Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Wanted_X » O usprawnianiu pracy reduktora LPG słów kilka







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika Wanted_X
GA
Wcześniej jeździł: Fiat Seicento
Dodano: 11 lat temu
Blog odwiedzono 4134 razy
Data wydarzenia: 16.01.2013
O usprawnianiu pracy reduktora LPG słów kilka
Kategoria: inne
Czołem ludziom za kółkiem.
Na wstępie zaznaczam, ze intencja mojej modyfikacji, nie bylo oszczedzanie kieliszka paliwa oraz obnizanie kosztow i tak taniej jazdy na LPG.
Zalezalo mi na stworzeniu w jak najkrotszym czasie jak najlepszych warunkow pracy reduktora, by wydluzyc jego bezawaryjna eksploatacje.
Zaczelo sie juz gdy jezdzilem Sierra z LPG, wtedy bylo trudniej bo auto to ma gaznik, wiec regulacja i zapewnienie odpowiedniej mieszanki bylo o wiele trudniejsze niz w obecnie ujezdzamy Seicento z monowtryskiem.
sprawa rozbija sie o temperature plynu chlodzacego przeplywajacego przez ów reduktor.
W wersji 1.0 dokonalem modyfikacji samego reduktora (tak wiem homologacja,bezpieczenstwo ale to bylo 12 lat temu i nie myslalem wtedy o takich pierdolach :) )
Modyfikacja ta, polegala na wywiercenie w reduktorze (w komorze przeplywu plynu chlodzacego) dwoch otworow, nagwintowaniu ich i wkreceniu tam swiec zarowych.
Podlaczanoe byly one szeregowo, z dodatkowymi opornikami celem ograniczenia pradu, po to by nie nabieraly swej pelnej mocy grzewczej (plyn moglby ulegac spalaniu na powierzchni grzewczej swiec). Nie myslalem wtedy o zadnej kontroli temperatury, swiece grzaly do momentu osiagniecia przez silnik temperatury pracy.
W wersji 2.0, zamontowanej obecnie w Seicento, wykorzystalem gotowy modul montowany w autach koncernow VAG czy PSA z silnikiem TD, przed nagrzewnica (krociec aluminiowy z 3 swiecami zarowymi).
Zamontowalem to ustrojstwo na wezu doprowadzajacym plyn do reduktora. Kazda ze swiec podlaczona jest osobno do ukladu sterujacego.
Uruchomienie ukladu nastepuje po spełnieniu trzech warunkow - obrocony kluczyk w pozycji "zaplon", napiecie w instalacji powyzej 13V (wiec gdy alternator laduje) i temperatura plynu chlodzacego ponizej ~60 stopni.
Co to daje?
Przy obecnie panujacych temperaturach (w nocy okolo -8) po porannym rozruchu reduktor jest wyczuwalnie cieply w czasie ponizej 5 minut pracy silnika. Ponadto moj patencik wplywa takze na ogolne przyspieszenie osiagniecia wlasciwej temperatury pracy silnika.
Koszty?
do 150 zlotych
Czy warto?
Moim zdaniem tak, oszczedzamy membrany reduktora, skracamy wydatnie czas osiagniecia przez tenze reduktor optymalnych warunkow pracy.
Dodano: 11 lat temu
Do Wanted_X: Nie, no zasadę działania instalacji to ja znam :)
Masz rację, wszystko zależy od sprawności układu chłodzenia. Japończyki mają chyba inne rozwiązania, bo jak napisałem-u mnie szybko się silnik rozgrzewa.
Jeśli taki patent sprawdza się u Ciebie, to tylko się cieszyć. Ja na szczęście nie potrzebuję :) Pozdro
Dodano: 11 lat temu
do rekord5 - dorzucilem zdjecie do wpisu.
do lysy i maniek - Panowie, gazownik nic nie skopal.Szybkosc nagrzewania silnika zalezy od jego sprawnosci (im wyzsza tym wolniej sie nagrzewa) oraz od sprawnosci termostatu.
Ponadto w rzeczonym Seicento mieszalnik jest umieszczony obok chlodnicy pod zderzakiem (to jedyne miejsce w komorze silnika gdzie da sie go upchnac),a ze wykonany jest z aluminium, ekspresowo oddaje cieplo. Bo musi. LPG w butli przechowywany jest stanie plynnym, przy cisnieniu rzedu 6 bar. Ropreza sie w reduktorze do stanu gazowego (cisnienie atmosferyczne). Dochodzi tutaj do zjawiska przemiany adiabatycznej (scianki reduktora podgrzewane plynem dzialaja jak oslona adiabatyczna). Bez podgrzewania, w ulamku sekundy temperatura spadnie grubo ponizej zera.
Ta energia jest caly czas pobierana z ukladu chlodzenia silnika, robiac tak naprawde dodatkowa robote termostatowi. Dlatego ten element ukladu chlodzenia w samochodach z LPG ulega awarii o wiele czesciej, bo warunki pracy zmieniaja sie gwaltownie.
Dochodzimy teraz do sedna - zadaniem ukladu jest utrzymanie optymalnych warunkow pracy reduktora (membrany,przemiana adiabatyczna) oraz termostatu.
Jedni wola wciskac tekturke za chlodnice - ja wole konkretniejsze rozwiazania.
Nie gniewajcie sie zatem, ale jesli poza zdawkowymi tekstami nie macie nic ciekawego do powiedzenia...

do wer1207 - maksymalnie 23A, regulowane plynnie w zaleznosci od temperatury
Dodano: 11 lat temu
Doskonały pomysł,pokaż jak wygląda "gotowy modul montowany w autach koncernow VAG czy PSA z silnikiem TD, przed nagrzewnica (krociec aluminiowy z 3 swiecami zarowymi)". Najlepiej będzie jak podasz namiary na coś takiego z allegro.


Dodano: 11 lat temu
Do lysy1233: dokładnie
Dodano: 11 lat temu
Patencik dobry. Spodobało mnie się.
Dodano: 11 lat temu
Po 5 minutach jazdy, to ja mam już osiągniętą właściwą temperaturę pracy silnika bez żadnych grzałek.
Dodano: 11 lat temu
Jeżeli po 5 min reduktor jest jeszcze zimny to znaczy,że gazownik żle wpiął się z wodą..
Dodano: 11 lat temu
mierzyłeś ile prądu pobiera ta grzałka?
Najnowsze blogi
Dodano: 1 dzień temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
6 komentarzy
Dodano: 1 dzień temu, przez jaremo
Zaszalałem i w listopadzie założyłem folie ppf na całe auto, minęło pół roku i autko wygląda jak nowe, sami oceńcie. Dodam że jest na kołach i felgach zimowych.
3 komentarze
Dodano: 1 dzień temu, przez darek-k
zdarzenie z dnia 8.05.2024 miejscowość Zawiercie ul.. ford jadąc nie zauważył stojących zaparkowanych samochodów, w skutek czego uderzył w tył citroen c5 a citroen siłą domina uderzył ...
4 komentarze
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl