Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta BMW Seria 3 E46 330 CiA Cabrio
»
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych
Wpis w blogu auta
BMW Seria 3
Dodano: 14 lat temu
Blog odwiedzono 4436 razy
Data wydarzenia: 19.07.2011
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych
Kategoria: serwis
Kilka godzin roboty i nowe tarcze, wraz z klockami znalazły się na samochodzie, póki co są na etapie docierania, ale pewnie za niedługo zaczną dawać z siebie 100%
Nawiercenia pozwalają na odprowadzanie gazów i pyłów, które pojawiają się w trakcie hamowania i tworzą poduszkę gazową pomiędzy powierzchnią klocka i tarczy, co w warunkach normalnej tarczy bez nawierceń, zmniejsza skuteczność hamowania (klocek jest odpychany od tarczy)
A tak oto wyglądają dzisiejsze fotki (również z komórki, bo nie chciało mi się wyciągać aparatu
Ostatnia aktualizacja: 21.07.2011 18:19:28
Najnowsze blogi
Dodano: 6 dni temu, przez giernal
Z ogromną satysfakcją, po dwudziestu czterech miesiącach eksploatacji Astry i przebyciu nią prawie 10 000 kilometrów, ogłaszam iż znalazł się jej godny następca, który będzie pełnił ...
47
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 25 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
6
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy

Gdy przyjdzie pora na komplet w którymś aucie SP Performance + howk performance... podobno obecnie ten zestaw rules
Te DBA ponoc sa najtrwalszym wyborem do mojego samochodu. Stockowe, czy chocby EBC (na ktorych teraz jezdze) maja tendencje do odginania i pekania przy mocnym nagrzewaniu (na torze, raczej nie na ulicy
DBA 4000XS wyglądają ciekawie, ale tanie też nie są
Wlasnie przymierzam swoj budzet do DBA 4000XS. Zobaczymy kiedy...
Ciekway jestem tez, jak sie maja nawiercane do nacinanych i do laczenia tych dwoch technik?
a swoje zdanie na temat lpg też sobie miej. czy ktoś ci zabronił je mieć? jestem tylko ciekaw czy jeździłeś autem napędzanym lpg...
BTW: pisze się 'zatkało kakao' a nie 'zatkało kakało'...
Dzieki za wyjasnienie i matematyczne obalenie blednych teorii.
Houk!
Widzisz, kolego Burdoror... ja zanim podejmę się dyskusji, najpierw przemyślę dobrze temat... nie wiem czy poniższe przemyślenia zrozumiesz, ale postanowiłem Ci przedstawić od strony fizycznej zależność hamowania tarcz zwykłych i nawiercanych na podstawie kilku obliczeń...
Otóż udowodnię Ci że spadek powierzchni jest nieznaczny, za to droga odpływu gazów jest ułatwiona, więc kompensuje w znaczącym stopniu (ponad wartość utraty powierzchni) stratę siły tarcia.
dla uproszczenia obliczeń, przyjmijmy jedną powierzchnię tarczy, bo wynik procentowy na końcu wyjdzie i tak ten sam
Najpierw wymiary
72,5mm piasta => r= (7,25cm + 3cm marginesu) / 2 = 5,125 cm
tarcza 325 mm przod => r=16,25 cm
tarcza 320 mm tyl => r=16,00 cm
powierzchnia tarczy zwyklej:
przod: 829,6cm - 82,5 cm ~= 747 cm kw
tył: 803,8 cm - 82,5 cm ~= 721 cm kw
średnica nawierceń wynosi 6mm, czyli promień r=0,3 cm
powierchnia jednego nawiercenia: 0,282cm kw
przód: 40 nawierceń - całkowita powierzchnia nawierceń 11,28 cm kw
tył: 35 nawierceń - całkowita powierzchnia nawierceń 9,87 cm kw
nawiercenia pomniejszają powierzchnię tarczy o:
przód: 1,51%
tył: 1,37%
siła tarcia = u*Fn, gdzie u=współczynnik tarcia, a Fn = siła nacisku
teraz... siła nacisku Fn=p*s - gdzie p to ciśnienie a s to powierzchnia
przyjmujemy że współczynnik tarcia dla tarczy i klocków jest taki sam (porównujemy tarcze tej samej marki nawiercane i nienawiercane)
zatem siła tarcia zależy wprost proporcjonalnie od siły nacisku, gdzie:
- jeśli wytwarzają się gazy które nie mają dokąd uciec, powodują odpychanie klocka od tarczy, przez co wartość 'p' wywieranego przez klocek na tarczę nam spada
- siła wywierana na powierzchnie klocka przez gazy powstałe w wyniku tarcia (o przeciwnym zwrocie wektorowym niż siła docisku) zmniejszają siłę docisku - momentami nawet do kilkunastu procent! ...jeśli tarcza jest rozgrzana to wartość może być dużo większa.
- powierzchnia zmalała nam o 1,37-1,51%, więc teoretycznie o 1,37-1,51% maleje skuteczność hamowania, ale za to poduszka gazowa ucieka znacznie szybciej, a zarazem jest słabsza, bo ciśnienie gazów jest mniejsze, co powoduje znaczące zmniejszenie ciśnienia powodowanego przed gazy na nacisk, w efekcie wartość 'p' maleje tylko o kilka procent, a nie jak w przypadku zwykłej tarczy o kilkanaśnie-kilkadziesiąt...
wniosek jest taki - spadek powierzchni o powiedzmy 1,5% jest kompensowany tym że spadek ciśnienia wywieranego przez klocek na tarcze jest o wiele mniejszy, a co za tym idzie tarcze nawiercane zapewniają WIĘKSZĄ SIŁĘ TARCIA niż tarcze nienawiercane :]
Więc najpierw, kolego Burdoror oblicz wszystko, a dopiero później mędrkuj :] ...na chłodzenie tarczy nawiercenia również mają wpływ, ale o wiele więcej powietrza wchodzi przez otwory wentylacyjne pomiędzy dwiema tarczami, niż przez otworki, więc jest to wpływ znikomy... promieniowanie cieplne ma znikome znaczenie bo zachodzi na całej powierzchni tarczy, niezależnie od otworków... tak samo małe znaczenie ma oddawanie ciepła przez powierzchnię nawierceń, jako że jest ona niewielka.
Jeśli masz równie dobry dowód fizyczny, to możemy podyskutować, jeśli nie, to możesz to przyjąć, albo nie, Twój wybór
Pozdrawiam