Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy lipekm » O ograniczeniach prędkości i ich zasadności...







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika lipekm
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 1312 razy
Data wydarzenia: 20.03.2011
O ograniczeniach prędkości i ich zasadności...
Kategoria: inne
Do napisania tego memo skłoniła mnie sytuacja w jakiej się znalazłem, mianowicie nasiliła się u mnie ilość podróży w kraju, szczególnie drogami 8, 5, A4.

Pierwszą z tych tras, czyli 8 na odcinku Wrocław-Warszawa pokonuję w 4,5-5,5 godziny. Daje to średnią prędkość przejazdu na poziomie 65-80 km/h - tak więc demonem prędkości nie jestem. Biorąc jednak pod uwagę faktyczny wygląd trasy (dużo miejscowości, zwężki na "gierkówce") wychodzi, że raz na jakiś czas nie stosuję się do ograniczeń prędkości... I co z tego? Jadę uważnie, nie szarżuję, podobnie jak ja jedzie cała masa pojazdów za mną lub przede mną. Raz na jakiś czas ktoś pojedzie przepisowo, jest od razu wyprzedzany, raz na jakiś czas ja jestem wyprzedzany przez kogoś, kto gna jak szalony. Szaleńcy i przepisowcy są jednak rzadkością.

Wniosek nasuwa się jeden - na trasach kierowcy świadomie i bezpiecznie przekraczają ograniczenia o 30-40 km/h - i nikt na tym nie cierpi. To chyba jednak nie prędkość jest przyczyną wypadków, skoro na naszych drogach przekraczana jest nagminnie o wskazaną wartość... może to jednak coś innego? Może czas zastanowić się i nie wpisywać przy każdym wypadku jako przyczyny nadmiernej prędkości? Może czas wreszcie zamiast nauki jazdy prowadzić naukę bezpiecznej jazdy (coś, co i tak jest dostępne, kursów uczących zachowania na drodze i panowania nad samochodem jest cała masa)? Ograniczenia w miejscach niebezpiecznych są zasadne. Warto chyba jednak pomyśleć, czy aby na pewno wiele ograniczeń ma jeszcze jakiś cel i sens?
Dodano: 13 lat temu
Ale masz jakieś wsparcie? :) W sensie - cokolwiek na poparcie swoich tez o "nikt na tym nie cierpi" i "nie przyczynia się to do zwiększenia liczby wypadków"? Bo to, że pojechałeś szybciej i nic ci się nie stało, to akurat kiepski dowód - mogę pojechać 200 km/h, i jeśli mi się uda w nic nie przywalić, to też będę chodził i twierdził, że to bezpieczna prędkość, bo przecież nic się nie stało. :) Problem w tym, że dość często (w porównaniu z innymi krajami) się nie udaje, i tacy "szybko i bezpiecznie" tysiącami kończą jako smutne statystyki (o rannych, rodzinach, sprawcach - litościwie nie wspominam).

Rozwalają mnie historyjki miszczów prekognicji, potrafiących bezbłędnie rozróżnić przy 120 km/h, które ograniczenie ma sens, a które go nie ma. :D

Niestety, "praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb". :>
Dodano: 13 lat temu
Popieram to co mówi FranzMauer! Trasy tranzytowe powinny przebiegać obwodnicami, przez pola i łąki a nie środkiem wsi i miasteczek, a potem centrami dużych miast! Dopóki nie przebiegają, musimy się do nich dostosować albo kupić sobie helikoptery.

Co do wypadków nie spowodowanych nadmierną prędkością - proszę, pokaz mi POWAŻNY (skasowany samochód itd...) wypadek, który wydarzył się przy przepisowej jeździe. Będzie ciężko - bo jak np. przy 90 rozbić auto? Trzeba być idiotą, albo mieć pecha. No, bo przy 50 to już w ogóle śmiech - naciskasz na hamulec i stoisz.

A sensowność ograniczeń to inna rzecz - znam kilka miejsc, gdzie jest ograniczenie do 50 bez powodu, do 40 bo są dziury na drodze (a w innych miejscach z większymi dziurami nie ma wcale), do 30 całodobowo (na zwykłej drodze, ograniczonej do 90), bo w ciągu dnia są prowadzone roboty drogowe (nie wiem, jak ja tamtędy jeżdżę - nigdy nikogo nie widzę).

Więc, bezsensowne ograniczenia a sensowność jazdy zgodnie z przepisami to(wg mnie) dwie różne rzeczy. Policja zresztą też zwykle podchodzi do tego tak, jak ja - nikt cie nie zatrzyma za jazdę 60 w terenie zabudowanym, ważne, żebyś nie jechał tam 90.

W Polsce trzeba wziąć pod uwagę, jakie mamy drogi. To nie Autobahn, nie można cały czas jechać z gazem w podłodze, czasami mijasz przejeżdżasz zaraz przy wyjazdach z podwórka itp. i nie wiesz, co może za chwilę pojawić się na drodze.
Dodano: 13 lat temu
Nic się nie zmieni dopóki trasy tranzytowe będą przebiegały przez tereny zabudowane. Na razie, niestety, to ta nadmierna prędkość w nieodpowiednich miejscach zbiera swoje żniwo...
Dodano: 13 lat temu
Do lipekm: Owszem, ale zauważ pewną rzecz: Ty sobie zignorujesz prędkość, ktoś inny zignoruje obowiązek jazdy na światłach (równie kontrowersyjny temat jak ograniczenia prędkości...) do tego ktoś oleje coroczne badania techniczne itp itd. Na drodze spotka się dwóch kierowców z których każdy "tylko jeden drobiazg pominął" i wtedy dochodzi do wypadku. Już raz miałemwypadek przez gościa "który tylko na moment zamknął oczy" he he
Dodano: 13 lat temu
Do benny86:
Dobrze piszesz - musi nastąpić kilka przyczyn, aby nastąpiła kolizja. Prędkość jest jednym z czynników - ale nie jedynym. A niestety panuje u nas przekonanie, że jak zmniejszymy prędkość, ilość wypadków sama się zredukuje. Moja obserwacja jest taka, że na trasie 8 notorycznie znakomita większość kierowców przekracza prędkość dozwoloną, uzyskując średnią na poziomie 80 - nie przyczynia się to do zwiększenia liczby wypadków. Konkluzja nasuwa się sama - skoro można bezpiecznie jechać szybciej, to po co są tak restrykcyjne ograniczenia? Nie zrozum mnie źle, w nocy, w koleinach i deszczu pokonywałem tą trasę znacznie dłużej...
Dodano: 13 lat temu
jadąc kompletnie nie znaną mi drogą widząc ograniczenie (40) hamuje bo zazwyczaj nie jest on tak dla jaj postawiony - pół metrowa dziura albo zakręt 500 stopni :)
Dodano: 13 lat temu
Ja się zgadzam całkowicie.

Analogicznie do A4 gdzie zwiększono dozwoloną prędkość, nie widzę żeby styl jazdy kierowców się zmienił. Może pokażą to jakieś statystyki za rok, ale wg. mnie ludzie i tak zawsze będą dostosowywali prędkość do warunków na drodze (za co nieraz można dostać mandat ;)), ale też pozostanie grupka którzy kurczowo trzymają się każdego ograniczenia.
Dodano: 13 lat temu
Sama prędkość na pewno nie jest przyczyną większości wypadków. Prędkość / a raczej jej nadmiar / w ściśle określonych warunkach i w ściśle określonych sytuacjach drogowych i pogodowych - tak !. Pozdrawiam
Dodano: 13 lat temu
Cóż, skoro twierdzisz że przekroczenie prędkości rzędu 30-40km/h nie stanowi żadnego zagrożenia to gratuluję optymizmu. Zastanawiałeś się o ile dłuższa jest droga hamowania, np. na mokrej drodze lub wkoleinach - a to w naszych warunkach bardzo spotykane zjawisko? Myślałeś o wypadku jako następstwie kilku, ściśle powiązanych przyczyn (prędkość, niedostosowany do niej odstęp od poprzedniego pojazdu)? Jeśli do tego dojdzie np. wymuszenie pierwszeństwa kierowcy który wyjechał z drogi podporządkowanej to mamy kolizję gotową. Oczywiście, najwygodniej jest tłumaczyć się że wypadki to nie nasza wina że to durne przepisy, brak dobrych dróg, szaleńcy na drogach itp. W pierwszej kolejności przyczyn szukam zawsze po swojej stronie i taki sposób myślenia polecam.
Najnowsze blogi
Dodano: 5 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
34 komentarze
Dodano: 5 dni temu, przez jaremo
Zaszalałem i w listopadzie założyłem folie ppf na całe auto, minęło pół roku i autko wygląda jak nowe, sami oceńcie. Dodam że jest na kołach i felgach zimowych.
10 komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez darek-k
zdarzenie z dnia 8.05.2024 miejscowość Zawiercie ul.. ford jadąc nie zauważył stojących zaparkowanych samochodów, w skutek czego uderzył w tył citroen c5 a citroen siłą domina uderzył ...
11 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl