W roku 1940 na Podkarpaciu rozpoczęto budowę kwatery sztabowej dla Hitlera pod nazwą " Anlage Sud " . Drugą " Anlage Mittel " budowano w rejonie Tomaszowa Mazowieckiego. Budowę prowadzili specjaliści z organizacji Todt - a . Składały się na nią dwa potężne bunkry kolejowe - jeden we wnętrzu góry w Strzyżowie - 30 km na południowy -zachód od Rzeszowa / długości 438 m / - i drugi zewnętrzny , pomiędzy wsiami Cieszyna - Stępina w gminie Frysztak - 45 km na południowy - zachód od Rzeszowa - / o długości 383 m /. Oprócz tych potężnych bunkrów wybudowano bunkry obronne , osłonowe , mechaniczne , lotnisko , kwatery obsługi , linię kolejową itp. Budowę zakończono latem 1941 roku. Bunkry wyposażone były / i częściowo są /, we wszelkie urządzenia przydatne nawet po wojnie w dobie atomu . W sierpniu 1941 roku w bunkrze kolejowym w Stępinie odbyła się narada sztabowa Hitlera i Mussoliniego . Hitler przybył swoim pociągiem sztabowym " Amerika " do bunkra w Strzyżowie , a Mussolini swoim pociągiem sztabowym bezpośrednio do bunkra w Stępinie. Hitler autem dojechał do niego ze Strzyżowa. Po wojnie unikatowe na terenie Polski potężne bunkry kolejowe użytkowało Wojsko , które wydzierżawiło bunkry m.in. Narodowemu Bankowi Polskiemu. NBP - wiadomo , w bunkrze w Stępinie , zepsutych kalkulatorów nie magazynował a pieniądze i rezerwy walutowe . Planowano również umieszczenie tam zapasowej Mennicy . W roku 2000 bunkry przeszły z rąk Wojska we władanie władz samorządowych , które po odnowie , udostępniły bunkry turystom . Władze gminy Frysztak organizują tam zloty wojskowych pojazdów i różne " wojenne " imprezy. Przejechałem się tam swoim Kameleonem z Wnukiem w sobotę 25.06. aby obejrzeć bunkier zewnętrzny w Stępinie , bowiem ten w Strzyżowie , we wnętrzu góry , poza drzwiami wjazdowymi jest niefotogeniczny. Mimo złej pogody / deszcz / obejrzałem wszystko dokładnie i zrobiłem trochę zdjęć. Budowla i jej historia robi ogromne wrażenie i jest dowodem na to , że wiele rzeczy w naszej kochanej Polsce jest jeszcze do odkrycia , poznania i zwiedzenia . Część zdjęć udostępniam.
Dla autora wielkie ukłony za piękny opis!
CO to za legendy (podpis pod obrazkiem 7?)
Super wycieczka, kawał historii, dzięki za prezentację.
Pozdrawiam
Dzięki za lekcję historii i fantastyczne zdjęcia które robią wielkie wrażenie. Myślę, że w rzeczywistości jest jeszcze lepiej. Pozdrawiam i życzę kolejnych udanych wycieczek