Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy KarolaKrk » 10 sposobów na niższe spalanie







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika KarolaKrk
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 3395 razy
Data wydarzenia: 30.03.2011
10 sposobów na niższe spalanie
Kategoria: inne
1. Nie "wrzucaj na luz"

W chwili rozpoczęcia hamowania wielu kierowców wciska sprzęgło i przestawia dźwignię zmiany biegów w środkowe położenie. To błąd! Podczas pracy na biegu jałowym motor zużywa paliwo. Gdy noga zostanie zdjęta z pedału gazu, a silnik pozostaje na biegu elektronika sterująca pracą jednostki napędowej odcina dopływ paliwa. W efekcie silnik nie zużyje ani grama benzyny lub oleju napędowego. Sprzęgło należy wcisnąć w chwili zatrzymywania się pod sygnalizatorem.


2. Zredukuj masę

Bagażniki i schowki wielu samochodów są wypchane przeróżnymi drobiazgami. Ile z nich przyda się podczas jazdy? Zazwyczaj okazuje się, że nieliczne. Warto pamiętać, że oszczędności można poczynić w każdym aucie. Czy warto wozić pięciolitrową butlę płynu do spryskiwaczy? Czy jeżdżąc wyłącznie po mieście i dysponując garażem nie moglibyśmy wyjąć koła zapasowego, zastępując je zestawem naprawczym, co jest coraz częściej stosowaną praktyką w nowych autach?

Warto pozbyć się niepotrzebnego bagażu, gdyż dodatkowe kilogramy zmuszają silnik do bardziej wytężonej pracy za co płacimy pod dystrybutorem. Eksperci szacują, że zwiększenie masy pojazdu o 100 kilogramów zwiększa spalanie o 0,5 l/100km.


3. Sprawdzaj ciśnienie

Kierowcy bardzo często zapominają o regularnej kontroli ciśnienia powietrza w oponach. To błąd. Zbyt słabo napompowane ogumienie szybciej się zużywa, jak również zwiększa średnie spalanie nawet o kilka procent. Warto zadbać, by ciśnienie było zgodne z zalecanym przez producenta. Niektóre szkoły ecodrivingu sugerują jego zwiększenie o 0,5 bara ponad zalecane, co pozwala na uzyskanie kilkuprocentowej oszczędności kosztem komfortu jazdy, rzadziej - właściwości jezdnych.

4. Noga z gazu, włącz myślenie!

Sposób na uzyskanie największych oszczędności jest banalnie prosty. Noga z gazu! Ograniczenie dynamiki jazdy oraz zmniejszenie prędkości podróżnych - szczególnie na autostradach - pozwala na zmniejszenie spalania o 20-50 proc.! Warto analizować sytuację na drodze. Unikajmy niepotrzebnego wciskania pedału hamulca oraz zbędnego przyśpieszania. Zwiększenie płynności jazdy to najkrótsza droga do oszczędności.


5. Używaj wysokich biegów

Podczas jazdy ze stałą prędkością silnik pracuje pod niewielkim obciążeniem. Warto wówczas włączyć wyższy bieg. Który moment jest najlepszy na zmianę przełożenia? Według wielu szkół oszczędnej jazdy nie należy przekraczać 2000 obr./min. w samochodach z silnikami Diesla oraz 2500 obr./min. w przypadku aut z motorami na benzynę. Pamiętajmy, że oszczędna jazda nie jest tożsama z powolną jazdą! Oszczędności przynosi możliwie szybkie osiągnięcie pożądanej prędkości i jej późniejsze utrzymywanie. W tym celu przyśpieszamy z pedałem gazu wciśniętym do 3/4, szybko włączamy kolejne przełożenia, a później - na możliwie wysokim biegu - jedziemy ze stałą prędkością.


6. Zadbaj o kondycję samochodu

Rozregulowana zbieżność kół, zanieczyszczony filtr powietrza, zużyte świece i zapieczone hamulce zwiększają apetyt samochodu na paliwo. Wizyty u mechanika warto więc traktować nie tylko jako przykrą konieczność. Istnieje spora szansa, że dzięki nim unikniemy niepotrzebnych wydatków.


7. Wyłączaj silnik na postoju

W celu obniżenia zużycia paliwa coraz większa grupa nowoczesnych samochodów jest wyposażona w system wyłączający motor po zatrzymaniu pojazdu. W autach starszej generacji warto pamiętać o wyłączaniu jednostki napędowej podczas postoju albo po zatrzymaniu przed przejazdem kolejowym. Oszczędzimy w ten sposób paliwo, które zostałoby bezproduktywnie zużyte. Jeżeli planowany postój jest krótszy niż 30-45 sekund silnika gasić nie warto. Ewentualne zyski zostaną zmarnowane na jego ponowne uruchomienie i późniejsze doładowanie akumulatora.


8. Korzystaj z tempomatu

Utrzymanie stałego tempa jazdy jest niezwykle ważne na długich trasach - szczególnie gdy jedziemy drogami szybkiego ruchu lub autostradami. Wyeliminowanie zmian prędkości oznacza brak konieczności rozpędzania pojazdu w trakcie którego zużycia paliwa jest największe.


9. Zadbaj o aerodynamikę

Niewidoczne powietrze stawia olbrzymi opór podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Aby praca silnika nie szła na marne warto zdjąć wszelkie niepotrzebne relingi, bagażniki i boksy dachowe oraz uchwyty na rowery. Warto pamiętać także o zamykaniu szyb. Ich otwarcie zwiększa zawirowania powietrza wokół pędzącego samochodu. Zamknięcie okien – szczególnie przy szybkiej jeździe – może zmniejszyć spalanie. Troska o aerodynamikę pojazdu pozwala w sumie na obniżenie spalania nawet o kilkanaście procent.


10. Wyłącz klimatyzację

Klimatyzacja zwiększa komfort jazdy. Warto pamiętać, że godzina niepotrzebnej pracy urządzenia kosztuje przynajmniej pół litra paliwa. Dlatego warto zastanowić się, czy włączona "klima" jest nam potrzebna po schłodzeniu wnętrza albo usunięciu pary wodnej z szyb. Zużycie paliwa zwiększa także włączenie podgrzewania foteli lub szyb. W obu przypadkach zapotrzebowanie na prąd jest duże, więc silnik musi wykonać dodatkową pracę, by doładować akumulator.



http://moto.onet.pl/222979,7970106,1,zdjecie.html?node=27
Ostatnia aktualizacja: 31.03.2011 17:20:24
Dodano: 13 lat temu
Do KarolaKrk:
Mnie też nie, tak tylko pytałem, bo ładnie napisane. Wolę przeczytać tekst skopiowany i mądrze napisany niż, nie szukając daleko: http://www.autocentrum.pl/awc/dzienniki-pokladowe/nissan-qashqai/moj-sposob-na-ograniczenie-spalania--11562/
Dodano: 13 lat temu
Do KarolaKrk:
...ale mi to nie przeszkadza, że skopiowane.
Dodano: 13 lat temu
Do grzegorzatut: Skopiowałam tylko dlatego, żeby mieć pod ręką to :)
Dodano: 13 lat temu
... skopiowane czy nie (a skopiowane), warto to zawsze przypominać :) Popieram tych, którzy zwrócili uwagę na temat tego, że należy podawać źródło z którego się skorzystało. Zgadzam się z przedmówcami jeśli chodzi o zbyt sztywne trzymanie się przytoczonych zaleceń (obroty). A do tych wszystkich, którzy skupili się wyłącznie na bardziej lub mniej udanych złośliwych uwagach mówię: twórzcie własne autorskie wpisy i gdy znajdziecie taki waszym zdaniem kiepski do złośliwego komentowania, napiszcie tak ;) : „lepiej poczytać ... tu wklejacie link do własnego bloga lub dziennika pokładowego...” Nie wiem jak inni , ale ja zawsze chętnie poczytam coś naprawdę wartościowego.
Dodano: 13 lat temu
Do kubakocoj: Tempomat jednak "wie" jak operowć gazem. Na wzniesieniu co prawda dodaje, żeby utrzymac zadaną prędkość, ale za to "z górki" jedzie się prawie "za darmo". Jadąc "na nogę" najczęściej niepotrzebnie rozpędzamy wtedy samochód. Tempomat optymalizuje zużycie paliwa, a ponadto pozwala podróżować na dłuższych trasach bez nadmiernego zmęczenia. Po 600 km jazdy wysiadałem z samochodu bez tempomatu nieco odrętwiały, teraz po takiej samej jeździe jest o wiele lepiej.
Dodano: 13 lat temu
Mistrzyni "Copy&Paste". Gratuluję.
Dodano: 13 lat temu
Do SzarnaMamba: jeszcze lepszy na Land Rover
Dodano: 13 lat temu
Do maciek88: Nie wiem jak się to wyłącza :/
Dodano: 13 lat temu
Do noell: Nie
Dodano: 13 lat temu
Do Resident: Tak
Dodano: 13 lat temu
Do morone:
Dobre są jeszcze wpisy typu "Już rok razem", "Pierwsze 10 tyś. za nami". :/
Dodano: 13 lat temu
Test skopiowany z Onetu:
http://moto.onet.pl/222979,7970106,1,zdjecie.html?node=27
Dodano: 13 lat temu
Te 10 przykazań widziałem już chyba na każdym znanym mi forum moto...
No ale ad rem.
Pkt 5 wymaga doprecyzowania: Tak jak pisze kubakocoj, podane wartości obrotów traktujemy jako mocno uśrednione. W każdym razie w "typowym" ;) aucie należy przy przyśpieszaniu wkręcać silnik na jakieś 2000 rpm (diesel) i 2500 rpm (benzyna) i dopiero włączać bieg. Zmiany biegów przy obrotach w okolicach 1200-1500 rpm nie są wskazane. Poza tym udowodnione naukowo, że najbardziej oszczędne przyśpieszanie to w miarę żwawe wkręcanie na obroty ok. 2500 (diesel) wzgl. 3000-3500 (benzyna). Oczywiście przy założeniu, że motor jest już odpowiednio rozgrzany i "pozwala" na takie obroty. Sam podczas przyśpieszania, np. spod świateł, wkręcam motor na ok. 3500 rpm i mam zadowalające spalanie w mieście na poziomie 8,6l/100, w trasie auto jeździ dość dynamicznie, więc wychodzi ok 7l na drogach lokalnych (przy eko-drajwie da się bez problemu 6,5l/100).
Pkt 7 również zbyt ogólnikowy. Każdy start zimnego lub słabo rozgrzanego silnika benzynowego (do jako takiego rozgrzania potrzeba zimą jakieś 7-10 km jazdy) to dodatkowa dawka paliwa w oleju. Jak ktoś jeździ dużo po mieście, notorycznie wyłącza silnik na światłach czy przejazdach kolejowych, to on tego paliwa w oleju nie przepali, zwłaszcza jeśli w trasie jeździ eko-stylem...
Pkt 8. Sam rzadko włączam tempomat (mało jazdy po autostradach), ale znam kilka osób, które twierdzą, że jazda na autostradzie z tempomatem jest mniej oszczędna niż płynna jazda bez tempomatu.
Dodano: 13 lat temu
pkt. 5 - nie warto podawać sztywnych cyferek, bo każdy silnik kręci inaczej i w innym zakresie ma optimum. Wystarczy spojrzeć na wykres momentu obrotowego swojego silnika i odnaleźć najdłuższy płaski odcinek. Biegi zmieniać na końcu tej kreski, a na ostatnim biegu trzymać się początku :)
pkt. 8 - wyeliminowanie zmian prędkości nie zawsze równa się mniejszemu spalaniu, bo tempomat nie wie, że auto jedzie pod górkę, z której da się potem zjechać za darmo. Tempomat będzie trzymał prędkość więc w tym przypadku będzie "wciskał gaz". To tak jak ze wszystkimi cudami techniki, trzeba używać z głową bo komputer za człowieka nie pomyśli.

A tak w ogóle to gdzieś już to czytałem :)
Dodano: 13 lat temu
**A poza tym widze, ze rosnie nam kolejna gwiaza blogow i dziennikow**

Nie marudź

Wreszcie coś innego, choć było ze 123.333 razy ;), niż:
Przyszła wiosna
zmieniłem opony
umyłem auto po zimie
Dodano: 13 lat temu
Łysy bo to niepodważalna prawda z tym rowerem i co ciekawe wszystkim doskonale znana [hihi]
Dodano: 13 lat temu
Troche sie natrudzilem, ale mam: http://www.autocentrum.pl/awc/dzienniki-pokladowe/nissan-qashqai/moj-sposob-na-ograniczenie-spalania--11562/

Mamba, z tym rowerem tez mi znajomo wyglada Komentarz na samym dole w dzienniku, ktory wkleilem
A poza tym widze, ze rosnie nam kolejna gwiaza blogow i dziennikow
Dodano: 13 lat temu
Najlepszy sposób na zaoszczędzenie pieniędzy na benzynie jest jeden - przesiąść się na ROWER! [hihi]

Co jesli wyłączę klimatyzację a bedzie +40 na zewnątrz? otwarcie okna też nie jest najlepszym sposobem bo zwiększy się opór powietrza i ot mamy spalanie większe o ok.15%
Dodano: 13 lat temu
Polała się fala krytyki. I dobrze.

Gdzieś ten artykuł czytałem, tylko nie pamiętam gdzie.
Uszanuj, proszę czyjąś pracę. Wskazanie autora/źródła w momencie cytatu wydaje się nieodzowną częścią tekstu.

Zamierzenia słuszne, warto szerzyć eko-jazdę. Dla mnie EKO oznacza ekonomię. Nie utożsamiam tego z ekologią, bo prawdziwą oszczędność dla środowiska osiągniemy idąc do pobliskiego sklepu po przysłowiową bułkę, zamiast uruchamiania silnika dla 200m.

Warto promować oszczędną jazdę. Pomimo drożejącej w oczach benzyny, ceny oleju napędowego na granicy 5zł, gro kierowców pędzi z pod świateł slalomem, aby za chwilę znów stać. Przyznaję się - mnie na to nie stać.

Dodano: 13 lat temu
szkoda że nie napisałaś bibliografi. Przy takich kopiach artykułów warto wyłączyć ocenianie, bo dlaczego masz być oceniana za pracę kogoś innego?

Porady ok, ale raczej dla laików motoryzacyjnych. Pozdrawiam
Dodano: 13 lat temu
Bardzo ciekawa lektura... Pozdrawiam
Dodano: 13 lat temu
Dodano: 13 lat temu
Swietnie napisane! Masz talent!
Dodano: 13 lat temu
Dobre rady, sama to pisałaś? :)
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez JacK
i 1/5 wygłuszenia maski wyjedzona a w zasadzie posiekana na kawałki. Przed dłuższym wyjazdem mam zasadę popatrzeć pod maskę sprawdzić olej, dolać płynu do spryskiwaczy itp. A tam widzę ...
14 komentarzy
Dodano: 6 dni temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
17 komentarzy
Dodano: 9 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
37 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl