Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Alfa Romeo 156 Dark Blur » Zawieszenie







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Alfa Romeo 156
  • przebieg 212 800 km
  • rocznik 1999
  • kupione używane w 2010
  • silnik 1.9 JTD
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 8383 razy
Data wydarzenia: 19.05.2012
Zawieszenie
Kategoria: serwis
Witam wszystkich zainteresowanych :)

Wpis dotyczy stanu rzeczy która od dłuższego czasu mnie maltretowała swoim istnieniem. Chodzi oczywiście o problemy z przednim zawieszeniem. Przez to do tej pory musiałem wozić się na zimowych oponach, bo stan górnych wahaczy nie był na tyle dobry by zakładać opony letnie, a to z tego względu że mi ich było po prostu szkoda... Co jeszcze bardziej mnie wkurzało to fakt iż zimówek, które po tym sezonie są do wyrzucenia nawet nie przytarło, ani odrobinę, a letnie oponki na jesieni cięło jak nóż masło :(

Górne wahacze w Alfach są słynne i powiem że mity o zawieszeniu wymagającym częstych remontów w tym akurat przypadku potwierdzam, choć jestem zagorzałym fanem modelu i walczę z każdą obiegowa opinia na jego temat. Niestety tutaj nie ma z czym walczyć, bo to fakt - ale tylko właśnie w przypadku górnych wahaczy. Dolne są o wiele bardziej trwałe i wytrzymują średnio okres eksploatacji dwóch kompletów wahaczy górnych - na całe szczęście. Co najgorsze w tym wszystkim to przeraźliwe skrzypienie gumy na nierównościach, o progach zwalniających już nie mówiąc, w zerwanych tulejach owych wahaczy oraz pojawiające się przy większych prędkościach delikatne drganie na kole kierownicy, zwłaszcza przy wykonywaniu manewrów skręcania. Dodam że ostatnio, czyli w okresie dogorywania wahaczy oraz mojego stanu psychicznego, ocierającego się o fobię na punkcie ostatecznego rozwiązania tego problemu, pojawił się luz na kołach.

Mając wreszcie trochę zaskórniaków odłożonych oczywiście w celu doprowadzenia auta do porządku, natrafiłem na Allegro na aukcję z kompletem wahaczy do mojej Alfy. Cena jak marzenie 160 złotych i 15 za przesyłkę. Super!!! Co prawda to tylko najtańsze wahacze firmy QAP które więcej niż 20 tysięcy kilometrów nie przeżyją (opinie na forum Alfaholików) ale na takie mnie stać w tym momencie. Cena za jeden wahacz najlepszej firmy produkującej owe części - czyli TRW to na Allegro 220 zł a w sklepie 250 - 290. Nie powiem bo sklepy QAP'y również sobie cenią bo chcą za jeden ok 150 zł, tak jak za FAST'a. Do tego doszły jeszcze końcówki drążków kierowniczych ponieważ lewa strona kwalifikuje się do wymiany a nie lubię zmieniać takich rzeczy pojedynczo, zwłaszcza że dochodzi tu ustawienie zbieżności kół.

Temat końcówek na razie został jednak odłożony na 2 - 3 tygodnie z tego względu że mój nieoceniony pan mechanik wymienił mi wahacze w taki sposób że nie ruszył żadnych innych elementów zawieszenia prócz tych które były wymieniane. Bardzo się zdziwiłem bo na forum Alfy pisali że aby wymienić górne wahacze przedniego zawieszenia trzeba opuścić amortyzatory w dół by w ogóle móc dostać się do górnych wahaczy, a co za tym idzie odłączyć amor od wahacza dolnego, końcówkę drążka od zwrotnicy oraz sworzeń wahacza dolnego od zwrotnicy a to bardzo dużo roboty.

Wymiana to w sumie bardzo przyjazna czynność wykorzystując sposób jaki pokazał mi Pan Józek. Wystarczy odkręcić nadkole, i to nawet nie całe, jedynie część od kabiny samochodu, by wykręcić stary wahacz i zamontować nowy. Sposób z forum który był ponoć według niego, jedynym był potrzebny ze względu na długą śrubę mocującą tuleje wahacza z resztą auta. Po odchyleniu nadkola wystarczyło tylko odkręcić nakrętkę i wysunąć śrubę na zewnątrz, a dało się to zrobić bo pod nadkolem miejsca jest tak tyle że TIR'a by zaparkował . Jedna strona to raptem 15 minut roboty przy wszystkich niezbędnych przy tym czynnościach :)
Nowy wahacz oczywiście nie dokręcamy od razu do końca ponieważ robi się to w pozycji w której auto stoi na kołach, w przeciwnym razie tuleje od ręki zostały by pozrywane. By zrobić to jak należy podłożyliśmy po prostu drewniany kloc pod sworzeń wahacza dolnego i na niego opuściliśmy auto. Wtedy śruba została dokręcona i można było wszystko składać. To samo druga strona i po 30 - 40 minutach roboty i rozmowie wszystko było gotowe.

Zbieżności na razie nie ustawiałem ponieważ tak jak pisałem wcześniej niedługo wymieniam końcówki drążków, a poza tym nie było zawieszenie rozmontowywane poza tymi wahaczami.

Wartym zaznaczenia jest fakt że cała robota kosztowała mnie 20 zł i dwa piwka dla Pana Józka za pokazanie nie sposobu wymiany o której nie miałem pojęcia. Gdybym ją znał to zrobił bym to sam w domu na podnośniku z bagażnika
A co najważniejsze mogłem założyć wreszcie letnie oponki na aluminiowych felgach bo na stalówki nie mogłem dłużej patrzeć.

Strasznie się dziś rozpisałem za co przepraszam, dla leniwych poniżej parę zdjęć.

Dziękuje za wizytę i przeczytanie tudzież obejrzenie zdjęć, pozdrawiam :)[papa]
Dodano: 12 lat temu
Pamiętam jak w moim zakażeniu prawy górny wahacz po zimie zaczął skrzypieć, aż wstyd było jeździć. I nie było innego wyjścia, tylko wymiana. Za jednym zamachem całe przednie zawieszenie wymieniłem. Wytraciłem się wtedy... Ale było warto :)
Dodano: 12 lat temu
Do xtc83: gwarancją w tym przypadku jest paragon, nie ma możliwości zepsucia przy montażu, no chyba że ktoś po dwóch dniach przynosi do sklepu wahacze z zerwanymi tulejami, wtedy sam sobie winien, bo nie wie jak to zrobić :)
Dodano: 12 lat temu
hmmmmm no tak gwarancja jest ale nie jest tak że warsztat który je zakłada musi podbić ją ? więc odpada wymiana na własną ręke.
Dodano: 12 lat temu
Do xtc83: od czego jest gwarancja?? No chyba od takich sytuacji, maja wytrzymać minimum rok, jak padną wcześniej to zgłaszam się do sprzedawcy po nowe :)
Dodano: 12 lat temu
Witam, zakupilem na allegro najtansze wahacze gorne bodajze za 89 zl hmmm pojezdzilem 3 miechy. Zainwestowalem 440 zl w dwa wahacze i jak do tej pory cisza :) moze czasem lepiej wylozyc wiecej kasy hmmmmm kalkulujac to wszystko chyba bardziej sie oplaca. pOZDRO
Dodano: 12 lat temu
Lepiej wymienić na nowy chociaż najtańszy zamiennik niż jeździć z zepsutym.Oby troszkę posłużyły. Pozdro
Dodano: 12 lat temu
Do jaboleq: No ok, ale w każdym z tych wpisów jest jak byk napisane że trzeba rozbierać zawieszenie i opuszczać całego McPhersona na dół. Ja zrobiłem po to swój wpis aby pokazać że nie trzeba tak robić jeśli - tak jak Ty słusznie zwracasz uwagę - ktoś wcześniej przed nami poprawił fabrykę i odwrócił śrubę mocująca wahacz :)
Dodano: 12 lat temu
Do Nikname:
http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_sam/38723-147_wymiana_gornego_wahacza_30_min.html
http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_sam/5745-alfa_156_wymiana_wahacza_gornego.html
+
chyba twój nowy opis:
http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_sam/73907-wymiana_wahaczy_gornych_alfa_romeo_156_147_15_min_strona.html

Jak dla mnie burdel się teraz zrobił :P
Dodano: 12 lat temu
Do jaboleq: uwierz że przewertowałem dział zrób to sam ale jakoś nie moge się dogadać z wyszukiwarką na forum - wyrzuca mnóstwo postów tylko nie tych których szukam. Przeszukałem więc wszystkie, mimo że zajęło mi to sporo czasu (nie czytając wszystkich) tylko te których temat wskazywał że mogą być pomocne.

Twoje stwierdzenie o sposobie zamontowania śruby potwierdza zatem moje przypuszczenia na temat iż nie były to wahacze, w tym przypadku jeden wahacz TRW od nowości, co sugerował maciek88 :)
Dodano: 12 lat temu
Sposób wymiany górnych wahaczy po przez wyciągnięcie śruby w stronę nadkola oznacza , że już kiedyś górny wahacz miałeś wymieniany i fabryczne założenie śruby zostało zastąpione wersją praktyczną. Temat bardzo stary i znany na forum Alfaholików, dodatkowo człowiek znający się na rzeczy sam by wpadł na to jak poprawić fabrykę :)

Po za tym nie odkręcenie całego nadkola jest nie praktyczne w przypadku zwykłej żaby/lewarka.

I co do ostatniego zdania o braku wiedzy wymiany wahacza, świadczy o nie chęci czytania działu ZRÓB TO SAM na forum Alfaholików ;)
Dodano: 12 lat temu
Alfy są piękne, ale trwałość zawieszenia, no cóż... to jest auto na gładki asfalt.[tuning]
Dodano: 12 lat temu
Do Tomaski: ja też założę w przyszłości poliuretany, ale na dziś dla mnie to za droga sprawa. Póki nie mam stałych własnych dochodów muszę nie źle kombinować żeby cokolwiek zrobić :)
Dodano: 12 lat temu
Do Nikname: Sroko tuleje są słabsze nie ma nad czym dumać. Zrobić tuleje z polimeru i mieć, na wzór choćby mojego TiD'a, w sumie bezgraniczny możliwy przebieg. Mam poli w newralgiczne miejsca włożone we wrześniu 2010r i ich zużycie po jakichś 35-40kkm jest zerowe. Gdyby się coś wysypało w TurboX najpierw ogarnę temat pod kątem poli, a przy braku możliwości poszukam czarnych gumek/wahaczy. Tak to widzę;-)
Dodano: 12 lat temu
Do lysy1233: na dziury to mam uczulenie, są miejsca gdzie z setki zwalniam do 20 i pędzę na drugim biegu
Dodano: 12 lat temu
Do Tomaski: Niestety, sworznie wytrzymują dłużej niż tuleje, o wiele dłużej. Wiem od poprzedniego właściciela że w Wahaczu TRW były tuleje wymieniane ale na jakie to nie wiem
Dodano: 12 lat temu
[up] tylko dziury omijaj i nie szalej z laskami w aucie, bo znów będziesz miał wydatki
Dodano: 12 lat temu
Czyli w tym elemencie tuleje dają radę, a sworzeń jest winny? Są firmy, które regenerują sworznie poprzez wymianę go na inny, lepszy. Ostatnio na kilku SAABach testowali to i wydaje się, że to jest lepsze od kupowania kolejnego dziadostwa. Jak chcesz popatrze tam za fotkami i adresami i moze lepiej taak to naprawiac...
Dodano: 12 lat temu
Do maciek88: co racja to racja
Dodano: 12 lat temu
Do Nikname: a rozumiem
Dodano: 12 lat temu
Do Nikname: tylko prążkowane[helm]
Dodano: 12 lat temu
Do debrek3: zbieżność ustawiałem rok temu, jak wymieniałem tuleje na dole z prawej. A teraz i tak w ciągu miesiąca wymienię końcówki drążków i wtedy podjadę na zbieżnośc
Dodano: 12 lat temu
Dobra robota. Tak trzymaj. Alu cacy
Dodano: 12 lat temu
fachowa robota, dobrze mieć takiego Pana Józka pod ręką :)
tylko czy przy nieustawionej zbieżności nie bedzie Ci zbierać opon??
Dodano: 12 lat temu
Do maciek88: z gumkami nie ma co eksperymentować mówisz??
Dodano: 12 lat temu
Do Nikname: też się nad tym zastanawiałem, ale po niemiłych doświadczeniach tylko z 2 tulejami, wolę standardowe gumy
Dodano: 12 lat temu
Do maciek88: Z lewej strony był wahacz TRW a z prawej wahacz FEBI :) Ja wątpię że TRW był od nowości ale to tylko moje przypuszczenia. Na dole są na bank wymieniane bo nie są tak bardzo skorodowane, co może o tym świadczyć.
Z tego co wiem to gumy stabilizatora długo wytrzymują więc nie trzeba poliuretanów.
Ja zamierzam w przyszłości robić zawieszenie na poliuretan górę i dół, ale to pewnie nie prędko.
Dodano: 12 lat temu
Do Nikname: no właśnie wahacze były TRW, a tuleje w nich Febi? to w takim razie całe wahacze mogły być od nowości, tylko tuleje w nich wymieniane, bo oryginały TRW mają tuleje BOGE.
Co do felg, to jak bym miał już kupować, to wolał bym więcej zainwestować i kupić 17";) ale narazie mam inne plany, o których niedawno Ci pisałem- FIMC;)
Tak, tuleje stabilizatora mam poliuretanowe. i strasznie żałuję, bo jak nie posmaruję, to skrzypią, ale też nie zawsze. zależy od pogody;) Przy wymianie zawieszenia wymienię na normalne gumy. Mniej trwałe, ale nie skrzypią.
Dodano: 12 lat temu
Do FranzMaurer: facet naprawdę jest spoko, wie co robi i w dodatku po cenach dumpingowych
Dodano: 12 lat temu
Do maciek88: Od nowości TRW może nie był ale myślę że z 6 - 7 lat miał. A Ty masz gumy stabilizatora z poliuretanu??? A widziałem na Allegro takie 16' w dobrych cenach, jakiś miesiąc temu był komplet za 500 zł, ale trochę tanio mi się wydaje...
Dodano: 12 lat temu
Pan Józek prawdę Ci powie...;) I pokaże .
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
31 komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez jaremo
Zaszalałem i w listopadzie założyłem folie ppf na całe auto, minęło pół roku i autko wygląda jak nowe, sami oceńcie. Dodam że jest na kołach i felgach zimowych.
10 komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez darek-k
zdarzenie z dnia 8.05.2024 miejscowość Zawiercie ul.. ford jadąc nie zauważył stojących zaparkowanych samochodów, w skutek czego uderzył w tył citroen c5 a citroen siłą domina uderzył ...
11 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl