Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy paweldejko » Niebezpieczne zmiany w UPoRD







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika paweldejko
LLB
Jeździ: Alfa Romeo 159
Wcześniej jeździł: Opel Astra
Dodano: 3 miesiące temu
Blog odwiedzono 258 razy
Data wydarzenia: 05.07.2019
Niebezpieczne zmiany w UPoRD
Kategoria: obserwacja
Rząd od października 2019 roku ma zamiar uraczyć nas zmianami w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Zmiany dotyczyć mają zachowania kierujących w sytuacji zwiększonego natężenia ruchu pojazdów, a precyzyjniej: zachowania wobec kierujących pojazdem uprzywilejowanym (korytarz ratunkowy) oraz kierujących znajdujących się na pasie nieposiadającym kontynuacji (jazda na suwak).

Trochę słabo, że w XXI wieku rząd musi na nas wymuszać zachowania które wynikać powinny z kultury, zdrowego rozsądku i inteligencji uczestników ruchu drogowego. Inną sprawą jest, czy narzucone zachowania to dobry, czy zły pomysł.

Nie komentuję „korytarza życia”, bo przepisy w tym zakresie są sensowne i jednoznaczne. Tu nie ma co interpretować. Kierujący w zależności od zajmowanego pasa będzie zobowiązany zjechać albo do prawej albo do lewej części jezdni. Dużo bardziej kontrowersyjny wydaje się pomysł związany z wprowadzeniem jazdy na suwak.
Sformalizowanie jazdy na suwak, zdaniem zwolenników pomysłu, doprowadzić ma do ucywilizowania jazdy w momencie gdy jeden pas traci kontynuację na skutek stałej organizacji ruchu lub jej chwilowej zmiany. Obecnie wygląda to tak, że kierujący z dużym wyprzedzeniem zajmują pas posiadający kontynuację, który następnie zostaje zakorkowany. Kierujący znajdujący się na pasie bez kontynuacji, w losowych momentach próbują jak najszybciej zmienić pas na właściwy, blokując tym manewrem ruch na drugim pasie. Do tego pojawiają się „szeryfy”, celowo blokujący możliwość jazdy pasem bez kontynuacji. Przy samym zwężeniu to już w ogóle festiwal cebulactwa. Kierujący na pasie z kontynuacją jadą zderzak w zderzak, by w jak największym stopniu utrudnić zmianę pasa. Zdaniem zwolenników, na obecny stan rzeczy wpływ ma fakt, że jazda na suwak nie jest zapisana w UPoRD. Czy faktycznie?

Brak definicji „jazdy na suwak” nie oznacza, że jest ona niedozwolona. Przepisy ruchu drogowego w żadnym przypadku nie zabraniają jazdy do samego końca pasem nieposiadającym kontynuacji, ani nie nakazują jak najszybszej zmiany pasa na umożliwiający dalszą jazdę. Zabronione jest natomiast „szeryfowanie” – czyli blokowanie przejazdu tym pasem (art. 90 KW). W mojej ocenie to właśnie „szeryfowanie” jest największym problemem. Na zwężce co najmniej 1 na 10 kierowców trafi się normalny i zrobi przestrzeń do zmiany pasa. Co ma się zmienić?

Wbrew nadziejom optymistów nic dobrego nie zaplanowano. W UPoRD nadal nie będzie definicji jazdy na suwak, nie będzie też nakazu takiego pokonywania zwężeń. Kierowca jednak będzie zobowiązany dojeżdżając do zwężki, wpuścić przed siebie jednego kierującego z pasa nieposiadającego kontynuacji. Treść proponowanych zmian wygląda następująco:

4a. W przypadku, gdy nie istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy pasem ruchu na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy z powodu wystąpienia utrudnienia na tym pasie lub zanikania tego pasa, kierujący pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia utrudnienia lub miejscem zanikania pasa, umożliwić kierującemu pojazdem znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa na sąsiedni po którym istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy. Manewr zmiany pasa ruchu powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny.

Co budzi moje zastrzeżenia?
Po 1. Użycie terminu „bezpośrednio” który nie jest zdefiniowany w UPoRD. Bezpośrednio, w definicji PWN oznacza „bardzo blisko”. A bardzo blisko to może być metr, 10 metrów, a nawet 100 metrów – w zależności od przyjętej skali. Może dochodzić do sytuacji w której kierujący będzie chciał zmienić pas w odległości 50 metrów od zwężenia i korzystając z nowych przepisów, robić to z pierwszeństwem względem pojazdu poruszającego się tym pasem. W zależności od tego kto prowadził pojazd, winny będzie albo zmieniający pas, albo ten który mu nie ustąpił. Wszystko pozostaje w interpretacji sądu lub naszych dzielnych stróży prawa. Warto zwrócić uwagę, że przepis nie zawiera wyrażenia „ustąpić pierwszeństwa”, tylko „umożliwić zmianę”. Czyli dokładnie tak samo jak w przypadku pojazdów uprzywilejowanych lub autobusów komunikacji miejskiej. Jak to działa w praktyce, to chyba wszyscy wiemy. Moim zdaniem konieczne jest zastąpienie fragmentu:

bezpośrednio przed miejscem wystąpienia utrudnienia lub miejscem zanikania pasa, umożliwić kierującemu pojazdem znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa na sąsiedni po którym istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy.

Fragmentem:

umożliwić kierującemu pojazdem, który ze względu na zanik pasa lub wystąpienie utrudnienia nie ma możliwości dalszej kontynuacji jazdy tym pasem, zmianę pasa na sąsiedni po którym istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy w tym samym kierunku.

Wtedy przepis jest bardziej jednoznaczny. Jeśli była możliwość kontynuacji jazdy w danym kierunku, to nie ma konieczności ustępowania pierwszeństwa pojazdowi który sygnalizuje zamiar wykonania manewru zmiany pasa.
Po 2. Brak ograniczenia stosowania przepisu tylko do sytuacji w której dochodzi do znaczącego zwiększenia natężenia ruchu. Wyobraźmy sobie następującą sytuację: jedziemy pasem autostrady, posiadającym kontynuację. Na pasie zanikającym porusza się pojazd z prędkością znacznie niższą niż ta, z którą się poruszamy (np. jedziemy 140 km/h, a na drugim pasie ktoś jedzie z prędkością 50 km/h). Zgodnie z treścią projektowanych przepisów, mamy obowiązek umożliwić kierującemu zmianę pasa na pas posiadający kontynuację. Łatwo sobie wyobrazić z jakim zagrożeniem wiąże się konieczność awaryjnego wytracenia prędkości o 90 km/h. A dotyczy to nie tylko kończących się dwupasmówek, ale i każdego pasa włączania (czy rozbiegowego), pod koniec którego kierujący otrzymywałby pierwszeństwo przed pojazdem poruszającym się pasem właściwym. Moim zdaniem konieczne jest zastąpienie fragmentu:

lub zanikania tego pasa, kierujący pojazdem poruszającym

Fragmentem:

lub zanikania tego pasa, w warunkach znaczącego zwiększenia natężenia ruchu pojazdów, kierujący pojazdem poruszającym

Po 3. Brak definicji „utrudnienia”. Roboty drogowe? Wiadomo. Kolizja pojazdów? Jak najbardziej. A np. pojazdy stojące na pasie i oczekujące na możliwość wykonania skrętu? Skąd jako kierowca poruszający się pasem z kontynuacją mam wiedzieć, że kierujący ciężarówką (którą zasłania mi cały widok na pasie sąsiadującym) napotkał na utrudnienie, i że w tym przypadku ja mam mu akurat ustąpić pierwszeństwa przy zmianie pasa?

Czy proponowane zmiany w przepisach coś zmienią? Moim zdaniem absolutnie nic. Jedynie dochodzić będzie do większej ilości kolizji na zwężkach, pomiędzy kierującymi którzy są na bieżąco z przepisami RD oraz kierowcami którzy nie śledzą zmian w ustawie. Takie zwężki będą też świetnym miejscem do „polowania na stłuczkę”. Zmiany nie zmobilizują kierujących do porzucenia techniki polegającej na korkowaniu pasa posiadającego kontynuację, ani do zmiany na ten pas w losowych miejscach. Zawodowi nadal będą szeryfować, bo kto im zabroni? Policja która ma to gdzieś. Moim zdaniem gdyby policja egzekwowała przepisy RD na zwężkach, wyłapując i karząc szeryfów, żadne dodatkowe przepisy nie byłyby konieczne. Takie akcje wpisałyby się w poczucie cwaniactwa Polaków, którzy bardzo szybko przyswoiliby właściwe zachowanie pozwalające na uniknięcie mandatu i z czasem „kultura” sama by się wypracowała.
Ostatnia aktualizacja: 09.10.2019 12:21:20
Dodano: 1 miesiąc temu
Do MarcinGP:
E, to nowość - kiedyś myślałeś podobnie.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do mucko1: był czas przywyknąć ;-)
Dodano: 1 miesiąc temu
Do MarcinGP:
Ty to masz zawsze inne myśli. [rotfl]
Dodano: 1 miesiąc temu
Do mucko1: miałem na myśli kondycję i zdrowie :P
Dodano: 1 miesiąc temu
Do MarcinGP:
Sypie to się kudłata, a może raczej kiedyś się sypała.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do mucko1: młody? Sypię się już jak piach przez sito ;-)
Dodano: 1 miesiąc temu
Do MarcinGP:
A powinieneś używać boś młody.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do mucko1: Nie za bardzo lubię przeciwsłoneczne, zbyt często nie używam.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do MarcinGP:
Przez te okulary przeciwsłoneczne?
Dodano: 1 miesiąc temu
Do mucko1: widzę ;-)
Dodano: 1 miesiąc temu
Do MarcinGP:
Toć się śmieję.
Dodano: 1 miesiąc temu
Do mucko1: śmiej się śmiej... ;-)
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP:
Dodano: 3 miesiące temu
Do mucko1: trudno zaprzeczyć ;-)
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP:
Co z tego, jak to już czas przeszły.
Dodano: 3 miesiące temu
Do ANNA83: mi było trudniej przez pyskowanie i cwaniakowanie. Ci "grzeczni" i "milutcy" mieli łatwiej ;-)
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP: Widać miałam farta do nauczycieli, albo facetom trudniej ;-)
Dodano: 3 miesiące temu
Do mucko1: Ale dał radę ;-)
Dodano: 3 miesiące temu
Do ANNA83: Pisać to ja umiem. Szczególnie filozoficzne wywody z zakamuflowaną złośliwością ale jakoś tak w żadnej szkole nikt nie poznał się na moim ukrytym talencie w tym zakresie. Dopiero na maturze gdy prace sprawdzali też nauczyciele z innych szkół. No, a później bywało różnie...
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP:
"Średniak" - dziobał, dziobał i wydziobał.
Dodano: 3 miesiące temu
Do ANNA83:
[papa]
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP: A ja gaduła to sobie radziłam :-) najlepsze, że nawet prace domowe potrafiło się spisywać i po przyłapaniu mi nie wierzono, że to ja spisałam a np wypracowania w ostatniej chwili na przerwie, na kolanie się pisało i na pięć inni z nosem w książkach i nie pomagało. Trzeba mieć farta czasami 😎
Dodano: 3 miesiące temu
Do ANNA83: ja byłem średniakiem. Jechałem zawsze na 3-4.
Dodano: 3 miesiące temu
Do mucko1: 😂
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP: Ja też i piątkami to się kończyło
Dodano: 3 miesiące temu
Do ANNA83:
Noooo
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP:
:)
Dodano: 3 miesiące temu
Do ANNA83: mała część lektury czyta. Ja przez większość edukacji bazowałem na brykach i streszczeniach ;-)
Dodano: 3 miesiące temu
Do mucko1: żółtą skarpetą😎
Dodano: 3 miesiące temu
Do MarcinGP: tylko jakich autorów wyszczególnić w przypisach...🤔 była by lektura szkolna jak się patrzy 😂
Najnowsze blogi
Dodano: 4 godziny temu, przez paweldejko
O tym jaka tapicerka jest najlepsza, można mówić bez końca. Trochę się dziwię, że od lat najbardziej pożądanym i najdroższym obszyciem siedzeń pozostaje to ze skóry naturalnej. Skóra ma ...
5 komentarzy
Dodano: 12 godzin temu, przez Thieru
Witam serdecznie :) Kopę lat minęło od ostatniego wpisu, ale byłem dość zajęty życiem, a poza tym nie umiałem sobie przypomnieć hasła do profilu i się zalogować do portalu :D W ...
7 komentarzy
Dodano: 1 dzień temu, przez VAGuberalles
Cześć każde auto cierpi na jakieś bolączki związane z oszczędnościami producenta. W moim 308 producent zaoszczędził na podszybiu - nie ma typowego metalowego gdzie może zbierać się ...
17 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl