Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy mechanik11
»
Węzeł tłok – pierścień – cylinder (TPC)
Wpis w blogu użytkownika
mechanik11
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 5860 razy
Data wydarzenia: 19.03.2012
Węzeł tłok – pierścień – cylinder (TPC)
Kategoria: inne
Tłoki
Tłok w silniku spełnia następujące zadania. Ruchomą częścią komory spalania jest denko tłoka, które jest narażone na duże ciśnienie sięgające (7÷15) MPa oraz wysokie temperatury ok. (250÷500) °C. Tłoki kształtowane są w taki sposób, aby było zapewnione jak najlepsze odprowadzenie ciepła z denka oraz uchwycenie i prowadzenie pierścieni tłokowych. Tłok stanowi również ułożyskowanie sworznia tłokowego, który jest elementem prowadzącym łeb korbowodu. Tłok musi być również możliwie lekki, aby ułatwić wyrównoważenie układu korbowego i zmniejszyć obciążenie silnika siłami bezwładności. Tłok powinien być wykonany z materiału mającego duży współczynnik przewodnictwa ciepła, dostateczną wytrzymałość w podwyższonych temperaturach, dużą odporność na ścieranie, dobre właściwości ślizgowe i mały współczynnik rozszerzalności.
Pierścienie tłokowe
W tłokowych silnikach spalinowych stosuje się dwa rodzaje pierścieni:
- pierścienie uszczelniające,
- pierścienie zgarniające.
Pierścienie osadzone są z luzem w rowkach naciętych na obwodzie tłoka. Luz zapewnia swobodne sprężynowanie i doleganie pierścienia do gładzi cylindrowej.
Pierścienie uszczelniające zapewniają szczelność komory spalania. Wspomnianą szczelność uzyskuje się przez labiryntowe działanie kilku pierścieni osadzonych w rowkach tłoka. Dodatkowo pierścienie odprowadzają znaczną część ciepła z denka tłoka do ścianki cylindra i dalej do czynnika chłodzącego. Pomimo przytoczonych faktów ilość pierścieni nie może być jednak zbyt duża, ponieważ spowodowałoby to znaczne zmniejszenie sprawności mechanicznej silnika poprzez zwiększone tarcie.
Wymaganą współpracę pierścieni z gładzią cylindrową zapewnia właściwy materiał. Musi on spełniać następujące warunki:
- musi być dostatecznie sprężysty, aby pierścień przylegał do gładzi cylindrowej oraz dawał się rozchylić przy montażu,
- nie powinien być za bardzo twardy, aby nadmiernie nie ścierał gładzi,
- dodatkowo powinien mieć dobre właściwości ślizgowe, aby nie ulegał szybkiemu zużyciu.
Pierścień zgarniający ma za zadanie zgarnianie nadmiaru oleju z gładzi cylindrowej i zapobieganie przed przedostawaniem się nadmiaru oleju do komory spalania.
Tuleja cylindrowa
W silnikach chłodzonych cieczą są stosowane trzy rozwiązania wykonania cylindra:
- kadłub odlany razem z cylindrami,
- kadłub odlany razem z oprawami cylindrów, w których są osadzone na wcisk suche tuleje cylindrowe,
- kadłub, do którego wstawia się mokre tuleje cylindrowe, tzn. tuleje bezpośrednio omywane cieczą chłodzącą.
Ważne, aby tuleje miały wymaganą twardość i odporność na ścieranie.
Najnowsze blogi
Dodano: 3 dni temu, przez MarcinGP
Post sentymentalny, wrażliwi nie czytają:
Macie w pamięci takich ludzi za którymi tęsknicie? Ja tak, i tą osobą jest Andrzejek. Doktor, profesor informatyki stosowanej. Nauczył mnie tego, że ...
21
komentarzy
Dodano: 6 dni temu, przez JacK
nic nie puka nic nie stuka :-) Po podniesieniu parametrów silnika mocy i momentu stał się jeszcze przyjemniejszym w jeździe. A już ma 115 tys.
Ale dzisiaj nie o tym. Dzisiaj o kolejnych ...
10
komentarzy
Dodano: 17 dni temu, przez mrBean_PKS
Cześć!
Po sprzedaży Tundry, jednak brakowało w domu większego auta. Tym bardziej, że ruszyła budowa i czasem może coś trzeba będzie podrzucić na budowę (niekoniecznie m3 płynnego ...
18
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
