Wpis w blogu auta
Hyundai Galloper
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 7900 razy
Data wydarzenia: 15.01.2014
Awaria dmuchawy nagrzewnicy.
Kategoria: awaria
Podejrzenie padło na regulator obrotów znajdujący się w obudowie dmuchawy. Po wyjęciu go, diagnoza okazała się trafiona w 100% procentach.
Naprawa polegała na usunięciu przepalonego drutu oporowego i zastąpieniu go dwoma rezystorami ceramicznymi o parametrach 5W/1 Ohm połączonymi szeregowo. Daje to łącznie 10W/2 Ohm. Mniejsza moc poniżej 10W może spowodować szybkie przepalenie rezystora. Dlaczego dwa po 5W, a nie jeden 10W? Bo wbrew pozorom dwa zajmują mniej miejsca niż jeden 10W, który jest długi i może się nie zmieścić w obudowie.
Rezystory wydzielają dużo ciepła dlatego umieszczone są w obudowie dmuchawy. Podczas sprawdzania poprawności naprawy nie należy tego robić dłużej niż kilkanaście sekund poza obudową, ponieważ można spalić nowe rezystory i poparzyć się.
Wartości dla poszczególnych biegów wynoszą w przybliżeniu:
bieg I - 1,8/2 Ohm
bieg II - 1,2 Ohm
bieg III - 0,6/0,8 Ohm
Czas naprawy: 15 minut
Koszt naprawy 3 zł.
Można kupić używany regulator za ok. 100/140 zł ale czas żywotności może być też krótki. Można wymienić w serwisie lub u elektryka za ok. 250 zł.
Problem ten występuje w większości aut w których zmiana prędkości obrotowej dmuchawy regulowana jest skokowo.
Ostatnia aktualizacja: 16.01.2014 10:24:26
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
31
komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez jaremo
Zaszalałem i w listopadzie założyłem folie ppf na całe auto, minęło pół roku i autko wygląda jak nowe, sami oceńcie. Dodam że jest na kołach i felgach zimowych.
10
komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez darek-k
zdarzenie z dnia 8.05.2024
miejscowość Zawiercie
ul..
ford jadąc nie zauważył stojących zaparkowanych samochodów, w skutek czego uderzył w tył citroen c5 a citroen siłą domina uderzył ...
11
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Bezpiecznik termiczny ( to nie termistor), rozłączy po osiągnięciu zadanej temperatury.
Termistor to rezystor, którego opór zależy od temperatury.
Ja zastosowałem do naprawy rezystory ceramiczne, one też wydzielają ciepło odbierając sporo mocy.
Jak widać na zdjęciu nie zostawiłem wolnej przestrzeni pomiędzy rezystorami wychodząc z założenia że boczny kierunek przepływu powietrza może spowodować nadmierne grzanie rezystora będącego "w cieniu" pierwszego. W ten sposób nadmierne ciepło zostanie odebrane przez chłodniejszy. Ale nie musi to być prawda
To chyba nie jest rezystor termiczny; grzeje się, bo jest duży prąd i spadek napięcia na nim.
Rezystor termiczny to .... ??
termistor czy bezpiecznik termiczny?
ps. Jest EDIT!