Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Fiat Brava Bravka » Drugi wpis







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Fiat Brava
GDA
Wcześniej jeździł: Opel Vectra, Fiat Brava Bravka
  • przebieg 188 000 km
  • rocznik 1999
  • kupione używane w 2000
  • silnik 1.2 16V 80
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 1029 razy
Data wydarzenia: 10.02.2012
Drugi wpis
Kategoria: zmiany w aucie
Drugi wpis...
.
.
.
.
.
.
.
Się doczekaliście! :)
Tym razem będzie jednak co do poczytania!
Postaram się aby na początku ciekawie więc napisze jaki to mam wspaniały samochód. W przyszłych dziennikach będę już tylko marudzić o awariach :-P

...cóż trzeba jakoś zacząć?

Ehh... w pierwszym wpisie aż chciało by się napisać coś w stylu "Dziś wyjechałem nową Bravą z salonu". Niestety nie ma tak dobrze. Bravka ma już swoje lata a ja zaczynam dziennik mając nadzieje, że w połowie jej życia. Tu pozazdrościć np: Bravie "Paździoch" - 345tysi! (wow!)
Tak więc w telegraficznym skrócie i na dobry początek napiszę co się z nią wydarzyło od nowości do dziś.

Bravka, to "rodzinne cudo", kupione w 2000r, które odziedziczyłem w drugiej połowie jej życia. Choć i w początkowym czasie miałem bliską styczność z tym samochodem, szczególnie podkreślając mój wpływ na zakup. W ówczesnych czasach zastanawialiśmy się nad Renault Megane I, Golfem, Carismą, hmmm... niby ok, ale szału nie było (widział ktoś ostatnio Carismę?). Przy okazji odwiedziłem salon Fiata, no i cóż - to była prawie jak "miłość od pierwszego wejrzenia" (dodatkowo poparta upustem na rocznik 99 i radiem w standardzie ;) ). No ale tyle o początkach. Dziś Bravka ma 13lat i w międzyczasie wiele przeżyła. Z ciekawszych rzeczy, była między innymi:
1. powieszona
2. utopiona
3. uczyłem ją latać
4. biłem rekordy prędkości
5. dorobiono jej ogon.
(Wyjaśnienia poniżej :)

Ponadto mógłbym powiedzieć, że samochód idealny - sam się nie psuje! Wszystkie awarie jakie doświadczyłem były spowodowane nieostrożną jazdą po dziurach lub... naprawami! (tak jak u lekarza - bierzesz lek na coś popsuje ci coś innego)

Główne awarie to:
A. zawieszenie - sam psuję jeżdżąc po polskich drogach
B. tłumik - psują ci którzy sypią na ulice sól zamiast piasku
C. plastiki - ja jeden resztę popsuli w ASO
D. silnik krokowy - jedyna rzecz która się sama popsuła. Pewnie dlatego że była firmy BOSCH a nie fiat ;)

Robię przynajmniej raz w roku przegląd (plus przymusowy) i naprawy oraz wymiany płynów. Poza tym nasłuchuje co tam nowego stuka ("na słuch" da się przewidzieć 50% zużycia części ;) ). Już nie szaleję jak dawniej, tylko prowadzę "z uczuciem" mając nadzieję że jeszcze sporo mi posłuży.

Koniec!
Reszta wpisu dla wytrwałych czytelników ;)




Szczegóły dotyczące awarii.
Ad. A. Zawieszenie to regularna coroczna wymiana łączników stabilizatora, albo całego wahacza. Najczęściej oba przednie. Regularnie co roku. Coś za często. I kupa kasy za to idzie. Myślę, że poświęcę temu oddzielny wpis.

Ad. B. Tłumik - jak pisałem pierwszy zardzewiał i odpadł. Coś po 6 latach. Dałem zamontować nowy, jeszcze w ASO (wrrr!). Od tego czasu często byle kamieniem zahaczałem o łącznik i (już nie w ASO) wymieniałem go chyba z 5 razy. Popsuły sie też izolatory termiczne. Przy kolejnej wymianie (2010 na nie oryginalny) zaznajomiony już mechanik skrócił łączenie pod sondą lambda. Od tej pory Bravie żaden teren nie groźny :)

Ad. C. Plastiki. Przyznam się, że jeden sam zepsułem. Pękł gdy się zaparłem łokciem na drzwiach. Ale pozostałe?...

Historia 1. Brava przeżyła dwa zalania. To drugie to efekt wjechania dużą prędkością w zdradziecką kałużę po oberwaniu chmury. Fontanna taka, że cały silnik mokry. Padł jedyny system elektryczny który mógł paść - czyli autoalarm ;) Rozłączył zabezpieczenie pompy (czego nie byłem świadomy) i silnik nie odpalił. Dałem zaciągnąć do ASO (ale kiedyś byłem naiwny), gdzie rozłączyli blokadę przy okazji łamiąc listwę progową. Oczywiście pękła sama, bo one tak mają :->

Historia 2. Przykrym zrządzeniem losu (o którym może kiedyś opowiem) złodzieje ukradli kluczyki do samochodu. Dałem w ASO (naiwniak! :( )wymienić zamki. Zrobili, ale nieszczelnie i nie wszystkie otwierały się centralnym. Dałem do poprawy - to stwierdzili że wymienili tylko wkładkę, a to że zamek nie działa to zupełnie inna rzecz "się" popsuła. Przy okazji oględzin i zdejmowania okładziny drzwi wyrwali kable do sterowania oknami. Całe przyciski do wymiany. Do nieszczelnych zamków dostała się woda i zardzewiał zamek od bagażnika i układ centralny od kierowcy. Poprawiłem przy okazji wymiany klamek (uwaga! parciejące klamki się nie popsuły tylko brzydko wyglądały ;) ). Teraz zamek kierowcy częściowo współpracuje z centralnym. Jak będzie okazja na szrocie to wymienię cały.

Ad. D. Silnik krokowy to najdroższa popsuta część w Bravie. Jest zintegrowany z elektroniką, dlatego wymienia się cały BOSCHowski za 600zł zamiast małego silniczka za 50zł. W sumie najbardziej irytujące było nie trzymanie obrotów biegu jałowego. W sumie silniczek działał nawet jak był popsuty, ale zdarzało się, że padał "na światłach", powodował błędy na badaniu komputerowym i bałem się, że będzie miało to wpływ na żywotność silnika.




Szczegóły dotyczące przygód.

Ad. 1 Pewnej zimy (ok 50kkm) brnąłem śniegiem po zdradliwym terenie. W pewnym momencie zapadło się pod ciężarem samochodu ok 30-centymetrowe, betonowe umocnienie drogi i część samochodu zawisła na krawędzi trzymając samochód tuż za przednimi kołami. Brakowało w okolicy ciągnika. Na szczęście udało się wydostać za pomocą lewarka i podkładania resztek betonowego umocnienia. 3 godziny zabawy i w efekcie pogięcie progów podwozia oraz tłumika. Dziś te miejsca rdzewieją trochę bardziej niż inne.

Ad. 2. Jedna z dłuższych wypraw Bravy (ok 75kkm). Dojechała aż za granice Hiszpanii. Tam wciąż są piękne górskie serpentyny o 6m szerokości gdzie z jednej strony masz ostre skalne krawędzie a z drugiej przepaść do morza Śródziemnego :) Co 10-20km góra odsuwa się od morza i można tam zastać małe urocze miasteczko. Zastanawiałem się czemu nie mają tam krat na studzienkach kanalizacyjnych przy krawężnikach, tylko olbrzymią dziurę wielkości walizki? O skuteczności tego rozwiązania przekonałem się gdy spadł deszcz. Padało tylko 20min a ja akurat kończyłem serpentynkę i wjeżdżałem do miasteczka. Ulice wiodące w górę momentalnie zamieniły się w rwące potoki. Jechałem w korku a chwilę potem wszystkie samochody gdzieś zniknęły! Wody przybywało; byłem w szok; wpadłem na pomysł jazdy po chodniku (bo wyżej); wody było tak do 1/3 drzwi. Czasem chlupnęła fala aż na wysokość szyby. Wydawało mi się, że zaraz naleje się do kabiny - ale to chyba filmowa fikcja (np: z Góry Dantego); albo powinno być wody po okna? (albo powiedzmy sobie szczerze - Brava to zajebisty samochód i ma zajebiste uszczelki ;) ). Także brnąłem powoli pchany bocznym prądem wody; potykając się o nierówności chodnika; dotarłem aż pod motel. Wysiadłem przez bagażnik; woda do pół łydy. Chwilę potem wody ustąpiły prawie momentalnie po zakończeniu deszczu. Po prostu owe studzienki śorbnęły te rwące potoki. Zdążyłem skoczyć do pokoju po aparat i strzeliłem fotkę końcówki tego potopu (gdzieś mam w rodzinnym albumie; jak znajdę to może zeskanuję i pokażę niedowiarkom). Momentalnie wszystko wyschło pozostawiając sporo błota na ulicy i na karoserii Bravy. Nagle tez znikąd wróciły na ulice wszystkie samochody. (ciekawe gdzie się schowały? ;) ) Pomyślałem że to koniec z Fiatem. No, ale przecież udało się w tej powodzi dotrzeć aż pod motel!? Rezultat - trudno powiedzieć. Spodziewałem się jakiejś globalnej awarii elektryki, a tu nic ;) Prawie amfibia! :-D

Ad.3. Definicja "latania samochodu" - to odstęp czasu w trakcie jazdy w którym wszystkie 4 koła samochodu znajdują się w powietrzu i nie dotykają drogi. Można to również nazwać skokiem! Wiadomo jakie mamy polskie drogi, ale nie spodziewałbym się że można skoczyć przy prędkości ok 100km/h. Tak! można. Nie była to dziura tylko nagłe obniżenie drogi. Brava przeleciała może z 5m, ale lądowanie odczułem jako twarde uderzenie. Efektem było poluzowanie układu kierowniczego i uszkodzenie amortyzatora. Trochę później awaria tłumika (o czym powyżej i poniżej).

Ad.4. Tu krótko. Ok 75kkm Zachodnie Niemcy. Piękna 3 pasmowa autostrada. Lekko w dół (może z wiatrem?). Bravka wyciągnęła 205km/h!!!. (przypomnę: 1.2l/82KM tylko :) ) Utrzymana na dystansie ok 10km! Nic się nie popsuło, nic nie zatarło, nic nie przegrzało. To niestety piękna przeszłość. Dziś co najwyżej 155km/h na 15"-175/65 lub 175km/h na 14"-165/65. Btw: Licznik pokazuje mi 5km/h więcej niż nawigacja.

Ad.5. 120kkm Bravie odpadł tłumik (ostatni segment). Matka nieświadomie ciągnęła go z kilometr za sobą siejąc iskry i strach wśród innych uczestników ruchu. Wymiana tłumika w sumie nic szczególnego. Ale jazda po nowy tłumik - rewelacyjna. Pomijając hałas Bravka bez tłumika ma dużo większe osiągi! Ale nie po to pisze by zachwalać. Wymiana tłumika na nowy oryginalny spowodowała późniejsze problemy. Byle polna droga potrafiła uszkodzić przednią część tłumika w tym łącznik elastyczny. Umieszczono go w standardowe łączniki ale zastanawiam się czy cała konstrukcja w jakiś sposób nie opadła?

Dziękuję za uwagę.
Wszelkie komentarze mile widziane :)
Ostatnia aktualizacja: 10.02.2012 18:41:39
Dodano: 12 lat temu
Tak jak pisałem w treści następne wpisy będą już konkretniejsze i na tematy bardziej przyziemne, czyli to co się popsuło co tam stuka i nie trzyma itp.
Ale dobrze było tak powspominać nowość samochodu :)
Dodano: 12 lat temu
do Egontar: Dzięki, chociaż wyszło przypadkiem ;)
Dodano: 12 lat temu
Wkońcu poszedłeś na maxa. W pierwszym 2 słowa a w drugim chyba grubo ponad 1000 słów. Szok.
Trzymaj tak dalej, choć na przyszłość mimo wszystko ciut krucej na i jakieś foto mile widziane;) pozdro
Dodano: 12 lat temu
więc tak jak zobaczyłem tytuł "Drugi wpis" ręka mnie zadrżała wejść czy nie wejść a tu [totalszok] widzę chłopie że lecisz ze skrajności w skrajność, w porównaniu do "Pierwszego wpisu" ten to prawdziwa trylogia i to w sześciu tomach wydana
nie no pełna rehabilitacja [up] wpis bardzo fajny, choć nie lubię takich długich [jak wielu tu na aWc ;)] to przeczytałem do końca [up]
Dodano: 12 lat temu
Zajebisty wpis[up] oby więcej takich[up] [papa]
Dodano: 12 lat temu
nie no kolega przyszalał. Aż miło się czyta :-)
Dodano: 12 lat temu
Do V-Power: chłopak się rozkręcil
Pozstarał i napisał dobry referat
Dodano: 12 lat temu
Jestem pod wrażeniem, choć jak zobaczyłem tytuł to zwątpiłem
Dodano: 12 lat temu
ja piernicze aż tyle literek! szok
Dodano: 12 lat temu
Do feodor: a jak mam to rozumieć??
Dodano: 12 lat temu
Dobry z ciebie psycholog! Pierwszy wpis dla draki, ale taki który wzbudził zainteresowanie do tego stopnia, że został dziennikiem dnia. Drugi czyli ten który z przyjemnością przeczytałem i chyba każdy z ciekawością go przeczytał to tak na pobudzenie apetytu. A apetyt rośnie w miarę jedzenia. WwFox-ie dobra robota. Chyba się wkupiłeś skoro sajeks-owi się podobało ;)
Dodano: 12 lat temu
ja pierdziele ales sie nakrecil
Dodano: 12 lat temu
Brawo i oby tak dalej.
Dodano: 12 lat temu
Takie wpisy czyta się z przyjemnością. :)
Widać, że wyciągnąłeś bardzo dobrą nauczkę z naszych uwag. ;)
Oby tak dalej! [up]
Dodano: 12 lat temu
Wpis bardzo ciekawy. Możesz liczyć na wytrwałych czytelników - i na nagrodę za wpis [puchar] - tym razem - najdłuższy! Witam i życzę miłej zabawy.
Dodano: 12 lat temu
O i to mi się podoba, teraz wpis ma jakiś sens i poziom;) witamy w awc i życzymy dalszych sukcesów (napisałem to bez ironii)
Co do auta to 13 lat temu i mi się podobało, teraz to zwykły car za dwie wypłaty, który jest tani w utrzymaniu:) choć do tej pory Bravo i Brava to ładne auta.
Pozdrawiam.
Dodano: 12 lat temu
Do sajeks: Przeciez podzielil wpis na dla takich jak Ty, i dla wytrwalych. :)
Dodano: 12 lat temu
poeta czy co:D?
Dodano: 12 lat temu
Do DaViNci: ja mu 6 fuknąłem!!! dopry wpis dał!!!
Dodano: 12 lat temu
Do sajeks: I jakby za ten dziennik byłby DD to byłoby ok [zlosnik]
Dodano: 12 lat temu
Do DaViNci: tak czy inaczej koleś się postarał
Dodano: 12 lat temu
Do sajeks: Lepiej tak niż "pierwszy wpis" [zlosnik]
Dodano: 12 lat temu
Wow, jestem pod wrażeniem wpisu.

Bardzo dobra rekompensata za poprzedni :)
Dodano: 12 lat temu
Chłopie... Kto to będzie czytał walisz ze skrajności na skrajność Ale brawo za starania!!!:)
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
30 komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez jaremo
Zaszalałem i w listopadzie założyłem folie ppf na całe auto, minęło pół roku i autko wygląda jak nowe, sami oceńcie. Dodam że jest na kołach i felgach zimowych.
10 komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez darek-k
zdarzenie z dnia 8.05.2024 miejscowość Zawiercie ul.. ford jadąc nie zauważył stojących zaparkowanych samochodów, w skutek czego uderzył w tył citroen c5 a citroen siłą domina uderzył ...
11 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl