Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Egontar » „Sandomierz jesienią” czyli w Qchar’owym grodzie!

Wpis w blogu użytkownika Egontar
Blog odwiedzono 2094 razy
Data wydarzenia: 05.12.2011
„Sandomierz jesienią” czyli w Qchar’owym grodzie!
Kategoria: inne
Termin: 04.12.2011r., miejsce spotu: Sandomierz

Obecni:

Qchar – organizator, przewodnik, dusza towarzystwa, autochton, Mazda Xedos 6 Księżniczka, Mercedes W124 Tapczan
leszejk – senior spotu, fotoreporter, reprezentował: Stalową Wolę, Hyundai i30 Comfort
marcingp – z miłą rodzinką i teściową Barbarą, reprezentował: Piaseczno, Renault Megane z limitowanej serii Ricoh ;)
Nikname – rzeszowski żak, turysta, reprezentował: Luszowice/Rzeszów, Alfa Romeo 156 Dark Blur
Thieru – również rzeszowski żak, wciąż nienasycony ;), turysta, reprezentował: Gliwice/Rzeszów, Fiat Siena Zielona Strzała
Egontar - ……… , reprezentował: Tarnów, Citroen C4 „Picador”

Byli jeszcze: Kolega Thieru i Nikname’a oraz syn Qchara!!!

Ponieważ wszystko już zostało napisane przez Qchara, więc nie będę się silił na oryginalność. Dodam tylko, że Qchar jako przewodnik po Sandomierzu czół się jak ryba w wodzie. Tak nas zaczarował, że nie zauważyliśmy nawet jak pewnej chwili jak spod ziemi ;) pojawił się jego syn osławionym Tapczanem.

Krótkie sprawozdanko i trochę historii:

Powitanie na Bulwarach Piłsudskiego.

Przejazd na parking pod Zamkiem Królewskim, budowli wzniesionej na skarpie wiślanej w Sandomierzu przez Kazimierza Wielkiego w XIV i rozbudowanej w XVI wieku. Obecnie w odrestaurowanych pomieszczeniach zabytkowej budowli ma siedzibę Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, które może kiedyś, z pomocą przewodnika Qchara podczas kolejnych spotów odwiedzimy.

Zwiedziliśmy natomiast Bazylikę Katedralną wzniesioną w XIV w., gotycką świątynie, ufundowaną przez Kazimierza III Wielkiego jako zadośćuczynienie za utopienie w 1349 roku wikariusza krakowskiego Marcina Baryczki. Bazylika wzniesiona została w miejscu pierwotnej romańskiej kolegiaty, zniszczonej najazdami Tatarów w XIII wieku i Litwinów w 1349 roku. Wnętrze kościoła zdobi wspaniały zespół rokokowych ołtarzy (II połowy XVIII w.) przy międzynawowych filarach. Są one dziełem wybitnego warsztatu mistrza Macieja Polejowskiego ze Lwowa. Na ścianach naw widnieje zespół 16 obrazów, z których 12 tworzy cykl Kalendarium, natomiast na obrazach pod chórem przedstawione są sceny z historii Sandomierza, m.in. męczeństwo mieszkańców miasta i dominikanów w 1260 roku. I wszystko to widzieliśmy! Natomiast w skarbcu katedry przechowywane są między innymi liczne inkunabuły i relikwiarz z Drzewem Krzyża Świętego podarowany kolegiacie przez króla Władysława Jagiełłę w uznaniu zasług rycerstwa sandomierskiego w bitwie pod Grunwaldem. Tego już nie było nam dane zobaczyć!

Później były Kozie Schodki zejście na Plac Papieski (niestety zniszczone po ulewie 26-27 lipca br.)

Następnie przewodnik zaprowadził nas na rynek i tam nas zostawił!!! Dalej musieliśmy sobie radzić sami. Sandomierski Rynek to przede wszystkim Ratusz oraz otaczające go kamienice. Od południa z Rynkiem Głównym sąsiaduje Mały Rynek, natomiast od zachodu Rynek „zakotwicza niebo”. Przedziwna i oryginalna konstrukcja oczywiście uwieczniona na naszych fotkach. Ratusz jest najstarszą i najokazalszą budowlą rynku. Wzniesiony w XIV wieku pierwotnie miał kształt wieży, później rozbudowany uzyskując plan wydłużonego prostokąta. W XVI w. nadano mu formę renesansową wieńcząc go bogato rozczłonowaną attyką z formowanej cegły i ozdabiając obramieniami okiennymi. Otynkowana, biała wieża z XVII w. otwarta w dolnej kondygnacji arkadowym wejściem do sal parteru, jest pokryta łamanym blaszanym dachem i zwieńczona orłem. W południe z Ratusza grany jest hejnał sandomierski. Niestety tym razem nie usłyszeliśmy go. Kończąc krótką wędrówkę po Rynku, skierowaliśmy się już w obecności Qchara w kierunku dawnego klasztoru św. Marii Magdaleny, stojącego w głębi placu Poniatowskiego aby następnie zejść ze starówki przechodząc przez Ucho Igielne.

Po przejściu przez plac z ławeczkami i dwiema wielkimi armatami (i po krótkiej sesji foto) skierowaliśmy się alejkami wzdłuż ulicy Podwale Dolne z powrotem na parking pod Zamkiem. Po drodze minęliśmy dworek Ojca Mateusza, który znajduje się ok. 700 metrów od Rynku. Nie wiedzieliśmy, ale jest to nowoczesny hotelik, którego wszystkie pokoje urządzone są w XIX-wiecznym stylu i ozdobione klasycznymi meblami oraz dodatkami z epoki. W każdym z nich znajduje się miejsce do pracy i nowoczesna łazienka z prysznicem, i oczywiście, w którym rezyduje Ojciec Mateusz podczas kręcenia serialu!

Potem przyszedł czas na turystykę ekstremalną. Przeparkowaliśmy nasze rumaki i skierowaliśmy się już pieszo do Wąwozu Królowej Jadwigi. Położony jest w południowo-zachodniej części miasta. Początek wąwozu znajduję się w pobliżu kościoła św.Pawła na Wzgórzu Świętopawelskim. Obok przebiega ul.Staromiejska. Wylot wąwozu znajduje się obok ul.Królowej Jadwigi. Sam wąwóz to rozległy wąwóz lessowy, najciekawszy i najładniejszy na terenie miasta. Powstał w wyniku erozji wodnej. Długość wąwozu to ok. 500m. Maksymalna wysokość u jego wylotu wynosi ponad 10m i tam ściany wąwozu są najbardziej strome. Zbocza wąwozu porastają drzewa liściaste jak i krzewy. Wszystko to rewelacyjnie się prezentuje w jesiennej kolorystyce, co na pewno widać na fotkach. Tutaj pożegnaliśmy się z marcinemgp i jego sympatyczną rodzinką. Niestety siła wyższa, rodzinna impreza. Jest wytłumaczony ;)

Po krótkim spacerze, już „bardzo zmęczeni” i głodni udaliśmy się do zachwalanego przez Qchara i leszejk’a Hotelu Basztowego na mało co nieco. Było dobre i obficie. Każdy sobie pojadł nawet Thieru ;)…. Powiem Wam jeszcze w tajemnicy, że wszyscy zazdrościliśmy Nikname. Ten w hotelu zaliczył trzy babeczki…. Tutaj też pożegnaliśmy leszejk’a który też musiał już wracać.

A my nie zrażeni pogarszającą się pogodą i nadchodzącym zmrokiem przespacerowaliśmy się już po ciemku Parkiem „Piszczele”. Jest to park o charakterze rekreacyjno-historycznym, jego wartość związana jest przede wszystkim z usytuowaniem. Położony w centralnej części, Sandomierza, w niewielkiej odległości od Sandomierskiej Starówki jest naturalnym przedłużeniem terenów zielonych najstarszej części Sandomierza. Park Piszczele obejmuje swoim zasięgiem teren wąwozu Piszczele oraz część przylegających do niego rozczłonkowanych suchymi dolinkami wzgórz lessowych. Dnem wąwozu płynie potok Piszczelka, który ma swoje źródła na terenie parku. Co do wartości historycznych należy dodać, że tak jak w przypadku innych miejsc w Sandomierzu, tak tu i znaleziono ludzkie kości. Przed laty jedna ze skarp osunęła się odsłaniając miejsce pochówku. Mieszkańcy Sandomierza połączyli ten fakt z legendą o Halinie Krępiańce, uznając że znaleziono kości Tatarów i nazywając to miejsce "Piszczelami". Stąd też nazwa Parku "Piszczele" i nazwa cieku wodnego Piszczelka Wąwóz Piszczele łączy się w dolnej części z wąwozem lessowym zwanym Świętojakubskim lub Staromiejskim.

Było ciemno, mokro i do domu daleko a Qchar gadał, gadał gadał……

Niestety co dobre szybko się kończy, dlatego w końcu przyszedł czas na rozstanie i obietnice kolejnych spotów. Ale o tym w kolejnych odcinkach Qcharowych opowieści ;)

Qchar napisał: http://www.autocentrum.pl/awc/motoblogi/qchar/witam-z-krolewskiego-miasta-sandomierz-4414/
Spotowy liryk marcinagp: http://www.autocentrum.pl/awc/motoblogi/marcingp/super-spocik-prrawie-zlocik-u-quchara-co-sie-przyjac-nas-postaral-4415/
Piękny Sandomierz A jaki gospodarz
Do Egontar: Może kiedyś sie zabiorę!
Do kiwi8521: Zapraszamy częściej i na spoty również, będzie miło! :)
a proszę
Do Qchar: Każdy z nas opisał spot w inny sposób, ja stwierdziłem, że zagłębię sie nieco w historię miejsc, które odwiedziliśmy i tak wyszło. Ale fakt, kolejne miejsca i tajemnice przed nami ;).
P.S.Niezapomniana jazda ulicą Salve Regina przy sznurze aut jadących z przeciwka!
Kolejna, wyczerpująca relacja. Dziękujemy :-)
Witam :) i dziękuję [guru] za świetny opis mojego , Naszego Sandomierza do którego Was zaproszę niebawem i przygotuje nowe a raczej stare i tajemnicze legendy i miejsca do pokazania :) Pozdr i jeszcze raz dziękuję Wszystkim za przybycie i mile spędzone chwile tu w Sandomierzu . aWc zbliża :)
Do Egontar:
Do remake'a się nadasz!
Do picabo7: Wiem o tym, cóż zrobić! Ale kariery filmowej takiej jak Ove Sprogře chyba już nie zrobię ;) Może gdyby chcieli zrobić polską wersję to się zgłoszę!
Do Egontar: Ten Olsen to bardzo podobny do Ciebie albo na odwrót. :)
Do tabur: Zabawa była świetna, pożytecznie spędzony czas, ludzie na poziomie, miejsce zacne to i atrakcji bez liku . Mimo odległości zapraszamy do kółeczka ;)
Widać, że atrakcji Wam nie zabrakło!
Do Thieru: Prawdę mówiąc też nie znałem niektórych faktów historycznych ale człowiek uczy się całe życie (mnie się najbardziej podobały Kozie Schodki). Mateusz też z Wami studiuje? Pozdrowienia dla niego również :)!
Wpis prima sort [puchar] Niektórych rzeczy nie wiedziałem jeśli chodzi o historię większości zabytków. Zdjęcia także rewelacyjne ;) Było godnie, Qchar to świetny przewodnik i gawędziarz oraz organizator, na pewno się pojawimy na następnym sandomierskim spocie!

PS. Nasz kolega miał na imię Mateusz jakby co ;)
Pozdrawiam :)
Do leszejk: Muszę przyznać, że pisząc sprawozdanko podparłem się paroma informacjami z neta, bo sam pewnie niektórych rzeczy bym nie wymyślił. Ale to na tym powinno polegać. Dzięki temu, że chciałem być rzetelny, coś więcej wiem! Jeśli chodzi o fotki to mam podobne wrażenie jak Ty, niby to samo fotografowaliśmy a jednak inaczej. To tak jak z tymi sprawozdaniami ze spotu, niby o tym samym a każde inne. Dzięki za spotkanie i mam nadzieję, że nie ostatnie! Piotrek
Super rzeczowy i wnikliwy artykuł. Właściwie to trąci też z lekka publicystyką i profesjonalną historią (cokolwiek by to nie oznaczało). Tylko czy ty troszkę z tą teściową Marcina nie przeholowałeś?? - hehe :-)
Fotki też niczego sobie, wielu z tych miejsc ja jakoś nie zauważyłem, a przecież biegaliśmy prawie obok siebie.
Dzięki za miłe spotkanie i rozmowy, do następnego
Leszek
Do Egontar: może kiedyś :) kto wie
Do provayder: Dzięki. Zapuściłem się na Twój profil kiedy szukałem hultaja leszejk'a, miło, że "zabładziłeś" również na nasz spot! Może kiedyś w realu? Tego bym oczywiście sobie życzył! [piesc]
Do anpa50: Fakt rozjeździłem się trochę, ale mnie się to podoba [wazniak]! Mam nadzieję, żę kiedyś pospotujemy wspólnie!
Świetne spotkanko i super fotorelacja [up]
Tak trzymaj Egon. [up]
Do betkaw: Podjedź to zobaczysz ;)
Fajnie chyba tak sie spotkać!
Do Egontar: hehe dokładnie
Do V-Power: Zawsze mogłoby być więcej. Ludzi trzeba trochę ruszyć zza klawiatur. Jak się zrobi to po raz pierwszy to zlapiesz bakcyla i już po tobie!
Całkiem miły spot i ile ludzi [totalszok]
Do autre2003: Ten Tapczan to był "gwóźdź wieczoru" dlatego zajechał z pompą w trakcie spotu
Do jaworznianin: Ale wczoraj był w cywilkach i bez koloratki
Bardzo fajny i rzeczowy opis i uchwycony "tapczan" ;), pozazdrościć tak udanego spotu :)
to Qchar też za księdza dorabia ;)
Dodano: 1 dzień temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel