Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Wanted_X » O usprawnianiu pracy reduktora LPG słów kilka







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika Wanted_X
GA
Wcześniej jeździł: Fiat Seicento
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 4222 razy
Data wydarzenia: 16.01.2013
O usprawnianiu pracy reduktora LPG słów kilka
Kategoria: inne
Czołem ludziom za kółkiem.
Na wstępie zaznaczam, ze intencja mojej modyfikacji, nie bylo oszczedzanie kieliszka paliwa oraz obnizanie kosztow i tak taniej jazdy na LPG.
Zalezalo mi na stworzeniu w jak najkrotszym czasie jak najlepszych warunkow pracy reduktora, by wydluzyc jego bezawaryjna eksploatacje.
Zaczelo sie juz gdy jezdzilem Sierra z LPG, wtedy bylo trudniej bo auto to ma gaznik, wiec regulacja i zapewnienie odpowiedniej mieszanki bylo o wiele trudniejsze niz w obecnie ujezdzamy Seicento z monowtryskiem.
sprawa rozbija sie o temperature plynu chlodzacego przeplywajacego przez ów reduktor.
W wersji 1.0 dokonalem modyfikacji samego reduktora (tak wiem homologacja,bezpieczenstwo ale to bylo 12 lat temu i nie myslalem wtedy o takich pierdolach :) )
Modyfikacja ta, polegala na wywiercenie w reduktorze (w komorze przeplywu plynu chlodzacego) dwoch otworow, nagwintowaniu ich i wkreceniu tam swiec zarowych.
Podlaczanoe byly one szeregowo, z dodatkowymi opornikami celem ograniczenia pradu, po to by nie nabieraly swej pelnej mocy grzewczej (plyn moglby ulegac spalaniu na powierzchni grzewczej swiec). Nie myslalem wtedy o zadnej kontroli temperatury, swiece grzaly do momentu osiagniecia przez silnik temperatury pracy.
W wersji 2.0, zamontowanej obecnie w Seicento, wykorzystalem gotowy modul montowany w autach koncernow VAG czy PSA z silnikiem TD, przed nagrzewnica (krociec aluminiowy z 3 swiecami zarowymi).
Zamontowalem to ustrojstwo na wezu doprowadzajacym plyn do reduktora. Kazda ze swiec podlaczona jest osobno do ukladu sterujacego.
Uruchomienie ukladu nastepuje po spełnieniu trzech warunkow - obrocony kluczyk w pozycji "zaplon", napiecie w instalacji powyzej 13V (wiec gdy alternator laduje) i temperatura plynu chlodzacego ponizej ~60 stopni.
Co to daje?
Przy obecnie panujacych temperaturach (w nocy okolo -8) po porannym rozruchu reduktor jest wyczuwalnie cieply w czasie ponizej 5 minut pracy silnika. Ponadto moj patencik wplywa takze na ogolne przyspieszenie osiagniecia wlasciwej temperatury pracy silnika.
Koszty?
do 150 zlotych
Czy warto?
Moim zdaniem tak, oszczedzamy membrany reduktora, skracamy wydatnie czas osiagniecia przez tenze reduktor optymalnych warunkow pracy.
Dodano: 13 lat temu
Do Wanted_X: Nie, no zasadę działania instalacji to ja znam :)
Masz rację, wszystko zależy od sprawności układu chłodzenia. Japończyki mają chyba inne rozwiązania, bo jak napisałem-u mnie szybko się silnik rozgrzewa.
Jeśli taki patent sprawdza się u Ciebie, to tylko się cieszyć. Ja na szczęście nie potrzebuję :) Pozdro
Dodano: 13 lat temu
do rekord5 - dorzucilem zdjecie do wpisu.
do lysy i maniek - Panowie, gazownik nic nie skopal.Szybkosc nagrzewania silnika zalezy od jego sprawnosci (im wyzsza tym wolniej sie nagrzewa) oraz od sprawnosci termostatu.
Ponadto w rzeczonym Seicento mieszalnik jest umieszczony obok chlodnicy pod zderzakiem (to jedyne miejsce w komorze silnika gdzie da sie go upchnac),a ze wykonany jest z aluminium, ekspresowo oddaje cieplo. Bo musi. LPG w butli przechowywany jest stanie plynnym, przy cisnieniu rzedu 6 bar. Ropreza sie w reduktorze do stanu gazowego (cisnienie atmosferyczne). Dochodzi tutaj do zjawiska przemiany adiabatycznej (scianki reduktora podgrzewane plynem dzialaja jak oslona adiabatyczna). Bez podgrzewania, w ulamku sekundy temperatura spadnie grubo ponizej zera.
Ta energia jest caly czas pobierana z ukladu chlodzenia silnika, robiac tak naprawde dodatkowa robote termostatowi. Dlatego ten element ukladu chlodzenia w samochodach z LPG ulega awarii o wiele czesciej, bo warunki pracy zmieniaja sie gwaltownie.
Dochodzimy teraz do sedna - zadaniem ukladu jest utrzymanie optymalnych warunkow pracy reduktora (membrany,przemiana adiabatyczna) oraz termostatu.
Jedni wola wciskac tekturke za chlodnice - ja wole konkretniejsze rozwiazania.
Nie gniewajcie sie zatem, ale jesli poza zdawkowymi tekstami nie macie nic ciekawego do powiedzenia...

do wer1207 - maksymalnie 23A, regulowane plynnie w zaleznosci od temperatury
Dodano: 13 lat temu
Doskonały pomysł,pokaż jak wygląda "gotowy modul montowany w autach koncernow VAG czy PSA z silnikiem TD, przed nagrzewnica (krociec aluminiowy z 3 swiecami zarowymi)". Najlepiej będzie jak podasz namiary na coś takiego z allegro.


Dodano: 13 lat temu
Do lysy1233: dokładnie
Dodano: 13 lat temu
Patencik dobry. Spodobało mnie się.
Dodano: 13 lat temu
Po 5 minutach jazdy, to ja mam już osiągniętą właściwą temperaturę pracy silnika bez żadnych grzałek.
Dodano: 13 lat temu
Jeżeli po 5 min reduktor jest jeszcze zimny to znaczy,że gazownik żle wpiął się z wodą..
Dodano: 13 lat temu
mierzyłeś ile prądu pobiera ta grzałka?
Najnowsze blogi
Dodano: 7 dni temu, przez giernal
Z ogromną satysfakcją, po dwudziestu czterech miesiącach eksploatacji Astry i przebyciu nią prawie 10 000 kilometrów, ogłaszam iż znalazł się jej godny następca, który będzie pełnił ...
47 komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Od początku stuki zaczęły się 2 listopada 2025 doradców na FB i lokalnych co nie miara podejrzenia padały że to panewki lub -- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony -- wtryski ...
3 komentarze
Dodano: 25 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
6 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl