,5% jest kompensowany tym że spadek ciśnienia wywieranego przez klocek na tarcze jest o wiele mniejszy, a co za tym idzie tarcze nawiercane zapewniają WIĘKSZĄ SIŁĘ TARCIA niż tarcze nienawiercane :]



Więc najpierw, kolego Burdoror oblicz wszystko, a dopiero później mędrkuj :] ...na chłodzenie tarczy nawiercenia również mają wpływ, ale o wiele więcej powietrza wchodzi przez otwory wentylacyjne pomiędzy dwiema tarczami, niż przez otworki, więc jest to wpływ znikomy... promieniowanie cieplne ma znikome znaczenie bo zachodzi na całej powierzchni tarczy, niezależnie od otworków... tak samo małe znaczenie ma oddawanie ciepła przez powierzchnię nawierceń, jako że jest ona niewielka.



Jeśli masz równie dobry dowód fizyczny, to możemy podyskutować, jeśli nie, to możesz to przyjąć, albo nie, Twój wybór ;) pozdrawiam
Dodano: 3 lata temu
Niech długo służą!
Dodano: 3 lata temu
Zmiany jak najbardziej in plus.

Pozdrawiam
Dodano: 3 lata temu
Nie, zebym sie czepial, ale nieprawda jest aspekt "odpychania klocka" [rotfl] Tarcze nawiercane sluza do odprowadzanie ciepla podczas tarcia, a nie niwelowania poduszki powotrznej. Dobre to jest na tor, ale w codziennej jezdzie masz mniejsza powierzchnie tarcia, przez co droga hamowania sie nieco wydluza.
Dodano: 3 lata temu
No ładniutko to wygląda oby też tak hamowało.:)
Dodano: 3 lata temu
Świetnie to wygląda To wyczynowej jazdy jak znalazł;)
Najnowsze blogi
Dodano: 6 godzin temu, przez JUROBAS
Alfa Romeo 166 proszę o pomoc zerwana linka przedniej klapy JAK JĄ WYMONTOWAĆ co zrobić aby otworzyć klapę silnika Alfa romeo 166
Dodano: 18 godzin temu, przez miroslaw998
Dziś znalazłem czas aby wreszcie dokończyć dzieła i zaprezentować publicznie zmianę dotyczącą kół w aucie które obecnie używam.Tym samym stałem się także posiadaczem czterech ...
6 komentarzy
Dodano: 20 godzin temu, przez michuhennef
A więc stało się 5 maja odebrałem moją nową dacia lodgy stepway autko bardzo przydatne naszej rodzinie.21 mają przekroczyłem barierę 1500 km a więc silnik już się dotarł i można zacząć ...
6 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Wpisz login szukanego kierowcy