Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Protech-Micro » Projekt obrotomierz. Etap programowania...







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika Protech-Micro
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 2399 razy
Data wydarzenia: 03.03.2011
Projekt obrotomierz. Etap programowania...
Kategoria: inne
Wspominałem już, że jestem na etapie programowania podstawowej wersji. Jednak w tym miejscu chciałbym skorzystać z doświadczenia społeczności aWc. Pomoże to znacznie skrócić czas trwania projektu. A zatem kilka pytań...

Ogólnie zależność jest taka:
częstotliwość impulsów sterujących obrotomierzem (pkt. 1) x mnożnik (pkt. 2) = pożądane wychylenie wskazówki.

1. Zakres częstotliwości impulsów sterujących obrotomierzem.
Wskazówka obrotomierza poruszana jest za pomocą impulsów pochodzących z cewki lub z alternatora, lub z innego źródła. W zależności od wielu czynników, takich jak: źródło impulsów (altek albo cewka), model auta, rodzaj silnika, prędkość obrotowa itp. itd. częstotliwość dochodzących do obrotomierza impulsów informujących o danej prędkości obrotowej jest różna.
Np.: przy 1000rpm jest 500Hz a przy 6000rpm jest 1500Hz. Czyli przy 1000rpm przez jedną sekundę do obrotka dochodzi 500 impulsów, a przy 6000rpm dochodzi 1500 impulsów na sekundę.

Zatem, jaki zakres częstotliwości impulsów sterujących obrotomierzem, chcielibyście mieć do dyspozycji? (Czyli ile impulsów potrzebuje Twój obrotomierz żeby wychylić się do końca skali).
Np.: 2000Hz? Czyli nasza przejściówka będzie w stanie działać, jeżeli w ciągu jednej sekundy będzie do niej dochodzić do 2000 impulsów.
Ale jeżeli ilość impulsów dochodzących w ciągu jednej sekundy będzie większa niż podany zakres, będzie lipa. Dlatego zależy mi, żebyście napisali największą ilość impulsów dochodzących do obrotka w ciągu jednej sekundy, abyśmy mogli ustalić jak najbardziej uniwersalny zakres częstotliwości w którym będzie mogła pracować przejściówka.
TO JEST SPRAWA NAJWAŻNIEJSZA, ABY URZĄDZENIE MOGŁO POPRAWNIE WYSTEROWAĆ OBROTOMIERZ.

2. Zakres mnożnika.

Jak jest mniej impulsów niż potrzeba to stosujemy mnożnik w zakresie 1,1-10.
Przykład:
Załóżmy, że mamy pięciokrotnie mniej impulsów, niż potrzebujemy, np.: 200 zamiast pożądanego 1000. Zatem stosujemy mnożnik 5, czyli:
200x5=1000

Jak jest więcej impulsów niż potrzeba to stosujemy mnożnik w zakresie 0,1-0,9.
Przykład:
Załóżmy, że mamy pięciokrotnie więcej impulsów, niż potrzebujemy, np.: 1000 zamiast pożądanych 200.
Zatem stosujemy mnożnik 0,2 czyli:
1000x0,2=200

Teraz pytanie o zakres mnożnika. Jaki byłby najbardziej uniwersalny? Tak jak wyżej 0.1-10? Żeby podać zakres, lub sugestie pozwalające wspólnie go ustalić, należy wiedzieć czy impulsów jest mniej niż chcemy, czy więcej.

Zainteresowanych proszę o swoje sugestie :)

Edycja wpisu dyktowana troską o jasność przekazu ;)
Ostatnia aktualizacja: 04.03.2011 13:42:19
Dodano: 13 lat temu
Ciekawy ten Twój projekt. Szkoda, ze zabrakło czasu.
Nie projektuję obrotomierza, lecz przejściówkę umożliwiającą dopasowanie impulsów sterujących :)
Dodano: 13 lat temu
Rozumiem że obrotomierz ten jest projektowany dla starszych aut, które nie posiadają obrotomierza? Też kiedyś chciałem zrobić taki prędkościomierz/obrotomierz do mojego starego autka. Skończyłem na tym że wyciągnąłem sygnał cyfrowy (prędkość na transoptorze szczelinowym, a obroty silnika przez użycie czujnika hala na alternatorze). I na tym się skończyło bo zbrakło mi czasu. Do wskazania prędkości obrotów miały służyć zmodyfikowane woltomierze wychyłowe (wyjątkowa odporność na wstrząsy). Podświetlenie zegarów na diodach RGB regulowane. Podświetlenie wskazówki prędkościomierza tez na RGB. Wskazówka obrotomierza miała zmieniać kolor wraz ze zmianą obrotów (też własne kolory). Wskaźniki plexi z poldasa rewelacyjnie się do tego nadają. Sercem miała być Atmega88 tqfp ponieważ miał to być prawie cały pokładowy komputer jettki. Miałem pociągnięte okablowanie do sterowania elektrycznymi szybami oraz do siłownika w bagażniku który miał otwierać bagażnik po naciśnięciu przycisku lub z pilota. Oprócz tego chciałem zamontować wskaźników takich jak temperatury wewnątrz na zewnątrz, temperatury płynu chłodzącego oraz jego poziom, temperaturę oleju.

W chwili obecnej obrotomierze montowane są prawie w każdym aucie więc to raczej nie da się sprzedać. Życzę powodzenia w ukończeniu projektu.

Najnowsze blogi
Dodano: 3 dni temu, przez JacK
i 1/5 wygłuszenia maski wyjedzona a w zasadzie posiekana na kawałki. Przed dłuższym wyjazdem mam zasadę popatrzeć pod maskę sprawdzić olej, dolać płynu do spryskiwaczy itp. A tam widzę ...
14 komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
17 komentarzy
Dodano: 7 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
35 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl