Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy mechanik11
»
Węzeł tłok – pierścień – cylinder (TPC)
Wpis w blogu użytkownika
mechanik11
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 5948 razy
Data wydarzenia: 19.03.2012
Węzeł tłok – pierścień – cylinder (TPC)
Kategoria: inne
Tłoki
Tłok w silniku spełnia następujące zadania. Ruchomą częścią komory spalania jest denko tłoka, które jest narażone na duże ciśnienie sięgające (7÷15) MPa oraz wysokie temperatury ok. (250÷500) °C. Tłoki kształtowane są w taki sposób, aby było zapewnione jak najlepsze odprowadzenie ciepła z denka oraz uchwycenie i prowadzenie pierścieni tłokowych. Tłok stanowi również ułożyskowanie sworznia tłokowego, który jest elementem prowadzącym łeb korbowodu. Tłok musi być również możliwie lekki, aby ułatwić wyrównoważenie układu korbowego i zmniejszyć obciążenie silnika siłami bezwładności. Tłok powinien być wykonany z materiału mającego duży współczynnik przewodnictwa ciepła, dostateczną wytrzymałość w podwyższonych temperaturach, dużą odporność na ścieranie, dobre właściwości ślizgowe i mały współczynnik rozszerzalności.
Pierścienie tłokowe
W tłokowych silnikach spalinowych stosuje się dwa rodzaje pierścieni:
- pierścienie uszczelniające,
- pierścienie zgarniające.
Pierścienie osadzone są z luzem w rowkach naciętych na obwodzie tłoka. Luz zapewnia swobodne sprężynowanie i doleganie pierścienia do gładzi cylindrowej.
Pierścienie uszczelniające zapewniają szczelność komory spalania. Wspomnianą szczelność uzyskuje się przez labiryntowe działanie kilku pierścieni osadzonych w rowkach tłoka. Dodatkowo pierścienie odprowadzają znaczną część ciepła z denka tłoka do ścianki cylindra i dalej do czynnika chłodzącego. Pomimo przytoczonych faktów ilość pierścieni nie może być jednak zbyt duża, ponieważ spowodowałoby to znaczne zmniejszenie sprawności mechanicznej silnika poprzez zwiększone tarcie.
Wymaganą współpracę pierścieni z gładzią cylindrową zapewnia właściwy materiał. Musi on spełniać następujące warunki:
- musi być dostatecznie sprężysty, aby pierścień przylegał do gładzi cylindrowej oraz dawał się rozchylić przy montażu,
- nie powinien być za bardzo twardy, aby nadmiernie nie ścierał gładzi,
- dodatkowo powinien mieć dobre właściwości ślizgowe, aby nie ulegał szybkiemu zużyciu.
Pierścień zgarniający ma za zadanie zgarnianie nadmiaru oleju z gładzi cylindrowej i zapobieganie przed przedostawaniem się nadmiaru oleju do komory spalania.
Tuleja cylindrowa
W silnikach chłodzonych cieczą są stosowane trzy rozwiązania wykonania cylindra:
- kadłub odlany razem z cylindrami,
- kadłub odlany razem z oprawami cylindrów, w których są osadzone na wcisk suche tuleje cylindrowe,
- kadłub, do którego wstawia się mokre tuleje cylindrowe, tzn. tuleje bezpośrednio omywane cieczą chłodzącą.
Ważne, aby tuleje miały wymaganą twardość i odporność na ścieranie.
Najnowsze blogi
Dodano: 14 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 15 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
1
komentarz
Dodano: 16 dni temu, przez giernal
W sierpniowym wpisie wspominałem o zamyśle zmiany samochodu. U mnie zazwyczaj od planów do czynów długa droga, ale tym razem było inaczej.
Po trzech tygodniach od publikacji tekstu ...
41
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy
