Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Fiat Bravo » I rok







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Fiat Bravo
Dodano: 9 lat temu
Blog odwiedzono 1238 razy
Data wydarzenia: 23.10.2014
I rok
Kategoria: obserwacja
Nawet dobrze się nie obejrzałem, a tu już minął rok jak wyjechałem Białym z salonu... Dopiero co Go zamawiałem, potem czekałem i wreszcie odbierałem. Bardzo szybko ten rok nam zleciał.

Na wyświetlaczu świeci 53.445 km. Grubo. Nie spodziewałem się takiego rocznego przelotu. Ba, na nic takiego nie zanosiło w perspektywach mojej pracy. Generalnie rekord jeśli chodzi o oba Bravo razem wzięte i czołówka także w porównaniu do Stilo.

Statystycznie kosztował mnie 37.986 PLN wg. tutejszego dziennika kosztów :).
Z tego 26.655 poszło na 4.643,35 litrów bezołowiowej w 89 podejściach do dystrybutora. Stanowi to lwią część kosztów - 70,17%. Średnie spalanie to aktualnie 8,68 l/100. W większości moich wyjazdów poruszam się po drogach szybkiego ruchu, nie uważam więc takiej konsumpcji za przesadnie nadmierną - zyskuję wreszcie na czasie, a ten jest dla mnie o wiele bardziej cenny.
Koszty pozostałe to 28% i kwota 10.634 PLN. Tutaj tradycyjnie prym wiodą w kolejności: ubezpieczenie, płatne autostrady, wynajem garażu i zakup opon. Pozycji numer 2 i 3 mógłbym co prawda tutaj uniknąć, jednak wybieram je świadomie dla czasu jw. (2) i świętego spokoju (3) ;).
Serwis to jak na razie zaledwie 697 PLN czyli 1,83% całości. Przegląd na 30 tys. to gro tej kwoty.
Porównując powyższe do poprzednika obserwuję jedynie wyższe o litr średnie spalanie (ale powód jest już znany), pozostałe elementy kształtują się na porównywalnym poziomie. Zatem tutaj ok.

Jak wyglądała eksploatacja? Generalnie w porządku, gwarancja sprawdziła się. Dlaczego? Najpierw poszedł mechanizm podnoszenia prawej przedniej szyby (wymieniony na gwarancji). W poprzedniku parował halogen - mała, porównywalna sprawa.
Na przeglądzie wyszła niedokręcona fabrycznie śrubka pod ocieplaczem (dokręcona gratis ;) i wyczyszczona z oleju wewnątrz cała dolna osłona silnika). Detal, zdarza się.
Największy kwiatek wyszedł jednak ostatnio, czyli fabryczne luzy na sprzęgle i dwumasie (wymienione na gwarancji) - to znalazło swoje odzwierciedlenie w oddzielnym wpisie.
Jakby na powyższe nie patrzeć Fiatisti nie wspięli się na wyżyny przy montażu mojego Bravo [los2]. Chcę wierzyć, że to już wszystkie smaczki, które Biały miał mi do zaoferowania. Tutaj sromotnie przegrywa z Czerwonym, w którym pierwsza poważniejsza usterka (awaria centralki poduszek) miała miejsce po przekroczeniu 100 tys. na szafie :P.

Poza tym jestem zadowolony z decyzji, wyboru i samego użytkowania. Ideału nie oczekiwałem, a poprawione zawieszenie i gadżety typu lepszy system audio, autoklima czy fabryczny Bluetooth umilają znacząco czas spędzany w aucie. Mimo wszystko liczę, że Biały wpisze się w mojej motohistorii jako udane narzędzie pracy tak jak poprzednicy [bajer].
Ostatnia aktualizacja: 23.10.2014 21:26:08
Dodano: 9 lat temu
Do autre2003:
Otóż to. Ciekawe są jeszcze te pakiety, w których dla jednej rzeczy (np. regulacja lędźwiowa fotela kierowcy) dostajesz kolejne zbędne (czujniki parkowania i autoparkowanie)... Oczywiście samej regulacji nie można dokupić, co najwyżej sportowe fotele z taką w wyższej wersji wyposażeniowej...
Dodano: 9 lat temu
Do FranzMaurer: To fakt Toyota ma specyficzną politykę cenową, szczególnie w przypadku hybryd. Cenę hybrydowego Aurisa winduje w dużym stopniu standardowe wyposażenie, co jest dla mnie kompletnie nie zrozumiałe. Skoro chce kupić hybrydę, po to by zaoszczędzić, to raczej nie koniecznie potrzebuje tony elektro-śmieci na wyposażeniu, wolałbym sam zdecydować co mi potrzebne. Uboższa, ale bardziej atrakcyjna cenowo wersja mogłaby zwiększyć konkurencyjność modelu.
Dodano: 9 lat temu
Do autre2003:
Toyota podobnie jak Opel ma dość specyficzną politykę cenową... Astrę IV wycenili mi za chorą kwotę [boshe].
Dodano: 9 lat temu
Do FranzMaurer: Też rozważałem smart plan licząc, że UE nie zaakceptuje ustawy o VAT w obecnym kształcie.
Choć i tak Auris kombi z hybrydą wychodził drogo, ale gdyby był Yaris w kombi to pewnie bym się zdecydował. Cena Yarisa jest dla mnie do zaakceptowania, ale jest dla mnie za mały, natomiast Auris wychodzi sporo drożej i tego już nie jest wstanie zrekompensować w żaden sposób niskie spalanie.
Dodano: 9 lat temu
Do autre2003:
Rozważałem smart plan czy wynajem długoterminowy, ale jak dla mnie to za wysokie miesięczne progi kosztowe + z reguły ograniczenia na rocznym przebiegu, które nijak pasują do moich ;).
Dodano: 9 lat temu
Do FranzMaurer: Tu było pół godziny na 1100 km w zamian za około 2-3 litry więcej na każde 100 km czyli około 20-30 litrów więcej na całej trasie, to jak dla mnie jednak dużo, ale masz racje każdy liczy wg. siebie ;). Tylko, że dla mnie dochodziło jeszcze znacznie większe zmęczenie, jazda w takim tempie wymagała znacznie większej koncentracji.
Natomiast co do kwoty 2,5 tys. rocznie za sam serwis to oczywiście nie dużo, no ale jak policzyć wszystkie pozostałe koszty to już tak kolorowo nie jest.
Trochę statystykę mogłyby poprawić preferencje podatkowe, no ale u Nas to raczej marna szansa.
Patrząc w ten sposób to najlepiej wychodzi skorzystanie ze smart planu, bo w przeciągu 4 lat masz gwarancje, że nie wydasz nawet złotówki na serwis, tylko co z tego jak reszta kosztów niska nie jest i jeszcze VAT-u odliczyć nie można.
Dodano: 9 lat temu
Do babciaela:
Bardzo dziękuję i na to liczę :).
Dodano: 9 lat temu
Do autre2003:
Nie przeczę, że diesel będzie oszczędniejszy, ale nie uważam też, że będą to jakieś niesamowite wartości. Tymbardziej, że ostatnio i obecnie różnica w cenie PB i ON nie jest tak znacząca jak kiedyś. Nie kupowałem też turbobenzyny z nastawieniem na ekonomiczną jazdę - zależało mi głównie na rozsądnych kosztach serwisu, małej awaryjności i sensownym spalaniu w stosunku do mocy i gabarytów auta w czasie 4 do 5 lat użytkowania. Bravo spełnia te wszystkie warunki, stąd moje twierdzenie, że koszty są na akceptowalnym poziomie.

Pół godziny to dla mnie jest już niezła oszczędność czasowa na moich trasach rzędu 500 czy 600 km, ale każdy liczy i ceni swój czas wg. własnych kryteriów.

Przy nowym aucie za 5 lat i 200 tys przebiegu wydałem na serwis niecałe 13 klocków (Czerwony), co daje jakieś 2500 rocznie. Uważam to za całkiem sensowny wynik przy powyższym kilometrażu. Dlatego nadal jestem zwolennikiem nowych aut.

Państwo mamy jakie mamy i osobiście przyzwyczaiłem się już, że jak sam nie zadbam o swoją Rodzinę i siebie, to nie mam co oczekiwać, że zrobi to za mnie państwo. Minimum, które mi zapewnia, czyli dostęp do lekarza rodzinnego czy szpitala w razie wypadku, wystarcza mi i na tym samym poziomie staram się płacić podatki ;).
Dodano: 9 lat temu
Do FranzMaurer: Przy prędkościach autostradowych akurat lepiej radzą sobie mocniejsze jednostki. 90 konny diesel w kompakcie przy większych prędkościach spali więcej niż 120 czy 150 konny. Mój Focus przy takich prędkościach spala więcej (ok 6,5 lita na 100) niż spalała 110 konna Octavia (nie przekraczając 160 mieściła się w 6 litrach) czy 110 (po czipie 130 konne) Rio, które nawet w zestawie 2+2 plus pełny bagażnik i prędkości 150-160 km/h z przyspieszaniem do 180 km/h podczas wyprzedzania nie przekraczało nigdy 5,5 litra na 100 km. Spalanie na poziomie Twojego Bravo to ja odnotowywałem przy prędkościach autostradowych w 116 konnym Vito, ale tu jednak dochodzi sporo wyższa masa i wyższy opór powietrza. 11 litrów spalał mi 160 konny 3 litrowy HDI w Boxerze na autostradzie, ale tu masa auta i opór powietrze to już zupełnie inna liga.
Co do Audi to była wersja 180 km po czipie i było to auto mojego szefa, którym jeździłem jedynie na trasie Łódź-Amsterdam, gdzie większość trasy to jednak była autostrada. Po krajówkach jechało się około 200 km, reszta to autostrada większość w DE i średnie spalanie wynosiło w granicach 8-9 L/100 km co było znacznie wyższy wynikiem niż w Octavii 1.9 TDI czy Partnerze 1.6 HDI a oszczędność czasowa niewielka bo średnio w granicach 30 minut.
Focus jest za to oszczędniejszy w mieście i na krajówkach tu Octavia czy Rio spalały więcej. A ponieważ ja jeżdżę mało po autostradach to wychodzi mnie lepiej, choć oczywiście o koszcie całkowitym zadecyduje zapewne koszt całościowy wraz z serwisem. Tyle, że w przypadku Focusa utrata wartości będzie znacznie niższa kwotowo niż w przypadku Rio, więc na pewno wyjdzie tanie.
PS. Znam Twoje podejście do utraty wartości, mnie też wiele osób mówi, że przecież mój samochód zarabia na siebie, a naprawy przecież rozliczam za chemię lub usługi, więc nie powinienem tak tego liczyć.
No ale prawda jest taka, że jak wydam na naprawy 1000 zł rocznie to jednak w portfelu zostaje inna kwota niż jak wydam 10 tys., bo chemii czy usług sprzedam tyle samo.
Jak chce kupić droższy samochód to też muszę na czymś przyoszczędzić, bo przecież nikt nie zapłaci mi więcej za moją pracę więcej jak będę jeździł droższym autem.
A co do ZUS-u jak zwał tak zwał jedni nazywają to ubezpieczeniem inni podatkiem a jeszcze inni haraczem.
Ja to widzę tak, że moje dochody przed opodatkowaniem i opłaceniem ZUS są znacznie bardziej zbliżone do dochodów moich znajomych prowadzących firmy na wyspach. Po odprowadzeniu wszystkich obowiązkowych danin różnica się jednak znacznie zwiększa. W dodatku oni wiedzą za co płacą i jak im się przydarzy nieszczęście to państwo im się za te daniny odwdzięczy i nie pozwoli im ani ich rodziną przymierać głodem czy wylądować na bruku, nie zabraknie im na leki itd., więc oni nie dość że płacą mniej to wiedzą za co. A moje państwo nie dość, że zabiera więcej, to w razie nieszczęścia będzie mnie i moją rodzinę miało tam gdzie słońce nie dochodzi.
Dodano: 9 lat temu
Do michal3281:
Dlatego m.in. właśnie diesel nie należy do moich faworytów...:)
Dodano: 9 lat temu
Do FranzMaurer: Ostatnio jeździłem dużo dieslem, Audi A4 B6 TDI i koszty napraw mnie załamywały, jak wydajesz więcej miesięcznie to nie boli to tak jak raz na rok czy dwa ale porządnie :)
Dodano: 9 lat temu
Do humvee5:
A bardzo proszę [bigok].

Mgła ostatnio to moja wierna towarzyszka podróży...;)
Dodano: 9 lat temu
Do michal3281:
Nie wiem jak to policzyłeś, ale zakładam, że masz rację :). Może kiedyś skuszę się na diesla...
Dodano: 9 lat temu
Do autre2003:
Trudno mi polemizować z wieloletnim użytkownikiem diesla, bo sam jestem tylko kilkuletnim, ale ciągle powtarzam, że jazda po naszych autostradach zgodnie z obowiązującymi limitami nie ma nic wspólnego z oszczędzaniem. Nie sprawdziłem tego empirycznie, ale trudno mi uwierzyć, że takie samo Bravo w dieslu 120 KM w tych samych warunkach i z tymi sami prędkościami będzie palić 5 czy 6 litrów ropy. Zwykła benzyna 100 KM (i30) i lżejsza o ponad 200 kg paliła w podobnych warunkach litr do półtora mniej, więc nie uważam aby moje turbo było aż tak paliwożerne.
O utracie wartości już kiedyś rozmawialiśmy i wiesz, że mój stosunek do niej jest dość ambiwalentny.

Testy są robione obecnie praktycznie w laboratoryjnych warunkach i coraz mniej mają wspólnego z rzeczywistością drogową. Nie wiem jak jeździło to A4 Avant, o którym wspominasz, ale wycierając się Bravo po DK albo DW bez większego wysiłku można zejść poniżej 7 litrów - co widać w statystykach Czerwonego. Osobiście uważam, że postęp technologiczny nastąpił, ale wszystko zależy gdzie i jak jeździsz.

M.in. ze względu na serwis i koszty z nim związane zdecydowałem się na kolejnego Fiata. Co by nie mówić ASO trafiło mi się jak ślepej kurze ziarno ;).

ZUSu nie mieszajmy do podatków, bo to całkiem oddzielna działka :). Ale zgadzam się, że system ciągle kuleje i widoków na poprawę jak na razie też nie widzę.

O Vacie pisałem już niżej do Marcina i podzielam Twoją opinię na ten temat [up].
Dodano: 9 lat temu
Do FranzMaurer: A to dziękuję [up]. Myślałem, że tylko do stania (pod chmurą) został kupiony [wacek]. Dziś byłaby trasa [food], ale trochę wymuszona - na mgłę się jednak nie pisałem [nono] i w końcu nie jadym nigdzie [down]
Dodano: 9 lat temu
Do FranzMaurer: Przy Twoim przebiegu litr oszczednosci to ponad 2800 PLN a dwa litry to ponad 5500, po maksymalnie 4 latach wyzszy koszt zakupu sie zwraca. Patrzac znowu na ceny napraw diesla i jak wspomniales jakosci paliwa tez wybralbym benzyne.
Dodano: 9 lat temu
Mnie jako wieloletniemu użytkownikowi diesli koszty wydają się jednak niezbyt niskie, szczególnie biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość przebiegu to trasy.
Gdyby do tego dodać utratę wartości to już w ogóle robi się nieciekawa kwota, ale jak ktoś chce mieć nowe auto to faktycznie trudno teraz wybrać.
Diesel niesie ryzyko wysokich wydatków(choć wielu osobom sprawdza się w przypadku przebiegu jedynie w trasach, ale ryzyko jednak jest i to niemałe), hybrydy drogie i nie zapewniają zbyt dużych oszczędności w trasie, a turbo-benzyny oszczędne tylko w cyklach testowych.
I na Twoim przykładzie widać też, że downsizing sprawdza się jedynie w testach.
Spalanie realne na poziomie 1.8 T czyli konstrukcji z lat 90' zamontowanego w Audi A4 Avant trudno uznać za jakiś ogromny postęp technologiczny.
Dobrze chociaż, że w przeciwieństwie do wielu innych nowych konstrukcji nie stwarza zbyt wielu problemów poza awarią sprzęgła, która nie powinna faktycznie mieć miejsca, na szczęście nie unieruchomiła auta w trasie.
Kolejną zaletą jest podejście serwisu, że wymienili bez gadania nie próbując Ci wmawiać Twojej winy jak robi się to coraz częściej w coraz większej ilości koncernów.
A co do progów podatkowych, o których pisałeś z Marcinem to faktycznie w teorii wygląda to dobrze, ale jak wziąć pod uwagę kwoty wolne od podatku i ewenement na skalę światową w postaci ZUS to wygląda to niestety tak jak opisał Marcin, czyli niezbyt korzystnie dla nas.
Najgorsze jest to, że za nasze wysokie podatki niewiele otrzymujemy od państwa w zamian w przeciwieństwie do pozostałych Europejczyków.
Zagmatwanie systemu podatkowego,możliwość różnej interpretacji w zależności od miejsca i brak możliwości odliczania VAT od paliwa i zakupu auta to z mojego punktu widzenia kolejny polski fenomen podatkowy stawiający nas daleko w tyle za krajami cywilizowanymi.
Dodano: 9 lat temu
Do MarcinGP:
A co niech mają
Dodano: 9 lat temu
Szacunek za imponujący przebieg [puchar]. Po chorobach wieku dziecięcego życzę bezawaryjności [papa]
Dodano: 9 lat temu
Do kstilger:
Ok :).
Dodano: 9 lat temu
NB to daleko dość:) daj znać jak będziesz pod Pragę się wybierał;)
Dodano: 9 lat temu
Do kstilger:
Cały czas mam to na uwadze :). 28/29 będę w CZ, ale znów 28 będę późno (22) w Novym Borze, a 29 mam dość napięty grafik...:P
Dodano: 9 lat temu
Do MarcinGP:
Ba...:)
Dodano: 9 lat temu
no to w końcu mnie odwiedź:) to tylko parę km dalej niż ostatnie wyjazdy:)
Dodano: 9 lat temu
Do rekord5: A ja oczekuję [up]
Dodano: 9 lat temu
Do MarcinGP: Przyjmuję zaproszenie i z góry dziękuję.
Dodano: 9 lat temu
Do rekord5: Jakby coś to zapraszam na kawę i ciacho!
Dodano: 9 lat temu
Do MarcinGP: Trzeba będzie jechać do stolicy w celach rekreacyjnych,a przy okazji załatwić jakieś sprawy,tylko oby nie medyczne.
Dodano: 9 lat temu
Do rekord5: Nic się na to nie poradzi...

Jeszcze będzie okazja do spotkania [up]
Dodano: 9 lat temu
Do MarcinGP: Teraz mam wyjazdy jedynie z tym starszym panem na Wolę raz na pół roku,problem w tym że za szybko załatwia sprawę i nie ma czasu na jeżdżenie po mieście.Na Marszałkowską już nie będę jeżdził bo ojciec tego dziecka,a wcześniej mąż tej młodej dziewczyny poddał się i odszedł z własnej woli.
Ps.Moi chłopcy teraz nie płaczą ale kiedyś też byli mali.
Najnowsze blogi
Dodano: 2 dni temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
2 komentarze
Dodano: 2 dni temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
4 komentarze
Dodano: 9 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
57 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl