Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy picabo7 » Dlaczego letnie opony zimą to czysta głupota? DLA TWARDOGŁOWYCH!







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika picabo7
Wcześniej jeździł: Mercedes Klasa A
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 13069 razy
Data wydarzenia: 29.11.2011
Dlaczego letnie opony zimą to czysta głupota? DLA TWARDOGŁOWYCH!
Kategoria: inne
UWAGA: zerżnięte z internetu
Ale pomyślałem, że warto - z dedykacją dla TWARDOGŁOWYCH!

"Gdy termometr wskazuje 7 stopni Celsjusza, to znak ostrzegawczy dla każdego kierowcy, aby zmienić opony na zimowe i przypomnieć sobie podstawowe techniki jazdy na śliskiej nawierzchni" - mówi Tomasz Kuchar, czołowy polski kierowca rajdowy, twórca Akademii Bezpiecznej Jazdy.

Mało kto jest świadomy tego, że od śniegu groźniejsze są niska temperatura oraz mokre drogi w październiku i listopadzie. To właśnie one mają wpływ na większą liczbę wypadków, a wynika to między innymi z braku przygotowania pojazdów i samych kierowców na nagłą zmianę warunków atmosferycznych. Statystyki Policji wskazują, że właśnie w tych miesiącach liczba wypadków jest wyższa niemal o 100 proc. niż w styczniu, czy lutym.

Wielu kierowców tłumaczy, że nie kupuje opon zimowych z oszczędności. W opinii specjalistów od zimowej jazdy to błąd. Wystarczy prosty rachunek, by dojść do wniosku, że ewentualny wypadek spowodowany wydłużoną drogą hamowania na oponach niedostosowanych do zimnej nawierzchni, będzie z pewnością kosztował dużo więcej, niż komplet zimówek.

W październiku i listopadzie, a więc gdy nie ma jeszcze śniegu, zimówki radzą sobie dużo lepiej od opon letnich przede wszystkim ze względu na specjalną mieszankę gumy, z której zostały wykonane. Sprawia ona, że opony zimowe zachowują elastyczność w niskich temperaturach, w których opony letnie twardnieją i ślizgają się na drodze. Dlatego każdy rozsądny kierowca powinien we własnym interesie zaopatrzyć się w zimowe opony.

Jak działa zimówka? Oprócz specjalnej mieszanki (bardziej miękkiej), projektanci zimowych opon dbają też o charakterystyczną rzeźbę bieżnika z dużymi, mocnymi klockami z większą liczbą nacięć i szerokimi rowkami, które mają skutecznie odprowadzać wodę i błoto pośniegowe, zmniejszając tym samym ryzyko aquaplaningu, czyli ślizgania się koła po cienkiej warstwie wody. Taki bieżnik ma też umożliwić oponie szybsze wgryzanie się w powierzchnię pokrytą śniegiem lub lodem i docieranie do twardego podłoża, poprawiając dzięki temu przyczepność.

Czy warto zakupić opony całoroczne zamiast zimowych?
NIE WARTO!!!!
Odpowiedź jest prosta, nie warto, ponieważ na rynku nie istnieje mieszanka gumy, która równie dobrze zachowuje się w temperaturze -10 stopni C jak i w wysokich temperaturach letnich znacznie przekraczających 20 stopni Celsjusza. Mieszanka zastosowana w oponach całorocznych jest pewnego rodzaju kompromisem i nigdy nie będzie zapewniała wysokiego poziomu przyczepności zimą jak typowa opona zimowa, a latem niskich oporów toczenia jak opona letnia.


Można oceniać! Wedle uznania!

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2011 20:07:36
Dodano: 12 lat temu
Do wer1207:
Już jest, koło Zieleńca!
Dodano: 12 lat temu
na 1:32 widać drugi bardzo podobny samochód, pierwszy hamuje bez ABS.
Tak czy inaczej, gdzie jest taki śnieg? Będzie tej zimy taki?
Dodano: 12 lat temu
Do picabo7: Do nikogo konkretnie. Nie chcę kolejnej pyskówki ;-) Znudziły mi się z lekka przepychanki słowne. Nie było tematu.
Dodano: 12 lat temu
Do marcingp: A konkretnie to do kogo kierujesz, bo opcji tu jest kilka? ;)
Dodano: 12 lat temu
Z tymi oponami to jest różnie. Ja osobiście mam dwa komplety letnie 195/60 R15 i zimowe 185/65 R15. Moje przemyślenia są proste: mieszkam w takiej okolicy że śniegu czasem sporo i bez zimówek na nieodśnieżonych drogach wjechanie pod górkę to wyczyn kaskaderski, spisują się dobrze tylko na śniegu, a o ten w Polsce nie trudno kiedy zima zaskoczy drogowców. Na trasach też bywa różnie więc na zimę zimówki. Latem prosta sprawa, najgorsze co może nas spotkać to deszcz, i tu opony letnie, bo lepiej odprowadzają wodę spod kół niż zimówki. Gdybym zaś mieszkał w wielkim mieście, gdzie drogi przez większość zimy są posypane, odśnieżone i co najwyżej mokre to wybrałbym opony całoroczne lub został na letnich, bo na te parę dni kiedy śnieg będzie zalegał na jezdni nie opłaca się ich zmieniać, a łatwiej przesiąść się na komunikacje miejską w tym czasie. Podsumowując: opony dobiera się do warunków w których się poruszamy a nie do kalendarzowej pory roku. No i jeszcze jedno: zimą nie biegam w trampkach, a zakładam trapery.. ot i cała filozofia.
Dodano: 12 lat temu
Kopiujecie z tvn24 czy sami tak myślicie? Cholerne dzieci TVN'u z mózgami turn-off. Żenada! Myślicie, że oglądacie obiektywną telewizję? Ale żal!
Dodano: 12 lat temu
Do marcinis1: :) teraz wsio jasne, olej w głowie zawsze i wszędzie szczególnie na drodze, ja tak jak już pisałem jestem zadowolony z tych opon jakie mam, wszystko kwestia oczekiwań, mnie one w zakresie w jakim z nich korzystam zadowalają :), jak na razie trzy lata na nich latam i jest lux, i wiem że kolejny komplet to będą te same gumy, choć kto wie, może pojawi się drugi komplet do jazdy typowo off roadowej, pozdrówka i szerokości
Dodano: 12 lat temu
Do debrek3: Jak najbardziej zauwzylem te roznice,sad to tak dla przykladu , bo nie wiedzialem jak to okreslic.Sorki ,ze napisalem cos tak ,ze ktos nie zrozumial.Postaram sie poprawic.A to ,ze jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego, jest moja krytyka,ale mysle ze moge wyrazic swoje zdanie w taki sposob.Nastepnie to mam bardzo duze doswiadczenie z oponami tej firmy i wiem jak one sie sprawuja.Ale nigdy nie naloze opon wielosezonowych.Jezdze bardzo duzo i w kazdych warunkach.Uzywam rowniez aut takich jak bus,suv,jeep,sedan z tylnim napedem i sedan z przednim i mialem juz wielosezony w jednym z tych aut.Bardzo mocno sie na nich zawiodlem.Tak wiec moje jest takie zdanie,ze opony nawet najlepszej firmy nie pomoga jezeli nie masz troche oleju w glowie jak prowadzisz auto.Szerokosci
Dodano: 12 lat temu
Ale dyskusja! Widać wpis był jak najbardziej potrzebny!
Dodano: 12 lat temu
:) Bez komentarza :)
Dodano: 12 lat temu
Do marcinis1: po pierwsze: pisz tak żeby dało się zrozumieć , po drugie: filmik, jeśli w ogóle oglądałeś to powinieneś zobaczyć tą subtelną różnicę, że na filmiku jest TOYOTA a ja posiadam JEEPa i nie pisać "ale na filmiku jedziesz po jakims sadzie"- i zrozumieć że to był przykład na to że wspomniane opony 4x4 dają sobie świetnie radę w śniegu, po trzecie: "A w dodatku co jest do wszystkiego jest rowniez do niczego" to to jest ta krytyka...
Dodano: 12 lat temu
Jeśli ktoś używa auta do celów zarobkowych to jeżdżenie dłużej jest raczej nieopłacalne, podobnie jak kupienie nowego auta przy obecnych przepisach jeśli ktoś nie potrzebuje dostawczaka. Nie kupuje sprowadzanych samochodów a lansowanie się raczej nie dotyczy marek, które są w moim zainteresowaniu.
Jeśli chodzi o tańczenie dotyczy raczej opon letnich a także zimówek i całorocznych w złym stanie, ja szukając opon w dobrej cenie śledziłem dość dokładnie ten rynek przez dłuższy czas i sprzedaje się mnóstwo zimówek o bieżniku 3 do 4 mm które już raczej do niczego się nie nadają, nie wiem po co to ludzie kupują(najwyraźniej o tym nie wiedzą a potem tańczą mimo zimówek), oraz kiepskiej jakości zimówek nawet z większym bieżnikiem, być może źle używanych lub przechowywanych.
Ja na firmowym Vito II miałem swego czasu zimowe Barum (typowo zimowe m+s i śnieżynka),które niby miały 6-7 mm bieżnika i nie byłem wstanie tym autem wyjechać z parkingu jak był śnieg, bo było lekko pod górkę(trzeba było go popchnąć żeby ruszył) i to mimo trelinek w bagażniku, dostałem z firmy łopatę, sól drogową i piasek i usłyszałem że przecież ma dobre zimówki, więc ten typ pewnie tak ma, nie pomagał nawet wyłączalny system asr, samochód strasznie zachowywał się na śniegu dużo gorzej od wszystkich całorocznych na których miałem okazję wcześniej jeździć.
Wiele osób uważa że zimą trzeba mieć zimówki i kupują jakieś śmieci, bo zimowe, tylko dlatego, że słyszeli iż zima trzeba mieć zimówki, a ja uważam, że w takim przypadku lepiej kupić jeden komplet dobrych opon całorocznych.
Dodano: 12 lat temu
Do autre2003: Mnie akurat nie stać na zmianę auta co 2-3 lata i myślę, że wiele osób jeździ samochodami tak długo jak nie zamienia się on w skarbonkę bez dna. No chyba, że ktoś ma potrzebę lansu przed sąsiadami i wymienia co rok auto, zamieniając je na kolejne sprowadzone z zagranicy (nierzadko bite, poskładane z kilku i z cofniętym przebiegiem... ale sąsiadowi znów szczena opadnie: "a ten znów ma nowy samochód!";).

Tak czy inaczej praktycznie każdej zimy jestem świadkiem scen,pt. "auta tańczą na śniegu". Ewidentnie widać, kto jeżdzi (a raczej próbuje) na letnich oponach, na dodatek często łysych. Efektem braku wyobraźni i nadmiernej oszczędności jest to, że spóźniam się do pracy, bo delikwent buksuje kołami w miejscu bezskutecznie próbując podjechać pod niewielkie wzniesienie, za to skutecznie korkując cała drogę.

Zdaję sobie sprawę, że być może dobre opony całoroczne, napęd na obie osie czy kierowca z umiejętnościami w wielu sytuacjach mogą eliminować konieczność stosowania opon zimowych. Ale nie oszukujmy się, większość aut na drogach jest w złym stanie technicznym, a kierowcy nie potrafią jeżdzić poprawnie i bezpiecznie.

PS. Dodam jeszcze, że należę do tych dziwaków, którzy posypują truskawki cukrem ;) i zamiast zaj***stych alusków z kilkuletnimi i łysymi jak głowa skinheada oponami, wolę stalówki i gumy z normalnym, użytecznym bieżnikiem.
Dodano: 12 lat temu
Do mantis30: Przy założeniu że ktoś jeździ samochodem przez 4 lata, ja nie znam zbyt wiele osób które tak długo jeżdżą jednym autem i przejeżdżają jeszcze 100-120 tyś w tym czasie(mnie opony starczają spokojnie na ok 60 tyś). Twoje wyliczenie jest, więc przystosowane do wąskiej grupy ludzi.
Co do wyważenia to jak dla mnie raz w roku wystarcza a nawet jak bym to robił 2 razy w roku to i tak koszty będą niższe, nie mam jeszcze gdzie trzymać drugiego kompletu opon czyli powinienem doliczyć 120zł rocznie na przechowywanie opon w odpowiednich warunkach.
Mieszkam w dużym mieście i choć służby drogowe nie do końca sobie radzą, to i tak po ośnieżonych drogach jeżdżę tylko kilka do kilkunastu dni w roku. Na mokrej nawierzchni opony całoroczne raczej nie ustępują zimowym, jak tylko zwiększy się temperatura są nawet lepsze, dlatego ja nie widzę sensu w moim przypadku zakupu opon zimowych, tym bardziej że przy każdej zmianie auta traciłbym na to dodatkowe 1000zł.
Co do drugiego kompletu kół prawda, jak komuś się chce, może to zrobić pod blokiem dochodzi jednak następny koszt zakupu dodatkowych czterech felg (400-800zł)a to jeszcze bardziej zwiększa różnicę, pomijając ciągłe próby trafienia w odpowiedni termin wymiany(we flotach często ustala się jakiś konkretny termin, a potem zdarza się że pogoda znów się pogarsza i zostajesz na śniegu na typowo letnich), zresztą samemu też można się tak pomylić a jak zmienisz za późno to znacznie skracasz żywotność opony zimowej zwiększając koszty i pogarszając bezpieczeństwo bo zimówki w wyższych temperaturach nie radzą sobie za dobrze.
Dodano: 12 lat temu
Do autre2003: Ok, już Ci wyjaśniam.
Nie będę wypowiadać się w kwestii opon "całorocznych" bo takowych nie używam. Poza tym wyznaję zasadę, że jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Nie wydaje mi się by można było uzyskać w 100% identyczną sprawność w różnych warunkach. A bezpieczeństwo nie jest sprawą, w której byłbym skłonny pójść na kompromis. Ale to moje zdanie, ot co.
Zaś co do logiki i matematyki to:
- zakładając, że na komplecie opon przejadę średnio 40-50 tys. km, to w mojej sytuacji oznacza 2 lata eksploatacji,
- posiadając dwa komplety opon, na lato i zimę wydłużam czas eksploatacji kompletu z 2 do 4 sezonów, owszem - muszę dokonać zakupu wcześniej, ale całkowity koszt opon w tym samym okresie się znacząco nie różni
- wyważenie kół i tak uważam za istotny element troski o oponę i zawieszenie, podobnie jak weryfikację ciśnienia powietrza, zaś wymiana pozwala przyjrzeć się dokładnie oponie i sprawdzić jej stan - nie wszystko widać od razu, a lepiej o ew. problemie przekonać się na wymianie niż podczas jazdy...

Reasumując jedyną wg mnie "nadpłatą" są koszty wymiany/wyważenia, choć tak naprawdę posiadając drugi komplet felg pozostaje proces wyważenia, bo wymiana kół nie wymaga fakultetu z nauk tajemnych, i można jej dokonać w garażu czy pod blokiem, prawda?
Dodano: 12 lat temu
Do debrek3: Czytaj ze zrozumieniem.to raz.Dwa ,chodzi mi o filmik.A trzy to nie mam co nawet pisac bo i tak niektore osoby ni potrafia przyjac krytyki.Pozdrawiam
Dodano: 12 lat temu
Do grzegorzatut: Zgadzam się całkowicie [up], wszystko zależy od warunków i stylu jazdy, i nic nie zastąpi zdrowego rozsądku bo należy choćby pamiętać o różnicy w drodze hamowania między poszczególnymi autami czy choćby modelami aut, o różnicy w przyczepności ze względu na rodzaj i stan zawieszenia i wielu innych czynnikach. Wiele osób myli po prostu nowoczesne ogumienie całoroczne z oponami typowo letnimi i nie widzą różnicy, dlatego że nigdy nie mieli się okazji o niej przekonać.
Dodano: 12 lat temu
Do mantis30: 4 opony pirelli całoroczne 890 zł + 50 wymiana + 20zł wyważenie za rok - 200zł za opony które mam obecnie i mogę sprzedać = 760 zł za 2 lata.
4 opony zimowe pirelli 1000 zł + wyminana 50zł + wymiana za rok 50 zł + 4 opony letnie pirelli 740zł + wymiana na wiosnę 50 + wymiana na wiosnę za rok 50 zł - 200zł za opony które mam obecnie i mogę sprzedać = 1740 zł za 2 lata.
Gdzie tu brak logiki?
To wytłumacz mi to po swojemu jak Ty zaoszczędzasz pieniądze kupując dwa komplety opon, i przelicz mi to po swojemu udowadniając że się mylę.
Dodano: 12 lat temu
Pisałem o tym wiosną, ale kto tam wiosną czyta o oponach, więc powtórzę: jazgot na temat opon zimowych który słychać każdej jesieni służy do tłuczenia kasy i to tyle w tym temacie. Zimą, a także w KAŻDEJ sytuacji gdy ze względu na warunki zmniejsza się przyczepność, przede wszystkim należy zmienić styl jazdy! Nic nie zastąpi rozumu. Powtarzam dla twardogłowych i miękkogłowych nic!
Ten filmik to typowy prymitywny przegin dla „miękkogłowych”
A cóż to za rewelacja, że opona zimowa wygrywa z inną (letnią lub całoroczną) w typowo zimowych warunkach. Jeśli to ma kogoś zaskoczyć, to grzecznie pytam dla kogo jest ten filmik ? Dla debili ?
Każdy powinien się zastanowić przez ile dni w sezonie zimowym porusza się po takiej właśnie nawierzchni. Uwaga podpowiadam; z wyjątkiem terenów górskich i podgórskich, śnieg w zależności od roku, w Polsce zalega na drogach od kilku do kilkunastu dni (!).
Wykonany na potrzeby tego (tu miał być przymiotnik, ale zrezygnowałem) pokaz próby ruszenia z miejsca z mało delikatnym puszczeniem sprzęgła z jednoczesnym dodaniem gazu ... dokładnie to i widać i słychać ... pozostawiam bez komentarza „miękkogłowi” i tak wiedzą swoje. Szczególnie gdy nawet średnio rozgarnięty szympans widzi, że auto ruszyło do tyłu ... ciekawe jest to szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę jak ma się w standardowych skrzyniach przełożenia dla biegu wstecznego i biegu pierwszego ... dobra dalej nie piszę bo kto widzi ten widzi, a kto wie lepiej i tak całą moją pisaninę będzie miał za nic.

Pan Wojciech Sosnowski wykazał się wyjątkową „rzetelnością” gdy mówi coś w stylu „ciężko poruszać się samochodem wyposażonym w standardowe ogumienie całoroczne w tych warunkach”, a cóż to za odkrycie ... tylko gdzie nazwa/typu opon użytych do jazdy po śniegu .... A może to były typowe letnie opony, dlaczego mam wierzyć w tą jego gadaninę ... Niech mi ktoś odpowie, dlaczego mam mu wierzyć. Gdy gość mówi o oponie zimowej to zapewne ma na myśli Pirelli Winter 210 Performance, tak mi się przynajmniej wydaje. Jeśli chodzi o tą konkretnie oponę to chyba najwyższy wynik w testach porównawczych osiąga w warunkach „głęboki śnieg”.
Krótko: Jak widzę takie filmiki i czytam takie wpisy to łapy mi opadają. Nawet najgłośniejszy krzyk nie zastąpi rozumu.

A teraz najważniejsze: wiem doskonale, że nie jestem kierowcą najlepszym na globie, sam siebie uważam za człowieka o solidnych podstawach w zakresie techniki jazdy i sporym doświadczeniem wynikającym z ilości przejechanych kilometrów. Używam opon letnich, zimowych i całorocznych w zależności od tego czym kiedy i dokąd jadę, prawko mam 25 lat, byłem sprawcą jednej stłuczki ( gdzieś tak ok. 1991 roku).
NIE JESTEM WROGIEM POSTĘPU tym także NIE JESTEM WROGIEM OPON ZIMOWYCH.
Ja tylko mam alergię na bezmyślne powielanie.
Szerokości.
Dodano: 12 lat temu
Do mantis30: Głupotą się to właśnie nazywa! ;)
Dodano: 12 lat temu
"Wielu kierowców tłumaczy, że nie kupuje opon zimowych z oszczędności."

To chyba ci, którym nauczycielka od matematyki zmarła w trzeciej klasie szkoły podstawowej i nikt jej później nie zastąpił tak uważają. Ewidentnie kłania się zarówno brak umiejętności wykonywania prostej operacji jaką jest dodawanie, jak również braki w logicznym myśleniu...
Dodano: 12 lat temu
Do tofana:
Tak też i zrobię!
Dodano: 12 lat temu
Do tabur:
Ja Ci radzę ... rób jak chcesz!
Dodano: 12 lat temu
Może jednak warto te zimówki założyć?
Dodano: 12 lat temu
Do marcinis1: po pierwsze nigdzie nie pisałem o ciężkim terenie- chyba czytałeś co innego, po drugie chyba rozmawiamy o dwóch rożnych oponach bo te co mam użytkuję już trzy lata i nigdy nie miałem żadnych problemów, więc o czym Ty piszesz [niewiem]
Dodano: 12 lat temu
nie warto kupować opon całorocznych? nie będę dymać z kluczem 2x w roku przy aucie którym jeżdżę od święta na zakupy o0
Dodano: 12 lat temu
teraz to już sam nie wiem...chyba zostawię letnie na napędzie i zimówki na wleczonych,w dwa zamki psiuknę śpraju,wymienię pióro wycieraczki pasażera,posmaruję choć uszczelkę klapy bagażnika,doleję wody do płynu...wszycho pół na pół...i mogę trukać z każdym i o wszystkim ;-}
Dodano: 12 lat temu
Do debrek3: Tak na marginesie te oponki sa bardzo dobre do aut 4x4 ale na filmiku jedziesz po jakims sadzie i masz sypki snieg.Jedz naprawde w jakies powazne tereny to zobaczysz jak to sie spisuje.Tylko uwazaj bo nie jest to takie latwe jak na filmiku.A w dodatku co jest do wszystkiego jest rowniez do niczego.Pozdrawiam
Dodano: 12 lat temu
Do maniax86: He He He witaj w klubie fanów wpisów o oponach [rotfl]
Dodano: 12 lat temu
kurwa niech juz spadnie ten zasrany śnieg i sie skończy temat tych zasranych opon zimowych... kurwa mać ileś można pierdolić o jednym i tym samym od 2 miesiecy, dzień po dniu
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez JacK
i 1/5 wygłuszenia maski wyjedzona a w zasadzie posiekana na kawałki. Przed dłuższym wyjazdem mam zasadę popatrzeć pod maskę sprawdzić olej, dolać płynu do spryskiwaczy itp. A tam widzę ...
14 komentarzy
Dodano: 6 dni temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
17 komentarzy
Dodano: 8 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
37 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl