Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Hyundai Galloper » Awaria dmuchawy nagrzewnicy.







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Hyundai Galloper
  • przebieg 179 000 km
  • rocznik 1999
  • kupione używane w 2011
  • silnik 2.5 TD
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 7893 razy
Data wydarzenia: 15.01.2014
Awaria dmuchawy nagrzewnicy.
Kategoria: awaria
Ostatnio spędzałem w aucie dużo czasu i dmuchawa pracowała na postoju przez kilka godzin. Nagle zniknęły mi najwolniejsze obroty. Bieg II, III IV działał bez problemu.
Podejrzenie padło na regulator obrotów znajdujący się w obudowie dmuchawy. Po wyjęciu go, diagnoza okazała się trafiona w 100% procentach.
Naprawa polegała na usunięciu przepalonego drutu oporowego i zastąpieniu go dwoma rezystorami ceramicznymi o parametrach 5W/1 Ohm połączonymi szeregowo. Daje to łącznie 10W/2 Ohm. Mniejsza moc poniżej 10W może spowodować szybkie przepalenie rezystora. Dlaczego dwa po 5W, a nie jeden 10W? Bo wbrew pozorom dwa zajmują mniej miejsca niż jeden 10W, który jest długi i może się nie zmieścić w obudowie.

Rezystory wydzielają dużo ciepła dlatego umieszczone są w obudowie dmuchawy. Podczas sprawdzania poprawności naprawy nie należy tego robić dłużej niż kilkanaście sekund poza obudową, ponieważ można spalić nowe rezystory i poparzyć się.

Wartości dla poszczególnych biegów wynoszą w przybliżeniu:
bieg I - 1,8/2 Ohm
bieg II - 1,2 Ohm
bieg III - 0,6/0,8 Ohm

Czas naprawy: 15 minut
Koszt naprawy 3 zł.

Można kupić używany regulator za ok. 100/140 zł ale czas żywotności może być też krótki. Można wymienić w serwisie lub u elektryka za ok. 250 zł.

Problem ten występuje w większości aut w których zmiana prędkości obrotowej dmuchawy regulowana jest skokowo.
Ostatnia aktualizacja: 16.01.2014 10:24:26
Dodano: 10 lat temu
Do giernal: Na pewno masz znajomego,który jest elektrykiem. Tyle wystarczy.
Dodano: 10 lat temu
U mnie w Suzolu też miałem ten problem, ale dostałem za darmo ten regulator. A nówka do mojego kosztuje około 40 zł.
Dodano: 10 lat temu
Do Herns: Niby tak, ale mimo to czuję się w tej tematyce jak "noga". [zlosnik]
Dodano: 10 lat temu
Do giernal: Teraz już wiesz jak, więc masz wiedzę :)
Dodano: 10 lat temu
Koszt naprawy świetny, ale żeby tak zaoszczędzić trzeba mieć trochę wiedzy. [zlosnik]
Dodano: 10 lat temu
Dobra robota i tanio.[up]
Dodano: 10 lat temu
Jak działa to wszystko w klasie [up]
Dodano: 10 lat temu
Koszt naprawy-super:) Oby tak częściej się dawało. Mi raz się udało za podobną cenę ale tylko dzięki szwagrowi, mechanik chciał skasować 700zł. a szwagier wymienił opornik za 3,50 :) i działa do dziś!
Dodano: 10 lat temu
Do wer1207: Jak go zwał tak zwał... naprawione!. Bez specjalistycznej wiedzy i wnikania w nomenklaturę. Poszedłem do sklepu kupiłem takie "cuś białego" z napisem 5W/1 ohm za 3 złocisze, polutowałem i działa. Myślę że dla przeciętnego użytkownika to jest najważniejsze i bez czytania mądrych ksiąg poradzi sobie każdy. Taki jest sens mojej porady. Zamykam temat.
Dodano: 10 lat temu
Grzałka to drut oporowy. To taki wielki rezystor.
Bezpiecznik termiczny ( to nie termistor), rozłączy po osiągnięciu zadanej temperatury.
Termistor to rezystor, którego opór zależy od temperatury.
Dodano: 10 lat temu
Do wer1207: Fabrycznie zamontowane są spiralnie ukształtowane z drutu oporowego rezystory. Działają podobnie jak grzałka lecz ich zadaniem jest obniżyć napięcie. Bezpiecznik termiczny (termistor) ma za zadanie zabezpieczyć układ przed nadmiernym przegrzaniem rozłączając się na stałe po osiągnięciu określonej temperatury spowodowanej nadmiernym przepływem prądu. Są one czasem stosowane w takich regulatorach jako zabezpieczenie przed przegrzaniem.
Ja zastosowałem do naprawy rezystory ceramiczne, one też wydzielają ciepło odbierając sporo mocy.
Jak widać na zdjęciu nie zostawiłem wolnej przestrzeni pomiędzy rezystorami wychodząc z założenia że boczny kierunek przepływu powietrza może spowodować nadmierne grzanie rezystora będącego "w cieniu" pierwszego. W ten sposób nadmierne ciepło zostanie odebrane przez chłodniejszy. Ale nie musi to być prawda :)
Dodano: 10 lat temu
Dobra robota. Mogę tylko nadmienić, że dwa rezystory będą się na pewno lepiej chłodzić, niż 1 większy. Nie widzę na zdjęciu czy jest między nimi przerwa, jeśli tak to lepiej się będą chłodzić, jeśli nie to będzie im cieplej.

To chyba nie jest rezystor termiczny; grzeje się, bo jest duży prąd i spadek napięcia na nim.

Rezystor termiczny to .... ??
termistor czy bezpiecznik termiczny?


ps. Jest EDIT!
Dodano: 10 lat temu
Po to są rezystory. A sposób naprawy chętnie sobie zapamiętam.
Dodano: 10 lat temu
Najfajniejszy jest czas i koszt naprawy:)
Dodano: 10 lat temu
No, no.. Adam Słodowy normalnie - Gratulacje :) nie wiedziałem, że naprawa niedziałającego jednego biegu jest taka wbrew pozorom prosta [up]
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez JacK
i 1/5 wygłuszenia maski wyjedzona a w zasadzie posiekana na kawałki. Przed dłuższym wyjazdem mam zasadę popatrzeć pod maskę sprawdzić olej, dolać płynu do spryskiwaczy itp. A tam widzę ...
14 komentarzy
Dodano: 6 dni temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
17 komentarzy
Dodano: 8 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
37 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl