Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Citroen ZX "Karawanik" » 30 000 kilometrów i jak to wypada?







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Citroen ZX
CSW
Wcześniej jeździł: Citroen C3, Citroen ZX "Karawanik"
  • przebieg 224 280 km
  • rocznik 1995
  • kupione używane w 2011
  • silnik 1.9 TD
Dodano: 11 lat temu
Blog odwiedzono 1283 razy
Data wydarzenia: 31.07.2012
30 000 kilometrów i jak to wypada?
Kategoria: obserwacja
Witajcie

Wreszcie Karawanikowi strzyknęło całe 30 tyś kilometrów. Gdy auto zostało kupione to miesiąc później przeczytałem artykuł w "motorze" na temat eksploatacji na takim właśnie dystansie pomiędzy Golfami IV. To porównanie w dalszej części:)

Najpierw problemy, które zostały zauważone przez ten czas. Z ostatnich czynności, które nie zostały odnotowane w innym dzienniku to :

- wymiana oleju na Castrol 10W40 oraz filtrów.
Lekko niepokojące jest zużycie oleju, które wzrasta na 10 tyś. kilometrów. Pierwsza 10 to 0,3l;następne 10 to 0,4l a teraz wynosi do 0,8l. Lubi łyknąć olej gdy się szybciej jeździ i pod zbliża się termin wymiany - może dlatego, że olej traci już swoje właściwości i zapewne trzeba by znowu wymienić uszczelki bo jest lekko zapocony dół silnika.

- sprawdzenie turbosprężarki, belki skrętnej oraz stanu zawieszenia.
Turbo podejrzewane o wzrost spalania oleju oraz czasami brak mocy - żadnego luzu, jeszcze pochodzi. Belka podejrzewana, bo pojawiły się stuki z tamtej okolicy oraz minęło 100 tyś od jej regeneracji - również najmniejszego luzu; przesmarowana sprężyna to brak stuków. Przy najbliższej możliwości to wymiana tarcz i klocków z przodu( z tyłu bębny). Tarcz cienkie a klocki grube to jeszcze nieźle hamuje.

- sprawdzenie pompy wtryskowej oraz samych wtryskiwaczy, ponieważ jak na diesel strasznie dymił.
Spaliny sprawiły odkształcenie się mocowania tylnej lewej lampy przeciwmgielnej i lata jak chce, aż w końcu wypadnie. Specjalista od pomp(od starych po najnowsze układy CR)wyczyścił ładnie cały silnik i odłączył element, który spełnia taka sama role jak współcześnie EGR oraz troszkę przyspieszył zapłon. Dzięki temu samochód lepiej się zbiera i ponoć coś mocniejszy chociaż to trzeba by było sprawdzić na hamowni. Minus tej operacji to silnik jest wiele głośniejszy po rozruchu ale można się do tego przyzwyczaić.

Na tą chwilę Karawanik jest wystarczającym samochodem na moje i mojej Lubej potrzeby. Auto wygodne i przestronne. Nie ma obaw o kradzież, ponieważ nie ma na nie popytu a na pewno na takiego dziadka:) Jazda to czysta przyjemność.

Praca do wykonania na następne 10 tyś kilometrów:

- 2 nowe głośniki i może mały wzmacniacz

- lewy próg po zimie do wymiany

- sprawdzenie na hamowni

- to co wyskoczy - oby nie za dużo

Wracając do tematu porównania Golfów z Citroenem na dystansie 30 tyś km:
1. Golf IV kombi 1.9 SDI 68km rok. 2000 stan licznika 130 000km
średnie spalanie - 6,5 l
2. Golf IV Kombi 2.0 LPG 115km rok. 2000 stan licznika 150 000 km
średnie spalanie - 13,5 l lpg i 0,5 l benzyny
3. Citroen ZX Kombi 1.9 TD 90km rok. 1995 stan licznika 193 901 km
średnie spalanie - 5,81 l

Eksploatacja każdego auta:
1.
Zestaw rozrządu - 1 300 zł
Amortyzatory tylne - 420 zł
Klocki i tarcze tylne - 450 zł
Oleje z filtrem(3x 250) - 750 zł
Przewody przelewowe wtryskiwaczy - 100 zł Razem: 3 020 zł

Ilość paliwa w teście - 1 950l(cena 5,2 zł za l)= 10 140 zł

KOSZTY RAZEM WYNOSZĄ 13 160 złotych; na kilometr wynosi 0,43 zł.

2.
Zestaw rozrządu - 600 zł
Naprawa alternatora - 300 zł
Naprawa klimatyzacji - 1 600 zł
Remont głowicy+ filtry LPG - 1 300 zł
Klocki przednie, końcówki drążków kierowniczych - 400 zł
Oleje z filtrem(2x) - 350 zł Razem: 4 550 zł

Ilość paliwa w teście - 4 050l(cena LPG - 2,80 zł za l) = 11 340 zł
Benzyna 120 zł na miesiąc * 6 = 720 zł Razem = 12 060 zł

KOSZTY RAZEM WYNOSZĄ 16 610 złotych; na kilometr wynosi 0,55 zł

3.
Co było wymieniane podane w dzienniku kosztów. Razem = 4 412 zł

Ilość paliwa w teście - 1 789l(cena 5,2 za za l)= 9 303 zł

KOSZTY RAZEM WYNOSZĄ 13 715 zł; na kilometr wynosi 0,45 zł

PODSUMOWANIE

Jak widać starsze dielse są jeszcze dobrym przykładem, że można jeździć solidnie i w miarę tanio. Oczywiście Citroen to nie jest Golf i strasznie kuleje tutaj prestiż ale jak komuś to nie przeszkadza to może trafić na solidne auto i naprawdę dużo nie wydać. W tym wyliczeniu widać, że:
1. Golf wolnosący wygrywa - 0,43 zł
2. Citroen - 0,45 zł
3. Golf LPG - 0,55 zł
W artykule dodano, że Golfy te przed kupnem zostały sprawdzone w wyspecjalizowanych warsztatach i nie stwierdzono żadnych uchybień. Oczywiście przebiegi w nich nie można uznać za prawdziwe, ponieważ każdy z nich pali 1.5L oleju na 1000km!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Citroen tyle spalił na 30 000km. Olej na dolewki nie zostały uwzględnione to zapewne podane wyniki były dużo większe.

Dziękuje za przeczytanie całego wpisu i życzę sobie i Wam dużo bezawaryjnych kilometrów.
Pozdro
Ostatnia aktualizacja: 31.07.2012 18:48:41
Dodano: 11 lat temu
Oszczędna ta Wasza bryczka :) I nie wygląda na rocznik '95!
Dodano: 11 lat temu
Do Egontar: :)
Dodano: 11 lat temu
Karawanik na żywo wcale nie wygląda na karawanik ;) Pozdrawiam Ciebie i Gosię!
Dodano: 11 lat temu
Do gigusiatko: Jakieś niespodzianki muszą być:)
Dodano: 11 lat temu
Do giernal: Słuszna uwaga ale tylko w awaryjnej sytuacji by się szukało nowego właściciela. Pozdro
Dodano: 11 lat temu
Brak popytu na auto cieszy w momencie jego eksploatacji. Gorzej, gdy chce się je odsprzedać. [zlosnik]
Dodano: 11 lat temu
Do babciaela: Dziękuje bardzo - będzie trzeba się zapoznać przy najbliższej możliwej okazji. Pozdro
Dodano: 11 lat temu
Do Laasi: U nas w firmie osobowe diesle mają wymianę oleju obligatoryjnie co 10kkm, pracownicy warsztatu się zajmują ich serwisowaniem (poza autami na gwarancji). Jeżdżone jak to w przypadku służbowych diesli - trasy, powiedzmy 2 kierowców na samochód, ale generalnie są dużo lepsze niż opinie o nich.

Dobrze że francuzy mają tak dobre blachy, mój były escort to była ruina pod tym względem ( i na nic mi fakt, że mechanicznie nigdy nie zawiódł, skoro podłoga przerdzewiała)
Dodano: 11 lat temu
Do gigusiatko: [papa]
Dodano: 11 lat temu
Do babciaela: :) :) :) toć ja się pomyliłam. Myślałam o aucie a napisałam inaczej. Zakręcona dziś jestem. Miło być: łakomy kąsek ten mój cytrynek :D
Dodano: 11 lat temu
Do gigusiatko: Małgosiu wcale nie wątpię w urok Lassi'ego - ale toż ja robiłam wpis o Karawaniku!!
Dodano: 11 lat temu
Przepiękny ten list miłosny do mnie napisałeś, dłuższy od pozostałych. Ładnie się postarałeś z tym porównaniem, coś nowego bo mi o tym nie wspominałeś Łobuzie :P
Dodano: 11 lat temu
Do babciaela: Elu zgadzam się z Tobą. Łakomy kąsek ten mój Laasi :P
Dodano: 11 lat temu
Życzę sprawnego wykonania planowanych prac i wielu szczęśliwie przejechanych kilometrów w dobrym towarzystwie [papa]. Co do kradzieży - nie lekceważyła bym złodzieja-konesera. Dla takiego - Karawanik to apetyczny kąsek [food]. Pozdrawiam serdecznie!
Dodano: 11 lat temu
Do tofana: Strzyka bo tyle się jeździ? Starość nie radość a jazda to przyjemność. Pozdro
Dodano: 11 lat temu
Do anpa50: i Masterek: Dzięki Bardzo mam nadzieje, że jeszcze nie jedna relacja z wojaży zagości tu na łamach AWC. Pozdro
Dodano: 11 lat temu
Do luckyboy: Oczywiście,że nie bo inaczej to bym pewnie zarznął silnik. Co 10 000 - staram się tego nie przekraczać.
Dodano: 11 lat temu
Do benny86: Wszystko zależy od tego jaki to silnik, ile ma przejechane i kto nim jeździł - jakie paliwo lał, wymiany oleju i czy był to dobry olej czy tez jakiś bubel. Mój wujek ma też ZX kombi 1.4 LPG z 1996 roku to uważa, że do starego auta nie będzie lał dobrego oleju - wiec o czym my tu mówimy. Chciałbym nim przejechać minimum do 300 tyś a docelowo do 500. Pozdro
Dodano: 11 lat temu
Widzę, że w kościach też strzyka. ;)
Dodano: 11 lat temu
Tak jak poprzednik życzę kolejnych bezproblemowych 30kkm.;)
Dodano: 11 lat temu
Następnych 30000km bez żadnych napraw Ci życzę.
Dodano: 11 lat temu
Wymieniasz olej w tym silniku co 30.000km ??
Dodano: 11 lat temu
Spalanie oleju bym olał, to cały czas poniżej 100ml/1000km więc marne ilości. Artykuł z Motoru pamiętam, pewnie gdzieś w piwnicy jeszcze leży wydanie zawierające wspomniane porównanie.

Jak na mój gust awaryjność diesli to trochę przereklamowana sprawa, w pracy używam focusa tdci który ma niespełna 300kkm i zero problemów z silnikiem (a podobno są takie beznadziejne...)
Najnowsze blogi
Dodano: 7 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
44 komentarze
Dodano: 7 dni temu, przez jaremo
Zaszalałem i w listopadzie założyłem folie ppf na całe auto, minęło pół roku i autko wygląda jak nowe, sami oceńcie. Dodam że jest na kołach i felgach zimowych.
13 komentarzy
Dodano: 7 dni temu, przez darek-k
zdarzenie z dnia 8.05.2024 miejscowość Zawiercie ul.. ford jadąc nie zauważył stojących zaparkowanych samochodów, w skutek czego uderzył w tył citroen c5 a citroen siłą domina uderzył ...
11 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl