Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Seat Ibiza Srebrny Hiszpan » Wymiana poduszki amortyzatora i łożyska oporowego(bez odkręcania śrub zwrotnicy)







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Seat Ibiza
  • przebieg 215 903 km
  • rocznik 1999
  • kupione używane w 2011
  • silnik 1.9 TDI
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 28563 razy
Data wydarzenia: 30.12.2011
Wymiana poduszki amortyzatora i łożyska oporowego(bez odkręcania śrub zwrotnicy)
Kategoria: serwis
Witam przedstawie w swoim tutorialu jak wymienić poduszkę amortyzatora i łożyska oporowego,bez odkręcania śrub zwrotnicy co skutkuje tym, że nie musimy odbywać wizyty na stacji diagnostycznej w celu ustawienia kąta pochylenia koła.


Do wykonania prac przy moim aucie(Seat Ibiza 6k-'99) potrzebne są następujące narzedzia:
-klucz do kół,
-podnośnik ręczny(popularnie lewarek
-jakieś podpórki pod samochód-ja użyłem klocek i deske
-odrdzewiacz
-smar,tawot
-śrubokręt płaski i krzyżakowy
-grzechotka
-klucz 8mm,
-klucz 10 mm
-klucz 21mm
-klucz 24mm
-klucz imbusowy
-2 ścigacze(ściski) do sprężyn, ja użyłem własnej roboty ale dostępne są w sklepach,ściągacze są przedstawione na rys.1. Pragnę zaznaczyć, że to kluczowe narzędzie, bez solidnej konstrukcji nie mamy co zabierać się za wymianę.


Poduszki amoryzatora i łożyska wymienia się parami ( prawy i lewy amortyzator).

Na rysunku 2 przedstawiony jest zewnętrzny talerz który wskazuje na zużycie właśnie poduszek amortyzatora(widać luz jaki znajduje się między krawędzią talerzyka a poduszką), rysunek 3 przedstawia prawidłowy luz.


Rysunek 4 przedstawia nową poduszkę i łożysko oraz te same podzespoły-zużyte.


Pracę zaczynamy od zabezpieczenia pojazdu, przed samoistnym przemieszczeniem się, w tym celu pod koło najbardziej oddalone od tego przy którym będziemy robić podkładmy kliny.

Gdy zabezpieczyliśmy pojazd podnosimy pokrywę silnika(maskę) pojazdu i lokalizujemy zaślepke talerzyka amortyzatora(jeśli jest). Zdejmujemy ją, naszym oczom ukazuje się talerzyk górny przykręcony śrubą na klucz 21mm(w przypadku mojej ibizy). Jeśli mamy odrdzewiacz, warto go teraz zastosować gdyż ułatwi nam pracę i oszczędzi nerwów.

Teraz należy użyć klucza rozm 21mm przystrzymując przy tym imbusem tłoczysko amortyzatora.(rys. 5).

Po odkręceniu wyjmujemy talerzyk i śrubę(rys.6)

Następnym krokiem jest poluzowanie śrub koła i podniesienie pojazdu, używamy do tego lewarka.
Gdy podniesiemy auto na wymaganą wyskość, podkładamy klocek i deskę które zabezpieczą samochód gdyby podnośnik w jakiś sposób zawiódł.

Teraz zdejmujemy koło i naszym oczom ukazuje się nic innego jak piasta kołą za którą do zwrotnicy przykręcony jest amortyzator(rys. 7, rys. 8).

W przypadku mojego auta wymagany był demontaż nadkola, co zwiększyło mi otwór roboczy, a zarazem oszczedziło nerwów z niewygodnym manewrowaniem przy wyjmowaniu poduszki a także przed ewentualnym połamaniem nadkola(rys. 9).

Kolejnym krokiem jest założenie ściągaczy a więc odpowienio je rozkręcamy i zakładamy na spręzynę, tak aby "łapy" ściągacza objeły jak najwięcej ogniw sprężyny, ściągacze zakładamy tak, aby były jak najdalej od siebie, a więc po przeciwnych stronach(rys. 10)

WAŻNE:SPRĘŻYNY SĄ DOŚĆ NIEBEZPIECZNYMI ELEMENTAMI, DLATEGO PRZY ZAŁOŻENIU ŚCIĄGACZY(SOLIDNEJ KONSTRUCKCJI JAK WCZEŚNIEJ WSPOMNIAŁEM),SKONTROLUJMY CZY SĄ DOBRZE OSADZONE.

Następnie kręcimy(u mnie klucz 24mm-najlepiej nasadka na grzechotce) śrubami tak, aby ściągacze się usztywniły i lekko zaczeły ściskać sprężyny.(rys. 11)

Teraz należy odkręcić kluczem 21mm śrubę która mocuje łożysko i poduszkę do amortyzatora(śruba z góry pod maską samochodu), (rys. 12)

Śrubę odkręcamy do mementu gdy równa się górną krawędzią z tłoczyskiem(rys. 13), jest to zabezpieczenie gdyby ściągacze puściły sprężyne.

Kolejny krok to ściśnięcie sprężyn tak, aby u góry poduszka się dość mocno zluzowała, aby to umożliwić skręcamy śruby na ściągaczach( rys. 14).

Gdy poduszka jest już w miarę luźna a amortyzator chodzi na boki możemy odkręcić do końca nakrętke mocującą poduszkę i łożysko amortyzatora( rys. 15)

Teraz naciskamy nogą lub łomem na piastę koła, amortyzator schodzi jeszcze bardziej w dół, umożliwia to zdjęcie poduszki i łożyska, oczywiście zdejmujemy je ściągając z gwintu tłoczyska i wyjęcie dołem.

Następnym krokiem jest założenie nowych podzespołów, łożysko należy posmarować smarem.

Złożenie elementów polega na wykonaniu czynności od tyłu, dodam że warto nakrętki smarować smarem.

Należy ustawić spręzyny miej więcej w takim położeniu jak były(chodzi mi o punkty zaparcia sprężyn), miej więcej gdyż i tak wszystko się ułoży po wykonaniu jazdy próbnej. Po jeździe próbnej należy skontrolować dokręcenie nakrętek na talerzykach zewnętrznych.


Mam nadzieje, że komuś pomoże mój tutorial, nie mam pewności co do tego czy we wszystkich autach można dokonać naprawy w ten sposób. Pozdrawiam wojthaso92.

Dodano: 11 lat temu
:) myślę że skorzystam
Dodano: 12 lat temu
Profeska pełną gębą. Gratuluję wspaniałej roboty i opisu :-)
Dodano: 12 lat temu
Jeden z najlepszych dzienników[up] A do tego dobra robota:)
Dodano: 12 lat temu
Tak wszystko super zrobiłes i szacun,że dałeś radę,Kiedyś też maiałem do czynienia z łozyskami amortyzatora,ale ja mimo wszystko pojechałem na ustawienie kątów.Pozdrawiam
Dodano: 12 lat temu
Tak na początku zastanawiałem się nad Twoim sposobem NOE-ANGEL tyle, że tak jak wspomniałeś wiąze się to z demontażem:końcówki drążka kierowniczego, końcówki sworznia wachacza,oraz półosi.
Dodano: 12 lat temu
Aby nie ustawiać kątów wystarczy wykręcić mac-persona ze zwrotnicą:) co wiąże się z odkręceniem półosi i w zależności od modelu z demontażem wahacza. No ale jeśli dałeś radę to metoda jest dobra.Mój sposób jest na wypadek grubszego remontu to znaczy gdybyś musiał wymienić sprężynę lub amortyzator:)
Dodano: 12 lat temu
super to zrobiłeś :) pozdrawiam
Dodano: 12 lat temu
jak w podręczniku [up] :)
Dodano: 12 lat temu
Dobra robota i opis konkretny, może komuś posłuży jako pomoc [up]
Dodano: 12 lat temu
Sory za pomieszane zdjęcia były ładnie po kolei ułożone ale się przemieszały po dodaniu
Najnowsze blogi
Dodano: 7 godzin temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
Dodano: 2 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
13 komentarzy
Dodano: 3 dni temu, przez powerTGS440
PACJENT: MAN TGS 2011 rok moc fabryczna: 440PS moment: 2300NM turbina: HOLSET wersja: fabryczny pod ADR przekładnia : AsTronic (automat) 12-GEARBOX norma spalin : EURO5 (bez AdBlue) norma ...
6 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl