Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Volkswagen Passat OPASŁY KNUR » kolos na glinianych nogach czyli cała prawda o jednostce napędowej 2,0 TDI







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Volkswagen Passat
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 3862 razy
Data wydarzenia: 30.10.2010
kolos na glinianych nogach czyli cała prawda o jednostce napędowej 2,0 TDI
Kategoria: serwis
Silnik ten miał godnie zastąpić popularną i cenioną odmianę 1.9 TDI. I choć jest dużo nowocześniejszy od poprzednika, w powszechnej opinii uchodzi za znacznie mniej trwały
Oszczędności materiałowe i błędy technologiczne - to główne powody większości kłopotów, z którymi boryka się motor 2.0 TDI. Silnik zadebiutował na początku 2003 r. (Touran) i sukcesywnie był wprowadzany do większości modeli koncernu Volkswagena, a z czasem także znalazł się pod maskami niektórych Mitsubishi, Jeepów oraz Dodge'ów. Bez wątpienia popularnością dorównuje poprzednikowi, czyli wersji 1.9 TDI, niestety, trwałością już nie.

Zanim skupimy się na problemach, kosztach i walorach użytkowych, warto wiedzieć, że silnik 2.0 TDI może być ustawiony wzdłużnie lub poprzecznie, mieć wałki wyrównoważające (np. od tego zależy rodzaj napędu pompy oleju), występuje w różnych wariantach mocy, z głowicą 8- i 16-zaworową (dotyczy wersji 140-konnej), pompowtryskiwaczami lub wtryskiem common rail (wdrażany od końca 2007 r.)... - liczba odmian i różnic jest bardzo duża. Oczywiście, wszystko
z powodu ciągłych modyfikacji, coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin i przepisów podatkowych w danym kraju.
Z eksploatacyjnego punktu widzenia silnik 2.0 TDI wypada nie najlepiej. Większość kłopotów zaczyna pojawiać się po pokonaniu 100-120 tys. km, a ich lista okazuje się stosunkowo długa (wiele wymaga sporych nakładów finansowych!). Owszem, dużo usterek jest spójnych z tymi, na które choruje większość nowoczesnych jednostek wysokoprężnych, ale są też takie, które okazują się typowe właśnie dla wersji 2.0 TDI. Przykład: pękanie bądź "obsiadanie" głowicy. Pękanie to domena wersji 16-zaworowej. Do uszkodzenia dochodzi albo na 1. cylindrze, albo na 2. i na 3. jednocześnie. VW zapewniał, że poradził sobie z tym problemem pod koniec 2006 r., ale znamy młodsze auta z kłopotami tego typu.
Natomiast "obsiadanie" spotykane jest w odmianie 8V i związane jest z przeciekaniem płynu chłodzącego na okręgu uszczelniającym cylindra od strony wydechowej. Inną typową awarią silnika 2.0 TDI są kłopoty z pompą oleju. Dotyczy to wersji z PD zarówno z wałkami wyrównaoważającymi, jak i bez nich. W pierwszym przypadku na ośce (jest to wielokąt podobny do imbusa) napędzającym pompę oleju wyrabiają się krawędzie, co skutkuje brakiem napędu pompy, natomiast w odmianie bez "balanserów", gdzie napęd pompy realizowany jest przez łańcuch, dochodzi do jego rozciągnięcia.

W codziennej eksploatacji silnik 2.0 TDI robi dobre wrażenie. Już dynamika i niskie spalanie podstawowej odmiany z PD (moce: 136 i 140 KM) zadowoli wielu kierowców, a bardziej wymagający mogą poszukać wersji 170-konnej, niestety, często występującej z DPF-em, który wcześniej czy później podnosi koszty eksploatacji. Przeszkadzać może jedynie głośna praca jednostki. Poradzono sobie z tym pod koniec 2007 r., rezygnując z pompowtryskiwaczy na rzecz układu common rail (odmiany z CR obecnie wyparła wersje z PD). Poza tym wprowadzono wiele modyfikacji, można więc prognozować nieco wyższą trwałość nowych 2-litrówek TDI. Jak będzie? Przekonamy się niebawem.
Audi
Pod maski modeli z Ingolstadt trafiały zarówno jednostki 2.0 TDI zasilane pompowtryskiwaczami (PD), jak i common rail (CR). Oprócz trzech aut wyszczególnionych obok były to również (w nawiasie data debiutu silnika 2.0 TDI w danym modelu): A4 B8 (2007 r.), A5 (2008 r.), TT II (2008 r.) oraz Q5 (2009 r.).
Seat

Pierwsze auto Seata, w którym zamontowano silnik 2.0 TDI to Altea (2004 r.). Oprócz tego są to również
(w nawiasie data debiutu silnika 2.0 TDI w danym modelu): Ibiza III (2009 r.), Toledo III (2004 r.), Exeo
(2009 r.), Leon II (2005 r.), Alhambra I (2005 r.) a także debiutująca obecnie Alhambra II.
Skoda
Motor 2.0 TDI pojawił się w Skodzie w 2004 roku (Superb I). Ponadto, jednostki te znajdziemy w następujących modelach czeskiego producenta (w nawiasie data debiutu silnika 2.0 TDI w danym aucie): Octavia II (2004 r., patrz obok), Superb II (2008 r.), a także w kompaktowym SUV-ie Yeti (2009 r.).
Volkswagen
Touran I to pierwsze auto koncernu VW, w którym pojawiła się jednostka 2.0 TDI (2003 r.). Oprócz niego i aut wyszczególnionych są to również: Golf VI, Golf Plus, Jetta, Passat B5, Passat CC, Scirocco, Eos, Touran II, Sharan I, Sharan II, Caddy, T5 (również w wersji biturbo/180 KM), Tiguan oraz Amarok.
Inne marki
Silnik 2.0 TDI PD montowali w swoich pojazdach również producenci, dla których opracowanie własnej jednostki wysokoprężnej o tej pojemności było albo nieopłacalne albo w danym momencie niewykonalne. Oprócz Mitsubishi były to m.in. Jeep (Compass) oraz Dodge (Avenger, Caliber).

Najczęstsze usterki

Typowe awarie silnika 2.0 TDI z PD dotyczą problemów z napędem pompy oleju, pękaniem lub "obsiadaniem" głowicy (zdaniem mechaników głowice niemieckie są znacznie trwalsze od polskich), przedwczesnym wycieraniem się wałków i hydroregulatorów, usterek zaworów recyrkulacji spalin oraz odpowiadających za wyłączanie silnika naprawa ok. 1000 zł). W silnikach BKD zdarzają się kłopoty z impulsatorem odpowiadającym za położenie wałka rozrządu (napraw: 300 zł + robocizna). Występują niesprawności turbosprężarki (układu zmiennej geometrii lub ułożyskowania wałków), a także uszkodzenia 2-masowego koła zamachowego (ciekawostka: znacznie szybciej "rozsypują" się koła 2-masowe współpracujące ze skrzynią DSG - często po 60-70 tys. km). Po przejechaniu 100-120 tys. km zdarza się, że posłuszeństwa odmawiają pompowtryskiwacze.
Pompa oleju
Objawy Brak smarowania, zaświecenie się kontrolki ciśnienia oleju, grzechotanie z okolic miski olejowej (dotyczy wersji
z napędem łańcuchowym).
Naprawa W przypadku wersji z "balanserami" koszty naprawy zależą od zakresu uszkodzenia. Jeśli zareagujemy od razu na zaświecenie się kontrolki oleju, naprawa wyniesie ok. 3000 zł, jeśli dojdzie do zatarcia sprężarki (konieczna regeneracja), w ostateczności dochodzi do zatarcia silnika. Wymiana łańcucha - ok. 3000 zł.
Pompowtryski
Objawy Nierówna praca silnika, wyraźne niedostatki mocy, kopcenie.
Naprawa Przeważnie psuje się "elektryka" pompowtryskiwacza, a dokładnie cewka. Są firmy, które regenerują pompowtryskiwacze (koszt ok. 700 zł), natomiast jeśli zdecydujemy się wymienić na nowe trzeba się liczyć z wydatkiem od 1200 do nawet 2400 zł za sztukę. Tańsze są pompowtryskiwacze Boscha, a droższe - Siemensa. Nowe uszczelki, śruby, robocizna - dodatkowe 1500 zł.
Głowica
Objawy Ubytki płynu chłodzącego, których intensywność narasta, puchnące przewody, biały dym wydobywający się
z układu wydechowego po uruchomieniu zimnego silnika.
Naprawa Producent nie przewiduje naprawy głowicy tylko wymianę na nową - w ASO usługa jest droga (chyba że VW partycypuje w kosztach). Wymiana głowicy poza ASO z nowym osprzętem, śrubami i robocizną to koszt ok. 6 tys. zł. Jeśli zdecydujemy się na fachową naprawę, wydatki zmniejszymy do 3,5-4 tys. zł.
Turbosprężarka
Objawy Nadmierne spalanie oleju silnikowego, mocne zaolejenie kanału dolotowego, zanik mocy lub jej nierównomierne oddawanie, hałaśliwość (specyficzne "gwizdanie"), dymienie.
Naprawa Zakres i koszt naprawy zależą od rodzaju uszkodzenia. Jeśli następuje zapieczenie kierownicy, trzeba wydać od ok. 700 zł (czyszczenie) do ok. 2000 zł (regeneracja). Jeżeli występuje zabłocenie sterowania, koszt wynosi ok. 800 zł. Natomiast uszkodzenie łożyskowania kończy się kompleksową regeneracją (profesjonalna kosztuje ok. 1700 zł) plus regulacja i robocizna.
Rozrząd
Objawy Głośna i nierówna praca jednostki napędowej (szczególnie na biegu jałowym), spadek mocy.
Naprawa Kompleksowa naprawa polega na wymianie wytartych hydroregulatorów na nowe, hydroregulator po przebiegu 130 tys. km) - koszt poza ASO ok. 600 zł. Za wałek trzeba zapłacić ok. 900 zł. Oczywiście, do tego należy doliczyć koszty robocizny. Uwaga - przy okazji warto wymienić półpanewki.
Dwumasowe koło zamachowe
Objawy Głuche dudnienie przy wyłączaniu silnika, wibracje stałe lub narastające (poprzecznie zamontowana jednostka), ślizganie się sprzęgła, brak przeniesienia napędu.
Naprawa Polega na zastosowaniu nowego elementu. Mechanicy radzą zmienić od razu sprzęgło (koło 2-masowe najczęściej rozsypuje się po przekroczeniu 100-120 tys. km). Łączny koszt poza ASO wyniesie ok. 3000 zł. Uwaga, przy okazji warto wymienić simering wału korbowego - wydatek 300-400 zł.
Podsumowanie: Czy silnik 2.0 TDI to jednostka specjalnej troski? Niekoniecznie, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że boryka się z wieloma awariami, których usunięcie bywa bardzo drogie! Przed zakupem zalecamy bardzo dokładną weryfikację.
Ostatnia aktualizacja: 30.12.2010 12:57:40
Dodano: 12 lat temu
A czy ktoś pamięta silnik VW 1.6D,500tkm bez żadnych napraw.
Dodano: 13 lat temu
[popcorn] [popcorn] [popcorn] zabawie tu troszkę :) widzę że warto , naprawdę warto [guru]
Dodano: 13 lat temu
Oblatany jesteś w temacie auta :)
Pozdrawiam.
Dodano: 13 lat temu
najgorsze z tego co wymieniłeś to jest filtr cząstek stałych nie dopracowana technologia i dosć droga
Dodano: 13 lat temu
Jak dla mnie, temat nie do ogarnięcia :( ja w autach wiem gdzie się wlewa różne płyny eksploatacyjne, paliwo itp. W Lanosie żarówki wymieniam sam, ale z Cytryną jadę już do serwisu :(
Mechanicy też chcą zarobić na kieliszek chleba
Dawno temu moja koleżanka na egzaminie na prawko dostała pytanie z budowy, oczywiście nie miała o niczym pojęcia, więc egzaminator spytał : a co pani zrobi jak złapie gumę? - machnę ręką i na pewno jakiś "łoś" wymieni mi to cholerne koło. (Śliczna blondynka) Pozdrawiam, hej
Dodano: 13 lat temu
rospisales sie ;D
Dodano: 13 lat temu
Kurczę, ty na prawdę lubisz pisać :P
Dodano: 13 lat temu
kurcze opis konkretny
Dodano: 13 lat temu
i tak powinno być kupując auto :)
Dodano: 13 lat temu
Widzę że poparłeś swój artykuł konkretną wiedzą i znajomością tematu, wielki szacun za taki bogaty opis.Pozdrawiam!
Dodano: 13 lat temu
Kurcze trochę się naczytałeś o swoim aucie.Ale dobrze wiedzieć co sie ma pod maską))))
Pozdro.
Dodano: 13 lat temu
Wychodzi na to ze bede miał za jkais czas problemy bo:
mam
- 2,0 TDI PD DPF
- DSG
- mam tez 56 000 km przebiegu
masakra
ale
mam tez 5 letnią gwarancję od audi wiec jedziemy do przodu
jak cos sie zje.....bie to od razu napiszę
samochody nie są na całe zycie pozdro
Dodano: 13 lat temu
fajnie przedstawiony motor. konkretnie i obiektywnie. podoba się
Dodano: 13 lat temu
Niestety tutaj VW dal plamę z tym 2.0TDI 140km... Juz bym wolał kupić 1.9TDI 105km wsadzić chipa na 140. Na jedno by wyszło a 1.9TDI nie do zajechania..
Dodano: 13 lat temu
Silnik 2.0 TDI 140KM gdyby był taki awaryjny i słaby to nie przejechał by tyle km w tak krótkim czasie!!! Passat B6 jest za dużym autem do silnika 1.9 TDI 105 KM,nie ma po prostu w co jechać sam miałem dylemat którego wybrać,ale po jednej jeździe problem rozwiązał się sam!!!a samochody jak wiadomo zawsze coś musi się popsuć a ta awaryjność tych silników jest trochę przesadzona..
Dodano: 13 lat temu
Bardzo rzetelny opis, który nasuwa wracające jak bumerang pytanie-czy diesel jeszcze się opłaca w stosunku do benzyny? (mam na myśli nowsze konstrukcje). Niskie spalanie fakt, ale te niebotycznie koszty napraw...
Dodano: 13 lat temu
Konkretny wykład... Bardzo rzeczowo i profesjonalnie... Zapewne przyda się to opracowanie przy dylematatach 1,9 czy 2.0 TDI... Sam osobiście uważam konstrukcję 1,9 TDI (90 - 130KM) za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych jaki do tej pory wypuszczono... 2.0 TDI już niestety nie kontynuuje opinii tak niezawodnej jednostki napędowej... Jeździłem Audi A4 2004 1.9 TDI 116KM - konkretny bardzo oszczędny i niezawodny silnik... Przejechałem nim 120 tyś. km i żadnych napraw oprócz standardowego serwisu i przeglądów...
Dodano: 13 lat temu
Obszerny artykuł, brawo!
Dodano: 13 lat temu
wszystko i troszkę więcej... http://vwszrot.pl/ i niestety kilku znajomych ta "przyjemność" spotkała.
Dodano: 13 lat temu
Wszystko i na temat, warto było czytać
Dodano: 13 lat temu
Niezła lekturka.
Dodano: 13 lat temu
wpis bardzo obrzerny i bardzo ciekawy. osobiscie uzytkuje 1,9 TDI 130KM dla mnie jednostka na prawde rewelacyjna. Auto malo pali, ma wystarczajaca moc dla moich potrzeb, i szczerze mowiac mnie satysfakcjonuje w 100% ... jak czytam wszystkie informacje na temat usterek nowoczesnych wynalazkow i koszty jakie trzeba ponosic aby sie nimi "cieszyć" to mowie szczerze ... bardzo dziekuje za te wszystkie luksusy i dziwactwa technologicznie, mam gdzies emisje spalin ;) i tego typu historie... auto jest po to by jezdzilo i dawalo radosc z jazdy a nie po to aby przed przekreceniem kluczyka czlowiek zastanawial sie czy super wypasna nowa bryka dowiezie go na miejsce ... czy technologia psikusa nie zrobi. Wole stare, ale sprawdzone
Dodano: 13 lat temu
ja uważam że co sprawdzone to sprawdzone:) a po za tym kiedyś dokładniej robiono podzespoły i badania były bardziej szczegółowe a teraz tylko komputery wszystko robią i te silniki i nie tylko silniki już takie trwałe nie będą jak te wcześniejsze.Pozdrawiam
Dodano: 13 lat temu
Obszerny i szczegółowy opis. Tak szczerze mówiąc to droga zabawa z tym silnikiem, w zasadzie to lepiej kupić autko ze starszym silnikiem 1,9 TDI
pozdro
Najnowsze blogi
Dodano: 1 dzień temu, przez darek-k
odkup z ubezpieczalni Carrot
3 komentarze
Dodano: 2 dni temu, przez darek-k
pozostawiono mi furtkę z możliwością pozostawienia auta, więc tak zrobiłem, OLX, dwa dni i auto sprzedane
6 komentarzy
Dodano: 9 dni temu, przez darek-k
wycena z ubezpieczalni naprawa przewyższa wartość auta moja decyzja auto odkupuje po cenie rynkowej z przed uszkodzenia ubepieczyciel
2 komentarze
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl