Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy humvee5
»
Iyi günler, Araba kiralamak istiyorum...
Wpis w blogu użytkownika
humvee5
Dodano: 9 lat temu
Blog odwiedzono 910 razy
Data wydarzenia: 02.04.2016
Iyi günler, Araba kiralamak istiyorum...
Kategoria: obserwacja
Złośliwi twierdzą, że skoro nie pochodził z zacnej rodziny "pięćsetek", to i nie objął go rządowy pakiet 500+. Co postaram się wykazać w dalszej części bloga, choć nie było to moim zamiarem. A wyszło, że mimo naturalnego uroku i wrodzonych predyspozycji nowemu uczniowi sporo brakuje - nie stać go na smartfona ani na drogie ciuchy.
Jazdy próbne mają tę zaletę, że w przypadku gdy faktycznie z miejsca zostałeś fanem jakiegoś samochodu, to możesz pokusić się o wstępne. Skoro więc nadspodziewanie dobrze wyglądający Fiat Tipo z łokciami i buciorami wdarł się do salonów sprzedaży, należało odwiedzić dealera. I powiedzieć tytułowe: "dzień dobry, chciałbym odbyć jazdę próbną" (w języku z kraju Tarkana i kebabów dosłownie: chciałbym wypożyczyć samochód). I to się właśnie udało.
Na początek briefing w postaci wymiany uprzejmości, spisania danych z prawa jazdy i podpis na formularzu. W międzyczasie udało się "obwąchać" stojący w salonie egzemplarz z większym benzyniakiem 1.6, oczywiście sprzężony z automatem. Jak zwykle u Fiata, udaje się znaleźć małą niedoróbkę w środku - tym razem ozdobna nakładka z plastiku na kierownicy mocno trzeszczy pod kciukiem. Hm.
Wreszcie można udać się do egzemplarza przeznaczonego do jazd próbnych. Wytaczamy się z parkingu, a ja zajmuję miejsce za kierownicą. Regulacja w dwóch płaszczyznach pomaga; fotel w wersji Opening Edition wędruje maksymalnie w dół. Wciskam ulubioną bejsbolówkę głęboko na oczy (to żart). Już przy ruszaniu z miejsca czuję wysoko łapiące sprzęgło (wymaga przyzwyczajenia); nie spodziewałem się również bardzo krótkich dwóch pierwszych biegów. Być może ma to sens przy jednostce napędowej o 10 KM mocniejszej od używanego u mnie silnika i momencie obrotowym niższym (!) niż w Skodzie 1.4 MPI w stosunku 127:132 na korzyść Fabii (co o silniku FIRE 1.4 świadczy nieszczególnie dobrze - że właśnie ognia brakuje mu najbardziej). Daje się jednak do tego przyzwyczaić - szczególnie po wyjeździe w drogę powrotną ze stacji benzynowej, gdy jesteśmy popędzani światłami przez kierowcę ciężarowego Volvo. Na testowym odcinku największym zaskoczeniem na plus była praca zawieszenia - znam parę droższych aut, które nie wybierają tak dobrze nierówności. I na pewno nie ma wśród nich żadnego crossovera, tak szumnie nazywanego z definicji "autem na nasze drogi". Wybaczcie, ale to mitologia.
No dobrze, dlaczego więc w tytule nie ma użytego języka, który pięknie brzmi w kraju Berlusconiego i Sophii Loren? Bo na koniec pojawi się największy zarzut do Tipo, wręcz fundamentalny. Chodzi o różną jakość tworzyw użytych w kabinie - w testowym nic wprawdzie nie skrzypiało i nie pukało, ale kolor, twardość i faktura momentami przypominała lata osiemdziesiąte z katastrofalnym Fordem Escortem w roli głównej. Gdyby na Tipo przesiadał się długoletni właściciel takiego np. Seata Alhambry z 2001 roku, długo musiałby utyskiwać, dlaczego w jego nowym aucie fabryka zamontowała coś takiego.
Stąd moje spojrzenie na Fiata Tipo przechodzi przez pryzmat czegoś bardziej tureckiego niż włoskiej motoryzacji. Trochę szkoda. Bezspornie, za wygląd, zawieszenie i wygodę wnętrza Tipo stoi znacznie wyżej od droższego Rapida, dynamiką silnika 1.4 nie bardzo jest w stanie nawiązać z nim walki, ale się broni; natomiast wrażenia estetyczne są chwilami równie złe jak przy Skodzie i Citroenie C-Elysee.
Czy odpowiadając na tytułowe Iyi günler, chciałbym wypożyczyć ten samochód? "Chcem, ale nie mogem", jak mawiał nasz najsłynniejszy ostatnio noblista
Zdjęcia: ze strony autocentrum.pl i moto3m.pl/google; autor
Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 06:52:04
Najnowsze blogi
Dodano: 3 godziny temu, przez giernal
Z ogromną satysfakcją, po dwudziestu czterech miesiącach eksploatacji Astry i przebyciu nią prawie 10 000 kilometrów, ogłaszam iż znalazł się jej godny następca, który będzie pełnił ...
Dodano: 17 dni temu, przez darek-k
Od początku
stuki zaczęły się 2 listopada 2025
doradców na FB i lokalnych co nie miara
podejrzenia padały że to panewki lub
-- rozrząd - przy okazji rozrząd nowy założony
-- wtryski ...
3
komentarze
Dodano: 18 dni temu, przez darek-k
w niedziele 16 listopada 2025 awaria znaleziona, powodem tego pukania metalicznego jest i było koło zamachowe które jest tak skonstruowane że ma trójramienną sprężystą blachę przymocowaną ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych

Moje auta
Moje konto
Blogi
Wiadomości
Znajomi
Społeczność
Grupy

Czyli jeszcze pożyje
Obawiam się, że FireFly mogą być za drogie do Tipo...
Kwestia czy spełnia Euro6...
Jak wolno chodzi, to najpewniej pracują nad aktualizacją/zmianami. Przerabiałem już to
Wersja zegarów a la Ritmo odchodzi
sedan (wersje TIPO, POP, STREET, MIRROR, LOUNGE)
Benzyna od 49.500 do 67.000
Diesle od 61.500 do 85.000
hatch (wersje POP, STREET, MIRROR, LOUNGE, S-DESIGN, SPORT)
Benzyna od 58.000 do 82.000
T-Jet od 66.500 do 87.500
Diesle od 70.000 do 106.500
sw (wersje POP, STREET, MIRROR, LOUNGE, S-DESIGN)
Benzyna od 61.500 do 78.500
T-Jet od 70.000 do 83.500
Diesle od 73.500 do 102.500
Konfigurator na stronie Fiata nieintuicyjny, wolno działa. Brak niektórych wersji do wyboru.
Jestem na bieżąco, choć o nowych komentach pod tamtym blogiem nie dostaję powiadomień...
Czekam zatem
No, no...
Planujesz podzielić się doświadczeniami
Cóż, zdarza się
Wiesz, wiem
No ale do Celiny LPG nie wstawię nawet za darmo...
Do kstilger: bylibyście zaskoczeni, co ja teraz sądzę, więc nie wiecie
Co nie