Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Opel Astra » HID a jego legalność w naszych autach.







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Opel Astra
DW
Jeździ: Opel Astra
  • rocznik 2001
  • silnik 1.6 16V
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 8895 razy
Data wydarzenia: 21.02.2012
HID a jego legalność w naszych autach.
Kategoria: zmiany w aucie
Temat można ciągnąc dalej, myślę że każdy kto będzie miał chęć założyć xenon chętnie poczyta.

A tu link dla wszystkich niezdecydowanych
http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci-dnia/news/nielegalne-ksenony,521573

Artykuł stary ale w miarę aktualny.
http://forumprawne.org/dyskusja-ogolna/23890-cala-prawda-o-lampach-xenon-pomocy.html

Reasumując

3. Homologacja jest przypisana do klosza lampy, do soczewki i przetwornicy jednocześnie. Te elementy otrzymują jedynie homologację na wspólną pracę. Jeśli wyjmiesz homologowane soczewki i włożysz do homologowanego klosza to tracisz homologację.Czyli jeśli lampa jest przystosowana pod xenon powiedzmy H4 ( np lampy ANGEL EYES gładkie szkło, Homologacja E) oraz posiadamy zestaw HID z homologacją E i przystosowany pod H4 to nie łamiemy prawa. w tym przypadku nie ingerujemy w lampę.

Czy jest gdzieś jakiś przepis który mówi ze lama musi mieć samo poziomowanie?
Starsze samochody w bogatszych wersjach miały xenon np astra G czy vecta B
Jednak systemu samopoziomowania nie było, czy wiec takie auta nie mogę być dopuszczone do ruchu?

niedawno też zastanawiałem się nad tą kwestią i znalazłem stronę, na której przytoczone są konkretne przepisy z "Regulaminu nr 48 EKG ONZ".

Jest tam napisane, że:
Cytat:
6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.
6.2.6.2.2. Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły (...)

6.2.9. (...) Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45. Ponadto, w odniesieniu do odchylenia pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.

Warto jednak zwrócić uwagę, iż regulamin ten dotyczy homologacji nowych aut w celu dopuszczenia do sprzedaży. W związku z tym nasuwa się pytanie czy wolno samodzielnie modyfikować swoje światła samochodowe. Niektórzy twierdzą, że jest to regulowane przez Prawo Ruchu Drogowego - Dz.U. Nr 108 Poz. 908 Art. 66 ust. 4:

Zabrania się:
(...)
2. stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;

Jeżeli "przepisy szczegółowe" można odnieść do Regulaminu nr 48 EKG ONZ, to lampy ksenonowe można montować jedynie uwzględniając wyszczególnione parametry - barwę, system poziomowania oraz oczyszczania.

6.2.9. (...) Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000

Niema nic odnośnie górnej granicy ale jest coś takiego

5.15. Barwy światła emitowanego przez poszczególne światła są następujące:
światła drogowe: biała
światła mijania: biała
(...)

Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:
• regulamin 37 – żarówki samo- chodowe,
• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),
• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,
• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła
• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.

Źródło „Super Warsztat” kwiecień 2007 str. 48-50
Autorzy: mgr inż. Maciej Łukasik, mgr inż. Wojciech Moćko, mgr inż. Małgorzata Kalisz
nie chciałbym być upierdliwy, ale obowiązuje nas w tej chwili tez prawo unijne. Poza tym, nie w każdym przypadku prawo "nie działa wstecz"- w tym akurat zdaje się, tak nie jest. Wszystko jest zawarte poza tym w bodajże "DzU z 2005
r. nr 108, poz. 908". Zagrażanie niebezpieczeństwu na drodze [w przypadku nie kompletnego zestawu ksenonowego, w któego skład powinny wchodzić homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi] jest karalne, i własnie brak kompletnego homogowanego zestawu ksenonowego jest takim zagrażaniem. Montaż bez jednego z tych elementów jest złamaniem warunków homologacji i powoduje jej utratę. To tyczy dokładania ksenonu. Koniec, kropka.

Cytaty:
"6.2.9. Inne wymagania
Wymogów określonych w pkt 5.5.2 nie stosuje się do świateł mijania.
Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich , zgodnie z regulaminem nr 45 (1). Ponadto, w odniesieniu do odchylenia pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się . " ----> czyli stosuje się tylko 6.2.6.2.1.! patrz niżej

"6.2.6.2.1.
W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny
jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.

6.2.6.2.2.
Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły, pod warunkiem
że mają one ustalone położenie przywracające odchylenie początkowe określone
w pkt 6.2.6.1.1 przy użyciu zwykłej śruby regulacyjnej lub w inny zbliżony sposób.
Ręczny korektor ustawienia świateł musi być obsługiwany z fotela kierowcy.
Urządzenia regulowane w sposób ciągły muszą posiadać skalę wskazującą takie warunki
obciążenia, które wymagają korekty ustawienia świateł mijania.
Liczba możliwych ustawień dla urządzeń regulowanych w sposób nieciągły musi zapewniać
zgodność z zakresem wartości przewidzianych w pkt 6.2.6.1.2 dla wszystkich warunków
obciążenia określonych w załączniku 5.
Ponadto dla takich urządzeń warunki obciążenia z załącznika 5 wymagające ustawienia
świateł mijania muszą być jednoznacznie oznaczone w pobliżu regulatora sterującego korektorem
(patrz: załącznik 8) .

To spróbuję jeszcze raz podsumować -
- Jeżeli chcemy mieć w miarę spokojny sen to
1. Lampy muszą mieć nabitą na kloszu i lampie homologację E
2. Jeżeli chcemy mieć xenon dodatkowo DC
3. Zestaw hid z homologacją E
4. Spryskiwacze lamp
5. Elektryczną regulację wysokości lamp lub samopoziomowanie
6. Barwę światła białą

Zachęcam do dyskusji i dzieleniem się swoimi uwagami.
W miarę swoich możliwości i wiedzy służę pomocą.

Dodano: 12 lat temu
Do KUMSON: W mieście jest tego IMHO więcej (bo jest więcej aut). Nawet w uwaga-piat zatrzymali złotówę z HIDami w pasku w wawie.
Dodano: 12 lat temu
te pseudo HID XENONY to widze w all betach e46 i innych wynalazkach jeźdzących po wsiach, calibry itp
Dodano: 12 lat temu
Dodano: 12 lat temu
Dawno temu jednoznaczna interpretacja już była - jakiś wyrok sądu czy opinia PZM'otu czy jakiegoś ośrodka prawnego. Mniejsza. Większa to o realne skutki i prawdy życiowe z drogi: hid montuje się dla dżejzi i funky lub "bo stare lampy już nie świecą a na nowe ni ma", i inne powody. 95% powodów to brak kasy lub "nonsens wydania 4tysi" (np. do E46) zamiast 4stówków na alledrogo. A jak nie ma 4tysi to i 2tysi na amortyzatory nie ma. Co akurat powoduje walenie po kierowcach i okolicy bo podskakuje złomek na każdej fałdce.
Dodano: 12 lat temu
Do mamlecz: proste jak drut
Dodano: 12 lat temu
Jednym słowem - albo kupujesz nowe lampy, albo nie dłubiesz. Proste, ale niewielu to rozumie.
Najnowsze blogi
Dodano: 3 dni temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
2 komentarze
Dodano: 3 dni temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
5 komentarzy
Dodano: 11 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
68 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl