Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy bratmat » Kierownica Multifunkcyjna







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika bratmat
Dodano: 8 lat temu
Blog odwiedzono 3245 razy
Data wydarzenia: 08.10.2015
Kierownica Multifunkcyjna
Kategoria: zmiany w aucie
Dzisiaj zabrałem się za wymianę kierownicy na multifunkcyjną
Na zdjęciu stary zwijak airbag (biała złączka sygnału dźwiekowego)


Nowa kierownica na miejscu - nie obyło się bez problemów...


W moim aucie jednak był brak instalacji pod kierownicę, ale interesujące kable były w tej wtyczuni przy bezpiecznikach pod schowkiem (Lewa strona kierownicy, prawa strona kierownicy, masa kierownicy)


Efekt końcowy, kierownica na miejscu...


Więc jak wyglada przeróbka:

Na początek kosztorys:
Kierownica używana multipla II 2008 130zł
Zwijak kierownicy multimedialny 80zł
Kabel Jack 1,5m 10zł
Rezystory szt.6 3zł
kilka małych pierdołek
Czas na rozwiązanie problemów i zamontowanie kierownicy około 20h. (w tym przeglądanie netu za rozwiązaniami - bardzo niewiele informacji i praktycznie żadnych w temacie multipli)

Zdjęcie oryginalnej kierownicy jest trochę problematyczne. Na początek trzeba odpiąć akumulator i odczekać jakieś 10 minut. Po tej operacji możemy wziąć się za odkręcanie śrub poduszki powietrznej - 3 szt. na klucz imbusowy 5. Po odkręceniu poduszki możemy ją delikatnie obrócić by zdemontować 2 wtyczki (żólta i zielona) - najpierw wyjąć blokadę - języczek w środku wtyczki i potem wyciągnąć. Poduszkę odłożyć w bezpieczne miejsce logiem do góry.
teraz można odpiąć białą wtyczkę sygnału dźwiekowego.
W środku kierownicy znajduje się podwójna nakrętka zabezpieczona podkładką z języczkami. Niestety nie udało mi się jej rozebrać bez szwanku i podkładka została pozbawiona języczków (na necie wyczytałem że to jedyne rozwiązanie. Po unieszkodliwieniu podkładki można kluczem nasadowym zabrać się za odkręcenie kierownicy -ważne jest by koła kierownicy były w pozycji do jazdy na wprost. Najlepiej zablokować kierownicę przed jej odkręceniem. Nieznaczny ruch kierownicy nie ma znaczenia gdyż trzpień ma kodowanie i nie da się jej krzywo włożyć. W ten sposób uzyskamy dostęp do zwijaka który musimy zamienić na taki który ma czarną 8 pinową wtyczkę zamiast białej wtyczki do sygnału dźwiekowego. Po odkręceniu 3 śrub możemy wyjąć zwijak. W nowym zwijaku jeśli nie został zablokowany przez sprzedawce należy sprawdzić ilość jego obrotów w prawą i lewą stronę (u mnie było to 2,5 obrotu zarówno w lewo jak i prawo) - w przeciwnym razie grozi nam zerwanie taśmy przy skręcie (oba gniazda powinny być skierowane w górę). W moim przypadku złącze które wchodzi w zwijak było pełne


gdzie 2 - to masa
3 - I część przycisków
4 -II część przycisków
5 - podświetlenie przycisków
1 i 6 to sygnał dźwiekowy
9 10 11 12 - to poduszki airbag

Po wymianie zwijaka należy w odwrotnej kolejności włożyć nową multifunkcyjną kierownicę. Ze względu że u mnie nie ma wiązki klawiatury do radia znalazłem najważniejsze przewody w białej wtyczce w skrzynce bezpiecznikowej pod schowkiem kierowcy. Bezpośrednio pod te przewody podłączyłem wcześniej kupiony kabel Jack (który jest zgodny ze standardem Sony)



Jeśli chodzi o moje radyjko SONY DSX 30 aby połączyć je z kierownicą wymaga to pewnych przeróbek.

W kierownicy multifunkcyjnej znajduje się płytka elektroniczna z rezystorami lub bardziej skomplikowana z nowszych modeli która współpracuje z CAN
Obie trzeba przerobić aby sygnał był odpowiedni do posiadanego radia. Moja płytka była pod CAN i musiałem wylutować wszystkie elementy. Po tej operacji zmontowałem pajączka z rezystorów.

Co zauważyłem na przykładzie mojej instalacji - podświetlenie przycisków świeci się cały czas po przekręceniu stacyjki w pozycję MAR ( w oryginale najprawdopodobniej klawiaturę podświetla radio)

Druga sprawa pomimo ściągniecia klemy z akumulatora zostały błędy poduszek - jednak kabelek i kawałek kompa wystarczył by po montażu usunąć wszystkie błędy. Nie wiem czy kontrolka poduszek po czasie nie znika , ale błędy w kompie zostają...


Kierownica działa rewelacyjnie. Na początku trzeba się trochę przyzwyczaić, ale bajer jest przedni...
Dodano: 8 lat temu
Do luckyboy: no mam czasami mocne zaćmienia, ale jak prześpię się z problemem to jakoś łatwiej :-P
Dodano: 8 lat temu
Szacun dla kolegi za znajomość elektryki.
Dodano: 8 lat temu
Do speedi: Fakt, "tutek" jak należy [up]
Dodano: 8 lat temu
Masę roboty i widać, że trzeba się było dobrze przygotować z robotą. Grunt, że jesteś zadowolony z pracy poza tym bardzo dobry tutorial [up]
Dodano: 8 lat temu
Dobra robota. Fajera ładnie wygląda.
Najnowsze blogi
Dodano: 4 godziny temu, przez giernal
Podczas dzisiejszego powrotu z Łodzi tuż przed tankowaniem na jednej z kaliskich stacji benzynowych licznik Dustera wyświetlił przebieg 95 903 km oznaczający, iż niemal dokładnie w 50 miesięcy ...
1 komentarz
Dodano: 2 dni temu, przez Egontar
Znowu się zdarzyło Poniżej denerwująca dość historia układu klimatyzacji w Jokerze! Auto kupione przy przebiegu 40kkm Całkowita pojemność układu czynnikiem R134a - 450g. 23-07-2019 - ...
11 komentarzy
Dodano: 9 dni temu, przez JacK
No i stało się w Sportsvanie licznik pokazał przebieg 100 000 km. Nastąpiło to po po 7 latach i 8 miesiącach od zakupu. O czerwca zeszłego roku czyli od jakiś 8 tys. jeździ nim syn: ...
12 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl