Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta BMW Seria 5 530iT, My 4th Beemer » Historia kontroli stabilności/trakcji w BMW, ASC, ASC+T, DSC







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta BMW Seria 5
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 16763 razy
Data wydarzenia: 28.01.2014
Historia kontroli stabilności/trakcji w BMW, ASC, ASC+T, DSC
Kategoria: inne
Spotkałem się z całą masą różnych opinii na temat systemów wspomagania jazdy w BMW i często można znaleźć sprzeczne informacje na ten temat.
Postanowiłem podzielić się z wami swoimi wykopaliskami znalezionymi na jednej ze stron dot BMW gdzie Dość ładnie i obrazowo to opisano, do rzeczy:

BMW jest niewątpliwie jedną z pierwszych marek która zaczęła stosować kontrolę trakcji w swoich pojazdach. Zapewne powodem takiego stanu rzeczy był fakt, że klienci obawiają się tylnego napędu - zwłaszcza w dość mocnych samochodach i zwłaszcza w krajach w których zimą drogi są oblodzone.
Nie każdy mający auto z tylnym napędem trenuje przed zimą poślizgi... nie mniej jednak pokaz z jakąkolwiek kontrolą trakcji przy dużej prędkości jest znacznie bezpieczniejszy niż bez niej w warunkach w których łatwo o naglą zmianę przyczepności. Nie zawsze kierowca jest w super formie, trzyma kierownicę dwoma rękami i patrzy na drogę a kałuża oleju w lecie albo lód w zimie zawsze może się przydarzyć... podczas każdego przyśpieszania i zdejmowania nogi z gazu. Podsumowując warto mieć samochód z kontrolą trakcji.
ASC (Automatic Stability Control), automatyczne kontrola stabilności to najstarszy ze stosowanych w BMW systemów kontroli trakcji. System ten najczęściej był stosowany w BMW E31 oraz BMW E32. Już na początku produkcji BMW E32, jeszcze w latach 80-tych można było zamówić ten system jako opcję w tych modelach. ASC występował również w E34, zazwyczaj w wersjach z mocniejszymi silnikami oraz w modelu E36 w drugiej edycji tego pojazdu. ASC występował także w późniejszych modelach tj. E46, E39 oraz E38. Działanie systemu polega na zdławieniu przepływu powietrza w przepustnicy. Przepustnica w wersjach silnikowych z systemem ASC jest inna niż bez niego. W E31, E32 oraz E34 z silnikami M30 oraz M70 jeśli istnieje ten system jest zastosowana przepustnica elektroniczna. System jedynie dławi przepływ powietrza, działa na zasadzie "zdjęcia nogi z gazu", nie hamuje kół. W modelach z elektroniczną przepustnicą ASC potrafi także dodać trochę gazu w przypadku gdy noga z pedału gazu została zbyt energetycznie zdjęta i wskutek tego doszło do ich poślizgu. ASC nie steruje w żaden sposób kołami przednimi jednakże korzysta z ich czujników (bo wykorzystuje wszystkie 4 czujniki przy kołach ABS). System ASC porównuje prędkość kół przednich z tylnymi i w razie potrzeby zmniejsza prędkość kół tylnych. Nie ma możliwości przyhamowania tylnego jednego koła.
ASC+T (Automatic Stability Control plus Traction), automatyczna kontrola stabilności i trakcji to system który posiada takie możliwości i elementy składowe jak ASC lecz dodatkowo jeszcze posiada możliwość przyhamowania tylnych kół za pomocą hamulców tylnych. Ta dodatkowa funkcja systemu ASC+T pozwala przyhamować tylko jedno koło. Dodatkowo reakcja systemu jest szybsza. Przy próbie ruszenia na bardzo śliskiej nawierzchni gdy jedno koło wpada w poślizg a drugie ma przyczepność i samochód nie jedzie do przodu ASC+T działa jak mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (tzw. szpera) przyhamowując jedno koło które kręci się szybciej i pozwalając mechanizmowi różnicowemu przekazać moment na drugie. System ASC+T występował w modelach BMW E31, E32, E34, E36, E39, E38.
DSC Dynamic Stability Control to najbardziej rozwinięty system kontroli trakcji w samochodach BMW. Oprócz możliwości jakie posiadają systemy ASC+T (i automatycznie ASC) posiada także czujnik położenia kierownicy oraz posiada możliwość przyhamowania wewnętrznych kół podczas jazdy po łuku gdy pojazd wpada w poślizg. DSC jest odpowiednikiem systemu ESP w innych markach.
Przy wszystkich systemach kontroli stabilności/trakcji musimy pamiętać o identycznej średnicy kół z tyłu lub z przodu, gdyż nawet niewielka różnica może powodować problemy.

Dodano: 10 lat temu
ASC+T dobra sprawa w BMW .Wczoraj nawet się o tym przekonałem .
Dodano: 10 lat temu
Właśnie ESP jest jedyną rzeczą jakiej mi brakuje w moim bogato skonfigurowanym Peugeocie. ;)
Dodano: 10 lat temu
Do niki129: " alt=""/>
Dodano: 10 lat temu
Do sajeks: oj tam oj tam
Dodano: 10 lat temu
Do niki129: Widać sentyment masz zachowany ponton czyli wygoda, Aj NIki.. Jakbyś Ty był mój... Jak ja bym Cię lał.. Nawet nie wiesz jak chciałbym Cię na żywo kiedyś dopaść
Dodano: 10 lat temu
Do Erestes: Oki wszytko jasne, popróbowałem i wiem teraz że mam ASC+T, w E46 miałem ASC i powiem wam że różnica jest kolosalna!
Dodano: 10 lat temu
Do sajeks: W porównaniu do pontonów z USA to tak...
Człowiek wchodzi w zakręt i zaraz potem jest za zakrętem a nie w rowie ;)
Dodano: 10 lat temu
Przecież i bez tego to są auta cudy na szynach.
Dodano: 10 lat temu
Do niki129: ASC+T wpada pod DSC w tym przypadku a w e36 DSC nie bylo.

Co do roznic miedzy ASC a ASC+T Bonkalski juz zdaje sie wyjasnil:)
Dodano: 10 lat temu
I jeszcze jedno, z tekstu wynika że ASC+T występowało w E36 ale nie w E46.... Gdzie tu logika??
Dodano: 10 lat temu
Do niki129: Można wykonać pewien test, który ostatnio przypadkiem mi się udał: pojechałem na ośnieżony parking, pod warstwą śniegu był lód. Mam ASC+T i zadziałało to tak: ASC+T off- koło buksuje, d*pa ucieka na bok. ASC+T on- chwila buksowania, ciągle niskie obroty i tył idealnie prosto.
Z samym ASC miałbyś tylko niskie obroty, tył wciąż by uciekał.
Dodano: 10 lat temu
A jak poznać, czy ma się ASC czy ASC+T??
Z mojego doświadczenia, zauważyłem że kontrola trakcji w BMW E32 750il działała bardzo dyskretnie, wręcz niezauważalnie. Natomiast w E46 316i, działała brutalnie, wręcz czasami irytowała mnie, ponieważ potrafiła mi dotego stopnia "zmulić" auto na skrzyżowaniu, że było to niebezpieczne.
W E39 520i natomiast działa bardzo podobnie, do tej z siódemki.
Najnowsze blogi
Dodano: 8 godzin temu, przez giernal
Podczas dzisiejszego powrotu z Łodzi tuż przed tankowaniem na jednej z kaliskich stacji benzynowych licznik Dustera wyświetlił przebieg 95 903 km oznaczający, iż niemal dokładnie w 50 miesięcy ...
1 komentarz
Dodano: 2 dni temu, przez Egontar
Znowu się zdarzyło Poniżej denerwująca dość historia układu klimatyzacji w Jokerze! Auto kupione przy przebiegu 40kkm Całkowita pojemność układu czynnikiem R134a - 450g. 23-07-2019 - ...
14 komentarzy
Dodano: 9 dni temu, przez JacK
No i stało się w Sportsvanie licznik pokazał przebieg 100 000 km. Nastąpiło to po po 7 latach i 8 miesiącach od zakupu. O czerwca zeszłego roku czyli od jakiś 8 tys. jeździ nim syn: ...
12 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl