Wpis w blogu użytkownika
bratmat
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 3487 razy
Data wydarzenia: 08.10.2015
Kierownica Multifunkcyjna
Kategoria: zmiany w aucie
Na zdjęciu stary zwijak airbag (biała złączka sygnału dźwiekowego)
Nowa kierownica na miejscu - nie obyło się bez problemów...
W moim aucie jednak był brak instalacji pod kierownicę, ale interesujące kable były w tej wtyczuni przy bezpiecznikach pod schowkiem (Lewa strona kierownicy, prawa strona kierownicy, masa kierownicy)
Efekt końcowy, kierownica na miejscu...
Więc jak wyglada przeróbka:
Na początek kosztorys:
Kierownica używana multipla II 2008 130zł
Zwijak kierownicy multimedialny 80zł
Kabel Jack 1,5m 10zł
Rezystory szt.6 3zł
kilka małych pierdołek
Czas na rozwiązanie problemów i zamontowanie kierownicy około 20h. (w tym przeglądanie netu za rozwiązaniami - bardzo niewiele informacji i praktycznie żadnych w temacie multipli)
Zdjęcie oryginalnej kierownicy jest trochę problematyczne. Na początek trzeba odpiąć akumulator i odczekać jakieś 10 minut. Po tej operacji możemy wziąć się za odkręcanie śrub poduszki powietrznej - 3 szt. na klucz imbusowy 5. Po odkręceniu poduszki możemy ją delikatnie obrócić by zdemontować 2 wtyczki (żólta i zielona) - najpierw wyjąć blokadę - języczek w środku wtyczki i potem wyciągnąć. Poduszkę odłożyć w bezpieczne miejsce logiem do góry.
teraz można odpiąć białą wtyczkę sygnału dźwiekowego.
W środku kierownicy znajduje się podwójna nakrętka zabezpieczona podkładką z języczkami. Niestety nie udało mi się jej rozebrać bez szwanku i podkładka została pozbawiona języczków (na necie wyczytałem że to jedyne rozwiązanie. Po unieszkodliwieniu podkładki można kluczem nasadowym zabrać się za odkręcenie kierownicy -ważne jest by koła kierownicy były w pozycji do jazdy na wprost. Najlepiej zablokować kierownicę przed jej odkręceniem. Nieznaczny ruch kierownicy nie ma znaczenia gdyż trzpień ma kodowanie i nie da się jej krzywo włożyć. W ten sposób uzyskamy dostęp do zwijaka który musimy zamienić na taki który ma czarną 8 pinową wtyczkę zamiast białej wtyczki do sygnału dźwiekowego. Po odkręceniu 3 śrub możemy wyjąć zwijak. W nowym zwijaku jeśli nie został zablokowany przez sprzedawce należy sprawdzić ilość jego obrotów w prawą i lewą stronę (u mnie było to 2,5 obrotu zarówno w lewo jak i prawo) - w przeciwnym razie grozi nam zerwanie taśmy przy skręcie (oba gniazda powinny być skierowane w górę). W moim przypadku złącze które wchodzi w zwijak było pełne
gdzie 2 - to masa
3 - I część przycisków
4 -II część przycisków
5 - podświetlenie przycisków
1 i 6 to sygnał dźwiekowy
9 10 11 12 - to poduszki airbag
Po wymianie zwijaka należy w odwrotnej kolejności włożyć nową multifunkcyjną kierownicę. Ze względu że u mnie nie ma wiązki klawiatury do radia znalazłem najważniejsze przewody w białej wtyczce w skrzynce bezpiecznikowej pod schowkiem kierowcy. Bezpośrednio pod te przewody podłączyłem wcześniej kupiony kabel Jack (który jest zgodny ze standardem Sony)
Jeśli chodzi o moje radyjko SONY DSX 30 aby połączyć je z kierownicą wymaga to pewnych przeróbek.
W kierownicy multifunkcyjnej znajduje się płytka elektroniczna z rezystorami lub bardziej skomplikowana z nowszych modeli która współpracuje z CAN
Obie trzeba przerobić aby sygnał był odpowiedni do posiadanego radia. Moja płytka była pod CAN i musiałem wylutować wszystkie elementy. Po tej operacji zmontowałem pajączka z rezystorów.
Co zauważyłem na przykładzie mojej instalacji - podświetlenie przycisków świeci się cały czas po przekręceniu stacyjki w pozycję MAR ( w oryginale najprawdopodobniej klawiaturę podświetla radio)
Druga sprawa pomimo ściągniecia klemy z akumulatora zostały błędy poduszek - jednak kabelek i kawałek kompa wystarczył by po montażu usunąć wszystkie błędy. Nie wiem czy kontrolka poduszek po czasie nie znika , ale błędy w kompie zostają...
Kierownica działa rewelacyjnie. Na początku trzeba się trochę przyzwyczaić, ale bajer jest przedni...
bratmat
Dodano: 10 lat temu
Do luckyboy: no mam czasami mocne zaćmienia, ale jak prześpię się z problemem to jakoś łatwiej :-P
Dodano: 10 lat temu
Szacun dla kolegi za znajomość elektryki.
MarcinGP
Dodano: 10 lat temu
Do speedi: Fakt, "tutek" jak należy
speedi
Dodano: 10 lat temu
Masę roboty i widać, że trzeba się było dobrze przygotować z robotą. Grunt, że jesteś zadowolony z pracy poza tym bardzo dobry tutorial
dada89
Dodano: 10 lat temu
Dobra robota. Fajera ładnie wygląda.
Najnowsze blogi
Dodano: 13 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 14 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
1
komentarz
Dodano: 16 dni temu, przez giernal
W sierpniowym wpisie wspominałem o zamyśle zmiany samochodu. U mnie zazwyczaj od planów do czynów długa droga, ale tym razem było inaczej.
Po trzech tygodniach od publikacji tekstu ...
35
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy