Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy SzaryPB
»
LEDowe światła do jazdy dziennej czyli... ściemnianie na Allegro
Wpis w blogu użytkownika
SzaryPB
Dodano: 14 lat temu
Blog odwiedzono 14007 razy
Data wydarzenia: 11.06.2010
LEDowe światła do jazdy dziennej czyli... ściemnianie na Allegro
Kategoria: inne
Przeważnie jak upatrzę sobie coś co mi się podoba to kupuję bez namysłu, nie tym razem i jak się okazało później, słusznie zrobiłem.
Postanowiłem najpierw zagłębić się w przepisy prawne, żeby wiedzieć co, jak, gdzie i kiedy, oraz czym to się je. Po zaznajomieniu się z najnowszymi dyrektywami, zaleceniami, przepisami etc. doszedłem do przerażających wniosków: kupując bez namysłu na Allegro można więcej stracić niż oszczędzić.
Mowa oczywiście o używaniu tylko świateł do jazdy dziennej zgodnie z wymogami, czyli:
- odpowiedni montaż - rysunek poniżej
- procedura załączania świateł - wraz z zapłonem powinny się włączyć, z wyłączeniem silnika zgasnąć, oraz dodatkowo przy włączaniu świateł mijania (pozycyjnych) powinny także zgasnąć. Wg zeszłorocznych przepisów nie są wymagane światła z tyłu, tak więc sprowadza to podłączenie do granic łatwości.
- homologacje - i tutaj pojawia się największy problem. Na Allegro można kupić często gęsto takie lampy w cenie poniżej 100 PLN (przeważa cena 89,99), oczywiście w opisie aukcji jest napisane, że posiadają homologacje do używania jako światła do jazdy dziennej, nic bardziej mylnego!!
90% przeglądniętych przeze mnie lamp, owszem posiada homologację E%, dopuszczającą je do używania na terenie Unii Europejskiej, nie posiadają natomiast najważniejszego: homologacji RL dopuszczającej je jako światła przeznaczone do jazdy dziennej, większość z nich ma tylko "02 A" stwierdzające możliwość użytkowania je jako światła przednie pozycyjne!
Szczytem chamstwa i żerowaniem na naiwności kupujących jest stwierdzenie, że światła posiadają wytłoczony znaczek "DRL" co rzekomo jest homologacją jako dzienne, jak się w praktyce okazuje jest to tylko skrót od nazwy świateł "Daytime Running Lights"
Są to oczywiście moje przemyślenia, posiłkowane zdrowym rozsądkiem oraz umiejętnościami rozumienia przepisów przez laika, prawnik ze mnie żaden.
Jeśli macie jakieś doświadczenia z owymi lampami - kontrole policyjne, wieści ze Stacji Diagnostycznych uprzejmie proszę o podzielenie się swoją wiedzą
Może się okazać, że jestem przewrażliwiony, ale przed zakupem wolę się upewnić, że będę mógł ich używać legalnie i bez problemów.
PS. krótki opic do rysunku poniżej przedstawiającego wzór homologacji:
2.1 - oznaczenie rodzaju światła (właśnie tutaj powinno być RL)
2.2 - liczba cechowania (maksymalna światłość)
2.3 - znak homologacji międzynarodowej (np. Polska E20, E4 - Holandia)
2.4 - indywidualny numer homologacji
Ostatnia aktualizacja: 11.06.2010 09:14:59
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez Egontar
Z wymianą filtra PP oraz porządkami po zimowymi w Jokerze wstrzymywał mnie nieszczelny układ klimatyzacji. Dlatego też zaraz po jego uszczelnieniu zabrałem się za porządki, a było co robić. ...
30
komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez jaremo
Zaszalałem i w listopadzie założyłem folie ppf na całe auto, minęło pół roku i autko wygląda jak nowe, sami oceńcie. Dodam że jest na kołach i felgach zimowych.
10
komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez darek-k
zdarzenie z dnia 8.05.2024
miejscowość Zawiercie
ul..
ford jadąc nie zauważył stojących zaparkowanych samochodów, w skutek czego uderzył w tył citroen c5 a citroen siłą domina uderzył ...
11
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Dzięki za solidne podejście do sprawy, oby takich wpisów na AWC jak najwięcej - dają ludziom wiedzę, a nie dyrdymałów typu: dobra robota, a za ile to, super itp. bzdetów! Ci co je wstawiają, z reguły pewnie mają na względzie tylko jedno - zdobyć jak najwięcej punktów, zaistnieć w rankingu choć na moment...
P.S.
Tak samo ma się sprawa tak zwanych zestawów ksenonowych. Większość z nich nie ma homologacji. Co prawda policja nie czepia się jeżeli światło jest maksymalnie zbliżone bo białego, jeżeli natomiast świeci np. w odcieniu niebieskim lub innym od białego to każą podnieść maskę a po kilku sec. oznajmiają, że dowód u nich zostaje.
Pozdrawiam
po pierwsze - oszczędzam żarówki H1 ( u mnie często się przepalały )
po drugie - oszczędzam paliwo
po trzecie - ładnie wyglądają
Od założenia na samochodzie miałem kilkanaście kontroli przez "misiaczków", byli tacy co mierzyli miarką wymiary, i mimo iż jeden wymiar u mnie nie jest dotrzymany nie przyczepiali się do niczego, a sprawdzali wszystko, kontrole były w województwach: Świętokrzyskim, Opolskim, Dolnośląskim i Lubelskim, najgorzej było w województwie Opolskim gdzie w mojej obecności zabrano trzy dowody rejestracyjne za nieprawidłowe światła.
Za swoje lampy zapłaciłem ponad 22o PLN i zakładałem w dobrym zakładzie elektroniki samochodowej ( 60 PLN ), więc podróbek jednak lepiej nie zakładać !!!