Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Dominik85 » Dla wszystkich chcących poznać różnice między ON a OO (olej opałowy)







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika Dominik85
LU
Jeździ: Audi A3
Wcześniej jeździł: Mazda 626 sedan, Honda Civic, Audi 80 Smoczyca
Dodano: 14 lat temu
Blog odwiedzono 24316 razy
Data wydarzenia: 29.06.2010
Dla wszystkich chcących poznać różnice między ON a OO (olej opałowy)
Kategoria: inne
treść pochodzi z wypocin innego użytkownika ale uznałem że jest mało widoczny więc wrzucam go tutaj. Sam jestem już prawie inżynierem po specjalności Motoryzacja i Energetyka wiec wiedza przekazana przez użytkownika jest adekwatna ze stanem faktycznym. Pozwolę sobie również wtrącić parę uwag w tym artykule.
Taki ciekawy artykulik wynalazłem, myślę że będzie interesujący dla co niektórych
Mam nadzieję że komuś uda się przebrnąć przez moje wypociny .
Źródłem ich są tabele, normy, raporty z pomiarów parametrów oraz w największym stopniu praktycznie nieograniczona wiedza mojego teścia w tym temacie oraz moja skromna wiedza w dziedzinie motoryzacji.
Zanim będzie odpowiedź co z tego wynika to najpierw spróbuję przytoczyć parę informacji technicznych które - mam nadzieję - rozwieją wątpliwości co do różnic miedzy olejem napędowym (ON) a olejem opałowym (OO) oczywiście tak zwanym lekkim bo tylko ten możemy sensownie porównać.
W praktyce OO i ON pochodzą z tej samej frakcji destylacji ropy naftowej - to tak bez zagłębiania się w istotę sprawy samej destylacji. Pochodzą z tej samej frakcji ponieważ osobne "destylowanie" nie miałoby sensu ekonomicznego.
Produkt pochodzący z tego procesu w zależności od tego czym ma być ostatecznie podlega odpowiednim obróbkom aby spełniał normę określoną dla OO i ON. Bazową normą dla paliwa ON jest PN-EN 590:2005 (U) "Paliwa do pojazdów samochodowych. Oleje napędowe. Wymagania i metody badań".
Dla OO jest PN-EN 14213:2005 (U)
"Oleje opałowe (...) Wymagania i metody badań" . Dodatkowo istnieje kilkaset innych norm określających metody i warunki pomiaru parametrów, niektóre z nich są wspólne dla ON i OO (np. PN-EN 116:2001 "Oleje napędowe i oleje opałowe lekkie. Oznaczanie temperatury zablokowania zimnego filtru".
Zasadniczo podstawowych (normatywnych) parametrów pomiaru ON jest 16 a dla OO 11.
I tu powoli dochodzimy do sedna sprawy: podstawowym i nadrzędnym parametrem dla ON jest liczba cetanowa (dominik85-POZWOLĘ SOBIE DODAĆ IŻ LICZBA CETANOWA OKREŚLA ZDOLNOŚĆ PALIWA DO SAMOZAPŁONU), indeks cetanowy i gęstość w temp 15 st. C. Wydawałoby się, że również parametrem nadrzędnym powinna być wartość opałowa a tu niespodzianka: normy dla ON nie przewidują w ogóle takiego parametru !(dominik85 - OCZYWISTYM JEST IŻ W ON NIE BADAMY WARTOŚCI OPALOWEJ TYLKO LICZBĘ CETANOWA PONIEWAŻ WARZNA JEST DLA NAS ZDOLNOŚĆ DO SAMOZAPŁONU PALIWA WŁAŚNIE W SILNIKU, DRUGA SPRAWA TO, ISTOTĄ PRACY JEST WYKORZYSTANIE ENERGII KINETYCZNEJ SAMOZAPŁONU MIESZANKI,KTÓRA WPRAWIA W RUCH WAŁ KORBOWY PRZEZ TŁOKI I KORBOWÓD, WIEC WARTOŚĆ OPAŁOWA NIE MA TU ŻADNEGO ZNACZENIA) Jeśli jest on określany to tylko i wyłącznie na życzenie zlecającego badanie (brak sensu takiego badania), dla pogłębienia wiedzy i zaspokojenia ciekawości przez laborantów w laboratoriach analiz paliw lub przez wymóg wewnętrznych norm producentów paliw.
Dla OO analogicznymi parametrami nadrzędnymi są gęstość i wartość opałowa . Liczby cetanowej nie określa się ponieważ OO nie jest z założenia paliwem napędowym więc nie ma takiej potrzeby. W tym przypadku również laboranci mogą dla własnej wiedzy lub na życzenie zbadać ten parametr.
Pozostałe parametry normatywne i nienormatywne OO i ON w części pokrywają się ze sobą i dzięki temu można porównać oba paliwa.
I zaraz wszystko będzie jasne.
Ten kto przebrnął do tego przez tą kupę tekstu i nie usnął z nudów a na dodatek uważał to już wie że z głównych parametrów normatywnych OO i ON możemy porównać gęstość. Tak się składa że ten parametr najwięcej różni oba paliwa i ma największe znaczenie przy zastosowaniu OO jako paliwa napędowego do silników diesla.
Gęstość ON wg normy to zakres od 820 do 845 kg/m3
Gęstośc OO to od 855 kg/m3 w górę
OO jest gęstszy od ON od około 5% wzwyż.
Aby z destylacji uzyskać produkt pod nazwą ON należy dodać odpowiednie dodatki powodujące obniżenie gęstości do wymaganej normą dla ON (pierwsza różnica w składzie chemicznym)
Gdy zbadać pozostałe główne parametry OO i ON i je porównać, to okazuje się że liczbę cetanową dla ON określoną w normie na minimum 51, olej opałowy ma tą samą lub większą.
Wartość opałowa OO to nie mniej niż 42,6 Mj/kg i po zbadaniu okazuje się że ON ten parametr ma w praktyce ten sam.
A teraz ważniejsze porównywalne parametry normatywne OO i ON:
Temperatura zapłonu OO: min 56 st. C; ON min. 55 st. C (1st. różnicy w normie, aby ciecz po destylacji stała się ON to w procesie produkcyjnym dodaje się kolejny dodatek obniżający temp. zapłonu do wymaganej normą).
zawartość siarki: ON nie więcej jak 50mg/kg; OO nie więcej jak 0,2 %/m/m (niestety inne jednostki ale łatwo porównać - zadanie dla matematyków.
w normie z 2003 zawartość siarki dla ON wynosiła jeszcze 350 mg/kg.
Pozostałość po koksowaniu (z 10% pozostałości destylacyjnej): ON i OO tak samo czyli max 0,3 %/m/m;
Zawartość popiołu max. 0,01%/m/m dla OO i ON;
Zawartość wody max 200 mg/kg;
Lepkość kinematyczna dla ON: min. 2,0, max 4,5 mm2/s w temp 40st. C; dla OO: max 6,0 w temp. 20 st. C;
Skład frakcyjny:
- do 250 st. C destyluje max 65 %/V/V
- do 350 st. C destyluje max 85 %/V/V
oba parametry identyczna dla OO i ON
Dodatkowo OO zawiera po ok 6 mg/l znaczników: "Solvent Yellow 124"i "Solvent Red 164" lub "Solvent Red 19". To są znaczniki barwiące na czerwono dla odróżnienia od ON, które to są neutralizowane przez oszustów słynną metodą dodawania kwasu siarkowego do OO.
Tyle chemii, na razie nie komentuję, wnioski pozostawiam czytającym

Co do aut to praktycznie jest tak jak to opisał autoszmat - im starszej generacji motor tym bardziej rybka co się wleje. W tłumaczeniu na nasz oznacza to że wszystkie silniki z wysokociśnieniowymi układami wtrysku (common raile, DTI, TDi, Dti, Tdci czy jak tam je zwał) ze względu na róznicę głównego parametru czyli gęstości, narażone są na wyższe ciśnienia paliwa w układzie wtryskowym od tych które przewiduje producent. Wnioski pozostawiam.
Jeśli chodzi o układy starszej generacji tzw. niskociśnieniowe to różnicę robi jedynie parametr lepkości. Im starszej generacji układ tym mniejsze znaczenie.
Inną rzeczą będzie natomiast to co się w realu zatankuje. Nawet jeśli do supernowoczesnego silnika przez przypadek nalejemy czystego OO to
skutki tego będą żadne jak gdybyśmy podjechali pod dystrybutor ON a tam zalejemy do baku odbarwiany kwasem siarkowym OO z neutralizatorami wapiennymi.

Cały wywód dotyczy jedynie lekkich olejów opałowych sprzedawanych w kraju. Inną bajką są ciężkie oleje opałowe bądź te pochodzące zza wschodniej granicy (ciężkie lub z gigantyczną zawartością siarki).
Ostatnia aktualizacja: 29.06.2010 18:23:52
Dodano: 5 lat temu
Do MarcinGP:
A to też.
Dodano: 5 lat temu
Do mucko1: bardziej maruda ;-)
Dodano: 5 lat temu
Największa różnica jest w akcyzie.
Dodano: 5 lat temu
Do MarcinGP:
Smerf Mądrala z Ciebie.
Dodano: 5 lat temu
kurza twarz, całość przeczytałem i nawet zrozumiałem, a przynajmniej tak mi się wydaje;-)
Dodano: 12 lat temu
widze tu male niescislosci: sprawdzilem sam na stronach lotosu i orlenu ze pewne parametry sie róznia od tych co powyzej opisane: zwartosc siary jest bowiem identyczna bo takie normy UE czyli ok1%. Temp zapłonu jest takze identyczna czyli 56stopniC(ekoterm+Orlenu). a juz samo twierdzenie ze róznica tutaj jednego stopnia ma znaczenie dla spalania to juz totalny idiotyzm. Problem w tym ze nie podano rowniez zrodla z kad autor wziol liczbe cetanowa OO pow. 50ciu skoro żrodla Orlenu podaja ze jest 20. Co do gestosci to roznica tez niewielka, porownajcie sobie np. OO ciezki gdzie ten prametr znaczaco sie rozni, ale NA BOGA 5 jednostek wprzypadku OOlekkiego I ON tozto smiech na sali. Ja jeszcze zwrocilbym uwage na brak parafiny w OO ale to moze i lepiej dla diesela. Z kolei wartosc opalowa jest podawana np. w przypadku ON-BIO100 gdzie jest nizsza od ON o 6 jednostek co jak potwierdzaja kierowcy powoduje ze auto jest slabsze albo musi spalic wiecej paliwa na tym samym dystansie co zwykly ON.
Dodano: 14 lat temu
Wyczerpujący wywód.Zaraz robi się człowiek mądrzejszy.Pozdrawiam
Najnowsze blogi
Dodano: 19 godzin temu, przez giernal
Kończąc w optymistycznym tonie ostatni wpis pochwaliłem zarówno stan techniczny samochodu, jak i umiejętności żony w prowadzeniu pojazdów. Życie niestety szybko ostudziło moje pozytywne ...
1 komentarz
Dodano: 3 dni temu, przez Egontar
Możliwe mody w DS-5, z tych które chciałbym mieć u siebie. Oczywiście sam pewnie nie brałbym się za przeróbki, tylko kto to robi w Polsce? Poza tym gdzie to wszystko kupić, bo zdolnych ...
15 komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez powerTGS440
PACJENT: MAN TGS 2011 rok moc fabryczna: 440PS moment: 2300NM turbina: HOLSET wersja: fabryczny pod ADR przekładnia : AsTronic (automat) 12-GEARBOX norma spalin : EURO5 (bez AdBlue) norma ...
6 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl