Wpis w blogu auta
Jeep Grand Cherokee
Dodano: 15 lat temu
Blog odwiedzono 1074 razy
Data wydarzenia: 02.11.2010
JEEP trochę historii
Kategoria: inne
-ładowność 272 kg
-rozstaw osi poniżej 1905 mm
-wysokość nie większa niż 915 mm
-silnik umożliwiający długotrwałą jazdę w zakresie 5 – 80 km/h
-prostokątny kształt nadwozia
-dwustopniowa skrzynka rozdzielcza i napęd 4x4
-składana szyba czołowa
-trzy oddzielne siedzenia
-oświetlenie do jazdy szosowej i w warunkach zaciemnienia wojennego
-masa poniżej 590 kg
Z początku jedynymi firmami, które zgłosiły akces do przetargu były Willys-Overland i American Bantam Car Manufacturing Company. Jednak wkrótce zgłosił się także Ford Motor Company i wtedy to właśnie o zdobycie lukratywnego rządowego kontraktu rozpoczęła się trójstronna konkurencja.
Prototypy do celów testowych powstały w rekordowym czasie. Na zbudowanie swego pojazdu Bantam potrzebował zaledwie 49 dni.
Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Willys-Overlanda – Delmar G. Roos. Ford przedstawił Model GP (General Purpose = ogólnego użytku) nazwany ‘Pygmy’, napędzany silnikiem adaptowanym z ciągnika rolniczego Ford/Ferguson.
W lecie 1940 roku każda z trzech firm otrzymała zamówienie na budowę 70 pojazdów próbnych.
W listopadzie 1940 roku pojazdy te zostały poddane próbom przez U.S. Army w Camp Holabird (stan Maryland). Jednak żaden z pojazdów nie spełniał wymogu masy poniżej 590 kg i dla następnych prototypów limit wagowy został podwyższony.
W marcu 1941 roku ogłoszono kolejny etap przetargu. Bantam miał wyprodukować 1500 sztuk pojazdów Model 40 BRC, Ford – 1500 sztuk zmodyfikowanych GP Pygmy – a Willys 1500 sztuk Quad’ów. W wyniku testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez specjalistów armii – jako podstawowy pojazd amerykańskich sił zbrojnych wybrano konstrukcję Willysa.
Po uruchomieniu produkcji masowej, większość Bantamów i Fordów GP trafiła do Wielkiej Brytanii i Związku Radzieckiego w ramach programu pomocy wojennej „Lend Lease”. W Anglii Fordy GP nazwane zostały „Blitz Buggy”.
Willys MA/MB
Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB. Lecz armia amerykańska i świat ochrzciły ten pojazd mianem „Jeep”®.
Mówi się, że miano to powstało z niedbałej wymowy głosek ‘GP’ (Dżi-Pi) – wojskowego skrótu słów ‘General Purpose’. Mówi się także, iż nazwa pojazdu pochodzi od popularnej postaci ‘Eugene the Jeep’ z kreskówki „Popeye”. Bez względu na jej pochodzenie, nazwa Jeep przyjęła się na dobre i stała się synonimem pojazdu terenowego, a sam pojazd – ikoną historii II wojny światowej.
Willys MA miał dźwignię zmiany biegów na kolumnie kierownicy, głębokie wycięcia
w burtach nadwozia, zestaw wskaźników złożony z dwóch ‘zegarów’ i dźwignię hamulca ręcznego po lewej stronie siedzenia kierowcy. Ponieważ pojazd musiał być zubożony w celu dotrzymania wymaganej przez armię masy 980 kg (wg zmodyfikowanej specyfikacji) – ówcześnie „zbędne” wyposażenie wzbogaciło model MB (drugiej generacji) – podnosząc jego masę o około 181 kg ponad wymagany przez wojskowych poziom.
Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368.000 pojazdów, a Ford na mocy licencji – około 277.000. Surowy lecz solidny i niezawodny pojazd w kolorze oliwkowym na zawsze utrwalił się w pamięci jako współtwórca zwycięstwa aliantów w II wojnie światowej.
Po zakończeniu wojny Chrysler dokonał zastrzeżenia znaku towarowego „Jeep”
i planował wylansowanie samochodów Willys do celów rolniczych – w postaci ‘cywilnego’ terenowo-użytkowego Universal Jeep’a. Jeden ze sloganów reklamowych Willysa głosił, iż „Słońce nigdy nie zachodzi dla Wielkiego Jeepa” – a firma nie ustawała w wysiłkach, by zasłużyć na miano wyłącznego twórcy pojazdu Jeep.
Jeep CJ (Civilian Jeep)
Pierwszy ‘cywilny’ Jeep CJ-2A powstał w roku 1945. Według reklam Willysa był to pojazd roboczy dla rolników i budowlańców. Samochód miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe na burcie nadwozia, powiększone reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa – i inne detale, niespotykane w jego militarnym pierwowzorze.
Jeep CJ-2A produkowany był przez cztery lata, po czym w roku 1948 ustąpił miejsca modelowi CJ-3A, który nie różnił się zbyt wiele od poprzednika – zachował bowiem silnik czterocylindrowy typu L-Head, lecz miał jednoczęściową szybę czołową.
W roku 1953 ukazał się model CJ-3B, wyposażony w podwyższoną kratę chłodnicy i maskę silnika – by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy „Hurricane” typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968, a sprzedaż w USA osiągnęła 155.494 sztuki. W roku 1953 za kwotę 60 mln dolarów firmę Willys-Overland przejął Henry J. Kaiser. Firma Kaiser Company rozpoczęła niezwłocznie intensywny program rozwojowy, zmierzający do poszerzenia gamy pojazdów Jeep.
Dwa lata później w roku 1955 Kaiser zaprezentował model CJ-5, oparty na „koreańskiej” wersji wojskowej M38A1 z 1951 roku o zaokrąglonych błotnikach przednich. Był nieco większy od CJ-3B z uwagi na wydłużony rozstaw osi i długość karoserii. Dzięki modyfikacjom silnika, osi i skrzyń biegów, a także zwiększonemu komfortowi jazdy – CJ-5 stał się pożądanym nabytkiem dla klienteli zainteresowanej pojazdami terenowymi.
Stylizacja CJ-5 była „wygładzona” a krawędzie nadwozia zmiękczone. Oprócz wydłużonego rozstawu osi model CJ-6 był w zasadzie identyczny jak CJ-5. W roku 1956 pojawiła się wersja CJ z kabiną umieszczoną nad silnikiem pojazdu.
Model CJ-5 był produkowany w latach 1954 – 1984, czyli najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep. Pod 16-letnim zarządem Kaisera produkcję pojazdów Jeep uruchomiono w 30, zaś sprzedaż prowadzono w ponad 150 krajach świata.
W roku 1962 w modelu Wagoneer (poprzedzającym gamę Cherokee) – Jeep wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer 1962 był także pierwszym pojazdem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich.
W roku 1965 jako opcję w modelach CJ-5 o rozstawie osi 2057 mm i CJ-6 o rozstawie osi 2565 mm wprowadzono nowy silnik V-6 „Dauntless”, którego moc 155 KM była niemal dwukrotnie wyższa niż standardowych silników czterocylindrowych. Był to także pierwszy silnik V-6 w samochodzie serii CJ.
Rok 1970 przyniósł przejęcie firmy Kaiser Company przez American Motors Corporation (AMC). Pojazdy z napędem na cztery koła zaczęły ogromnie zyskiwać na popularności i w roku 1978 produkcja Jeep’ów sięgała 600 sztuk dziennie – a więc trzykrotnie więcej niż na początku dekady.
W czasach AMC pojazdy Jeep otrzymały silniki V-8 o pojemności 4982 oraz 5899 cm3. Modele CJ-5 i CJ-6 wyposażono w potężniejsze mosty napędowei hamulce oraz zwiększono rozstaw kół jezdnych.
Nowością w roku 1973 był pierwszy automatyczny system stałego napędu 4x4 Quadra-Trac®, dostępny w pick-up’ach i kombi Jeep’a a następnie w modelu CJ-7.
W roku 1976 AMC wyszedł z modelem CJ-7, pierwszym radykalnie zmodernizowanym pojazdem marki Jeep od 20 lat. Aby pomieścić automatyczną skrzynię przekładniową model ten (w porównaniu z CJ-5) miał nieznacznie wydłużony rozstaw osi. Po raz pierwszy dostępny był tłoczony w plastiku hard-top oraz drzwi z blachy stalowej. Zarówno CJ-7 o rozstawie osi 2375 mm jak i CJ-5 o rozstawie osi 2121 mm wytwarzane były aż do roku 1983 – gdy z uwagi na spadający popyt, CJ-5 zakończył swój żywot produkcyjny po 30 latach popularności.
Zaprezentowany w roku 1981 Jeep Scrambler różnił się od CJ-7 głównie dłuższym rozstawem osi i znany był na świecie jako model CJ-8.
Od czasu, gdy w roku 1950 firma Willys zarejestrowała nazwę ’Jeep’ jako znak towarowy w Stanach Zjednoczonych, własność praw do tego znaku (obecnie zastrzeżonego w skali światowej) przeszła z Willysa-Overlanda na Kaiser Jeep, potem na American Motors Corporation, a następnie na Chrysler Corporation. Obecnie marka Jeep należy do koncernu DaimlerChrysler.
Na zdjęciach kolejno:
CJ 2A
CJ 3B
CJ 5
CJ 6 Fire Jeep
CJ 7
CJ 8
Najnowsze blogi
Dodano: 13 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 14 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
1
komentarz
Dodano: 16 dni temu, przez giernal
W sierpniowym wpisie wspominałem o zamyśle zmiany samochodu. U mnie zazwyczaj od planów do czynów długa droga, ale tym razem było inaczej.
Po trzech tygodniach od publikacji tekstu ...
35
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy

pozdro