Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Peugeot 308 1.6 HDI 92KM FAP Business Line » Cała prawda o FAP.







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Peugeot 308
  • przebieg 272 000 km
  • rocznik 2011
  • kupione używane w 2019
  • silnik 1.6 HDI FAP
Dodano: 1 miesiąc temu
Blog odwiedzono 183 razy
Data wydarzenia: 19.05.2019
Cała prawda o FAP.
Kategoria: inne
Cześć, dzisiaj chciałem ponownie podzielić się obserwacjami z pracy FAP.

Dzisiaj wracałem do domu z Mazur i część drogi wiodła S7. Przed wjazdem na S7 ilość sadzy w FAP została określona na 4,8j gdzie przy 5j następuje wypalanie, wymuszona regeneracja, przynajmniej w ruchu miejskim.

Po wjeździe na S7 komp rozpoznał to, że jadę szybciej, że jest większe obciążenie i zostało zainicjowane wypalanie sadzy w FAP, jednak nie był to typowy tryb regeneracji, bo nie sygnalizował tego software. Przez 40km FAP wypalał się bardzo powoli, a nie bardzo szybko jak w trybie regeneracji, malało zapełnienie filtra sadzą, kiedy w końcu skończyła się moja szybka jazda na S7 i wypalanie z 4,8j zakończyło się na 1,2j. Dalsza moja droga wiodła DK15 z umiarkowaną prędkością i komp na siłę nie wypalał dalej FAP do zera tylko od nowa zaczął go zapełniać sadzą.

Można odnieść wrażenie, że na S7 było to naturalne wypalanie sadzy przy dużej prędkości (obciążeniu), jednak jadąc po S7 w przeciwną stronę dzień wcześniej proces nie miał miejsca, nie obserwowałem spadku ilości sadzy w filtrze. Wychodzi na to, że był to jeszcze kolejny tryb/program wypalania sadzy.

Podsumowując obsługa FAP jest zaawansowana i zawsze przeźroczysta dla użytkownika. W necie krążą opinie, że trzeba mieć diodę w lusterku, aby nie przerywać jazdy i wypalania FAP, bo spowoduje to jego zapchanie ble ble ble gówno prawda . Praktyka jednak pokazuje, że FAP sam sobie przerywa wypalanie po utracie optymalnych warunków do tego i nic z tego sobie nie robi. Czego nie dopalił za pierwszym razem, pozostawił i dopali kolejnym razem, gdy znowu ilość sadzy osiągnie poziom maksymalny.

Morał z tego taki, że mądrości ludowe są jak zwykle niewiele warte i nie warto montować diody sygnalizującej trwanie procesu wypalania FAP, bo fakt że dioda zgasła nie oznacza, że filtr wypalił się do końca. Wynika z tego też, że wypalanie FAP nie musi przebiegać do zera, w każdym momencie można zakończyć jazdę i wyłączyć silnik tzn. przerwać wypalanie. Pracujące później wentylatory chłodnicy mają za zadanie tylko schłodzić komorę silnika i nagrzany układ wydechowy.

Zresztą elektronika przynajmniej w moim aucie informuje, kiedy FAP jest pełny i trzeba jechać na dłuższą wycieczkę, aby do zapchania FAP nie doszło - auto krzywdy sobie nie zrobi, producent o tym pomyślał wbrew temu co sądzą internety :).

Kolejnym mitem jest teoria, że trzeba raz w tygodniu wyjechać i przedmuchać auto na drodze szybkiego ruchu, aby oczyścić DPF - nieprawda. Wypalanie FAP/DPF zachodzi tylko w momencie, gdy dojdzie do maksymalnego zapełnienia filtra cząstkami sadzy, nigdy wcześniej. Wobec tego może wystąpić sytuacja, że wyjedziemy z półpełnym filtrem na przejażdżkę i wrócimy do miasta z pełnym i dopiero wtedy dojdzie do procesu wypalania :)

Na koniec zaryzykuje stwierdzenie, że auta z FAP zawsze będą więcej palić, niż auta bez FAP, bo dodatkowa ilość paliwa zawsze jest marnowana na wypalanie FAP.
Wycięcie FAP to oszczędność paliwa....

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2019 12:04:27
Dodano: 9 dni temu
Do grzesio70: https://allegro.pl/oferta/obd2-bluetooth-interfejs-elm-327-cd-chip-1-5-7612923898
Dodano: 9 dni temu
Do Typowy_Janusz: Podpinam coś do auta?
Dodano: 9 dni temu
Do grzesio70: Odpalasz program widoczny na filmie i wszystko masz jak na dłoni. Potrzebujesz do tego interfejs ELM w wersji 1.5
Dodano: 9 dni temu
Ciekawe. Mógłbyś po ludzku wytłumaczyć jak sprawdzałeś te poszczególne parametry wypalania?
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Egontar:
A jak by tam czekała na Ciebie szklaneczka 18-to letniej whisky?
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Typowy_Janusz: Ja mam talent do bajko-powieści więc niech Ci powiedzą Ci co mnie znają, a znają dodrze i nie ryzykują dyskutowania. W kwestiach ideologicznych zabijam słowem, a w każdych innych inteligencją i niewiedzą. Tak mam i już.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Typowy_Janusz: U mnie w firmie nie było aut starszych niż trzy lata, teraz wytłumacz "typowemu Kolwalskiemu", że jak mu się coś zrypało po gwaracji w aucie na kredyt na 5 lat, a koszt naprawy to "dycha". Już teraz widzę jak Cię morduje i dusi. A jego żona na to patrzy i klaszcze ;-)
Dodano: 1 miesiąc temu
Do mucko1: Bo ja taki nie wyrywny jestem! ;)
Dodano: 1 miesiąc temu
Do MarcinGP: Turbiny w samochodach S&S są chłodzone wodą. Nigdy nie zauważyłem aby w sprawnym samochodzie wypalanie DPF generowało kłęby dymu. Sadza nie wylatuje, sadza ulega spaleniu.
Dodano: 1 miesiąc temu
Ja może trochę z innej beczki. Jechałem za kolegą z pracy. Obaj w Astrach 1.6 CDTi. W tunelu zaczął mu się wypalać filtr cząstek stałych. Cały tunel wypełnił się dymem i sadzą z jego auta. Moje pytanie jest takie: jaki jest sens jego stosowania skoro auto zamiast pracować własnym trybem i wypuszczając trujące substancje subkscesywnie wypuszcza je raz na jakiś czas ze wzmożożą siłą? Gdzie tu do cholery jest logika jak wychodzi na to samo, to co miało do atmosfeery wypuścić to wypuści, tylko w ratach? Jakiś demil/cwaniak wymyślił tą regulację żeby zarobić. To samo dotyczy systemu Start/Stop w Dieselac z turbiną. Przecież zatrzzymanie silnika przy rozgrzanej turbinie i odcięcie smarowania oraz chłodzenia to dla niej zabójstwo. Na częściach i naprawach chcą zarobić? Mam nadzieję, że większość tych turbin szlag trafi jeszcze na gwarancji.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Egontar:
Jeszcze próbujesz? co tak długo?
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Typowy_Janusz: Dzięki, mam jakiś taki OBD2 z wifi. Popróbuję!
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Egontar: Dodałem przykładowy film ukazujący działanie softu na telefonie. Wystarczy ELM z bluetooth
Dodano: 1 miesiąc temu
Można jeszcze w garażu zamontować hamownię i na dopalanie nie trza będzie jechać do Szczecina, albo Lublina.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Egontar:
Jak przed drogą walniesz ze dwie lufy, to też nie jedno zobaczysz.
Dodano: 1 miesiąc temu
Coś ty podłączył do swojego Peugeota, że mogłeś odczytać poziom wypalenia czy zatkania filtra? Mnie w serwisie podano te wielkości w % (ten sam silnik i FAP) [niewiem]
Dodano: 1 miesiąc temu
Do Askaron: Wszystko co piszesz jest prawdą lecz nie ma absolutnie nic wspólnego z nazewnictwem. DPF to Diesel Particulate Filter czyli dieslowski filtr cząstek stałych. FAP to Filtre à Particules czyli po prostu filtr cząstek stałych. I owszem, są typy mokre, suche z dotryskiem, bez dotrysku ale nazewnictwo nie ma z tym kompletnie nic wspólnego. Na francuskich forach zaczynają używać pierwszej terminologii rozdzielającej na dFAP i eFAP czyli diesel/essence FAP. Oficjalnej jeszcze nie ma:)
Różnica w nazewnictwie DPF i FAP wynika tylko z tego, że Francuzi mają bzika w nadawaniu swoich własnych nazw, które już na świecie istnieją. Dla przykładu na znane wszystkim AIDS mówią SIDA. To to samo tylko po francusku i tak można mnożyć przykłady.
Salutations:)
Dodano: 1 miesiąc temu
Do yatsec: Nie do końca się zgodzę, aktualnie masz na rynku samochody z co najmniej 3 rodzajami filtrów.
1. M. in. grupa VW, najpopularniejsza -> suche filtry, filtr przepala się gdy osiągnie zadane warunku (zapełnienie, zmiana ciśnienia, temp). U mnie w Ibizie skutkowało to skokowym działaniem pedału gazu, szarpaniem, dudnieniem wydechu i zmianą charakterystyki jazdy.
2. FAP znany z aut Peugeot/Citrone (wydaje mi się w Twoim roczniku powinien być ten typ)-> mokre filtry, filtr przepala się w niższej temperaturze niż DPF ponieważ przy każdym tankowaniu do paliwa zostaje dodany płyn obniżający temp. zapłonu sadzy. Z tego co wiem w 207 1,6 HDI przepalanie objawia się trochę inną charakterystyką, cykaniem przekaźników (włączane jest ogrzewanie tylnej szyby)
3. Z dodatkowym wtryskiwaczem -> chyba Renault to stosuje. W DPF jest wtryskiwacz dawkujący paliwo, zaletą jest to, że olej napędowy nie rozrzedza paliwa.

Jak widzisz nie jest tak łatwo, choć zgodzę się z Tobą, Diesel na trasie sam się dopala, natomiast w mieście może być różnie, w zimie w zasadzie nie ma szans na wypalenie sadzy.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do yatsec: Niemiecka na OPF (Ottopartikelfilter) ;)
Dodano: 1 miesiąc temu
Teraz jak zaczną wchodzić filtry cząstek stałych do silników benzynowych to Francuzi zostaną przy nazwie FAP a nazwa angielska już musiała ewoluować na GPF:)
Dodano: 1 miesiąc temu
Do yatsec: Dokładnie tak. Jak wtryski leją i silnik generuje kłęby czarnego dymu, to wtedy zapycha się DPF i nie jest to jego wada konstrukcyjna.
Dodano: 1 miesiąc temu
Zawsze mnie fascynowali właśnie Janusze, którzy instalowali sobie błyskotki, które miały pokazać inicjację wypalania filtra cząstek stałych. Wtedy twarz im tężała, żyły wyskakiwały na skroniach, zaciskali dłonie na kierownicy i dzielnie pruli naprzód aż kontrolka zgasła. Tylko, że te nieudane filtry po tylu latach udoskonaleń są w zasadzie bezproblemowe i można zapomnieć o jakichś szczególnych wymaganiach dotyczących ingerencji w proces wypalania. Dzieje się samo i dopóki nikt nie jeździ tylko i wyłącznie na dystansie 2km na zimnym silniku nie powinno być z nimi większych problemów. Znacznie ważniejszą kwestia jest pilnowanie stanu wtryskiwaczy i turbosprężarki bo jeśli ta druga przepuszcza olej to ulega on spaleniu w komorze i DPF/FAP się zalepia znacznie szybciej i trudniej się oczyszcza.
Dodano: 1 miesiąc temu
Spodziewałbym się, że proces dużo zależy od oprogramowania w konkretnej marce. U jednych może przebiegać bardziej raptownie, u innych gwałtowniej. Fakt faktem, że im nowsza konstrukcja tym teoretycznie działa to sprawniej.
Najnowsze blogi
Dodano: 9 godzin temu, przez paweldejko
Po tym jak zawiodłem się na AutoMapie rozpocząłem poszukiwania jakiegoś sensownego programu do nawigacji. AutoMapa była dobra, ale w czasach gdy podpisywaliśmy się pod petycją o ...
Dodano: 11 godzin temu, przez yatsec
Obudziłem się rano. Na ścianach ten sam kolor. Budzik jak codzień pokazuje ósmą. Zjadłem tosty na śniadanie. Od 20 lat jem tosty. Ogoliłem się. Od 20 lat się golę. Schodzę na dół. ...
7 komentarzy
Dodano: 12 godzin temu, przez yatsec
Autostrada, prędkość ok 130, dwa pasy, upał. Nagle coś z impetem uderza w szybę, zdążyłem tylko zobaczyć we wstecznym lusterku szybujący srebrny krążek. Dlaczego go nie widziałem jak ...
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl